NA PRKNECH ŽIVOTA

Petr Fingal

Po letech zas jsem přišel v koutek zlatý, kde divadlo jsem hrával s pimprlaty. Je mi jak tehdy za dnešního šera, kdy dělával jsem dramat aranžera. Tam v koutku prkna, symbol světa, stála, před nimi opona se stahovala. Za lepým jevištěm na bidle v zadu zřít zasvěcenec mohmých herců řadu. Byl sedlák tam, jenž otvíral svá ústa, koktavý byl a nachmelil se zhusta; čertů a lupičů pak řada divá, při spatření jich divák hrůzou zívá. Král starý též, – vráskami zryté čelo, a v ruce se mu zlaté žezlo chvělo. Rytířů kruh, již kabát plechem krytý a pod ním mají ušlechtilé city. Pak Kašpárek, ten smíšek mojí scény, a skelet starý, kosou ozbrojený. Ten představoval zjevy ze zásvětí, když objevil se, plakávaly děti. Též dámy byly v společnost mou vzaty, ba engažoval jsem tenkrát i katy! Před jevištěm na židlích rozviklaných se tísnilo pár tuctů dětí malých. Těm hry jsem hrával v Kopeckého modě a scéna s hledištěm vždy byla v shodě. Ze zákulisí čiperně a hbitě jsem tahal loutky za dráty a nitě, po onom malém vodil jsem je světě. Morálka zhlížela se v každé větě. V strojení osudů jsem neměl soka, půl principála byl jsem, půl proroka. Pimprlat osudy jsem řídil s hůry a v konec spouštěl oponové šňůry. Faustajsem dával, který s ďáblem v spolku zlé skutky páchal, jej bez okolku obelstil jeho černý sluha dbalý a doktora si čerti v peklo vzali. Tím justicii za dost dáno v světě, a hlediště se páslo na odvetě. A vůbec připomenouti se sluší, že bezbožnou vždy čert bral v posled duši, neb od principálů dán je mu oukol, by v pšence trhal tam, kde bují koukol. A že zlo kvete, hlédnem kamkoli, nelze se divit, že měl čert vždy roli. Do pekla vzal i krásnou Dišperandu, a děti měly s černým brachem švandu. Jindy zas don Šajn, pak kat Morinello, a kde co špatného, vše k peklu spělo. Publikum mnohdy přiznávalo v hrůze, že je ten ďábel horlivý tuze. Však jednou obráceně padla karta a čertů v pekle zmlácena je parta. To Herkules, jenž ústy svými klapal, jindy co lupič na lidi se sápal, si pro žert vyšel v peklo na procházku a klackem svým tam zmlátil černou chásku. Tím ovšem spravedlnost konal pouze, když čert v své bujnosti a hříšné touze si odneskrálovnu Alcestu v peklo, což sotva před tím bylo by se řeklo, neb vládkyně ta žila jako svatá. Herkul se rozzlobil, že v peklo vzata. Když omráčil pak v pekle čertů fůru, Admenu, králi svému, na svět vzhůru choť přivedl, jak patří se a sluší. Ta hra sled zanechala v každé duši. Jindy za potlesk obecenstvu v díky jsem zahrál zasNa Chlumu loupežníky“. Tak divadlo jsem hrával s pimprlaty a děti umem mým tak byly jaty, že mnohdy v noci křičívaly ze sna, což způsobila historie děsná. A tím jsem chlubíval se ve své pýše, že spravedlnost vládcem je říše. Odplula léta.... Vlasatá kdys hlava prořídla, a herecká sláva nevím ni, komu dědictvím as zbyla. S mou duší sudba jiný ortel slila: Na života teď potloukám se scéně a s Osudem zápolím na denně. Cos z loutkového divadla tu vidím, jen za režii se tak mnohdy stydím. Je v ensemblu zde mnohá Dišperanda i mnohý zloděj, darebáků banda, však obráceně se tu něco děje: zde v životě těm lotrům štěstí přeje a čertů není tady smečka dbalá. Dobrého postrádám tu principála!

Patří do shluku

jeviště, herec, publikum, opona, obecenstvo, komedie, divadlo, autor, divadelní, potlesk

32. báseň z celkových 509

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Kulisy. (Antonín Klášterský)
  2. HEREČKA (Jan Opolský)
  3. SEN ČI ŽIVOT. (Eliška Pechová-Krásnohorská)
  4. BLÁZINEC. (Karel Dostál-Lutinov)
  5. SVĚT A DIVADLO. (Eliška Pechová-Krásnohorská)
  6. OTELLO. (Eliška Pechová-Krásnohorská)
  7. PO POSLEDNÍM AKTU. (Jan Opolský)
  8. HRA MRTVÝCH (Antonín Sova)
  9. Betty Heningsová. (Jaroslav Vrchlický)
  10. XII. PO SMRTI (Josef Svatopluk Machar)