K BOŽÍMU HROBU

František Odvalil

Jsme všichni poutníci k Božímu Hrobu. Ten, který v torbě maso a chléb a čutoru plnou na řemeni, i ten, který v čas jídla obchází a natahuje hubenou ruku. Ten po prvé jde s námi, a ten již po kolikáté, neboť vrátiv se jednou, uprostřed dvorce svého a po boku ženy jak bodnutí nožem u srdce ucítí zas naši touhu. Známe jen směr, ale nikdy neznáme cesty. Potupně na nás volají holomci s hradů a vesele z rybníka žáby: Kam? Kam? Kam? Rozžíznila se duše po Bohu silném a živém... Propast k propasti volá...“ Tak zpívali bychom a šli bychom kraji, a kdo by chtěl, šel by i mlčky s námi. Šli bychom v průvodech, pod korouhvemi. Pod korouhví ztlumeně červenou, na níž vyšit je kříž po celé délce i šíři; pod korouhví zsinale modrou, kde jako hvězdy svítí se hřeby, více než čtyři; pod korouhví zelenou jak dubnová louka, a Beránek bílý je uprostřed pažitu, urvaného zemi a vzneslého k výším; pod korouhví bílou, na níž se zračí obrysy bolestné Tváře jako na rouchu Veroniky; a pod korouhví černou, na které stejně jsou bílé lebky i květy. A šli bychom pokojně, pozdravujíce již zdaleka svatyně na horách a vítajíce na cestě studánky a dobré duše. Tak chodívali jsme kdysi. A zvony nás vítaly s věží a ženy nás vyprovázely požehnáním. A kteří chtěli, šli sami opodál, hvozdy a odlehlými pěšinami, a lotři jich nepřepadali. Šli silnicemi, a cizího osení nikdo nešlapal. A někteří měli kolem hlavy za věnec stočený prut akátový, a u jiných nebylo vidět, jaké trní jim ovíjí srdce. Tak šli bychom zase tou poutí k Božímu Hrobu. Tak šli bychom zase. Proč nás nenecháte? Proč za náš peníz neprodáte nám chleba a soli? Proč rušíte nás, proč se v cestu stavíte? Myslíte, že se pouti můžeme vzdát? Myslíte, že jsme tak příliš znaveni? Myslíte, že pokora naše je slabost? Že umíme jenom modlit se a zpívat? Ještě na dně duše zapomenut zbývá jeden cit, jenž není muže nedůstojen! Chtěli jsme jej nechat spát, ale on se vzbouří, když je udeřen; tlupy naše pocházejí z plemen bojovných! Či není poutnická hůl též náběhem zbraně? I ta škeble připomíná, že kdysi byla krunýřem. Bojovník je ukryt ve hlubinách srdce a protřev oči, vzpomene slova: Přijde čas, kdy třeba prodat sukni a koupit meč. – Požehnaný Hospodin, jenž učí ruce boji!“ A stojí tu křižák, vinou těch, kdož bránili mu býti poutníkem. Jsme všichni poutníci k Božímu Hrobu. Musíme tam jíti, neboť musí napřed s Kristem pohřben býti ten, jenž chce s ním z mrtvých vstáti.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

V této básni jsme nenašli žádná místa
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

ježíš, kristus, kristův, golgota, kříž, spasitel, ježíšův, hostie, hřeb, páně

540. báseň z celkových 874

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. U STOLU PÁNĚ. (František Kyselý)
  2. NEJSVĚTĚJŠÍ SRDCE (František Odvalil)
  3. JEPTIŠKA. (Josef Svatopluk Machar)
  4. BOŽSKÉMU SRDCI! (Xaver Dvořák)
  5. KŘÍŽOVÁ CESTA (František Odvalil)
  6. ČESKÉ PAŠIJE. (Antonín Klášterský)
  7. Sanctissima! (Xaver Dvořák)
  8. MALÁ KŘÍŽOVÁ CESTA (František Odvalil)
  9. Pod bílou třásní chleba zastíněný, (Xaver Dvořák)
  10. Modlitba. (Augustin Eugen Mužík)