O LETECH VOJÁCKÝCH, JINDROVI VANÍČKOVI, ČESKÉM DĚJEPISE A JEŠTĚ NĚČEM JINÉM

Josef Svatopluk Machar

To bylo jednou za těch krásných roků, kdy staral jsem se státu o armádu. Čas rozkošný! Kde kdo klel na vojáky a každičkého groše politoval, jenž vydán na . Vtipným nápadům svým si politici naši průchod dali: Tak vojáčky zas! Lid zas jak dítě k hrám těmto zírat! Šavličky jen ještě! (Opravdu tenkrát obráncové vlasti bez zbraní pobíhali ulicemi.) A jiných takých vtipů vyrůstalo a si ovšem jimi práci sladil. A žurnalisti! Řezali-li systém ti páni poslanci a senátoři, pak noviny do osoby bily a kterak bily! Přešlo málo roků a ejhle: voják stoupl u nás v ceně, nosí zbraň a naši politici uznávají velikánský význam sil ozbrojených, žurnalisti vojskem jsou nadšenia se smáti mohu, jak o sto osmdesát stupňů točí se moudrost světa. Na chvilinku jednu jsem vzpomněl si dnes z oněch zašlých roků a povím ji bude pověděna, můj čtenář pochopí, proč povídám ji. Tož přišel bratr Jindra s referátem. Ten bratr Jindra s milým tichým basem, jenž věty jako housenky ne dlouhé vždy soukal, každá měla hlavu, paty, šla pomalu a jistě. Jeho oči, ty bleděmodré rozvážlivé oči, člověku daly pohlídati v duši a v duši nikdy záchvěv falše, klamu. A usmál-li sene, on rozesmál se, jen rozesmát se doved, mu slzy v ty oči stouplyharašil smích jeho jak mírný vítr jeseně, když chřestí v listoví suchém mohutného dubu. A to je tedy všecko, bratře Jindro? Vše. Pro dnes, bratře gen. in. Bratře Jindro, však mám něco. Napadlo mi ondy víš v dějinách je kořen, z něhož roste přítomnost našedějiny že byly všelijak za Rakouska upraveny a našim vojákům jsou vcepovány, jak Vídeň chtěla. Nutno očistiti kořeny naše, čili: dnes možno povědít pravdu. Pomýšlel jsi na to? I na to myslil jsem bratře gen. in., a důkaz mám tu docela i v kapse, pět archů vývěsních je vytištěno, zde, prosím. Vzal jsem několik těch archů a prohlížím je... Markomani, Kvádi... a příchod Čechů... první Přemyslovci... křesťanství... svatý Cyril s Metodějem... a svatý Václav... Přemyslovci další... smrt Vojtěchova... podvody a vraždy... a žaloby a o rozsudek prosby u vládců v Němcích... a tak dál a dále... Tesknota náhle sevřela mi duši. Víš, bratře Jindro, pravdy jsou, jež říci lze světu všemu a jsou zase pravdy, jichž nelze říci ani rodině své, snad příteli jen. Tož poslyš chvíli. Dějiny naše... Co nás zachránilo před osudem těch Slovanů na Sále, na Labi, v Pomořanech? Že jsme duši ochotně podložili římské noze a potom že jsme právě v Němcích zřeli své vrchní pány, k nimž jsme jako čeleď, své stesky, žaloby a prosby nesli. Řím blahovolný byl, pár svatých zrobil nám z naší krve, jak to dělal jiným, tak Václav, Vojtěchv Maďarsku král Štěpán, v Rakousku Leopold, Bonifacius v Němcích, v Anglii Tomáš Becket a tak vidno, Řím s vychytralým taktem diplomata šel v svatých volbě vstříc národů pýše a polichotil takto . Věc druhá, ti Přemyslovci našived je Osud svou šťastnou rukou hanbyplnou cestou jíž běhali k těm Němcům s žalobami a s peněz pytlíky? A dobrovolně na šíj svou chomout brali, by lid jejich nedostal jinak smrtonosnou smyčku? Lid s ironií dobráckou zřel k Němcům vždyťNěmectolik byl cočlověk němý a nazval-li myšněmeckou“, ašvábem hmyz nevítaný, pak to všecko jistě mu nebývalo nějak zvláště milo. A národnostta byla jenom citem, ne rozumovým faktem, a to také jen k dobru bylo, vědomý boj o ni by tenkrát mohl vést jen k vyhlazení. Tak v stínu německém jsme jakž takž žili, a rostli, sílili. Do dějin vešli Přemyslem II. Význam jeho jmena Evropu plnil. Užší domovinu, tož Čechy, zevropštět chtěl, stavěl města a řemesníky do nich zval a zaved pořádek v zemi. A zem tu chtěl míti velkého státu srdcem pevným, zdravým, by po koruně císařské moh sáhnout. Tu po prve se zjevili jak přízrak ti, již nám na staletíPřemyslovi pro život jeho Osudem být měli, tož Řím a Habsburg. Předtucha to byla či málo povolný duch toho krále, proč Řím jej proklel. Habsburg vzal mu život. A země, státní ideu a všecko. Pak v pozadí stál, nebo obletoval, a dívaje se jak sup ostražitý, co přijde, čekal. Zatím nastaly nám přepestré doby. „Otec Vlastidosah, co Přemyslovi bylo odepřeno, koruny císařské. A sloužil Římu, hanba z toho. Židemhadrníkem po světě jezdil, sbíral kosti, hadry, o nichž mu řekli, že to zbytky svatých, do Prahy vozil je a stavěl pro oltáře, chrámy; pátery a mnichy k nim přived, že se město černalo v nich jak mraveništěmravenci ti žili a dobře žili pod tou štědrou rukou. Lid pozoroval, potom začal myslit: proč oni, prostředníci naši s bohem, tak káží nám a sami takto žijí? Je zákon jiný pro , jiný pro nás? Bůh na jazyku, ale v duši ďábel? A vstali kazatelé z jeho středu a stvrdili mu: Tak se žíti nesmí! Bůh nedal lidem rozčísnutý jazyk a dvojí zákon! Hus, ten svatý člověk, šel do Kostnice, řek to římským lidem a spálili ho. Žižka, velký slepec, pak čistil zemi, nový čas se rodil, jak vždy se rodí, v plamenech a krvi. Leč předčasně to dítě přišlo na svět a bylo slábo, těžce churavělo. Řím obmyslný vytrvale čekal a čekal Habsburg. Jednou se zdálo že zakotví zde. Ještě ne! řek Osud. A přišel Poděbrad. Muž s dobrou vůlí a chabým mečem. Žižkův palcát zmizel a nemoh nahražen být; česká šlechta lid zotročila, ovšem jmenem Páně. I přišla chvíle pro Habsburga, pro Řím, a čtyrstaleté drama započalo. A Habsburg proved Přemyslovy plány, střed Evropy pod žezlo svoje skupil a duši lidu odevzdal hned Římu. A za sto roků přišla Bílá Hora. Tak trochu vzpoura proti poutům Říma, tak trochu vzpoura proti Habsburgovi, jenž ořezával moc a práva šlechty. Lid lhostejen byl. Nes však potom tresty na duši, těle od Habsburga, Říma. A Habsburgové, rod to bez talentu, nadutci dutí a bez udatnosti, španělsky pyšní na se, domýšliví na zástupnictví boha, jak jim Řím to kdys namluvil a stále potvrzoval, rod, jak jich víc nebylo po Evropě, ti byli pány našich těl a duší. Náš lid lil za krev svou po bojištích Evropy celé, jenom za , za , ne za myšlenku velkou, za své zájmy, jen za rodinu onu. Že jsme rostli a málo známě žili v světě velkém, jen vlastní silou bylo, vlastní snahou. div, když pak nás v poslední boj štvali a zase jenom v rodiny své zájmu my řekli: nea zradou, přeběhnutím, a kde to bylo možno, zbraní v ruce, my stáli proti nim. A děti Říma, krev naše česká, ti nás nechápali, ti honili nás udavačstvím k soudům, ti modlili se hlasně za Habsburga, ti prokleli nás a – – – ty, bratře Jindro, záhadně jaksi k vývodům mým hledíš, ba, úsměv hraje na dně očí tvojích? Však víš ty, když jsem listoval v těch arších, že tesknota mi náhle vešla v duši? Ba, to jsou pravdy, jež lze říci pouze, když s přítelem tu sedím beze svědků. A světumožno jenom půlku říci. Tu o Habsburgu, viď? Tu celou půlku. Tu druhou o tom Římurozumíš mi. Vždyť máme nyní politické strany a my, vojáci, musíme zvlášť dbáti, by žádná nemohla si postěžovat, že někde nějak je ublíženo. A strana římských lidí dost je silna a pozor dává, Husiti pak naši se vystříhají do někde rýpnout co můžem my, my vojáci, jež národ jen tak tak snáší, zbytečný jak přepych, jenž zítra klidně odhozen být může? Ach, Jindro, řekni mi jen, co je volnost, co svoboda a všechny krásné pojmy, za něž jsme riskovali živobytí? A co to, bratře? Naposled snad slzíš? Mám vztek, řek Jindra pomalu a suše. Víš, sesil tedy v oné učebnici ty stránky o Habsburcích. Tak, jak řek jsem. A zdráv buď! Přijď zas! Na shledanou, Jindro!

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

161. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. None (Karel Havlíček Borovský)
  2. JEDEN Z VELKÉ ARMADY. (Josef Svatopluk Machar)
  3. IX. HORROR VACUI. (Josef Svatopluk Machar)
  4. ČEŠTÍ PSI. (Xaver Dvořák)
  5. SADI CARNOT. (Josef Svatopluk Machar)
  6. PŘEDMLUVA (Josef Svatopluk Machar)
  7. STARÁ GARDA. (Josef Václav Sládek)
  8. VIII. TOSKA. (Josef Svatopluk Machar)
  9. Mám radosť davu, jak v ulicích se valí (Adolf Racek)
  10. LXXVI. PROF. DR. ZD. NEJEDLÉMU (Josef Svatopluk Machar)