MOUDRÝ MUFTI

František Serafínský Procházka

Jedenkrát hubení i tuční s plameny hněvu ve zraku zlou rebelii konstituční sultánu zdvihli v Iraku. Kde který přestal žráti valach. a lid měl různé nároky, v pomoc daleko byl Allah, dál nechtěli být otroky. Padišah tenkrát kolik nocí nespal, zlý maje hlavolam, posléz prál: „ ku pomoci muftiho sobě zavolám.“ Řekl, a moudrý byl hned mufti připozván k němu v milosti: Tož nyní, milý mufti, mluv ty, než, prosím, žádné hlouposti!“ Muž moudrý ve prach čelem buchl a řekl: „Tak je v národě, který jen z dálky trochu čuchl k prachmilionské svobodě! Teď musíš dáti, ale korán (co řek by prorok ve hrobě!) přec nemůže být jen tak zorán, ty dáš, než v novém způsobě. Dáti, a nedat, v tom to vězí, štědrota chytrých na oko, věř, pane, Alláhovu knězi a pokloň se mu hluboko. Chce národ hračku, pane, pomni, dej mu ji podle zákonů, však nad vším, byť byl autonomní, tvých sedm koňských ohonů. Přes den i přes dva si hraje a řeční nad svou svobodou, duch Stambulu však při tom plaje mu jako maják nad vodou. nepovolím!“ národ řekne, vybuchne i svévolí, vždy nakonec však ztichlý změkne a povolí, zas povolí. Sic mnoho slov se napovídá, než ty, můj pane, nebledni, vždyť veto tvé jak pes vše hlídá, a ty máš slovo poslední. starají se o slintavku, kde která stůně kobyla, lecjakou na to chytneš kavku, třeba by kavkou nebyla. Přirážky mohou ukládati, tu o tvou kapsu neběží, aich gelobepřisahati mohou, jak se to náleží. Bude jim nejsvětější práce, jež ovšem nejmíň namáhá, k trůnu ti skládat gratulace a chválit při tom Allaha. Potom prou se, reformují jeť těžko býti bez žvance, – k tomu také asanují i smutné zemské finance. Představ si všecka ona gesta, sevřené pěsti vzad i vpřed, bude-li z polí a i z města jich dvě stě dvaačtyřicet!! Na konec budou v jedné směsi chraplavě křičet, co jim dech, a popadnou se za pačesy v síni a také na schodech.“ Mahmud si oddech: „Díky, pane!“ Muftimu měch dal čtyráků, a bylo blaho nevídané napotom sto let v Iraku.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby