POMNÍKY.

František Serafínský Procházka

Rosteme kvapem k veliku do pravé světové taxy, jen ještě v stavbě pomníků nemáme jaksi praksi. Jak zrno v matce zemi skrej základní kámen hbito pomníků měl bys habaděj, kdyby z nich rostly jak žito. A pořád jasna stojí tu příčina nezdaru pravá: nemáme kontinuitu s Karla přes Vladislava. Tenkráte divy umění v Praze se hračkou daly, od čeho také stvořeni byli by králové králi! Zatím jsme zvykli bez míry pro rozvoj stavět zdárný slavnostní brány, špalíry, jatky a elektrárny. A co tu zbylo, gotika, barok a renaissance: je svízel s tím jen veliká, a soulad nemá chance. Krása je čertí oříšek, tvrdý pro falešné zuby, proto se Praha do výšek tolik , ta stará, chlubí. Ten úkol těžký jako cent, nedbat hokoncové žalní, jakýžpak je to monument, když není monumentální! A kouk-lis ještě za bránu pro model do franckých říší, potom se Balzac v županu od Husa pramálo liší. Nu, není to žádné neštěstí, povídám, chvála bohu, zboří se celé náměstí, vystaví k tomu v slohu. Osový soulad nastane, co nízké, to se zvejší, a problém ihned dostane pak formu centrálnější. Neb jiný východ najde se, a konec bude rázný: pomník se třeba přenese na Žižkov, jenž je prázdný. V advent pak a též o postě míň lidí bude se rouhat, a jenom Lumír na mostě víc bude mrkvičku strouhat.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby