Jak byl sv. Peter na dovolené.

Václav Antonín Crha

Svatý Petr, jejž u nebe svého, ustanovil Pán Bůh za vrátného, muž to svatý, dobrák hotový, kterýž, jak to z písma každý , při všem vždycky rád po boku Krista byl, by co rybářtaké něco ulovil,“ – tento svatý Petr jednou z rána předstoupil před nebeského Pána, a s obvyklou v Boha důvěrou, počal přednášeti žádost svou: Od doby, co jsem opustil již svět, uplynulo osmnáct set dlouhých let, a co po všecky ty věky zkusím, když co vrátník nebe hlídat musím, – to Ty, Pane, předce nejlíp víš, an se svého trůnu přímo na mne zříš. Ve dne, v noci nemám chvíle ani, bych moh, poodložit klíče z dlaní, sotva zavru, musím otvírat, jedny pouštět, druhé odbývat, ženám, dětěm místa vykazovat, vlezlé hříšníky ven vyhazovat, tak, že věru mnohdy nevím sám, samou starostí, kde hlavu mám. A tak bych si po tak dlouhém čase, jednou rád též odpočinul zase, a proto bych, může-li to být, chtěl Pane Bože poprosit, aby’s, pak-li se Tvé lásce vidí, pustil mne zas trochu mezi lidi a mne popřál, přijav za vděk změnou, ňákou sebe kratší dovolenou.“ Usměvavě řekl na to nebes Pán: Nuž, kratičký odskok budiž Tobě přán a když nežádáš mne o nic víc, můžeš si jít na zem na měsíc.“ Aj nač na měsíc, – svatý Petr Pánu, – za týden se vrátím před nebeskou bránu!“ Jdi si na měsíc, – Tvůrce zase, – hleď však, by ses vrátil v tomto čase!“ Pohlédnuv na Petra, Pán se pousmál, a nebeský vrátník pryč se ubíral. Minul týden, minul druhý také, po Petru však stopy pranijaké; ba již uplynulo celých týdnů pět, svatý Petr ale nevrací se zpět; teprv když se druhý měsíc končit měl svatý Petr udychán zpět přicházel. Z očí jakýs žhavý lesk mu hleděl, klobouk ten mu skoro v týle seděl, šat byl podkasán a zaprášen, po boku kus kordu zavěšen, a rozcuchán tak, plný prachu, s těžkým srdcem, v těžkém strachu, a s těžším ještě jazykem, jako o překot se hrnul sem; a tak před Pána hned předstoupil. Pán mlčel chvíli, načež prohodil: Petře, kde’s tak dlouho byl?“ Ach můj Pane, – počal Petr rozjařeně, – ach tam dole se to žije přeblaženě! To je slastí, to je vděků, že bys Pane, – Ty tam jednou být, – nechtěl z rozkoší těch odejít, věru ani po vše věky věků! Země zelená je, blankyt modřičký, jako šaty tamhle Boží Matičky; rosa pokrývá lesy, stepy, plné jsou půdy a plné jsou sklepy; zvěřinu tam denně k jídlu mají, a tu vínem, pivem zalívají. Tam je pořád hudba, posvícení, svateb, tanců dost, k unavení, karty, kostky, maškary, kudrlinky, kašpary, rvačky, boule, statní rváči, vůbec vše, co jenom hrdlo ráčí. Ba že není divu, že co tam jsem dlel, na nebe jsem z čista jasna zapoměl!“ S klidem nebeským Pán věčné slávy, vyslechl si ty Petrovy zprávy a pokývav hlavou ptal se s úsměvem: Nu když je tak krásná, rozkošná ta zem a lidé tam hojnost všeho mají, zdali pak si také zpomínají, komu mají za to vzdávat čest, a kdo vlastně dárcem všeho jest? Zda-li pak kdo na mne zpomíná?“ Jak pak by ne, – Petr počíná, – na kázaní sice málo jdou, o mší také chrámy prázdny jsou a však při hře dostal-li kdo sedmičku, hnedle volá: jen mi pomož Božíčku! a kdo v krámě okrádá lid jak jen může, tam viset nápis: „Pomoc Boží všecko zmůže.“ Ba jsou mnohá tovaryšstva také, která za modlení všelijaké, za růžence, otčenášky a podobné zboží, dají platit siku větší slávě Boží.“ A kdo Tebe Bože, přímo nejmenuje, ten zas kleje, nadává a zatracuje!“ Na to se Pán klidně pousmál a Petrovi rukou ještě kyne, aby, si trochu odpočine, k nebes bráně se zas odebral a tam jako dřív na stráži stál. Svatý Petr je zas ve své službě; byť se ale jak chtěl přičinil, aby celým vrátníkem zas byl, nemůžodolati jakés tužbě; zpomínka na lidstvo vždy jej mučí, v uších mu jen pořád zpěvy hučí, kostky slyší vrhat, hudbu znět, marně hledí ty sny rozhánět. Vše ho mrzí, na vše brouká, na příchozí nevrle se kouká a když v noci musí duši otvírat, jenom s hubováním hne se od svých vrat. To je klepání zas, – k sobě hovoří, a pak na duši se zhurta oboří, – slyšela mne, ona zakuklená, si bába a nebo žena, bude mít zas se světa jít, hleděla si hezky pospíšit, si v noci nedám tlouci na bránu, a pustím ji teprv někdy po ránu.“ To vše viděl Pán Bůh, kde a co jak bylo, a hned věděl také, kolik uhodilo. Když pak Petr zase bručel před svou branou, zákýval naň prstem a vzav si jej stranou, pravil k němu: „ty si nejsi podoben, tobě nechce ta zem jaksi z hlavy ven; mezi lidi to stále táhne, a snad po víně ti hrdlo práhne; nuže buď si, jdi si k lidem svým, na celý rok dolů dovolím, a vybouříš se a ti přejde chuť navrať se zas a mým vrátným buď. Místo tvé pak k budoucí zimě, obsadí se na rok prozatímně.“ Na to usmál se Pán a šel dál. Petr celý udiven tu stál. Jako hudba mu ta slova Boží zněla, poskočil si a pak spěchal jako střela hajdy na zem mezi lidi, mysle si v chvíli: Však mne Pán můj milý ani za pět roků neuvidí!“ – – Třetí den se chýlil k večeru. Slunko zapadalo v jezeru a zástupce Petrův, muž to stařičký právě rozsvěcoval hvězdičky. Při tom poohlídse na ten svět, co tam jeho vnuci dělají a jak hvězdy světlo dolů metají, když tu vidí koho’s vzhůru přicházet. Aj, aj, kýho kováříka, – starec k sobě v duchu říká, – toť je Petrba že ano! – Petr však? – – což by mne klamal i můj zrak? I ba na mou věru; byl to shon, před třemi dny ráno, když šel dolů, sotva že jsme loučili se spolu a je zas tady, věru je to on!“ Zarmoucen a smuten zůstal Petr před nebem, pohlížel na bránu nebes smutným pohledem. Tvář měl bledou, smutnou, jako by se říci zdál: Tak brzkého jsem se návratu přec nenadál.“: Načež zvolna kráčel k nebes bráně a pak přímo odtud před trůn Páně. Pán Bůh pravil pouze: „Aj, hle vrátného!“ Petr však se do pláče dal hořkého, na kolena padl, hořce lkal a takto si Pánu stěžoval: O Pane můj a milý Bože, tam dole jest jen pláč a hoře, hlad i bída stíhá lidský svět, mi ouzko jest vše vyprávět. Vyschly potoky a bez vody jsou studně, ba i z moří vody prchly do prohlubně, po celý rok ni nekáplo s oblohy zhynul klas i strom i kvítek ubohý, po polích a sadech poušť jenom se prostírá a lid všechen v slzách tone, hlady umírá. Po pustých pak krajích, obcích vymřených, jako havran po mrtvolách zdávených, stoupá příšerný host, pekla tvor, děsný mor! Jemu v patách vražda, loupež, válka stoupá, bratr v bratrově se krvi koupá a co smrt a mor byl zachoval, požár války v jícnu svém zas pochoval. A když se tak v světě všecko kácí, převrací a padá v trosky, ve zmatku se všeobecném všecko ztrácí: ó jakž bych můj Pane Božský, v boření tom, kácení a moru neutíkal k tobě pánu všeho sboru, k tobě ku věčnému sloupu všehomíra, který pevně stojí, když vše smrtí zmírá.“ S úsměvem Pán: „Nuž, Petře můj, teď mi o lidstvu zas vypravuj, zdali v bídě své a ve svém hoři, pomní, kdo vše dává a kdo boří? Mluv teď, zdali Boha svého znají a slov jeho trochu lépe dbají?“ Ó můj Pane, – Petr odpovídá, kde jaký chrám tichou vísku hlídá, kaplička kde stojí na rozcestí, na kopcích kde kříž tvou slávu věstí, všude plno lidu na modlitbách dlelo, v slzách tonouc ruce vzhůru povznášelo. Není v kostelíku oltáříka, v němž lid ve dne v noci nenaříká, a ty rozložité síně převelebných dómů, nejsou s to pojmouti nával milionů, kterým s očí slza strasti kane, kteří vzavše prosby korouhev, putují semzpívajíce zpěv: Zachovej nás, vysvoboď nás Pane! Ach již vysvoboď je Pane pánů, shlédni milostivě s nebes stánu, nač svírat hlad a bída lidi, když to dobrý Otec s nebe vidí, nač trpět cnostný s hříšníkem, když jsi milující Otec všem! Ó pohleď jim v rozervanou hruď, milosrdným, milosrdným Bože buď!“ Nebeský Pán na to vážně odpoví: „Nepostihl’s ještě cest mých, bláhový; tebe také přepych zemský oslepil, tak žes s touhou dolů na svět odkvapil, a teprv ses v hříšném poblouznění svém, spamatoval lidské bídy pohledem. Bohatství když, štěstí lid můj ohluší, musím starati se jim o duši; a když vzdorovitě neznají mých cest, musím za vlasy je k sobě zpátky vést. Důvěru když v moji moudrost ztrácejí, ve svá lidská díla kladou naději: jakž ukážu, že jsou křehcí s dílem svým, než když díla ta svým prstem rozdrtím? Když pak je med chlípné neřesti nakazí a svede v bezcestí, jakž tu nemoc lépe vyhojím, než když hořké léky pošlu jim? Nuž a teď jdi milý Petře domů zas, střež mi nebes bránu jako po ten čas a neptej se, čím se Pán tvůj řídí, hlad a bída když svírá kdy lidí. Neštěstí a bída těžkým křídlem svým, povznáší zas ducha k věcem nebeským a když opanoval ducha hříšný svět, neštěstí jej táhne zase k Bohu zpět.

Patří do shluku

pivo, víno, mok, pít, sklenka, sklenice, pohár, sud, číše, vypít

647. báseň z celkových 715

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. 293. Plán. (Jan Petr Jordan)
  2. ALEXANDR VELIKÝ. (František Soldan)
  3. Svatý (Emanuel Miřiovský)
  4. V přírodě. (Josef Václav Sládek)
  5. F. X. ŠALDA. (Ladislav Andělíček)
  6. PIJÁCKÉ (Jaroslav Vrchlický)
  7. VAŘ, HRNÉČKU, VAŘ! (Karel Leger)
  8. O Třeboňském rybolovu. (Adolf Heyduk)
  9. Fr. S. Procházkovi (Josef Svatopluk Machar)
  10. Mělnická ballada. (Josef Václav Sládek)