O LETECH VOJÁCKÝCH, JINDROVI VANÍČKOVI, ČESKÉM DĚJEPISE A JEŠTĚ NĚČEM JINÉM

Josef Svatopluk Machar

O LETECH VOJÁCKÝCH,
JINDROVI VANÍČKOVI, ČESKÉM DĚJEPISE
A JEŠTĚ NĚČEM JINÉM

To bylo jednou za těch krásných roků, kdy staral jsem se státu o armádu. Čas rozkošný! Kde kdo klel na vojáky a každičkého groše politoval, jenž vydán na ně. Vtipným nápadům svým si politici naši průchod dali: Tak vojáčky zas! Lid má zas jak dítě k hrám těmto zírat! Šavličky jen ještě! (Opravdu tenkrát obráncové vlasti bez zbraní pobíhali ulicemiulicemi.) A jiných takých vtipů vyrůstalo a já si ovšem jimi práci sladil. A žurnalisti! Řezali-li systém ti páni poslanci a senátoři, pak noviny do osoby mé bily a kterak bily! Přešlo málo roků a ejhle: voják stoupl u nás v ceně, už nosí zbraň a naši politici už uznávají velikánský význam sil ozbrojených, žurnalisti vojskem jsou nadšeni – a já se smáti mohu, jak o sto osmdesát stupňů točí se moudrost světa. Na chvilinku jednu jsem vzpomněl si dnes z oněch zašlých roků a povím ji – až bude pověděna, můj čtenář pochopí, proč povídám ji. 77 Tož přišel bratr Jindra s referátem. Ten bratr Jindra s milým tichým basem, jenž věty jako housenky ne dlouhé vždy soukal, každá měla hlavu, paty, šla pomalu a jistě. Jeho oči, ty bleděmodré rozvážlivé očioči, člověku daly pohlídati v duši a v duši nikdy záchvěv falše, klamu. A usmál-li se – ne, on rozesmál se, jen rozesmát se doved, až mu slzy v ty oči stouply – harašil smích jeho jak mírný vítr jesenějeseně, když chřestí v listoví suchém mohutného dubu. A to je tedy všecko, bratře Jindro? Vše. Pro dnes, bratře gen. in. Bratře Jindro, však já mám něco. Napadlo mi ondy – víš v dějinách je kořen, z něhož roste přítomnost naše – dějiny že byly všelijak za Rakouska upraveny a našim vojákům jsou vcepovány, jak Vídeň chtěla. Nutno očistiti kořeny naše, čili: dnes už možno povědít pravdu. Pomýšlel jsi na to? I na to myslil jsem už bratře gen. in., a důkaz mám tu docela i v kapse, pět archů vývěsních je vytištěno, zde, prosím. Vzal jsem několik těch archů a prohlížím je... Markomani, Kvádi... a příchod Čechů... první Přemyslovci... 78 křesťanství... svatý Cyril s Metodějem... a svatý Václav... Přemyslovci další... smrt Vojtěchova... podvody a vraždy... a žaloby a o rozsudek prosby u vládců v Němcích... a tak dál a dále... Tesknota náhle sevřela mi duši. Víš, bratře Jindro, pravdy jsou, jež říci lze světu všemu a jsou zase pravdy, jichž nelze říci ani rodině své, snad příteli jen. Tož mě poslyš chvíli. Dějiny naše... Co nás zachránilo před osudem těch Slovanů na Sále, na Labi, v Pomořanech? Že jsme duši ochotně podložili římské noze a potom že jsme právě v Němcích zřeli své vrchní pány, k nimž jsme jako čeleď, své stesky, žaloby a prosby nesli. Řím blahovolný byl, pár svatých zrobil nám z naší krve, jak to dělal jiným, tak Václav, Vojtěch – v Maďarsku král Štěpán, v Rakousku Leopold, Bonifacius v Němcích, v Anglii Tomáš Becket a tak vidno, Řím s vychytralým taktem diplomata šel v svatých volbě vstříc národů pýše a polichotil takto jí. Věc druhá, ti Přemyslovci naši – ved je Osud svou šťastnou rukou hanbyplnou cestou jíž běhali k těm Němcům s žalobami a s peněz pytlíky? A dobrovolně na šíj svou chomout brali, by lid jejich nedostal jinak smrtonosnou smyčku? Lid s ironií dobráckou zřel k Němcům vždyť „Němec“ tolik byl co „člověk němý“ 79 a nazval-li myš „německou“, a „švábem“ hmyz nevítaný, pak to všecko jistě mu nebývalo nějak zvláště milo. A národnost – ta byla jenom citemcitem, ne rozumovým faktem, a to také jen k dobru bylo, vědomý boj o ni by tenkrát mohl vést jen k vyhlazení. Tak v stínu německém jsme jakž takž žili, a rostli, sílili. Do dějin vešli Přemyslem II. Význam jeho jmena Evropu plnil. Užší domovinu, tož Čechy, zevropštět chtěl, stavěl města a řemesníky do nich zval a zaved pořádek v zemi. A zem tu chtěl míti velkého státu srdcem pevným, zdravým, by po koruně císařské moh sáhnout. Tu po prve se zjevili jak přízrak ti, již nám na staletí – Přemyslovi pro život jeho Osudem být měli, tož Řím a Habsburg. Předtucha to byla či málo povolný duch toho krále, proč Řím jej proklel. Habsburg vzal mu život. A země, státní ideu a všecko. Pak v pozadí stál, nebo obletoval, a dívaje se jak sup ostražitý, co přijde, čekal. Zatím nastaly nám přepestré doby. „Otec Vlasti“ dosah, co Přemyslovi bylo odepřeno, koruny císařské. A sloužil Římu, až hanba z toho. Židem – hadrníkem po světě jezdil, sbíral kosti, hadry, o nichž mu řekli, že to zbytky svatých, do Prahy vozil je a stavěl pro ně oltáře, chrámy; pátery a mnichy 80 k nim přived, že se město černalo v nich jak mraveniště – mravenci ti žili a dobře žili pod tou štědrou rukou. Lid pozoroval, potom začal myslit: proč oni, prostředníci naši s bohem, tak káží nám a sami takto žijí? Je zákon jiný pro ně, jiný pro nás? Bůh na jazyku, ale v duši ďábel? A vstali kazatelé z jeho středu a stvrdili mu: Tak se žíti nesmí! Bůh nedal lidem rozčísnutý jazyk a dvojí zákon! Hus, ten svatý člověk, šel do Kostnice, řek to římským lidem a spálili ho. Žižka, velký slepec, pak čistil zemi, nový čas se rodil, jak vždy se rodí, v plamenech a krvi. Leč předčasně to dítě přišlo na svět a bylo slábo, těžce churavělo. Řím obmyslný vytrvale čekal a čekal Habsburg. Jednou už se zdálo že zakotví zde. Ještě ne! řek Osud. A přišel Poděbrad. Muž s dobrou vůlí a chabým mečem. Žižkův palcát zmizel a nemoh nahražen být; česká šlechta lid zotročila, ovšem jmenem Páně. I přišla chvíle pro Habsburga, pro Řím, a čtyrstaleté drama započalo. A Habsburg proved Přemyslovy plány, střed Evropy pod žezlo svoje skupil a duši lidu odevzdal hned Římu. A za sto roků přišla Bílá Hora. Tak trochu vzpoura proti poutům Říma, tak trochu vzpoura proti Habsburgovi, jenž ořezával moc a práva šlechty. 81 Lid lhostejen byl. Nes však potom tresty na duši, těle od Habsburga, Říma. A Habsburgové, rod to bez talentu, nadutci dutí a bez udatnosti, španělsky pyšní na se, domýšliví na zástupnictví boha, jak jim Řím to kdys namluvil a stále potvrzoval, rod, jak jich víc nebylo po Evropě, ti byli pány našich těl a duší. Náš lid lil za ně krev svou po bojištích Evropy celé, jenom za ně, za ně, ne za myšlenku velkou, za své zájmy, jen za rodinu onu. Že jsme rostli a málo známě žili v světě velkém, jen vlastní silou bylo, vlastní snahou. Ký div, když pak nás v poslední boj štvali – a zase jenom v rodiny své zájmu – my řekli: ne – a zradou, přeběhnutím, a kde to bylo možno, zbraní v ruce, my stáli proti nim. A děti Říma, krev naše česká, ti nás nechápalinechápali, ti honili nás udavačstvím k soudům, ti modlili se hlasně za Habsburga, ti prokleli nás a – – – ty, bratře Jindro, záhadně jaksi k vývodům mým hledíš, ba, úsměv hraje na dně očí tvojích? Však víš ty, když jsem listoval v těch arších, že tesknota mi náhle vešla v duši? Ba, to jsou pravdy, jež lze říci pouze, když s přítelem tu sedím beze svědků. A světu – možno jenom půlku říci. Tu o Habsburgu, viď? Tu celou půlku. Tu druhou o tom Římu – rozumíš mi. 82 Vždyť máme nyní politické strany a my, vojáci, musíme zvlášť dbáti, by žádná nemohla si postěžovat, že někde nějak je jí ublíženo. A strana římských lidí dost je silna a pozor dává, Husiti pak naši se vystříhají do ní někde rýpnout – co můžem my, my vojáci, jež národ jen tak tak snáší, zbytečný jak přepych, jenž zítra klidně odhozen být může? Ach, Jindro, řekni mi jen, co je volnost, co svoboda a všechny krásné pojmy, za něž jsme riskovali živobytí? A co to, bratře? Naposled snad slzíš? Mám vztek, řek Jindra pomalu a suše. Víš, sesil tedy v oné učebnici ty stránky o Habsburcích. Tak, jak řek jsem. A zdráv buď! Přijď zas! Na shledanou, Jindro! 83