V klášterním sklepě.

Bohumil Adámek Dominik Beznaděj Svatopluk Čech Jaromír Čelakovský Bohuslav Čermák Otakar Červinka Josef Slavomír Čipera Josef Dvorský Josef Otakar Forchheim Jaroslav Goll Gustav Heš Otakar Hostinský Alois J. Jizerský Alois Kotrbelec Miroslav Krajník Václav Kropáček Jaroslav Lisec Ferdinand Marjánko J. Kyril Maryša Emanuel Miřiovský Jaromír Nečas Julius R. Nejedlý František Ladislav Polák P. J. Přibylovský Ladislav Quis V. Sázavský Josef Václav Sládek František Šimeček Václav Šnajdr Václav Šolc Josef Toužímský Hanuš Věnceslav Tůma M. Turenský S. Velen August Vlašímský Jan Vraný Vojmír J. Wünsch August Zátka V. Zikmund Želmír

V klášterním sklepě.
Fráter Krištof, jemuž pod ochranu dány sklepy, za zátkou tam zátku vytahuje nočním při kahanu – skoumáť vína k zítřejšímu svátku. Onť i v noci zájmy řádu pilnou střeží rukou a tak málo žádá chvály – skromná duše! – že se vkrádá po špičkách tam, ruku před svítilnou. Nejmilejší Lacrymae jsou Christi posilou mu při noční té práci, a v těch slzách se duch jeho čistý jako v moři pobožnosti ztrácí. [246] Za to nebes požehnání celé v takém nadplňku se v jeho těle zmnožuje, že nemá místa v pasu a tvář – odlesk slunečního jasu... Půlnoc je a lampa fráterova slabým svitem sudy obepřádá. Slyš! tu v sudech, mocných náhle slova, podivná se rozbouřila váda. Div, ó div! tu vína různorodá prou se hlučně, ve které z nich v Káně Galilejské proměněna voda všemohoucí rukou Páně! Drzým šumotem, slyš! lehké zboží z Champagni tu čest si osobuje; od jakživa veselí prý množí, svatebním a nejvzácnějším sluje. Od Rýna mu, jizlivé pln záště, Němec prostředně i bezprostředně dokazuje, že to nemůž’ předně vůbec být a za druhé i zvláště. 247 Důvody je mocně překonává zdravé logiky a Bůh ví čeho, jemu jen prý náleží ta sláva, jakž prý vůbec všechno všudy jeho. Maďar od Tokaje – teremtete! na to, hově odvěkým svým zvykům, křičíkřičí, div že obruč nerozmete: Nullum vinum nisi hungaricum!“ Ba i skromná takto Mělničina na svůj účet v debattě je činna, stavíc nároky své jako vždycky,vždycky hlavně na důvod filologický. Však don Xerez nadýmá se hrdě a slov chlubných rozesílá šiky, že jsou všichni dohromady, tvrdě, kacíři neb aspoň schismatiky. On prý jenom hoden milosti té, země syn kacířskou krví zpité, on prý do očí ty blesky mnichům zasíval, jež zhoubu dštily hříchům... 248 Tak se hašteřily. Tu však ticho fráter ruky pokynutím velí, k rozsudku rty spraved’nému dělí, převelebné pohladiv si břicho: „Bratři milí, z vás se neskvěl žádný na svatebním v Galileji stole, vědělť Pán, že kdyby mok váš ladný byli okusili apoštolé: že by žádný z nich byl nechtěl dbáti o to, aby se stal mučenníkem, že by byl chtěl každý spíš se státi v našem řádu – fráterem-sklepníkem!“ 249 Vojmír J. Wünsch.