NEVĚSTA.

Ferdinand Tomek

Již ve vlas myrtu vetkli podle zvyku i závoj dlouhý obličej skryl bledý, když přece ještě jednounaposledy práh překročila svého pokojíku, jenž jediným snů dívčích svědkem býval. A sotva zřela známé stěny kolem, vráz sevřelo se srdce prudkým bolem a z očí vřelý vyřinul se příval, co vedle v jizbě družičky zněl smích. Byl krátký jen to výbuch žalu; v chvatu teď otočila klíčem ve dveřích a šustíc těžkým brokátem svých šatů v kout zaměřila, v palem zeleň sytou kde drobounký se nořil stolek psací, v tom zásuvku teď otevřela skrytou, v ni pohlédlaa znovu v oko vrací se slzný proud. Hle, podobizna muže, jež stopy jeví slz i celování! Teď k obrázku se dívka níže sklání, zas bledým líčkem prokvétají růže, teď přitiskla své rtíky k němu vřele. A zamlžené její zraky šinou se nyní v stranu pokojíka jinou, kde stojí klavír se Smetanou v čele. Roj vzpomínek tryskl krásnou hlavou: tam vedle něho prvně sedala co malá žačka, dítě bezmála, tón první ze strun loudíc rukou hravou; čas letěl dáljiž v pannu vzrostlo dítě; a jednoujak se stalo, neví ani tiskučitel ji k sobě znenadání a zajíkavě šeptal: Miluji ! – Pak přišla doba blahavšak jen krátká Kdo vypsati by mohl její žal, když oznamovala jednou matka, že blízký statkář o ni požádal?! A nadešly chvíle v pláči mnohém. Hře na klavír hned konec učiněn a za drahého učitele jen list přišel, v němž tklivě dávals Bohem!“ Hle, tady leží osudný ten list; již chvějící se rukou po něm sahá, však nelzenelze pro bolest jej číst. Zrak přelétl jen řádky, ruka drahá jež slzami a krví napsala tu, a náhle děva pokročila v chvatu, kde svítila zář ohně z velkých kamen. Jen ještě jednou list i podobiznu teď zlíbalapak obé vrhla v plamen. A klečíc na svou dívala se tryznu, jak sterými ji svými rameny vráz objímají žluté plameny, jež démonickou svojí ničí silou tu miláčkovu hlavu ušlechtilou i písmo jeho drahé; chvíli ještě tři krátká slova z rudých jisker deště se v tvář smála: Zdráva, šťastna buď! – Teď zmizela i taje dokonáno – – – A náhle se zdálo, její hruď že prázdná jest, že v noc se mění ráno; a jako od hrobu, v nějž zahrabali vlastní srdce, tam se potácela, kde společnost již shromažděna celá, kde s touhou čeká ženich v novém fraku, jenž účesu dnes obzvláště byl dbalý, by lysinu skryl všetečnému zraku.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

V této básni jsme nenašli žádná místa
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

klávesa, klavír, piano, akord, tón, melodie, tonus, chopin, prasklý, smyčec

72. báseň z celkových 235

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Illuse. (Jaroslav Vrchlický)
  2. NEOMISTA. (Ferdinand Tomek)
  3. ZA JEDNU NOC. (Růžena Jesenská)
  4. Pan doktor. (Karel Leger)
  5. KUROPĚNÍ. (Jan Opolský)
  6. ROZCHOD (Otakar Theer)
  7. Z DENNÍKU ASKETY (Jaroslav Vrchlický)
  8. Sonet o černém snu. (Josef Svatopluk Machar)
  9. STARÝ POKOJ (Jan Opolský)
  10. SVATÁ NOC. (Otakar Auředníček)