DIVADLO SVĚTA

Jan Opolský

DIVADLO SVĚTA
Nic bez tajemství není, co kolem tebe jest, vždy obemžen se cítíš být tesklivostí hvězd, před zrakem tvým dna záhad se hluše tmnějítmnějí, flór smrti vlá v tvé touze i v tvé naději. Tvé úsilí, tvé dílo chod ve tmy znamená, pneš po fantomech pouze svá chabá ramena, je larvička jen pouhá a klamná krása žen a v modlitbě tvé k božství je posměch obsažen. To umění tvé knižní je choré, svraštělé, a duchovní tvé ctnosti jsou padlí andělé; ty nechápeš v své pýše, že’s lidské matky syn, v tvé pansofii, pravdě je plno hadích slin. Jsi slabý herecherec, věru i kus tvůj chabý je, jenž zvráceností svojí i herce zabije. Na falešné tvé vervě nic duši neláká, měj, chceš-li ozdravěti, jen oči diváka! Viz proscenium skvělé, svět valný, nezměrný, vše zalito je září jak z černé laterny. Má světlo úhoz prudký, stín černou hloubku zas, na akty krátkodobé je dělen věčný čas. A v zákulisí vládne čís důmyslná dlaň, jež vyměňuje prospekt: tu lunou hledí naň, tu vlny vodní valí neb šechrá obilí, v něj chýši lehce vstaví či palác ztepilý, neb žalář, z jehož zdiva se kapek roní chlad, jak troufal by sen vězně svou marnost vyplakat. Smrt u opony stojí. Má práci jedinou, ji spustit mezi živé a ty, již zahynou. Nuž otevři jen oči. Hleď obsáhnouti děj, na dlani otevřené své lidské srdce měj, 11 hleď chápat všecko citem, ne intelektem snad, neb uzříš kusy bludné a nedůsledné hrát. Jen prvotiny samé. A žádné reprisy, jeť na jevišti světa to příkaz jakýsi, neb jednou v žití herec jen roli vytvoří a skromnější jest osud než jiní autoři. A repertoir? Nuže: jest quasitragický, neb tragedie cizí, věz jednou pro vždycky – kdybys ji mohl chápat a za svou bráti kdys, svou vahou rozdrtila by tebe jako hmyz. Však nehleď příliš temně, můj milý příteli, je závažným zde prvkem i život veselý.veselý, ba komický, lze říci i při vší tragice, víc lidí hubí vášeň a ples jak jepice. Jsou lidé v hoři malí, či gestem velicí, i mrtvá hlava může mít směšnou čepici... Tak u milostných dramat, jež prudký mají spádspád, lze přímo v prsou zříti šleh ohně plápolat, a fysiolog vleklý a krajně zvídavý mní v hlubokostech slyšet, jak mumlá pohlaví. Toť nejčastější drama. Jsou stará jako svět a odstínu v nich není až k Prometheu zpět; střež srdce své, nechť hledí na vše jen z povzdálí, zří Belkidy a Laury, zří Ledy, Ataly, meč slasti i meč muky prs jejich proniká, jsou hodny citu tvého i zraku básníka. Jich srdce během kusu zlá marnost zadáví, jsou měřítkem pro lačnost či sytost představy. A na jevišti lásky i muži všelicí jak tyranové velcí i truchlí novici, všech podob i všech věků, i všechněch věr a kast, jsou hnáni bičem vášně ze srázů nad propast 12 a uživše i zrady, lsti, proseb, násilí, dýk, jedu, které tajně za ňadry nosilinosili, jsou na výsledku kusu již předem závislí,závislí (co o lásce kdy psáno, jsou asi nesmysly). Já nejsem rádcem tvojím a instruktorem snadsnad, ty můžeš klnout žití, aneb je milovat, neb po všem, co jsi viděl i ssebou zažil blíž, Smrt oponu když spouští, rád šum ten uslyšíš. 13