Smrt Mikuláše z Husi.

Josef Uhlíř

Odjíždí z Prahy na komoni, meč pádný po boku mu zvoní, a chmura stíní jeho hled. Před branou města náhle stanul; hněv ve zracích mu ohněm zplanul, když obrátil se k Praze zpět: Ó město, plno sket a tmářů, a odpadlíků, pletichářů, a plno vád i rozporů! V tvých zádech se další pobyt hnusí poctivci Mikuláši z Husi, věrnému sluze Táboru. Jen drž se Římaantikrista! Však přijde čas, kdy pomsta jistá i na vás bleskem přikvačí. zaklínám se jménem Boha, co budu živ, že moje noha v ta mrzká místa nevkročí.“ A koně bodnuv dále jede. Tu z Mariánské pouti vede kněz tlupu zbožných v procesí. Tím pestrobarvým lidu zjevem a stera hrdel chvalozpěvem se pod ním komoň vyděsí. A v ráz se vzepnul divou mocí, že, než kdo přispěl ku pomoci, klesjezdec k zemi povalen. Jak bezduch v krve slapu leží; však milosrdnou rukou kněží do Prahy zpět je dopraven. Zde rozhlíží se, přišed k sobě, v čí nalézá se složen kobě? Zda hostitel mu jesti znám? Ó jak se zhrozil táborita, když poznal, kdo mu útul skýtá, žeť arcibiskup Albík sám. Škol pražských druhdy vzácnou zdobou a u předešlých králův obou osobním slynul lékařem; teď v katolickém světě celém jest předním církve hajitelem a nejbystřejším písmařem. zapřisáhse jménem Boha, co budu živ, že moje noha nevkročí více do Prahy; a nyní,“ zalkal bratr z Husi, svědomí kárat musí, že nezdržel jsem přísahy.“ – Ó nikoliv! Tys po úraze pomocí dobrých rukou v Praze, kde se ti léčby dostane. jsme se druhdy střetli v boji, pod jednou, ty pod obojí, zde bratři jsme a křesťané.“ – Tvá slova mír mi v duši lijí, teď zvlášť, co smrti osten čiji, a Hospodin k sobě zve. Ó dovol, kněz táborita mně v pouť tu duše pokrm skýtá, chci umřít věren víře své!“ A arcibiskup, to bolí, k žádosti nemocného svolí. I přišel táborita kněz. Ten zbožným vlastní církve slovem blahost mu líčí v světě novém a chystá cestu do nebes. Pak opět k nemocného loži přistoupil arcisluha boží, lék ubohému hosti nes’. Však příznaky mu věstí nové, že sečteni jsou hosta dnové, a zesnouti mu ještě dnes. A proto vlídně k hostu vece: Jsa s Bohem smířen, nechceš přece odjíti s hněvem na Prahu? Tys vkročit sem se zapřisáhl, nešťastný pád, hle! k nám vtáhl, nezříš v tom boží ostrahu? víckrát jsme se střetli v boji, pod jednou, ty pod obojí, cedíce drahou vlasti krev: zde pod společnou střechou oba nás boholibá svedla doba, zde mizí rozkol, mizí hněv. I doufám, že se jednou sklene nad prorvou vlasti rozdvojené most náboženské svobody, jenž pod jednou i pod obojí k společné tiché práci spojí znepřátelené národy.“ Nemocný, jakby prorokovu naslouchal nadšenému slovu, naň zjasněný upírá hled: pak u blahostném vece jevu: Zde, pane, není více hněvu!“ a k srdci matnou ruku ved’. Chtěl ještě více knězi říci na slova naděj vzbuzující, však mdlobou schvácen nemohdál; jenamenze zsinalých retů zalétlo k arciknězi kmetu... Mikuláš z Husi dokonal!

Patří do shluku

zikmund, zúpět, zikmundův, králův, zlítit, pluviál, legát, viz, kostnický, král

112. báseň z celkových 194

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. JAN MĚSTECKÝ. (Adolf Heyduk)
  2. None (Adolf Heyduk)
  3. KRÁL ZIKMUND. (Otakar Červinka)
  4. Ohnivý muž. (Adolf Heyduk)
  5. V. Zřel krále před tím křížem, na kolena (Jaroslav Vrchlický)
  6. V bouři. (Adolf Heyduk)
  7. Upír. (Adolf Heyduk)
  8. VIII. V NOVÉ CELE. (Adolf Heyduk)
  9. MIKULÁŠ Z HUSI. (Adolf Heyduk)
  10. DUCE! DUCE! (Petr Křička)