Žena a basa.

Vojtěch Mikuláš Vejskrab Bělohrobský

Velevzác shromáž(T4f) Znám dvě ci na tom svě(T4f) bez nichž nikde dobře ne(T4f) ani v zi ani v le(T4f) ani v noci ani ve dne(T4f) ani v mlá ani v stáří(T4f) kde z dvou těchto ne aspoň jed(T6f) tam je mrtvo jak v trapistském refekři(T6f) Jedna z těch dvou kteráž jak se sluší(T6f) tvr kaž bál i každou muziku(T6m) lo rozpocuje kapsu suší(T5f) kterou hned je z daleka znát po křiku(T6m) na niž drží staří i ta chasa(T5f) to je moji mi basa(T4f) Dru věc vlast žád věc(T5m) brž jak to vezmem třebas osoba(T6m) k tomu společnos ozdoba(T5m) neboť ozdoby hroz da(T5f) tedy tato dru věc(T4m) anaž se prv ve všem podo(T6m) to je společnosti velectě(T5f) to je žena(T2f) Kmotr Bárta basař kapitál(T5f) k tomu manžeček exemplár(T5f) říval za onoho času(T5f) Ne přes mou ženu ne přes mou basu(T6f) Basa vy žena utrá(T6m) basa tanečky žena mne zas tr(T7m) A když val Bárta trochu v hla(T5f) li jste ho slyšet v ja slá(T5f) jako filosof tak uče(T5m) řečnil o base a o že(T5m) v těch slovech basa žena(T4f) jakáž podobnost prý vyznačena(T5f) Je tu vidět gramatickou shodu(T5f) basa žena ženského jsou rodu(T5f) Basu nahoře máš tenku dole široku(T7m) zrovna jako ženskou v hodném rajfroku(T6m) na kloboučku přístroj veli(T5m) to jsou konce strun a koky(T5m) li basa řád hrát(T4m) mu se dob potah dát(T5m) a ten u nás jako v Praze(T4f) přijde ru tuze draze(T4f) Tak i ženin potah vulgo šat(T5m) jak to muži budou dobře znát(T5m) spolkne celou ži ba i dvo(T5f) když se žena podle mody stro(T5f) a to mu by svou postavou(T5m) byla muži okrasou i oslavou(T6m) Basa tvr muziku(T4m) Toto sta příslo(T4m) v našem českém jazyku(T4m) kaž (T3m) Basa klad vždy u ton(T5m) prv čtvrť v každém hra(T4f) předrží i bombardon(T4m) ostatní muzika mu za (T5f) Žena netvr muziku(T5m) přec kaž ve zvyku(T4m) klad ton vždycky udat(T4f) podle hož přísluší(T4f) jako dobří hudebci(T4f) neustále mu dudat(T4f) dokud nezlí se kapelnici(T5f) zase no ton jim udat(T4f) Žena ta jako dob basa(T5f) drží takt při každém kuse(T4f) dle hož buď tančit mu chasa(T5f) nebo plakat jako na funuse(T5f) da kdo by nechtěl tancovat(T5m) tak jak pa basa čí hrát(T5m) Kdo chce dobře na basičku hrát(T5m) ten ji mu pěk za krk brát(T5m) Rovněž tak kdo od ženy(T4m) hlas chce slyšet drobet la(T5m) mu zacházet s ní jako s husím prachem(T6f) nesmí hnout se ani chat strachem(T5f) aby se to tiché pokole(T5f) nespustilo na hlas do bruče(T5f) Basa na jednu se nohu sta(T5f) žena zase na patu(T4m) aby mohla muže v stálém zdra(T5f) zpode špičky dostat pod patu(T5m) Kdo se začne učit na basičku(T5f) mu na levici navlíct rukavičku(T6f) když však mozo již získal dobrou školou(T6f) potom že přebat i rukou holou(T6f) Taktéž kdo si ulat chce známost(T5f) s nÓbl mou a chce přijít na most(T5f) po němž jde se k olři(T4m) mu skvít se aspoň tolik v gale(T5f) jako by měl v krejčovském žurle(T5f) mody lat panu Číhaři(T5m) Jakmile se ale ože(T5m) to pak od své dra polovičky(T5f) obdrží svole(T4m) že smí stáhnout rukavičky(T4f) neboť jest mu polit(T4m) aby že sehnal šat a chleba(T5f) a kdo se mozolit(T4m) tomu rukaviček ne třeba(T5f) Za něj ho modu potom pa(T5f) a on na vzájem zas lopo se za (T6f) Kdo si basu hod koupit(T4f) mu nechce li prohloupit(T4f) kupovat ji nejen očima(T5m) ale hlav ušima(T4m) neboť ti již basy la(T5m) mnohdy za krejcar svědo nema(T6m) da špat base zevní lesk a krásu(T6f) a proda skřipec za bornou basu(T6f) Nu a zač pak sto prosím vás(T5m) hezká basa li špat hlas(T5m) U ženských zas moji zla(T4f) naopak to pla(T3f) hez ženské s hláskem špatným(T4f) s výstrojem však k tomu zdatným(T4f) ty by ly miláč(T4m) že by šly jak na dračku(T4m) mohly by být třebas (T4f) tím raděj je kaž ve me(T4f) Muzikanta nikdo nenu(T5m) basu mít jež ne po chuti(T5m) on ji že zase prodat(T4f) kdo však s ženou dal se oddat(T4f) se na hlavu i posta(T5m) cekráte se nezba(T5m) Basa lo not a zdlouha hrá(T6f) šrum es půl a přestane(T4m) žena však když muži koncert (T5f) not dost a pětkrát za(T5m) Basa postupuje čím je starší(T5f) v ce hodno a šarži(T4f) je hlas pak teprv dozraje(T5m) když se hod vyhraje(T4m) Známo jest snad zkušenosti vaší(T5f) že čím basa starší tím je dražší(T5f) Tak i ženin hlásek časem(T4f) vytří se v jas ton(T4m) zpí potom sopránem i basem(T5f) třebas dokud byla mladič(T5m) cinvala jako rolnička(T5m) v stáří tre hlučet jako zvon(T5m) Nu a žena jejíž hlásek sa(T5f) od C kontra k pá ok(T5m) neslouží li muži k osla(T5m) ne liž to žínka dra(T4f) li basa dobrým tonem znít(T5m) mu basař řád přitlačit(T5m) dotkne li se strun jen jako letem(T5f) zazní basa tenkým flagioletem(T5f) Žena zas jen tehda dobrou hráti čí(T6f) dokud strast neb da je strun netlačí(T6f) flagiolet pak totiž fňu(T5m) spus když ji co tlačí(T4f) nebo když pan manžel v dohřá(T5m) jakou vtlačit čí(T4f) Basa hrá jenom tony dolejší(T6m) kdy ta tacet (T4f) žena ale vždy a k tomu solo zpí(T6f) a vždycky tony hořejší(T5m) Aby basa dala dob ton(T5m) mu ti basař kolofon(T5m) kterýmž potřeba kdy že(T4f) občas smyčec maže(T3f) Ženštiny zvlášt ony my z haute volée(T6f) representantky dobho tonu(T5f) ma ta zapotře kolofonu(T6f) totiž těchto a to v míře tako(T6m) že v kolofonu(T4f) velmi nutném ku bontonu(T4f) často mnohem větší cena(T4f) než zač sto ce žena(T4f) li basař dobrou basu(T4f) u li přijít na kobylku(T5f) rozeskáče všecku chasu(T4f) rozvese každou v těle žilku(T5f) Muž zas chce li veselou mít chvilku(T5f) nesmí že přijít na kobylku(T5f) sic mu jinak začne skřípat v uši(T5f) div mu nevystraší z těla duši(T5f) Basa a ty je sestřičky(T5m) cello viola a housličky(T5m) s všemi instrumenty strunomi(T5f) shodu se zcela se ženskými(T5f) údo pak ctného mužův cechu(T5f) to jsou jako instrumenty z plechu(T5f) Kte banda pěk hraje(T4f) k tanci nebo k poslechu(T4m) obyčejně složena je(T4f) ze smyč i ze plechu(T4m) zřídka hudba pouze plecho(T6m) řidčej ješ pouze smyčco(T5m) Tak i mužští touží za ženskými(T5f) ženské zase po mužských se shá(T5f) přizná chce mít prýmy(T4f) prýmy chtí zas přizná(T4f) Jenom kdy a to neprá(T5m) se produkce velkole(T5f) na stroje pouze ženské(T4f) nebo pouze mužské(T3f) na stroje ženské při (T5m) kde se místo hra kle(T4f) místo smyčce bliž maže(T4f) na stroje mužské kde se za kuže(T6f) při pi neb z duše hloubi(T5f) kolem stolu na plecháče trou(T5f) Avšak teď dost musím přestat radši(T6f) a si mar neškodit(T4m) tu a tam se mno líčko mračí(T5f) moh bych s tou svou řečí špat pochodit(T6m) jsem nechtěl dušinky zla(T5f) naproti vám táhnout polem(T4f) vždyť mne že jsem dobrák znáte(T4f) Podal jsem jenom slova Bárty(T5f) co mi řekl když jsme hráli v karty(T5f) Vímť když to vezmem kol a kolem(T5f) že i žen i bas je potřeba(T5m) jako soli do chleba(T4m) Ku příkladu zač by besedy(T5m) lety a ly(T3f) všecky dohromady stály(T4f) kdyby nebylo v nich žen a bas(T5m) Byly by to ody(T4m) nemast a nesole(T4f) jenom proto ustroje(T4f) by je kaž kdo hlad(T4m) s dobrou chu nechal stát(T4m) Nebo kde bych byl smut duše(T5f) nabral látky pl še(T4f) k tomuto dnešmu ří(T5m) za něž na věč chci časy(T4f) tu činit po(T4m) kdyby ženy nebylo a basy(T5f) Proto opakuju znova(T4f) předešlá svá smír slova(T4f) Žen i bas je potřeba(T4m) jako soli do chleba(T4m) k těm slovům kaz vám(T4m) li nbůh ta dám(T4m) se s ňákou hezičkou(T4m) libozvučnou basičkou(T4m) pro manželské poše(T4f) odhodlám přec ku že(T4f) Potom jako dneska zvolám zase(T5f) Sláva dob že Sláva dob base(T6f)

Patří do shluku

basa, klarinet, housle, cimbál, smyčec, muzika, bas, šumař, hudec, nota

14. báseň z celkových 273

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Kamarádi. (Emanuel Miřiovský)
  2. VYZVÁNÍ K HUDBĚ (Antonín Sova)
  3. ŠUMAŘI. (Ferdinand Tomek)
  4. KOLOVRÁTKÁŘ. (Karel Skřivan)
  5. TMA. (Josef Svatopluk Machar)
  6. Má struna. (Václav Šolc)
  7. funus (Stanislav Kostka Neumann)
  8. X. Dva jeřábi letí od jihu, (Vítězslav Hálek)
  9. POHŘEB. (Ladislav Linhart)
  10. Venku hudba (Josef Barák)