Na staré skalině jež čněla zpupně(J5f)
nad pláně v oblaka tak nedostupně(J5f)
až tam kam lidé marně zrakem toužili(J6m)
chrám básník budoval po léta dlouhá(J5f)
vzdor orlů sílil jej a divá touha(J5f)
jej hnala tam kde cizí světy kroužily(J6m)
do výše azurné a gigantické(J5f)
nad písně skřivánčí a idyllické(J5f)
kam naší země hlas již nedolétal(J5f)
květ lilje mystické kde v taji tiše zkvétal(J6f)
O dílo závratné a hrdě nové(J5f)
Ó lodi nesmírné oblouku smělý(J5f)
kam okny štíhlými sklo pohádkové(J5f)
jas slunce zlaďuje v tón zrůžovělý(J5f)
Ó figur pitvorných i svatých jakou směs(J6m)
ten velký samotář do chrámu svého snes(J6m)
Tak v tichu mrazivém řad pustých roků(J5f)
v tom chrámu dumal svém v samoty toku(J5f)
za nocí tesklivých své spínal ruce(J5f)
na kříži tužeb svých se trýznil v muce(J5f)
sám hlasu vlastního ve výši té se lekal(J6f)
leč dolů nesešel a čekal čekal čekal(J6f)
Na bytost tajemnou on čekal až se zjeví(J6f)
na bytost neznámou jíž jméno nikdo neví(J6f)
jež na kůr vystoupí a náhle beze hlesu(J6f)
tam spících varhan sáhne do klávesů(J5f)
a rozzvučí je harmonie vlnou(J5f)
tou hymnou vítěznou a kouzla plnou(J5f)
jež teple prochvěje těch samot chladem(J5f)
svět dole zaplaví svých tónů spádem(J5f)
že stane pak v své pouti nekonečné(J5f)
by naslouchal té písni duše věčné(J5f)
Chrám čněl tu roků řad a zjev ten nepřicházel(J6f)
by píseň vyvolal v tu hrobku dumy stinnou(J6f)
a vichr bouřlivý ozdoby hrdé sházel(J6f)
až jenom pýchy věž tu stála nad ruinou(J6f)
Za nocí hvězdnatých když slétl s nebes říše(J6f)
ten duch ten anděl démon a plul v jinou dál(J6m)
tu zvony věže té se rozehrály tiše(J6f)
a ve zřícené lodi smutný zásvit vzplál(J6m)
Vysvětlivky
takto podbarvené pozice jsou silné
takto podtržené pozice jsou s přízvukem
S = silná pozice
W = slabá pozice
V = slabá pozice
X = neurčená pozice
J = Jamb (WS)
T = Trochej (SW)
D = Daktyl (SWW)
A = Ambfibrach (WSW)
X = Daktylotrochej (SWWSW)
Y = Daktylotrochej s předrážkou (WSWWSW)
H = Hexameer
N = Neurčeno
Statistiky
Počet slok: |
5 |
Celkem veršů: |
40 |
Jamb: |
40
(100 %)
|