Z našich bojů.

Bohdan Kaminský

Z našich bojů.
Má člověk právo ptát se po štěstí – však čí to vina, jestli umře dřív, než zodpoví mu život otázku, kde najíti jen jednu chvíli štěstí? – Zde ne, zde ne... tam štěstí nejvyšší, kde žádný, žádný, žádný necítí, kde je jen klid, jen ticho a jen mír, ne o to „zítra“ starost zžíravá, ni sykot záštízáští, ani pustý křik; – kde za nocí těch dlouhých, hlubokých, hvězd světlo hoří leskem podivným a velký, plný měsíc vychází a teskným okem, plným soucitu, se na ty malé, nízké hroby dívá, v nichž skončen boj... a mrtvý zvolna stlívá... Leč tady, tady, u nás, to je boj a to je zápas na život a smrt, kde není ani chvíle oddechu, kde není jedné ruky soucitné, jež omyla by s čela krev, ó krev, kde výkřik „světlo!“, který zachví se 51 do této vřavy, vždy je přehlušen pokřikem jiných: „chleba! chleba! chleba!“ A co je v této vřavě dětský pláč, kdy žena, která muži pomáhá nést mužně války drsné útrapy, zde v této vřavě lítých útoků a zmateného spěchu, volání a v tuto chvíli dítě povije! A ono roste v rodném táboře po kolik roků, kolik prvních let a v hřmění děl se tiše usmívá. Leč vzrostlé v juna sáhne samochtíc po meči, přilbě, skloní hlavu svou a matičku a otce políbí tak horoucně a jako na věky a tak se s nimi mlčky rozloučí a osedlá si svého PegassaPegassa, ne více dítě, ale celý muž důvěry plný v slavné vítězství, a v junném srdci s touhou palčivou a s okem, jež se leskne nadšením, odjíždí v dáli – mizí – uniká – – V boj poctivý své čelo poctivé a čistou zbraň si junák přinesl a čistý prapor volné myšlénky mu nestřísněný vlaje nad hlavou. Hle, celý muž. – Kde práce pro něho? Na stranách všech je lítý nepřítel a den co den se chystá k výpadu – a práce dost ve vlastním táboře, probouzet spící, nítit liknavé a k boji sílit slovem plamenným. 52 Však junák stojí, krev se bouří v něm a čelo hoří, ohněm sálá zrak a touha div že prsa nezboří, ta touha bít se, touha po činech a po slávě – – A zatím k večeru se chýlí den – a hlasy slyšet kol: „Co tady chce? Jej nikdo nevolal!“ A nikdo si ho více nevšímá, neb tady dva se dali do hádky a v zápasu hned meče zlomili, ty meče, které měli proti vrahům... A mine den a druhý, třetí zas a celý tábor tam těm pomáhá a zaslepen tu žádný nevidí, že zaskočen už nepřítelem v ráz. Jen malý hlouček tam se bije s ním a pádnou zbraní rány rozdává a ráz a ráz vše drtí napořád, až vrah ten bujným vztekem soptící opouští pole s hlavou krvavou. A na štít klesá vítěz zemdlený a na celý boj parný vzpomíná... však není tu, kdo jemně pohladil by jeho skráně zryté do krve, a není tady, kdo by náručí svou objal reka, který umírá, kdo s čela by pot mrazný utíral a pozvedal tu hlavu ubohou a chladný balsám kanul na rány a tišil jeho teskné blouznění a s ním, ah s ním byl v chvíli poslední, kde stydnou údy, zrak se otvírá 53 tak široce a hledí v ztrnutí, kdy ještě v posled slova trhaná se linou z úst a s krví smíšená se těžce chvějí na stydnoucím retu... A dobojoval boj svůj poctivý a viděl snad, že nežil nadarmo. Tak český básník vždy šel životem – a to byl zápas na život a smrt. Leč ve všem trudu, ve vší bolesti on výš se zvedal křídlem nadšení, kde jiní dávno ruce dali v klín, on hrdý ještě prapor nesklonilnesklonil, a kde byl boj a zápas největší, on vždycky byl a pevně v boji stál. Leč v prapor život psal mu „Odříkání“. A co si jiní doma hověli, on jediný, on sám jen bez domova, bez matky, otce, kterých opustil, když šel tou cestou za svou myšlénkou – a bez přátel, bez ženy, bez dětí, bez místa, kam by hlavu položil, až přijde stáří, drsný, hrozný host, bez rodinného krbu, věčně sám on dále kráčel za svou myšlénkou... a nepochopen, ztýrán, umlčen on stokrát cítil, jak je život zlýzlý, a stokrát cítil hanbu země rodné a všecko její velké neštěstí, jež jenom básník cele pochopípochopí, a kletbu, která psána na čelo 54 z těch dětí její synům největším – a v její hoři vlastní zapomněl a její jen, své štěstí nehlédalnehledal, jen slavnou zas buď ona, ona, ona! A zatím život, hrozný nepřítel by byl mu srdce z těla vyrval už, že člověk, a byť byl i muž i rek, bolestí krutou div že nešílí. – To lepší smrt je nežli chvíle ty, kdy nepřítel na volné ruce tvé ti v smíchu hází pouta otrocká... A utýrán a k smrti umučen a bez jediné chvíle oddechu, pohaněn, tupen, těmi nejvíce, jimž dal jsi krev i duši duše své, se vláčíš prachem, kalem usmýkán přes hloží skal a ostré kamení k bezedné, tmavé, hrozné propasti, již u vchodu je psáno: – zapomnění. A z tvých, z tvých nikdo ruky nezvedne a nesejme ti s rukou řetězy a nesvlaží rty mukou zsinalé – vždyť tys o pomoc ještě nevolal chraplavým hlasem starce žebráka – sám pohrdl jsi štěstím pohodlí a chtěl jsi bít se, chtěl jsi bojovat... nuž, ještě trp... jen k oné propasti, ne dál, ne dál, tam bude dokonáno. A potom snad a byť i po létech my vzpomenem si, že jsi u nás žil 55 a že jsi pro nás nežil nadarmo, ne ty, tvůj duch a tvoje myšlénky – a snad ti jeden posvětíme vzdech – a půjdem dál. Snad řeknem ještě: škoda. Leč život tvůj vždy bude výčitkou a byť ne pro nás, pro tě vždycky ztracen. 56

Kniha Protesty (1892)
Autor Bohdan Kaminský