báseň bez názvu

Josef Svatopluk Machar

Praktický rozum vládne světem. Barbarství věků uplynulých jsou odstraněna. Není armád, neb není válek. Těch pak není, že není hranic. Hranic není, neb bleskurychlé dráhy, lodi, letadel mračna, telefony zmenšily zeměkouli naši, z map pestré barvy vymýtily, zrušily pojem vzdáleností a sbližovaly lidi s lidmi konečně si ujasnili, že všechno jde i cestou míru. Je pravda: z mírových smluv kdysi a z konferencí státnických hlav se vyrojila řada válek, a osvícení Evropané v nich pracovali proti sobě zvyklými kulturními plody: letadly, plyny, ponorkami, puškami, děly, kriminály v posled vše se utišilo. A nebylo tu zvítězivších, jen přemožení byli všichni a vítězem byl ten, kdo klidně se po čas bojů díval z dálky a čekal, čekal. Amerikán. A tak se všecko ustálilo: Je Asie teď žlutohnědá, Afrika černá, Amerika s Evropou mátí bílá; vidět směs barev pouze v Australii. Leč v barvy plemen neskanula idyla s nebes. Nekrvavě se válčí dál: boj hospodářský, boj průmyslu, boj burs a peněz, boj cifer studený a krutý. Svou máti Evropu již drží dceruška Amerika v poutech, a stará matka sotva dýše; nehledí víc kalným zrakem do dálek po přispění jakéms ten zrak je sklopen k prachu cesty, jak dýchatje teď program dení. A na venek se , že dcera vede, řídí, reguluje letadla, železnice, dluhy, cla, průmysl a peněžnictví. Pod drobnohledem jde i život (nezměníš přirozenost lidskou: člověku člověk vlkem) dále i v nových formách starým zvykem. Jsou savci, jsou i vysávaní. Jsou duše psí, jež novým pánům otrocky slouží za ty zbytky, jak na mísách jdou od tabulí. Jsou chytráci a spekulanti, již bezohledně znají stisknout bližnímu hrdlo, že mu teče krev skrze zubypři tom hledí, by ani kapka nezalítla k hrozivým trestním paragrafům. Jsou počtáři, již přizpůsobí se daným poměrům, když nelze poměry přizpůsobit sobě, a z poměrů těch sestrojí si pro milované tělíčko své fasonku žití pohodlnou. A desperádi jsou, již slepě do trestních paragrafů vráží, buď vychytrat že chtějí na , buď z touhy slávyaby zítra dal radiový žurnál zvěsti o činu jejich přeobsáhlé a obraz jejich posluchačům před oči vstavil: snílci vrazi, banditi, strůjci atentátů, adepti herostratské slávy. Též desperádi živobytí se vrhli na zločinou dráhu, když neviděli cesty jiné: neb tlakem různých filantropů již tvrdili, že zločinci jsou jen nemocní a bez své viny i nepříčetní ubožáci se ze žalářů dávno staly příjemná sídla s čítárnami, lázněmi, sady, biografy tu statistika mohla hlásat, že zločinost se množí stále, a zajímavo: takou měrou, jak ubývalo sebevrahů. Neb není tady jiné slávy, než slávy dne. Je vyhubena tak zvaná dějepisná věda, jak za dob dřevních kvetla kdysi. Přítomnost teče rušným proudem, boj o život v zabral všecko, a není kdy a není chuti, ba ani nálad, aby někdo se ponořil v to, co kdys bylo. Vždyť děje řítily se střemhlav a rostly, rostlyrostly knihy, celé knihovny z nich byly, a znalci jistili, že tohle nic není, že to zrnka písku z velikých planin, že je marno chtít zachytit i tisíciny těch velkých rušných událostí. A také dějezpytci sami zhnusili lidem byvší děje. Co jeden stavěl, druhý zvrátil, co jeden tvrdil, druhý popřel, a skepticismem otrávení jak piráti se vydávali do doby nedávné i dávné tam brali svatozáře hlavám, ba, postínali i ty hlavy, a trupy dávné slávy vlekli ulice blátem. Nic tam není než malost, hnus a podlost, špína a tak si řekli lidé moudře: Pryč s takou vědou! Ztráta času! Dost máme vlastní špíny, hnusů, svých podlostí dost! Provedlo se, a lidé odychli si. Děti pak zajásaly, kdykoli se o bludných dobách hovořilo, kdy do mladých hlav cpána jmena a letopočty králů, bitev vše pro nic za nic. Znají nyní jen cifry praktické a stroje pro fysiku a pro chemii. Zeměpis? Sednou do letadla a letí, letívidí řeky a hory, mořeletí k městům a projdou je. Pro vzdálenosti, tož život Marta, Jupitera, a Měsíce a druhých planet, zvěř, rostliny, vše co tam žije ve školních vidí biografech. Pro přírodopis vedle kina jsou velké parky se zvěřinci, letadlo snese se tam s dětmi a kantor poví, co je nutno, ukáže zvíře, ptáky, plazy a děti letí zase domů. Letadla rychlostí jdou světla, ne jako kdys, kdy divem zdálo se v minutě pár kilometrů. Tak od minula odpoutalo se nyní lidstvo. Důsledky pak provedlo všude: odstranilo s náměstí němé monumenty, jež beztoho by byly nyní i překážkou i nebezpečím vířícím autům, avionům; z museí vymýceny byly prapory, obrazy i sochy, kamení různá předpotopní, památky lidí jeskyních i palcáty, štíty, staré bible a sbírky kněh, jež tlely v prachu; i z chrámů byly odstraněny oltáře, obrazy a sochy, a z budov takto vyprázdněných zřízeny byly nemocnice a biografy, školní sály a dílny fysikálních zkumů. Chrámové věže proměnily se v signálová místa letcům a na anteny pro radia; stráž na nich kontroluje nyní zda aviony letí v drahách, jak zákony je nařízeno. Bludičky znáte? Světélka ta, jež poskakují po bažinách za tichých, temných letních nocí? Kdys v časech, když se vyprávěly malinkým dětem plané báje, zlou roli bludičky v nich hrály. Dnes jen plaše poletují a proto snad, by lze nám bylo je přirovnati k živoření, jež stihlo verše. Ano, takto se kmitnou časem na samotě, kde snílek bláznivý je robí. A kmitnou se a bez nároků, zda všímne si jich někdo z lidí traplivá sudba zemských věcí, jež všecky v posled spějí v zánik. Hle, kvetly kdysi bujným počtem, a robitelé jejich pyšně shlíželi s hůry na to lidstvo. Byl jakýs řád v nichrytmus, rýmy i smysl jistý. Ponenáhlu jak mrskal by je někdo bičem, se rozskákaly v běh, trysk, úprk. To nejnovější, jak to přišlo z Paříže právě! – Že míti i báseň smysl? Pošetilost! – Že chvít v cit, soucit, něha, tep srdce? Jak to staromodní! Toť umění je všechněch uměn, že nic v něm není! – Dav snad tupý, že číst by je měl? Jaká bída! – Jsme exklusivní! Plijem na vše! – Tak dopadaly rány bičů na bědné mozky versifexů a mozky začly šílit, aby jich nositelé nesli právem genia známku. Mladé mládí tak ryčně hrnulo se k předu, že dvacet roků autorových zřejmou pečeť stáří neslo. Čtenáři zprvu zasnili se tu a tam někdy nad šarádou, pak veršů střehli se jak svrabu. Autoři tiskli dál a dále rytmus zmizel, rým, cit, smysl, verše nebyly dál verši, jen různých slůvek strakatina, jež poet seštval v hlučnou smečku a vypouštěl (ne na čtenáře, ten opatrně šel z cesty) – leč na přátele, děvy známé, a hlavně na poety druhé. Kritici sice věsívali řad úvah k těmto knižečuškám, leč běda: byla temna slova těch temných soudůbásníci z nich jen pitoměli, čtenáři pak útrpně zřeli na ty sloupce a nečtli ovšem. V posled úřad zakročil rázně: v uvážení že kazí se tu marně papír a mladé duše, stih ty plody tak daněmi, že poetové, již měli společné to s ptáky, že nic neměli, zoufanlivě své plody zavírali v šuple a střízlivěli během času. Kdo platit moh, tisk pyšně dále, leč zúžil počet exemplárů na padesát, na deset, na pět vydal konečně jen výtisk, jejž sám si četl. – Kritikové, jak kury, pro něž zrnek není, se v posled dali sami v sebe, zle na vzájem se obvinili, že ten a ten a onen onen je vinen smrtí poesie. Poslední boj to literární. Zhas, když se k smrti kritikové v něm pobili a stichli proto. I nastal klid a nastal pokoj po celé zemi. Církve staly se soukromými společnostmi, neb lidé našli starou pravdu: máš-li zde vztahy k pánubohu, pak není tobě třeba církve, ne kněží, chrámů, ceremonu. Kdo potřebu , obrací se tam, kde je právě, k pánubohu, na louce, poli, v prašné cestě na kopcích, v hájích, ve své jizbě a víc-li těch, kdož stejně věří, pak sejdou se a vnoří tiše své duše do mystických snění. Tak zmizel kněz i biskup, papež, palácům, farám dostalo se účelů jiných, rozumějších a pohřbívajíc tento útvar v tůň minulosti, přivázalo mu lidstvo s prozřetelnou péčí, jak všechněm přežitkům těm druhým, na hrdlo nepaměti kámen. A čte se něco? Ano. Roman. Ti drobní národové zmlkli, neb velká Amerika vládne, i nad čtenáři. Ujařmila je na těle i duši. Hází sta romanů v svět každodeně. Pět, deset svazků dílo každé v rozsahu, a silné svazky. O prapodivných dobrodružstvích, o bojích velkokapitálu, o cestách ve vzduchu a v moři, technických divech, děje z krajů na Martu, Luně, Jupiteru, pro metafysiku pak duše jsou sensace tu ze záhrobí do toho časem vpadne z Číny kuriosita žlutých lidí, i černý autor z Afriky se bizarní jakous prací hlásí a svět, dne požívači chtiví, hladové duše vším tím sytí a nenasytí. I zde vymřel hlas kritiků, neb nestačili číst, třídit. Čilí žurnalisti, jimž nakladatel platí paušál, bombastem vítají ty knihy, a lidé čtou, či dávají si, by slabý zrak se nenamáhal, reprodukovat tyto plody deskami levných gramofonů. Malířství mrtvo. Znalci našli, že pokoj nemá míti okras, byt lidský tedy sestřízlivěl jak zevně tak i uvnitř. Jistě malíři spolupracovali na svojí zkáze. Stále brali dar řeči výtvorům svým, je i zněmili i oslepili. Aparat fotografický jim dal ránu smrtelnou, když zmocnil se tajemství hry barev. Nyní je spojen s radiem a staví před divákův zrak kouzlo nálad, hor, krajů, lesů, měst i vísek, i podobizny lidí, jimž se dostává dení proslulosti v světě našem, či v těch světech, jež s našim světem styky mají. I hudba, která opustila ty staré cesty melodie, (a právem: psychopati našli, že zhoubně ruší lidské nervy), je vlivem Afriky a Číny bouřlivým hřmotem. Není třeba not , klíčů a všech značek i zvláštních nástrojů. Je vděčna za všecko, co se pod úderem ozývá hlučně, skřípe, vrže, a piští, duníkonglomerát těch zvuků proudí lidem v uši a estetici káží jemu, že zdravá je a krásná takto. Že opera i opereta také zašly v říši stínů, je samozřejmo. Z části samy se odpravily, z části byly příznivci svými odpraveny. I dram a veseloher není film zvukový, jenž přizpůsobil se duchu doby, vytlačil je, a clowni v kabaretních síních a tanečnice které tančí i tragedii i věc směšnou v úborech přírodou jim daných, a k nimž se obecenstvo hrne ne pro ty frašky, tragedie, však pro ty úbory. Cti valné lékařská věda dožila se: strom její rozložil své sněti v šíř a dál téměř nekonečnou, a na tisíce nových květů vytrysklo na něm, a to byly zánovní trýzně těl a duší, nemoci nové, kterým dána jsou hned latinsko-řecká jmena a proti nimž se našly léky v chemii, květech, elektřině, sugesci, vodách, magnetismu. I tady Amerika znala zaplavit výkvěty své vědy tu celou bědnou zeměkouli; um chirurgů pak přispěl divy a zázraky jež hravě tvořil, bral údy, vnitřnosti, krev, srdce, a dosazoval svěžími je, i vetché stáří omlazoval, zločiné žlázy v lidech ničil leč Příroda, jak by si hrála na schovávanou, lapena zde, tam vyskočila svěží silou, a lidé vraždili se, kradli, kreteni množili se, bláznů i příčetných i nepříčetných víc bylo, než kdy jindy před tím, nemocí nových jak hub rostlo tak příroda si laškem hrála s horečným lékařským tím stavem, svým zodpovědným nepřítelem a při všem k tomu pravidelně mřel pacient, a mřel i doktor, jak v zaostalých dávných časech. Otázkakolik otázek těch si kladlo lidstvo k rozluštění! – otázka sociální tedy a všechny druhé ponenáhlu a bez křiku se rozluštily. Dějiny, kořen, z něhož rostly, vyťaty byly z žití světa a kmeny zvadly, mřely, shnily. Pod těžkou rukou Ameriky protivy dávné sblížily se, fabrikant, dělník našli v posled, že společné jsou zájmy jejich a nová otázka že tkví jim jak na jazyku, tak i v duši: jak žít? To spojilo je k práci, to vedlo svorně. Dohodli se. I zemědělec s dělníkem svým si ruku podali a stiskli. A zjednodušilo se všecko: zde agrárníktam industrie, i ty pak časem tíha doby stavěla svorně vedle sebe a časem zase proti sobě, neb životboj je. Že vše druhé národnost, náboženství a vše, co dávalo kdys hesla k zuřivým bojům, stichlo, zmizlo tož žití tíha tiskla lidi svou otázkou jen v jednom směru, život, plný různých forem, mohutně kamsi v dál se valil. Mister Novak vytrhl se ze sna pitomý sen: zdálo se mu živě, že je na velikém ciferníku obřích hodin ručičkou, jež pílí odměřeně vteřinovým kruhem. Mister běží, běží, dává pozor, aby každou vteřinu tu dělil třemi kroky na tři stejné díly, jak to vídá na svém chronometru dech mu docházíi nohy se povážlivě pletoua co divno, rozum jeho, jasný bdící rozum, povídá mu: Mister, je to hloupost, velikánská hloupost! Vždyť to není možno, abyste tak běhal, továrník vy, člověk, inteligent, který vystudoval v Americe! – Mister slyší tato moudrá slova, ale běží, přece jenom běží, aby úlohu svou řádně plnil, mu došel dech a padl právě na vteřinu čtyřicátou pátou. Procit. Spocen. Spoceno je tělo, ale hlava suchá. Těžce dýše. V ložnici tma, ale zvenčí zřejmě slunce červnové se prudce tlačí v těžké záclony. Hled na hodiny, ručičky i cifry osvětleny, za pět minut sedm... Pitomý sen! – zase jako včera, předevčírem. Tělo spoceno a hlava suchá. Dopoledne máme tedy Vídeň ano, pilot musí připravit se ocelovou bursuv poledne jsem zase domaodpoledne káva ale hlavně doktora se zeptám za pět minut sedmdvacet minut možno tedy ještě poležet si Mister Harry Novak zavřel oči. Harry Novak, Čech a světoobčan, narozen byl v Praze, bydlil v Praze. Ve Westendu nahoře, kam kdysi Praha vylezla si z věčné mlhy. Zdrávo je tu, vítr od západu nese z lesů Lán a Křivoklátu svěží výdechy a zahrádky vil dávají k nim vůni svojich květů. Celá Praha změněna je valně. Praktický duch čilé modernosti smetl starobylé haraburdí starých částí, bulváry je proťal; mocné větrníky v čtyrech úhlech prohánějí svěží vzduch teď jimi. Jsou tu domy o deseti patrech z betonu a železa a ze skla, obchody to, kanceláře, banky; hřebenaté střechy vymizely, jsou tu plochy, na nichž připravena letadla jsou k letu. Každou chvíli některé se vznese, proplítá se rojem jiných, všechna za svým cílem opatrně spěchají a bděle dbají pokynů, jež strážci s věží dávají jim rudým praporečkem. V ulicích hřmí auta, v podzemí pak elektrické dráhy tiše sunou s náklady sepotraviny, cement, traversy, sklo, chudina, jež nemá letadel svýchvšecko šetří časem, horečný spěch všude, ztráta minut znamená zde těžkou ztrátu peněz. Obrovité deštníky se rozpnou v noci nad střechami, chráníce tak spící letadla před proudem dešťů, jimiž člověk Přírodu zde nutí očistit mu vzduch a dlažbu ulic. V sedm hodin patnáct minut zved se Harry Novak z lůžka. Stiskl knoflík, těžká záclona se nese vzhůru. Zlatý červnový den se mu vhoupl do ložnice. Venku svítí tráva, kvetou růže. – Pitomý sen! řek si. Holí se. – To čert , že mám v očích zvadlý výraz! A v tom obličeji nádech října! Pětatřicet roků! Inu ano, pětatřicet roků povídá si zlostně do zrcadla. Oholil se. Snídá. Stiskne knoflík radiový žurnál začne hlásit zprávy ze světa. Washington, Londýn, Paříž, Vídeňnová cla a smlouvy trusty ocelové diktují si nové cenybursy rozčíleny moře zdvihlo se a pohltilo zas kus Italieletadlová poštovní loď spadla u Berlína, shořelo v tři sta cestujících pět vražd v Prazeprávě došlé zprávy z Jupitera, Marta: nového nic letadlový pirát u Madridu přepad poštu z Jižní Ameriky zemřeli: James Kvocna, čtyřicátník, Herbert Liska, třicetosm roků, Arnold Vrana dvacetdevěttu se Harry Novak zachvěldobří známí, ne však proto: nad cifrou se zachvěl jejich životů... ty počty roků jaksi tuze nepříjemně klepou na ramena cifře roků jeho. – Zapáliv si tenkou cigaretku, Well, řek Harry Novak, pro dnes dosti. Knoflík stisk, zmlk žurnál; třemi tahy cigaretka změnila se v popel. Příští minutou je v pracovně své. Prohled cifry relací a účtů, vydání a příjmů, srovnal všecko s notickami ve svém zápisníku, parafoval obvyklým svým HN, mušli telefonu dal pak k uchu, upřel pohled na skleněný čtverec, stiskl knoflík: co mu v ucho proudí referáty šefa kanceláře, vidí obraz její v onom čtverci: úředníky, tipmamselky v práci, zřízence, jenž pneumatickou poštu bere z mísy, vidí cizí lidi přicházejí, jednají, jdou zase točí knoflíkem a vidí dílnu továrny své: otáčí se kola, kladiva se zdvihají a tepou, člověk v spolupráci s ohněm, stroji točí dále: sklady, v nich plod práce, lidé třídí jej a ukládají, vypravují na cestu jej k službě, všecko je tu, k čemu třpytná ocel, železo, cín, mosaz své tělo, stroje, příbory a aviony, pera plnící a lustry, zámky, řetězy a kladiva a šrouby Well, řek Harry Novak a stisk knoflík. Doktore, mám pro vás dvacet minut. Hloupé sny prohánějí v noci. Řadu nocí . zapotím se. Totiž potí schvácené se tělo, hlava je vždy suchá. Vůle moje, ta je ze železa, ale nad sny nemá moci. Potom prášky pro chuť polykám, jak poradil jste ondy, ale chuti není. Pil bych stále. Dále začínají cigarety protivit se. jsou sny to pouze, co teď kouřímcigarety z Číny ale snesu sotva pět šest za den. A je, čert , stále smutno v duši. Šedivo a smutno. Hlava moje se stala jenom úlem cifer, fungujeleč jinak? Jak jsem řekl. Slyšel ostatně jste? Herbert Liska, třicet osm rokůzemřel včera, Arnold Vrana, dvacetdevětzemřel. A James Kvocna, ovšem čtyřicet , také zemřel. Mně je pětatřicet.“ – Mister Novak, příliš rychle žijem. Příliš rychle, proto taky kratčej, nežli bylo kdysi. Co tu dělat? Povlovnější tempo do života, časem vypřáhnout a duši vyprat, nervy povolit, než popraskají. Chemikaliemi příliš žijem a co, prosím, nám doktorům zbývá, než vám chemikalie dát zase? Tedy pro spaníhm, eucodal snad, nebo somnifen, či pantopony nebo, Mister, rozumný jste člověk, neprovedete přec pošetilost, hloupých snů prost rád byste byl také starý veronal bych předepsal vám, je to jed, leč po tabletce jedné dostaví se nejen pevné spaní, ale taky milé klidno duše, příjemný stav luzných fantasií, víte, vidiny a pěkný pocit. A jak pravím, tabletu jen jednu pět či šest, to, Mister Novak, značí cestu do krematoria. Jednu, jenom jednu tedy. Pro apetit trochu pohybuvy lítáte jen? – Ano, za pár minut letím zase. Do Vídně.“ – A nešlo by to autem? – Autem? Blázníte snad? Letím v devět, o třinácté hodině jsem nazpět. Autem! Jako bába, která veze zelí na trh!“ – – A jaknechtěl byste býti ještě jednou otcem? Dítě život rodičů svých omlazuje Doktore, kdo začíná tak záhy jak my, řekněm ve třinácti letech, záhy přestane. Ach, druhé dítě, víte, ultra posse nemo. Žena jen oči moje k sobě táhne... Kde vzít rozšafné to tempo žití! Sladkým volným rytmem též to zvali. Děd můj seděl klidně, četl knihy, ryby chytal, dovedl se dívat do krajiny, do modravé dálky, na oblaka, rcete, chápete to? Čím bych platil, kdybych tohle svedl! A on docela prý v takých chvílích ani nemyslil a nepočítal – – šedesáti roků se vám dožil... Máte pravdu: oni šli jen krokem, my se ženem tryskem žitím svojím, proto dříve dobíháme k metě. Víte, že mi chvilkou napadává, pětatřicet roků že je dosti? Že je všechno v nich a vším jsou plny, čím si kdysi lidé naplnili sedmdesát rozvážlivých roků? Veronal jste řekl, jeden tablet zkusíme to. Well a na shledanou!“ Harry, slyším, že teď odletíte? – Za pět minut. Vrátím se však hnedle. Přála jste si?“ – Odletět chci také. Do Oděssy. Na týden as k moři. Koupel nádherná prý. Písek na slunění. A pakpředstavte si prý tam ještě starodávným zvykem lidé sluní se a koupají se zcela nazí. Albert Kitcher letí, Mister Krasa s chotí, Kalfusovic, dvacet je nás celkem. Chci se zeptat, chcete-li snad během toho týdne ztrávit třeba společnou noc se mnou, choť jsem vaše. – „Díky za nabídku. Leťte klidně. Kde je naše dcera?“ Alma odletěla do Bayonne, víte, na podmořské promenády, tak ráda podmořský ten život, Fritz Kuhschwenzel je s – „Dovolte mi, Fritz Kuhschwenzel lenoch je a floutek. Víte, že je Almě třináct roků? Tomu klacku patnáct!“ – Harry, prosím, tenhle ton je ve vás staromodní! Děvče třináct, patnáct hochco na tom? jsem byla dvanáct. Chce-li člověk plně život vyžít, musí začít hezky záhy – „Dík za poučení, račte letět.“ – Mister Harry Novak usedl si v kupé avionu. Vzletli. Stroj se vřadil v jízdní dráhu letě s druhy jak sbor tažných ptáků nad věžemi, domy, ulicemi, se dostal mimo obvod Prahy, osamotněl, zrychlil let, že hnal se jako vystřelená raketa ta, kterou posílají ku měsíci. Dole plochá země v šíř i dáli, nezřít, co je vrch a co je údol, jenom barvy lesů, čtverce polí, pruhy řek a kanálů těch sterých, jimiž zavodněna je tu půda. Čáry kolejnic a pavučiny sterých drátů ve vzduchu se lesknou v zlatém slunci. Obláčky a mraky jako obrovité kopce vaty stříbrem svítí, plují lehce, volně, proříznuty strojem avionu, hned se spojí za ním a jdou dále. Vsi a města jako mraveniště s životem svým kmitnou se a mijí a zas les a pole, řeky, města motor hučí, křídla jeho jsou jen kruhem vířivým, v němž na milion rozlámaných paprsků se zmítá. Mister Novak pohřížen je v čtení. Zkoumá cifry ve svém zápisníku, připisuje chvílemi k nim nové, několikrát svým Well! pochválí je náhle zadívá se kamsi v dálku, pohledem, jenž vidí, aniž vnímá. Rychle žijem, pravda. Ale k čemu proč ty spěchy, shony, chvat, že člověk sotva dýšeotroky jsme hodin smyslem života jsou suché cifry smutno v dušišedivo a smutno a přec hrůza sedí nad životem, nad životem prázdným, bezútěšným, že to záhy skončíHerbert Liska, třicetosm rokůArnold Vrana dvacetdevěttak to chodí stále příliš rychle, proto taky kratčej, nežli bylo kdysi, jak řek doktor povlovnější tempo do života ano, radíš, ale jak to provést štve všea nejvíc štveš sám sebe proto dříve dobíháme k metě. Nechce se mi umříttřeba život ničeho mi nedá než štvaní. – Ženy? pro oči jen. – Cizí kraje? Pro pradědy naše byly cizí nám se scvrk svět na maličkou kouli, na níž známe všeckokaždý koutek. – Hody tabule? – oh protivno je myslit na . – Cigarety vraždí. – Peníze? jsou cifrya co s nimi? Hloupý, prázdný, bezútěšný život a přec hrozno, že to konec vezme – – Děd můj chytal rybyk smíchu, k smíchu na oblaka dovedl se dívat, do krajiny v dálkusnad to byla duše poruchaa ji zdědil, jenže u převrhla se v extrem knihy čítalmám je ještě v skříni docela i pitomé ty hračky, jež se zvaly verši. – Letadlo se octlo v mraku avionů jiných Vídeň! Stroj se zpomalil a vřadil v dráhu vykázanou. V plochu střechy Zentralhausu letadlo se sneslo. Mister Novak pohled na hodinky: Osm minut zpoždění“ – řek přísně. Ano, panevysvětluje pilot dvakrát vlet jsem do vzdušného víru, nad Pacovem, pak u Štokeravy, musil rychlost zmírnit jsem – „Well, dosti. Za hodinu padesátpět minut vracíme se. Čekejte tady.“ Odpoledne káva. Mramor stolků svítí pod sty elektrických světel, lenoch fauteuilů se blýská zlatem, červeň plyše pohlcuje světlo, cigar dým a přitlumuje hudbu. Vzadu vnitřek velké rudé krychle, jeviště to. Orchestr je dole. Hudba vřeští, piští, řve a výská, jednotlivé tony válejí se jako kluci po silničním prachu, ale všecko se sordinou. Při tom na plyšové půdě na jevišti tančí nahé ženy. Je jich deset, brunet pět, pět blondýn. Bílá těla pobíhají po špičkách noh, skáčí, zmítají se, pohazují údy, oči, atropinem štvané, svítí, v lících hoří nanesená červeň, z purpurných rtů blýskají se zoubky ale všecko marno: skelné oči chladných hostů dívají se na dením sevšednělým podíváním. Mister Novak sedí s dvěma druhy: New York dal zas ohlásiti Vídni nové cenysedm a půl na stu –“ Máte zásob, což vám, Mister Novak! Mně je hůře. Závěrku mám jednu s trhem vídeňským. A na ultimo. – Pomoh bych vám, Mister Konopasek, ovšem: tři a pětasedmdesát.“ Welldal ruku Mister Konopasek. Hudba stále duní, vřeští, výská, tanečnice roztahují ruce, hází nohama k čelům vzhůru, oči, zoubky blýskají a svítí. Z Paříže zas agrární trust hlásí také zvýšení, jež pohybuje mezi desíti a dvanácti se. A to značí zvýšit mzdy, co dělat? – zahovořil třetí, Mister Fröhlich. Nezbyde než všechno tohle svalit na konsument. Popohnati ceny. Beztoho jsem nucen zase stavět pětadvacet domků lidem svojim rozhoduje Mister Konopasek. Mister Liska zemřelslyšeli jste?“ dnes ještě žurnál neposlouchal Též ne. Měl jsem vážnou kalkulaci Mister Liska, třicetosm roků, potom Mister Vrana, dvacetdevět. Dvacetdevět pouze! A James Kvocna, ovšem tenhle byl čtyřicátník,“ jaksi těžce praví Mister Novak. Mister Fröhlich vážně usuzuje: Žijem rychle. Mnoho. Proto kratčej, než jak bývalo kdys. Mister Liska, zvedl dům svůjsyn je šestnáct roků, přičinlivý mladíkco chtít více? Proved úkol svůj a šel. – – A Vrana? znali jsme se od chlapeckých roků, gentleman a člověk přičinlivý, naplnil svůj úkolrequiescat dodává zas Mister Konopasek. Hudba piští, křičí, povykuje, tanečnice provádějí dále gymnastiku těl a údů, svalů, padnou k zemi, vymrští se prutem, vyskakují, kroutí se a točí skelným pohledem se tkne jich letmo Mister Novak, pohled kráčí dále, sjede k očím Mister Konopaska rozšafné a starostlivé oči sklouzne k lícím Mister Fröhlichovým oholené, vyživené líce upře k portmonce se, zří svou ruku, jak podává peníz sklepníkovi, stiskne ruce přátel, vidí světla, rudý plyš a stolky, lidi v křeslech, předsíňvidí, boy podává klobouk schody z dolabílé dení světlo východuliciruch na ni Prahy. Well, řek Mister Novak, idiotství.“ Sedí v pracovně své. Rudý západ do oken mu svítí. Letadla se lesknou v poli nebes, křižují se, mizí v dálce, prošvihují jiné, a ten západ hoří teskným klidem. Mister Novak odložil své cifry. Odložil je maněbez myšlenky. Zahleděl se v zlatorudé nebe. Ticho v hlavě, v duši. V továrně tak bývá v sobotu. Jak při požáru zář ta roste, rozlevá se výškou, leží na zemi. Skla oken hoří, růžový dech polil stěny domů, položil se do trav, na pně stromů, zazářit dal elektrickým drátům, odráží se v letících aut plochách jako v zrcadlech. A Mister Novak hledí na ty hry jak na zázraky. Napadá mu, že to vlastně vidí prvníkráte. Je tak jistě často nevnímal však. Pětatřicet roků slep byl pro to. Děd prý takto sedal jaký život vedli tenkrát vůbec? Ryby chytal. Knihy čet. Kde vzali času k tomu? – Bludné mráčky vpluly v plnou červeň. Jako zprohýbané plochy čerstvé mědi s třásní zlatou postupují vzhůrublednou, řídnou, se nad hlavou jak rudá perleť zastavují. Měsíce srp z leva, jak by vyšel podívat se, trčí v bledém nebi. „Pětatřicet roků – – tenkrát žili lidé trochu déle – – Snad že jsme se jaksi odtrhali od Přírody. – Je rozložena pro nás v síly, v cifryztratili jsme vztahy k celku. – Ona nechala nás, když jsme pyšně odeběhli od . – Vyklínili jsme senásledky pak nutno nésti. – Chemikaliemi, jak to doktor řekl, žijem nyní. – V shonu, chvatu, řemeslně, krátce ale možno jinak? Zotročení jsme teď časem, mluvou jeho hodin, ten strašný tyran jen své tik-tik říci umí. Duším našim nějak cifry křídla svázaly. – V tom žijem. – Proč a k čemu? Bychom živi byli! Řetěz dní nás vleče –“ Na západě zlatý bengál dohas, němá červeň visí jako opona, jež skryla slavné jeviště. Pár drobných mráčků perleťově zabarvených stojí v ustrnutí jakéms v klenbě nebes, měsíce srp připlížil se v zenit, jakoby chtěl ještě něco vidět. Mister Novak přistoup k staré skříni, dědových pár knih v . Skříň tu stojí servitutním právem. Novak otec nepohnul , Novak syn dopřál, by tu stála dále. Otevřel ji. Opuštěné knížky s resignací stojí vedle sebe. Místy trčí papírek z nich, čtenářova známka zvláštních oblib. Mister Novak vyňal jeden svazek. Dal se vésti značkou otevřel, eh, verše! Ale četl: miloval vás. Lásky v duši chví doposud se tetelivý kmit však to z poklidu vás nevyruší, nechtěl bych vás ničím zarmoutit. miloval vás beznadějně, němě, hned žárlil jsem, hned ostychem se chvěl, rád vás měl tak upřímně, tak jemně, jak, dej jen bůh, by jiný rád vás měl! Chvíli mlčí. Hledí v neurčito. Znovu čte. Pak po třetí. nahlas. Zase pausa. Vrací knížku v řadu. Šťastni byli naivní ti lidé napadlo mu. Co to bylo za svět! rád vás měl tak upřímně, tak jemně, jak, dej jen bůh, by jiný rád vás měl!“ – Pro něco žít! Pro někoho dýchat! Někoho mít, koho bych moh vznášet nad tím shonem života a cifer, aby špína jejich nepostříkla ani špičku jeho drobných botek! Zarmoutiti nechtěl bych vás ničím! Rád vás mít, jak bůh dej, aby jiný miloval vásano, zde to vězí. Smysl života mít... je pozdě. Prázdný život uběh jako voda mezi prsty ruky.“ Mister Novak leží na svém lůžku. Lampa shora svítí modrým přitlumeným světlem. Dvě tabletky veronalu polkl. Duše se mu teskně rozvlnila, nepoznané pocity v vstaly, touhy neznámé a rozželení po něčem, co je nevrátivo, čeho nebylo. A býti mohlo. Třetí tabletku vzal. „Dobrý doktor! Chemikaliemi sytil život, chemikalií teď zpříjemňuje odchod z něho. Inu, věda, věda,“ zaironisoval Mister Novak. Jak to bylo? napadlo mu nyní. Ano, pětadvacet roků tomu. Byl chlapcem, u sousedů vídal chorou dívku, byla starší jeho, sedmnáct či dvacetneví nyní na výsluní lehávala tiše s přivřenýma očima a ruce, voskové a promodralé ruce, spočívaly bez pohybu mrtvě na pelesti lůžka. Její pohled modrý byl a smutný, její vlasy jako zlatá záře lemovaly bílý obličej. On hleděl na ni, vzpomíná si, že by byl dal krev svou, aby se zdraví navrátilo. Zahledla ho někdy, pozdravil ji, ona usmála sejemu bylo, jakby jej byl někdo obdaroval skvostem velké nehynoucí ceny. V září, když tam kvetly bílé růže, zemřela. – A tabletku vzal čtvrtou. Ve třinácti letech poznal ženy. V šestnácti se ženil. Našli dívku rovnou věkem mu i zkušenostmi dceru je jako všechny jiné dívkou-ženou. – Tabletku vzal pátou. Hnusno vzpomínat si. Ničeho tu, co by drželo jej. Život nemá pout, by přivázal jej na dál k sobě. Vidí dívčí postavu, je svěží jako zosobněný měsíc červen, stojí na vysokém tesu skály, usmívá se, opálenou ručkou zve jej k soběrozkoš rozlívá se jeho duší. – Přijdu, brzy přijdu. – Za tuhletu chvilku stál ten život přijdu, drahátabletku vzal šestou. Ciferník zří obrovitých hodin, stroj v něm hlučně tiká, cifry živy stojí, vzpřímeny a zvou jej k sobě on , – chtějí, abych konal zase službu vteřinové ručkyběhat, běhat bez odechudo úpadu Herbert Liska s Jamesem Kvocnou jsou tu oba žividívají se na něj usmívají se těm svodům hodin ne, ne, pryč! A velitelsky rukou ke dveřím jim ukazuje. Zmizli. Tichá melodie šumí nyní odkuds do ložnice. Někdo zpívá přitlumeně roztouženým hlasem: miloval vás. Lásky v duši chví doposud se tetelivý kmit však to z poklidu vás nevyruší, nechtěl bych vás ničím zarmoutit sám on zpíváradostně a teskně hle, tu dívkačerven s oné skály stojí u něho a teplou ručkou hladí vřelé čelo mu a tiskne do vlasů mu dlouhé políbení. Voní douškou, ano, tak ji zvali, květinku tu milou drobnokvětou jako děti... douškou mateří, hle, dívkačerven celá takto voní, vlasy, tváře, rty i políbení. Ještě líbej, ještě, líbej stále Ale přikryla mu ručkou oči. – V blažené tmě Mister Novak usnul.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 21 míst, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

333. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. RUSKO V LEDNU 1905. (Josef Svatopluk Machar)
  2. EPISODKA. (Josef Svatopluk Machar)
  3. OSUD (František Gellner)
  4. IX. HORROR VACUI. (Josef Svatopluk Machar)
  5. Plukovník. (Ferdinand Písecký)
  6. II. KOLOVRÁTKAŘ. (Antonín Sova)
  7. MORITURI. (Josef Svatopluk Machar)
  8. KONEC SVĚTA. (Josef Svatopluk Machar)
  9. báseň bez názvu (Karel Havlíček Borovský)
  10. 15. –21. ČERVENCE 1935 (Josef Svatopluk Machar)