Zakletá.

Alois Gallat

V prosaické naší době romantika spí již v hrobě. Poësie starých časů z doby duchů, vil i ďasů, z doby strašidel a zjevů, hrůzných vzdechů, tajných zpěvů, inkvisičních ohavností ztratila již půvabnosti. Nové doby nová chvíle makavé již zná jen cíle, a ta její poësie v samé praxi jenom žije. Proto i ty deklamace často jsou jen rukou práce, mravokárné jenom věty, jejichž polosvadlé květy, nechť i někdy slabcem třesou, nikoho přec nepovznesou. Druhdyjaký dojem velký, když tak do šířky a délky popsány jsou strašné děje, při nichž srdce se nám chvěje, při nichž ruce, nohy klesnou úzkostí a hrůzou děsnou. Nechť nám strachy líce zblednou, zkusme toho také jednou: Bylť jest jeden rytíř mladý, bez vší hany, bez vší vady, bohatyrstva jarý květ; čítal pět a dvacet let. Byla dívka něžných cností, vzor panenské spanilosti, význam lásky v každém oku; osmnáct bylo roků. Oba mladíkrásní oba jaký div, že lásky doba přikvapila záhy dosti k vzájemné jich blaženosti. Otec děvy, muž to řádný, nečinil sic odpor žádný, když ho jinoch v dobrou hodinu požádal o ruku dceřinu; avšak podle dob těch mravů musel mladík toho stavu na zkušenou dříve jíti, než si mohl ženu vzíti. Také zde mu otec kázal, abych svých pět švestek svázal, aby sebral všecku zbroj, a hned na Turka táhv boj. Pukala jim srdce v bolu, naposledy když stáli spolu slíbili si věčnou lásku. Jinoch objal ještě krásku, vsedl na kůňjiž ho bodá, v tom mu dívka skříňku podá: Uchovej ji dobře,“ panna , vzácný dar je vložen v ni. Jest to prášek jemný, bílý, který majiteli svému, byť i na smrt umdlenému nové, svěží dodá síly. Zbožný servit, bratr Otto, požehnal nám kouzlo toto.“ Proti Turkům rytíř jede, cestou časté bitky svede, snáší strasť i mnohou zlobu, pak u svatého hrobu potká Turků celý roj, s nimiž vstoupit jest mu v boj. Rychlý útok, zbraně šustí, rek náš do Turků se pustí; zápas trvá přes tři hodiny, Turků třicet, on sám jediný, že však jinoch náš je Čech, masa nadělal z nich všech. Na smrt zemdlen touto prací jinoch náhle sílu ztrácí, klesá na zem v náruč mdlobě a snad zhyne v krátké době. Zbožný servit kolem jde, ubožáka zhlídne zde. Zastaví, pak s břicha tíží k jinochu se zvolna blíží. Tento uzřev ctného mnicha, pohovoří k němu zticha: V torbě svém mám prášek bílý, jenž mně zase dodá síly. Je to dárek, kouzlo věry, Bořitovy v Čechách dcery. Zbožný servit bratr Otto požehnal kouzlo toto. Podej mi jej, zbožný pane.“ Mnich tu vece: „Tak se stane,“ sejme torbu mdlému reku, vyndá prášek, mu léku. Rytíř pozřel prášek bílý, jenž ztužit jeho síly. Avšak hrůzný, děsný zjev! Náhle v tvář se hrne krev, rty se bolem krutým chvějí, oči mu již přecházejí, mráz mu všechny oudy drtí, rytíř statnýpropad smrti. Shasnul jako svíce, již ho není více. Bratr Ottoon byl mnich tušil vinu, tušil hřích, zkoušel prášekach jak zbled’, když v něm poznal ostrý jed. S žalem v srdci, s myslí jatou pohřbil tělo v půdu svatou a v předtuše velkých strastí do České již spěchá vlasti. Poblíž Bořitova hradu sedí děva v lesním sadu, nad skalním tu lomem sedí, do propasti smutně hledí, v naději a blahé víře zpomíná si na rytíře. Toužebně jak po něm vzdychá, uzří náhle kmeta, mnicha, který s hroznou v srdci tíží k děvě velebně se blíží. Bratr Ottoon to jest ukrutnou sdílí zvěsť. Dívka zkřikne, sebou trhne, rve si vlasy, v zem se vrhne, zas se vzchopí, jako šílená volá děsně: „Ach toť vina ! ho sama usmrtila! v přechmatu jsem pochybila, v spěchu ve skříň uložila místo prášku léčivého, jedukrysám strojeného. Nechci žítilíp je v hrobě: Miláčku můj, jdu k tobě!“ V tom se vztyčí v strašném spěchu. Mnich pak s hrůzou tají dechu a než moh v cestu spěti – – děva v lomy střemhlav letí. Mnich se zachví a pak dolů s bolem hledí na mrtvolu. Na to zdvihne ruce k nebi: náhle šedivou svou lebí jímá věštbu Bohem danou. Zraky jeho rudě zplanou, a na bledé druhdy tváře padá žaru děsná záře, on pak s hrůzným nadšením volá hlasem hromovým: Kletba tobě, nešťastnice, dvou životů vražednice! Nebe kázalo soudit. Po smrti máš ještě bloudit; puzena jsouc vyšší mocí probudíš se každé noci, budeš chodit v této skále, kvílet, vzdychat, slzet stále, za hřích snášet budeš muka, jejž tvá zavinila ruka. Že však milcova smrt není dílem zlého rozvážení, nýbrž plodem mysli vrátké, bude trápení tvé krátké. Úkol lehký dalo nebe tomu, kdo spasit tebe. Uzavřel jest soudce vlídný ukončit hned stav tvůj bídný, když se najde děvče milé, které od blahé chvíle, milenci kdy věrnost přísahalo, věrnost aspoň měsíc zachovalo.“ Kletba ta se vykonala, děva bloudit započala, stená, vzdychá, pláče, kvílí v lomu o půlnoční chvíli. Trpělivost, nejmilejší, teď přijde to nejstrašnější. Od doby v rychlém toku uplynulo šest set roků a ta děva po tu chvíli pláče, stená, vzdychá, kvílí, posud v noci bloudí v skále, muka snáší neustále. Ctěné dámy v společnosti, je tu spása nemožností?

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

christus, bláha, nebeský, páně, nebešťan, zemský, blahý, schrána, obor, an

510. báseň z celkových 527

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Života tajné úkony (Jiljí Vratislav Jahn)
  2. 172. Jak jsou sladky slovanské ty písně, (František Sušil)
  3. BARDŮV STESK. (Miloš Červinka)
  4. Duchu světa sláva! (Alexandr Balcárek)
  5. Mou duší stále lomcuje (Jiljí Vratislav Jahn)
  6. Do Palestiny. (František Sušil)
  7. 41. Stoiky zde hlasně slaví trouba, (František Sušil)
  8. Advent. (Vilém Ambrož)
  9. Od břehu. (Václav Šolc)
  10. 2. Pěj jen dále, pěj jen moje duše, (František Sušil)