Panna Maria Zbraslavská.

František Kyselý

Panna Maria Zbraslavská.
Lidem vypráví kmet šedohlavý: „Býval divem klášter na Zbraslavi, jehož vetché trosky shlédáme.“ Minulosti kouzlem ovanuti lidé soudí, že tu leckde v suti poklady se kryjí neznámé. „Aj, tam ptáče,“ křikne hošík v tlumu, „zobáčkem cos vyklubává z rumu; kéž tam poklad najdu zlatičký!“ Doběhne tam a již výská, skáče radostí, že zaplašené ptáče vyklubalo kousek tkaničky. Tkanička, jež větříkem se míhá, jako tajemný klíč v trosky vbíhá, snad k těm pokladům až sahajíc; chutě chlapec, kleče na kolenou, hrabe hlínu, maltu rozdrobenou, pomáhá mu pilných rukou víc. Konce tkaničky se dohrabají a tu vidí, že se v rumu tají předmět prosvítavý jako kov; 96 ještě rum když kolem porozboří, okázale šťastný nález noří na den bílý nad zvětralý rov. V rámci zlatém jaký obraz milý! Lidé po pokladu roztoužilí vidí na něm Bohorodici, kteráž na lokti má jedináčka držícího prostolibě ptáčka jako hříčku v útlé pravici. Nad nálezem zaplesá dav celý a kmet šedohlavý vážně velí přivolati klášterníků sbor; záhy nedočkavým za opatem bratří cisterští se blíží chvatem, zvědavostí zbystřujíce zor. Jenom opat a s ním přišlí bratří obraz divně nalezený spatří, tváří se jim radost rozlije; opat zvolá: „Nález tento skvostný nemůže leč obraz přemilostný Zbraslavské být Panny Marie. Václav král, jenž zřídil klášter zdejší a měl za svůj úkol nejkrásnější pěstit k Matce Boží lásky žár, 97 v průvodu prý bos a v rouše prostém obraz tento, jenž byl jeho skvostem, přines chrámu klášternímu v dar. Když pak prvý klášter velkolepý rozbíjely Korandovy cepy a byl pusté sběři vydán v plen, patrně se obraz před zlosyny Božím řízením skryl v rozvaliny a v nich dvě stě let byl utajen. Budiž Bohu čest a chvála hojná, že nám v čas, kdy Čechy samá vojna, Pannu Zbraslavskou dal najíti, aby našincové sesmutnělí ke komu se utíkati měli, když se na ně zloba rozlítí!“ Opat obraz béře v ruce chvělé, hrdostně jej zdvíhá, líbá vřele, něžně políbiti dává všem a pak oplývaje v tichém plese do svatyně klášterní jej nese, lidem provázen i konventem. Ve svatyni na oltář jej staví. „Vlídně tady, Panno, sídli;“ praví, „chloubou Zbraslavě buď jako dřív!“ – 98 Daleko teď po okolním kraji lidé potěšení povídají, jaký se stal na Zbraslavi div. Kdo to slyší a kým trýzeň chvěje, ke Zbraslavi staroslavné spěje Panně milostné se poručit; obraz její, české dílo cenné, v české duši bolem otřesené budí důvěru a blahý cit. „Jaká dušejemná trpkost vane z obličeje Panny zadumané!“ šeptají si zbožní poutníci. „Totě s trampotou a bídou naší, která pokoj žádoucí nám plaší, něžný soucit matky truchlící. A to Jezule s tím ptáčkem vizte, kterak utěšeně k Matce čisté pozdvihuje tvářku spanilou, jako by ji chtělo vytrhnouti ze všeho, co ztrpčuje a rmoutí krásnou duši její unylou!“ Na obraz lid nadějně se dívá a Máť Boží, kterou před ním vzývá, k němu vlídně přikloňuje sluch; 99 k jejím prosbám usoužených davy nebeskými dary na Zbraslavi zahrnuje milosrdný Bůh. [100]