Šestý Chvalozpěv
na slavnost na nebe vzetí Panny Marye, která se drží dne 15. srpna.1)
Nebeští duchové! připravte cestu
K tryumffu2) v slávě své jedinému;
Nebesa! – ukažte všecku svou stkvostnost –
Strojte se k tryumffu přeslavnému!
K tryumffu Královny vyvýšenévyvýšené,
Nadevším stvořením oslavené.
———
1) Tato slavnost dlé Nyceffora v k. 17 hyst. v kap. 28 počala se ve východním cýsařství vedlé nařízení Cýsaře Mauryce, an takměř v šestém století panoval.
2) Triumphus jest nazvání Ržecké, které znamená největší, nejslavnější a nejstkvostnější poctění, kteréhož mohou nejdražší pokladové a nejvýbornější vtipové smrtedlnosti lidské někomu prokázati.
42
Obloho! – rozdvoj se v nesmírné hrady –
Rozpliň až k trůnu vší velebnosti!
Celou svou třpytícý slíčnost dnes vyjev –
Ukaž svou nádhernost v ouplnosti!
Neboť dnes Královna vyvýšená
Vítězně v nebe jde oslavená.
Nesčíslná vy pak nebeská světla!1)
Kterážto lidskému pokolení
Kážete ustavně nesmírnost Boží –
Kteráž je budíte k velebení,
V kráse své stkvěte se v ouplnosti –
Nešetřte k tryumffu ozdobnosti!
———
1) Vzhlédniž k nebi, a sečti hvězdy, můžešli! (I. k. Mojž. 1515. k. d. v.) O nestíhlé množství třpytícých těl, kterýmiž oblaha tak přeslavně nočním časem se stkví! – O neskončená moudrost – ó nepochopitedlná moc toho, an jediným slovem: – Buďte světla! (Gen. II. 6. 1414. v.) větší množství hvězd, než mořského písku jest, vyvedl; z nichžto každá pro sebe sluncem jest a svým světlem jiné okolo sebe se točícý koule, neb planety osvěcuje. Když naše slunce 1435000krát větší jest, nežli naše zem, jak přenáramně musý veliká být každá fixní neb stálá hvězda! – Cžlověče! vzhlédni každého večera k nebesům – Tak (nebesa) vypravují slávu Boží, a díla rukou jeho zvěstuje oblaha – Žalm 18. v. 2.
43
Anjelé chystejte k tryumffu slavný
Vítězně Královně z Etheru2) vůz!
Slunce svým komonstvem vydlažte cestu! –
Komonstvo nebeské chystej se nuž
K stkvoucýmu přijetí Cýsařovny,
Marye Královny nad Královny!
Anjelští kůrové! – vítězoslavnou
Píseň tuť zazněte v radování!
Všickni pak nebeští obývatelé
Vložte se s plésáním do plésání!
Vítejte Královnu oslavenou,
Nadevšecko stvoření vyvýšenou!
Otvírej, nebe, své stkvoucý se brány –
Otvírej sýně a palácy své!
Přijmi svou Královnu v ouplné slávě!
Uveďte Maryi Anjelové!
K božskému trůnu vší velebnosti,
Jenž Jí byl připraven od věčnosti.
———
2) Ržecké slovo znamená nejvrchnější, nejčistší a nejsubtylnější povětří.
44
Zdrávas, ó Marya! Královno zdrávas!
Trojice přesvaté doplnění!1)
Zdrávas, ó Marya! – umluvy Archo!
Novorodičko3) všech pokolení!
Velký Bůh Tebe dnes ozdobujeozdobuje,
Korunou věčnosti korunuje.
Vzhlédni, ó Marya – s vysosti na nás!
Vypros nám před trůnem Nejvýššího
Pomocy k nabytí – k konání ctnosti,
Tohoto pokladu nejdražšího:
Tou se stkví nad slunce člověčí duch,
Tou jen jej přijímá v slávu svou Bůh.
Křesťané! následůj Marye ctnosti!
Jistě věř: že tě ctnost oslaví vždy;
Na zemi, na nebi dojdeš ní vážnost:
Od Boha velkého veliké mzdy.
Karbunkl, dyamant, rubínové
Naproti ctnosti jen prášíčkové!
Nebe jak draze ctnost sobě jen váží,
Marya důkazem výborným jest;
Pro Její ctnosti tuť veškeré sydlo
Boží y blažených vzdává Jí čest.
———
1) Takové nazvání dává Maryi Esichius Hierosol. –
2) B. Laurentius Iustinianus.
3) S. Athanasius.
45
Tak Bůh svých věrných vždy odplacuje,
Tryumffem duše ctné oslavuje.
Zdrávas, ó Královno! Zdrávas ó Choti!
Kteráž nás k ctnostem všem rozpaluješ;
Zdrávas, ó Řebříku k nebeské slávě!1)
Kterýž nás k nebesům uvozuješ.
Vypros, ať strváme do skonání
V ctnostech! – Pak dojdem prv hodování.
Spojme dnes s Anjeli vítězné Písně,
Tryumffu Marye obnovůjme!
Přeslavné Marye na nebe vzetí,
Jak jen nám možné, dnes zvelebůjme!
Zazněme v hlučnosti Alleluja!2)
Každý tvor opětůj Alleluja!
———
1) S. Fulgentius tak Maryi jmenuje.
2) Alleluja hebereyské slovo znamená tolik, jako: Chvalte Hospodina anebo dle určení, S. Ržehoře: Laus tibi Domine aeternae Gloriae – Chvála tobě Pane! – Krali věčné slávy!
46