ĎÁBLOVY ÚVAHY A DOKLADY O PROBLEMATIČNOSTI POZEMSKÉ I NADZEMSKÉ VELEBNOSTI

Josef Svatopluk Machar

Sem tam přec jen starého zřím rád a tak jsem vyhledal jej. Seděl sluně se v proudech tepla na nebeském trůně, jak vždycky kolem andělů stál řad a zpíval mu. Leč málo z toho ten starý pán . Silně nedoslýchá, pomáhá uším sice dlaněma a kývá hlavou, spokojeně dýchá, leč andělové řvaním ochraptělí jsou marnou snahou zřejmě rozmrzelí. Dvůr jako vždy: sta světců plešatých, sta a sta světic, cudné komže kryjí jim všecko od noh vysoko k šíji, leč nezapřou žen: ta i ona z nich vyndává z kapsy střípek z třístě hvězd a shlíží se v něm, vlasy načechrává, i plíšek, jenž jim znakem šarže jest, na hlavě pěkně do pořádku dává tak plouží se kol trůnujak to vzkázat? – na pána zřít, na sebe poukázat. vejdu. Rozruch. Světci mračí se a světiceó ženské zvědavosti! – nemohou na nadívat se dosti, jak hejno slepic kol kupí se a štěbetajíješitou být, řek bych vám jakých poklon mi tam daly tu starý zhlíd , kázal zastavit zpěv andělům a druhým zmizet v dáli, šli světci zlostně, světice ne rády tak jsme tu zbyli v tichu, bez parády. A starý pán vítá upřímně je zřejmo, že jej změna také baví prý všechny projevy věčné slávy jej unavují, rád prý vidí , prý teď je doba, kdy se smiřuje jak černé s bílým, tak i oheň s vodou, což cíl prý všeho vytoužený je, tožžertovně půjdem s touto modou leč prý křičet musímon prý tuší, že zpěvem tím zde zalehly mu uši. Co říkáš lidstvu? – vede dál slov proud Co výši jeho? Jaký pokrok skvělý! Však touhy jeho vždycky k vzhůru spěly snad neupřeš to (musím podotknout, že tykáme si) – vidím tohleto a jako tenkrát, když jsem se stvořením byl hotov, řekl jsem si: dobré to, tak dneska nad tím jeho povznesením si mohu říci: ano, jste děti, hrd jsem na vás, hleďte dál tak spěti! Ten velký pojemdemokracie“! To slovo nyní učiněno tělem, mnou plánováno, všeho stvořitelem, dnes lidstvem slavně dokončeno je. A hlavy nejlepší, co jich svět, teď svědectví loyalně mi daly, že to je tvůrčí činosti květ, vůle souhrn velký dokonalý, a proto dím, že správno by to bylo dnes uznat znovu svět za dobré dílo. – Tak starý prál, a nevypuk v smích, ba, řasou nehnul. Svět je pod mou patou, dávno vládnu měrou vrchovatou vším, co on stvořil, krom těch fades mdlých, jež nebem zove. Jak se vymkla mu ta vláda věcí jeho, tuchy nemá, dlí v sebeoblouzení v neznámu, vládnu světu, takto je nám dvěma teď vyhověno, jdeme s touto modou ajak dít ráčiloheň žije s vodou. Ostatně celé dílo stvoření se jeví bájí hodně povážlivou, vzbudil v lidech touhu takřka divou dostat se k jádru všeho vědění, vše prozkoumá se přísně kriticky, prorýpe, hledá, ten člověk milý udělá k všemu závěr logický nu, smát se musím, mysle na tu chvíli, jak starý klel, když sved jsem Evu k tomu, že poznání plod rvala s toho stromu! To myslím si. A nedím slovíčka, nač zlobit ho? Teď jedná se mnou vždycky tak kamarádsky, řek bych přímo lidsky nač tedy rozčilovat dědíčka? Však opačně, že podle přísloví nemohu docela tak skrýt svých kopyt a aby nemyslil si bláhový, že jeho blahoskloností jsa opit, se pomaličku nátury své vzdávám: v pichlavý trochu výklad tu se dávám: Což lidstvo! Pravda, přímo poskokem jde na své cestě ku vznešené výši, plíce jeho místo vzduchu dýší jen humanitu. To zvu pokrokem. Když srbský Alexandr zabit byl, Evropa v slzích topila se celá, teď řecký stát odměnu vystavil milion drachem za krk Veniséla, Evropa mlčí, jen čelo chýlím, nebo to je, jak dít ráčíš, černé s bílým. A snad se doneslo k uším Tvým, jak Italie, zem Tvá, a jak Habeš, co k tomu Evropa , co papež (Habeš a papež nesprávný je rým, však správná-li je věc ta, rozsuď sám) a Japonsko a Čínasmutno, smutno a lecos ještě zde a lecos tam v pořádku není. Jinak vyznat nutno, že lidé v značce pokroku jen žijí. Též pěju ody na demokracii. V sešli jsme se. Správně naznačit Jsi ráčil věc tu. Tys dal dar řeči, duši její chytil ve svou léči a tak ji vedem. Můžem šťastni být, že našla se a praktikuje tak; pár decenií s as vytrváme, než lidstvu pro hladový věčně zrak zas nové formy živobytí dáme neb nevěřím, že vrcholné to dílo by lidstvu k světa konci dostačilo! – Neslyšel, slyšel. Říci bojím se, že nerozuměl. Do daleka hleděl a na svém trůně spokojeně seděl jak nasycený ptáček na římse. Pak rozesmál se: Liško podšitá! Jak dokonale jádro věcí chápeš, co jiný šel by kol jak necita ty vyznáš, že ten rým tvůj Habešpapež je nesprávností. Takých rýmů roje andělé zde sypou v písně svoje! – Hned na to, jako by mu napadlo, že nelze nechat jen tak bez odvety ty ony moje ironické věty, že nutno zbavit jedu žihadlo, povznešeně: Ty přec dobře víš, že člověk ve všem svobodnou vůli, trestám pak , řek bych raděj spíš, že odměňuji. Kam se člověk skulí, tam lože jeho. Jak to zapotřebí: buď ve tvém pekle, neb zde u mne v nebi. – Však tohle augurství dohřálo: jsem ďábel, ale potvora jsem přímá nač sofistikou takou hodnou Říma, balamutí? Co se událo od dob těch, kdy jsem zřel jej naposled? Co povídat chce? Jeho nebe tedy! Pár bab a dědků cestou jsem tak shled, jen tolik jak jich bylo naposledy, co u nás v pekle plno k prasknutí je a vesele se konečně tam žije! Svobodná vůle... Co chceš říci tím? Že člověk vždy a všude musí býti svých činů pánem? Celé živobytí? A zodpovědnost nese? Jak a čím? A zaslouží si odměny či trest? Ty, pane bože, ty jsi spravedlivý a všecko víš, co bude, i co jest tož dovol, že se ďábel trochu diví a příkladů pár podá soudu Tvému, Ty vysvětli a pomoz hloupoučkému! Hle Adam s Evou v ráji... natrhat si směli, kde co chtěli... strom jen jeden byl zakázán jim... zákazem-li veden, co člověk neudělá? Byl tu had, tím hadem byl, abych absurdnost zákazu Tvého před oči dal Tobě Ty vševědoucí, věděls, že hadhost je svede lehce, znals, že ve útrobě hněv vzplane Ti... že odsoudíš je s křikem a z ráje dáš je vyhnat okamžikem. Jak mohli, měli jednat jinak? Pověz, jak? Vše předem vědělsa hráls komedii... svobodnou vůlí, že prý lidé žijí, když Ty víš, musí oni tak a tak... Tys věděl: Kain zabije Abela, on tedy zabila Tys zuřil zlostí což kdyby byl se vzpříčil docela a nezabil ho? A Tvé vševědnosti se takto rouhal? Těžko vymysliti, jak bys byl hrozně stihal jeho žití! A jděme dál: to jabko Evino je lidem prvotního hříchu kletbou, Tys věděl, jakou bude strašnou setbou po řadu tisícletí. Povino Ti lidstvo bude jakýms pokáním, Tys věděl, že je syn Tvůj pouze splatí, znals, jak mi plníš peklo čekáním, však teprv paks Ho nechal křižovati a věděls od věků, že teprv tady hněv Tvůj se usadí... Víš dohromady, že všecko k smíchu mi to vlastně je? Jsi nejvýš moudrý? A jsi spravedlivý? Jsi nejvyší, či nad Tebou kdes civí kdos ještě vyší? A ten tvůrce je jen člověk, efemerka, jež se chví a shasnea tak rozluštil vše námi: jsme roboti dva metafysičtí, jež stvořil pro své těžké hlavolamy, v peklo vstrčil, Tebe dal si v nebe, mně sloužína jazyku maje Tebe! A my dva máme zodpovědnost vzít za celou onu lidskou komedii? Zde miliardy lidí žijí, žijí a musili se klamat, lhát si, bít, a zuřit na sevždyť to žití jich je věným bojema Ty vpředvidoucí měls znát, co osudem je tvorů Tvých; ne mohlimusili tak; když pak k soudci, tož k Tobě přišlik soudu? K smíchu! Jak to? vždyť znals, že jinak nemohli, než takto! A panečku, člověk pěkně spsul. , svého vládce. Sepsul jak kozla, jenž nádobou je pro hříchy a pro zla, svou špatnost všecku na odsunul. omluvou jsem ničemností všech, ženu tam jej, kde si může škodit, dějin jeho smysl jsem a dech to vše Ti může vlastně polahodit, jak řek jsem: ústy k Tobě jen se tulí a činem jde po své a mojí vůli. – domluvil. Jak na Něj popatřím, líto mi ho bylo. Jako zničen na trůně seděl bezraden a sklíčen, zrak upřen v prázdno. – Co teď? – tiše dím. Co teď? – On opáčí. – Víš, zaleť v Řím... A vyřiď, že jdeš od ... Stačí zatím... A rozlož to tam pánům červeným... doufám, že tam ještě něco platím... I papežovi... Opravdu mi líto... Mně nelze ... Nechť oni vysvětlí to. –

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

268. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. VÍDEŇ. (Josef Svatopluk Machar)
  2. VII. VLASY. (Josef Svatopluk Machar)
  3. II. KOLOVRÁTKAŘ. (Antonín Sova)
  4. None (Karel Havlíček Borovský)
  5. Sonet o slávě. (Josef Svatopluk Machar)
  6. OSUD (František Gellner)
  7. DVA REBELOVÉ. II. (Josef Svatopluk Machar)
  8. MARIE ANTOINETTE. (Josef Svatopluk Machar)
  9. VEŠ. (Josef Svatopluk Machar)
  10. 15. –21. ČERVENCE 1935 (Josef Svatopluk Machar)