NA ULICI.

Josef Svatopluk Machar

Zdar, Rufe, spěcháš dozajista k foru? – Tak, Lepide, a mním, že cestu jednu konáme oba. Budeš volit Crassa? – Jak celá centurie naše, Rufe. – A naše taktéž, Lepide. Oh, Crassus! Muž výtečný a mocný. Platil dobře? – My vděčně voliti jej budem, Rufe... Jak přepodivný bývá rozmar mocných! Ten Crassus! Táhnouti chce proti Parthům k večeru žití svého. V kraje cizí, přes pouště zlé a nevlídných řek proudy, barbarů zemí dosud nezbádanou. A požehnán-li kdo je, jako Crassus, zemskými statky, otroky i štěstím i vahou hlasu svého v celé obci – – Ó Lepide, a přec v tom plánu smysl. Hle, čeho pohřešoval dosud Crassus? Vojenské slávy. Triumf slavit touží jak Pompejus a jak jej Sulla slavil. Chce vrátiti se jako imperator z asijských krajů dálných, nehostinných. A že konečně i ne s prázdnou rukou, však s řadou lodí dobře obtěžkaných vždyť známe Crassa! Bohatý to velmož, však tím míň v počtech zapomene sebe. – A praví se, že půjčil Caesarovi ohromné sumy k zaplacení dluhů? – Tak, Lepide. Měl ovšem dluhy Caesar, neb dobré srdce jeho nemohlo snést pohledu na dlaň cizí otevřenou, i sám rád dobře žil, jak přával jiným, by dobře žili. Ó kéž měl by Caesar tak jmění Crassa, všem by bylo dobře občanům římským! Crassus tedy pomoh, když lid a senat přiřkli Caesarovi Gallie správu, neboť věřitelé hrozili zdržet Julia zde mocí. Teď v Galii si slavně vede Caesar a slávu Říma vnáší do nejzazších barbarských končin. Velké věci jistě provede muž ten, než sestoupí v Orkus. – A může býti ještě větším Caesar, než Pompejus jest? – – Lepide, Pompejus čím byl a jest, to víme dobře všichni; však něco vězí v povaze hrdé, že nelze dobře věřit v pevnost štěstí, jež provází ji. Neboť povahy jsou také, které spoutají své štěstí a vlekou je, však takových též dosti, jež odpudí je. Taký démon, myslím, jest v Pompejovi. – – Vyznám se, ó Rufe, že nerozumím dobře slovům tvojim, však věřím v pravdu jejich, neboť žiješ veřejných věcí v proudu, pozoruje i čin i lidi. dle povahy své, jež ráda tráví v přemítavém klidu, jdu sadem rád a pozoruji práci svých otroků. I k dětem rád se dívám, jak v tlupách zápasí, tož hrajíce si na krále barbarské a římské vojsko, svádějí boje, triumfy pak slaví hle, tak se dějiny mým jeví zrakům v hře nedospělýchrád i v pole vyjdu a pozoruji dary Cereřiny, vůz Apollina na modravé pláni a barvy věcí vzdálených i blízkých, jak mění se a hrají během denním. Tak přijde jednou poslední den žití, a žil také, třeba takto jenom. – Tvá povaha, Lepide. Nelze jinak. Však nutno zrychlit, tuším, naše kroky, neb heroldi již vystupují v prostor. v trhu otroky tři ondy koupil, a dva z nich věru hotovým jsou jměním. – A pro kterou že asi vlastnost, Rufe? – Ten jeden kuchařem je k pohledání. Z ryb, ptáků, rostlin upravit zná jídla, že požitkem se věru oběd stává uměleckým. Druhý zahradníkem je dovedným, jenž v krátce sad můj změnil na rozkoš očím. Za to třetí otrok málo ceny. Ničema, lhář, pijan. – Tož zabiješ jej, či jej prodáš, Rufe? – Jej nechci zabít, neboť je to peníz. A prodat nelze ho, neb známým stal se. Však paedagogem jest teď dvou mých chlapců, neb otrok něčím zaměstnán být musí. Zdar, Lepide, jdu ke své centurii! – Buď, Rufe, zdráv a zdráv buď dům tvůj celý! –

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

49. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. báseň bez názvu (František Táborský)
  2. IMPERATOR AUGUSTUS FLAVIUS CLAUDIUS JULIANUS. (Josef Svatopluk Machar)
  3. VEČER MARKA AURELIA VE VINDOBONĚ. (Josef Svatopluk Machar)
  4. XXXI. FRÀ DOLCINO. (Jaroslav Vrchlický)
  5. GOLGOTA. (Otakar Theer)
  6. BEZABDE. (Josef Svatopluk Machar)
  7. DĚTI A OTCOVÉ (Josef Svatopluk Machar)
  8. ZLOMKY TRAGEDIE (Otokar Fischer)
  9. SLOKY. (Antonín Sova)
  10. FATIMA. (Josef Svatopluk Machar)