DIVADLO SVĚTA

Jan Opolský

Nic bez tajemství není, co kolem tebe jest, vždy obemžen se cítíš být tesklivostí hvězd, před zrakem tvým dna záhad se hluše tmnějí, flór smrti vlá v tvé touze i v tvé naději. Tvé úsilí, tvé dílo chod ve tmy znamená, pneš po fantomech pouze svá chabá ramena, je larvička jen pouhá a klamná krása žen a v modlitbě tvé k božství je posměch obsažen. To umění tvé knižní je choré, svraštělé, a duchovní tvé ctnosti jsou padlí andělé; ty nechápeš v své pýše, že’s lidské matky syn, v tvé pansofii, pravdě je plno hadích slin. Jsi slabý herec, věru i kus tvůj chabý je, jenž zvráceností svojí i herce zabije. Na falešné tvé vervě nic duši neláká, měj, chceš-li ozdravěti, jen oči diváka! Viz proscenium skvělé, svět valný, nezměrný, vše zalito je září jak z černé laterny. světlo úhoz prudký, stín černou hloubku zas, na akty krátkodobé je dělen věčný čas. A v zákulisí vládne čís důmyslná dlaň, jež vyměňuje prospekt: tu lunou hledí naň, tu vlny vodní valí neb šechrá obilí, v něj chýši lehce vstaví či palác ztepilý, neb žalář, z jehož zdiva se kapek roní chlad, jak troufal by sen vězně svou marnost vyplakat. Smrt u opony stojí. práci jedinou, ji spustit mezi živé a ty, již zahynou. Nuž otevři jen oči. Hleď obsáhnouti děj, na dlani otevřené své lidské srdce měj, hleď chápat všecko citem, ne intelektem snad, neb uzříš kusy bludné a nedůsledné hrát. Jen prvotiny samé. A žádné reprisy, jeť na jevišti světa to příkaz jakýsi, neb jednou v žití herec jen roli vytvoří a skromnější jest osud než jiní autoři. A repertoir? Nuže: jest quasitragický, neb tragedie cizí, věz jednou pro vždycky kdybys ji mohl chápat a za svou bráti kdys, svou vahou rozdrtila by tebe jako hmyz. Však nehleď příliš temně, můj milý příteli, je závažným zde prvkem i život veselý, ba komický, lze říci i při vší tragice, víc lidí hubí vášeň a ples jak jepice. Jsou lidé v hoři malí, či gestem velicí, i mrtvá hlava může mít směšnou čepici... Tak u milostných dramat, jež prudký mají spád, lze přímo v prsou zříti šleh ohně plápolat, a fysiolog vleklý a krajně zvídavý mní v hlubokostech slyšet, jak mumlá pohlaví. Toť nejčastější drama. Jsou stará jako svět a odstínu v nich není k Prometheu zpět; střež srdce své, nechť hledí na vše jen z povzdálí, zří Belkidy a Laury, zří Ledy, Ataly, meč slasti i meč muky prs jejich proniká, jsou hodny citu tvého i zraku básníka. Jich srdce během kusu zlá marnost zadáví, jsou měřítkem pro lačnost či sytost představy. A na jevišti lásky i muži všelicí jak tyranové velcí i truchlí novici, všech podob i všech věků, i všechněch věr a kast, jsou hnáni bičem vášně ze srázů nad propast a uživše i zrady, lsti, proseb, násilí, dýk, jedu, které tajně za ňadry nosili, jsou na výsledku kusu již předem závislí (co o lásce kdy psáno, jsou asi nesmysly). nejsem rádcem tvojím a instruktorem snad, ty můžeš klnout žití, aneb je milovat, neb po všem, co jsi viděl i ssebou zažil blíž, Smrt oponu když spouští, rád šum ten uslyšíš.

Patří do shluku

jeviště, herec, publikum, opona, obecenstvo, komedie, divadlo, autor, divadelní, potlesk

72. báseň z celkových 509

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. O TAJI UMĚNÍ, jenž všems nám svat, (Adolf Racek)
  2. KVĚT NA HROBĚ. (Karel Mašek)
  3. VĚČNÉ A VELKÉ... (Jan Červenka)
  4. None (Karel Havlíček Borovský)
  5. DNY ZÁŘIJOVÉ (Viktor Dyk)
  6. Sentimentální. (Alois Škampa)
  7. U NÁS... (Antonín Klášterský)
  8. Květinářka. (Jaroslav Vrchlický)
  9. CO PLATNO? (Jaroslav Vrchlický)
  10. Dekorace. (Jaroslav Vrchlický)