RODNÉMU KRAJI
PRAHA 1903.
CYRILLO-METODĚJSKÁ KNIHTISKÁRNA A NAKLADATELSTVÍ V. KOTRBA.
[1]
ÚVODNÍ.
Jdu sirý životem, v dáli se cesta ztrácí,
a vleku za sebou břemeno těžkých prací;
když zdá se, jistě že klesnu už pod tou tíží,
tu k tobě, Chodsko mé, s obdivem oko vzhlíží:
Ty’s novou pružinou, ku práci novým hrotem,
ó zemi, skrápěná bratří mých horkým potem!
Leč také štěstí znám, radost – či jak to zvete –
i úsměv na rtech mojích též někdy zkvete;
když ale vichor zlý duší mou znovu skučí.skučí,
od TebeTebe, duše mámá, odříkat – ach – se učí:
3
i Tobě květy Tvé osud zlý požal kosou,
ó zemi, skrápená z bratrských očí rosou!
Ba někdy s životem smrt se též o mne hádá,
bych život nasadil, krutý los můj si žádá.
Leč i v tak zoufalých chvílích jsem věřte, klidný,
a nic se nechvěji o ten svůj život bídný:
Ty’s příklad veliký a ve všem vzor můj prvý,
ó zemi, skropená bratří mých rudou krví!
4
BULAČINA.
Zdráva buď na stokrát,
řeči stará;
hlahole našich chat,
písni jara,
prostičké nářečí
babiččino,
zdraví tě tvé dítě,
bulačino!
Když mě máť vinula
doma v plénky,
ty jsi je měnila
v hedbáv tenký,
ani ne v hedbávíhedbáví,
v pavučinu –
proto ji milujimiluji,
bulačinu.
5
Při mně jsi stávala
nad kolébkou,
do ní jsi stlávala
píseň hebkou,
proto se potěším,
odpočinu,
slyším-li na chvíli
bulačinu.
Vidím, ač nejasně,
vidím znova,
v ústa jak kladla’s mně
první slova,
proto též nemluvím
řečí jinou
raději, než svojí
bulačinou.
Jak matka hrávala’s
vždycky se mnou,
pozděj mě brávalas
v náruč jemnou,
nesla v les, na pole,
na lučiny –
proto jsem dítětem
bulačiny.
Když pak jsem povyrost’,
do školy šel,
pohádek, dějin stkvost
v ní jsem slyšel,
6
jiná řeč proto je
neúčinna,
lehce však kalí zrak
bulačina.
Ke mně se tulila.
dala zdraví,
v srdce mé ukryla
klenot pravý:
z duše kdys na jaře
s linduščinou
vytryská píseňka
bulačinou.
Často teď bývává
,„hejtou„hejtou“ u mně,
v čelo mě líbává,
šeptá dumně:
„Tobě huž nastává
doba činů,
chlapče můj, vždy miluj
bulačinu!“
Jak bych tě neměl rád,
řeči stará?
Hlahole našich chat,
písni jara,
prostičké nářečí
babiččino,
zdraví tě tvé dítě,
bulačino!
7
PÍSNIČKY.
Písničko dudácká,
outěcho bulácká,
vyrostlá, vykvetlá
ze srdce, z úst,
jenom nás nevopust,
míli sme masopust,
trhla však doba zlá –
dnes máme půst!
Bez drahý svobody
jak rejba bez vody,
bez slunce kvítíčko
humíráme;
s pondělka k sobotě
v jedný jsme robotě,
tebou jen písničko,
vokříváme.
8
Hejčák kde klátí se,
píseň tám rodí se,
dítě nám chlácholí,
hukolébá;
ba i nás krmí snadsnad,
k jaru když bejvá hlad,
doma když, na poli
není chleba.
Často když – těžká věc! –
říci chce mládenec:
„Hančičko, Bůh to ví –
já tě mám rád – – –“
písní to zazpívá,
tebou to, zvonivá,
vypoví, vysloví
snáze stokrát.
Ba, taky pravda jest:
hněvem když sevřem pěsť,
čelo když svraštíme,
teskný kdy duch,
slyšíme písničku:
„Marno vše, Honzíčku!“ –
do stolu praštíme –
juchacha – juch!
Píseň nám stírá pot,
křísí nás ze trampot.trampot,
posilní, rozsměje –
rozveselí,
9
v nouzi ha svízeli
zapěj jiji, příteli,
ještě že vokřeje
zmalátnělý.
Ba když už naposled
srdce je jako led,
ha když nás smrti mráz
ve hrob hází,
s pláčem ty usedáš,
písničko, na rubášrubáš,
do hrobu píseň nás
vyprovází.
Tož tedy hopsa, hej!
písničko, nejraděj
skoč s námi v plesný rej,
rozplameň hruď.
Hu nás se dobře měj,
s námi plač i se směj,
s námi tu vostávej,
s námi tu buď!
10
CO NÁM VZELI...
Žilo se z vesela
hu nás kdysi –
volnost nám umřela,
kdo ji vzkřísí?
Bejvalo veselo
v našem kraji; –
chčestí nám zmizelo,
kde je mají?
Svatý mír kdo pak vzal,
kde ho skrývá,
že huž tu s námi dál
nepřebývá?
Půdu proč vzeli nám,
lukaluka, pole
haž tám k těm skalinám
s lesy v kole?
11
Proč vnuk tam podruhem
cizích pánů,
kde šel děd za pluhem
po svým lánu?
Ha naše chalupy,
nad něž není –
plny proč potupy,
pohanění?
Což nevíš, rozmilý,
co se stalo?
krvavéKrvavé násilí
vše nám vzalo.
Vzalo mír, svobodu,
štěstí, jmění,
z celého pokladu
nic tu není.
To však nám chmuří líc,
život krátí,
že nám to nikdo víc
– nenavrátí.
12
CO NÁM ZBULO...
Mnoho ač v časech zlých
pominulo,
něco nám po otcích
přece zbulo.
Zbula nám písnička
v našich chatách,
co hned od malička,malička
jde nám v patách,
co se v ní ozývá,
ó, řeč jiná:
rodná ha pravdivá
bulačina.
Zbuly nám šerkový,
pevný šaty,
stejně jak dědovi
nám jsou svatý,
13
v nich sme se zrodili,
v nich se rvali,
cti si v nich dobyli,
zachovali.
Zbula nám na konec
jedna zlatá
po otcích vzácná věc:
víra svatá,
předkům co svítila
bez ustání,
v trudech je sílila,
ve zoufání.
Psohlavcí tož sme, hoj!
Tvrdohlaví,
zbula nám víra, kroj,
jazyk zdravý,
to ni meč s bodáky
nerozdrtínerozdrtí,
Bože, chraň buláky
na do smrti.
14
NA STRÁŽI.
(Pod sochu L. Wurzela: „CHOD NA STRÁŽI“.)
„Pro vlast a krále
na stráži stále.“
Heslo chodských hlídek.
Co se to tam bělá na té skále šedé,
pěšina co pod ní skrze lesy vede?
Hoj, kdo to tam sedí pod tou boží mukou
hlavu podepřenu mozolitou rukou?
Na kosišti kosu v páži třímá smělé,
starý Chod tam se psem na hlídce jsou bdělé....bdělé...
Mocný širák oči jemu pozastírá
a do dáli šedé za hranice zírá –
Slyš! Co si to zpívá stařičký ten horal?
Chodských stráží je to hromovitý chorál:
„Modravou dálavou
ve tmu i v jas
k oblakům nad hlavou
ať žáržár, ať mráz:
„Pro vlast a krále
na stráži stálestále,“
hřímá můj hlas.
15
V zraku jas sokola,
po hranici
hlídka jde do kola
zpívající:
„Pro vlast a krále
na stráži stále
Domažlící“.
Nikdo nás vlasti hráz
nepokácí,
zahřímá sic mu v rázráz,
zaburácí:
„Pro vlast a krále
na stráži stále
Chodovácí“.
Z údolí na horu
v šířku i dál
svěřil nám k dozoru
širou vlast král:
Pro vlast i krále
na stráži stále
dosud Chod stálstál.
Dokud tu budem žít
– Slovanstva hrot –
půdy píď nesmí vzít
cizí nám rod:
Pro vlast a krále
na stráži stále
bude tu Chod.“
16
ZA CHLEBEM.
Chudé Chodsko, bez své viny
vymořeno bídou juž,
nehuživí svoje syny...
Proto statnou jejich druž
pouští s heslem do ciziny:
„V poctivosti jiným služ!“
Na rtech s písní, v srdci s bolem
s domovem se loučí muž,
táhne lesem, táhne polem
v širých krajů šumnou hluš,
rozhlédne se ještě kolem –
za kopcem pak mizí juž.
S ním jen zpěv jde v kraje cizí.
Truchlý zpěv ten zdali znám?
Píseňka to čistá, ryzí,
17
na dně duše své ji mám,
poslechněte! než mi zmizí,
věrně vám ji zazpívám:
„Chodsko moje les a skála,
šedé střechy nízkých chat,
kolébka tam moje stála,
mám to všecko k smrti rád,
chleba tam však roste z mála,
v domovu je hostem – hlad.
Doma všude bída bledá,
bez práce tam naše dlaň,
výdělek nám všechněm nedá
holá naše chudá stráň,
proto naše noha hledá
dalných krajin žírnou pláň,
proto – hleďte – za svítání
sotva jaro rozkvete
tvrdý čekan v tvrdší dlani,
chudý uzel na hřbetě,
jdem si hledat zaměstnání,
rozprchnem se po světě.
Ha tam doma s dětmi ženy
bez nás jak se živí as?
V šerce, zpola obnaženy,
horké čelo, vlhký vlas,
ve pluh těžký zapřaženy
vzpomínají s touhou nás...
18
O, můj zrak se v slzách ztrácí,
pro ně jenom volám k vám:
světem jdem’, jak tažní ptáci,
nechte chleba dobýt nám,
poctivou-li dáte práci,
zaplať Pámbů – Pámbů sám.“
19
MODLIDBA.
Pane Bože spravedlivý,
shlédni s nebe dolů sem,
Psohlavců rod kde se živí
na území oteckém,
zraky obrať k Chodsku dolů,
k lidu svýmu, k dětem svým,
jak tu v pláči, muce, bolu
týráni jsme pánem zlým!
Což i Ty’s už, svatý Bože,
zapomíl snad na svůj lid?
Nevidíš, jak za podnože
chtějí nás tu páni mít?
Či i Tobě vzeli slávu,
nevládneš už světem víc,
že nám necháš proti právu
plvat stále v smutnou líc?
20
Neslyšíš, jak zle se daří
Bulákom zde na světě?
Svobody květ se nám maří
libovůlí hraběte,
v našich lesích, v našich lánech
chce, by žili otroci,
v širým světě po všech pánech
marně ždáme pomoci.
Po dobrým když marno bulo,
v žilách zkypěl slepý hněv;
v pole se nás tři sta hnulo
za svobodu cedit krev...
Pro vojsko si psali páni,
celej pluk hned v poli stálstál,
ha nás odvlík’ pro povstání
na šibenci, v kriminálkriminál.
Tu když pukly všecky páky,
šli sme – ach – až ke králi.
Je však právo pro Buláky?
Není – My sme prohráli...
Ha tak už jen jeden zbývá:
Si to Ty, náš starej Bůh,
jenž se na to s nebe dívá,
budeš i Ty pro nás hluch?
Nebudeš! Ty v těžké době
otrockých nás zbavíš pout,
Psohlavcům, když dou až k Tobě,
nedáš bědně zahynout,
21
Ty znáš celou jejich muku,
vohledů Tys všechněch prost,
ó, Ty vztáhneš mocnou ruku
nad pomezní jejich hvozd.
Nuž tak sám nás, Bože, rozsuďrozsuď,
k Tobě nesem celý spor,
buď nám zmírni trpký osud,
neb nás zhub a vyžeň z hor –
buď nám mocí, buď nám radou,
ochrannou nám baštou buď,
svobodu nám páni kradou,
ha Ty sám je za to suď.
Jak tam sedíš na nebesku,
naše práva zas nám vrať,
utěš smutné ve zlém stesku,
jejich muka jednou zkrať,
obrať k nám své svaté zraky,
za pravdu nám věrným dej:
za chudáky za Buláky
Lomikara potrestej....potrestej...
***
Prosba Chodů vyslyšána,
splněno zoč prosili:
humíráčkem jednou z rána
Lomikaru zvonili...
Divné jsou ty Boží cesty:
bul to právě rok a den,
co tám v Plzni na náměstí,náměstí
Kozina bul popraven.
22
DOBRÁ VODA.
V stínu lesa kaple nízká,
pod tou kaplí voda tryská.
Z paty hory jako obra
tryská tu ta voda dobrá.
Dobrá Voda, voda čistá,
na vše rány pomoc jistá.
Tož kdy jinde pomoc není.není,
semo spějem ku prameni.
Přese hory, přese doly
nosíme sem svoje boly,
všecku víru, naděj, lásku
k Matce Boží na obrázku,
k Matce Boží, svaté Panně,
na oltáři malované.
V Dobré Vody svěžím zdroji
každý neduh Ona zhojí:
23
ozdraví se choré oči,
chromý zdráv si povyskočí,
ba kdo rány v srdci nosínosí,
Rodičku též Boží prosí.
Když se duše rozbolaví,
nikdo jiný nepozdraví,
v těle stiší hlad i žízeň,
v nitru zhubí každou trýzeň,
červeň vzplane v bledém líčku.
Co to jen je za vodičku?
A z té skály tvrdých ramen
kdo to vyved’ svěží pramen?
To Sám Ježíš z nebes ráje
shlédl na ty naše krajekraje.
Viděl žalost v každé chatce,
proto řekl Svojí Matce.
„Na vše rány Dobrou Vodu
dones, Matko, ve kraj Chodů!“
24
V KLENCKÉM KOSTELE.
Kostelíček pěkně bílý,
jako šohaj na stráni,
starý Čerchov, Haltrav, Díly
před Němci ho zaslání.
A v tom Klenckém kostelíku,
v pěkném Klenckém kostele
prostřed zahrad na vršíku
lidí vždy jak nastele.
Před oltářem kámen velký,
hraběcí je na něm znak.
Kdys já ptal se staré selky,
proč ten kámen velký tak?
„Což ti to,“ dí „známo nenínení,
nač ten kámen z mramoru?
Lomikar by při vzkříšení
nedostal se nahoru.“
25
PLÁNĚ.
Stojí hu nás planý stromy,
stojí hu nás na louce,
v lítě je tu perou hromy,
vichor v zimním palouce.
Nespočítáš – věř mi – hanihani,
v kerou kolik slítlo ran,
na vrchu šak v každý pláni
přece hnízdo černejch vran.
Rozedřená s mechem kůra
místy jenom kryje kmen,
smutně chřestí suchá hůra,
bez listu to suky jen.
Do ví, co se pláním stálo,
zasáh je duch Mořeny,
zdravejch už tu tuze málomálo,
hynou vrch i kořeny.
26
„My je přece máme rádi,
necháme si je tu stát,
dyť sou naší kamerádi!“
říkal starej Podestát. –
Neštěstím to bulo pro ně...
Jednou – svatým po Jáně,
přijí-li si pancký koně
na podniví pro pláně.
Lekly se jich černý vrány,
létly k lesům na Díly,
pláně buly porouhány,
vrány v lese sedíly.
Vzpomínaly na Kozinu:
dvě stě let to teprve,
pro lípu – jak pro křovinu –
s pány rval se do krve.
Krákoral pak havran vráně:
„Sou to divný Chodáci –
sou huž jako tuty pláněpláně,
sou huž teky – chudáci.“
27
HRÁDEK
Černé lesy na obzoru
o něco se hašteří:
Nad Houvězdem vizte horu
s mladou lesa kadeří!
Co se to tam na ní bělá,
nad zelený co ční les?
Postava čí hrdá, smělá
zvedla se tam do nebes?
V tmavou noc i v mraků chmuru,
kde ho deště, vichry rvou,
v jasné dny tam do azuru
oblit slunce záplavou
po sta letech hrdě vzhůru
Kozina zved’ hlavu svou.
28
PO ROCE.
K ŠPILLAROVĚ STUDII CHODA.
Sedí stařec bělovlasýbělovlasý,
pod ním leží věrný pes...
Starocha co trápí asiasi?
Zamyšlen proč hledí v les?
Sedí stařec šedohlavý
v oblouk sehnut jeho hřbet..hřbet...
Podryto proč jeho zdraví?
Otravný kde ukryt vřed?
Ponuře proč v lesy hledí,
proč je smuten, proč tak bled,
proč tu v tichém pláči sedísedí,
šepce vše teď jeho ret:
„Dnes rok zasmíli se pánipáni,
Chodsko přišlo vo syna,
vo svou pomoc, vo zastání,
dnes rok – – visíl Kozina – –“
29
KOZINOVA.
Nad Plzní chvěje se hvězdná záře...
Jaká to píseň zní ze žaláře?
Měsíc se truchlivě oknem dívádívá,
Kozina v žaláři jak si zpívá –:
„Na světě tu právo nenínení,
přečtali mi prohlášení,
k zločincom že za to patřím,
když jsem hájil volnosť bratřím,
štyry zdě, ha vokno malý
za to že mi páni dali.
Že jsem hrozil pánu z Kouta,
za to rok že nosím pouta.
Že jsem chránil živnost milou,
šibenci mi staví bílou,
ha že chráním právo svatýsvatý,
huž se na ní provaz klátí –
30
bílej provaz, konopěnejkonopěnej,
budu na něm pověšenej.
Za příklad, ha na pohanu
pověsí mě na čakanu.
Budou plakat v naší chatce
děti tři tam chudý matce,
siroty tři matce vdově
slyšíš – pane na Tranově?
Budou plakat z bídy, studustudu,
pověšenej haž já budu.
Hu! – Jak truchlá bude sence
sirým dětem vověšence.
Zejtra huž na krev mou rudou
s Lomikarem hledět budou.
Zejtra – Bože, pravdo stará –
spatříš je i Lomikara,
dnes Tě prosím na kolenoukolenou,
ustrň se nad mojí ženou –
čtyři budou místo pěti –
nevopouštěj moje děti...
Chraň mý matky hlavu šedou,
selský bratry před zlou bědou.
31
Naposled pak ruce obě
s prosbou zvedám, Bože, k Tobě.
Rok a den až budu v hroběhrobě,
Lomikara pozvi k soběsobě,
na stolici soudnou sednisedni,
hajť semsem, kde chci – ke mne shlédni,
haž se vrátí dnešní dobadoba,
před svůj soud nás postav oba – –“
V stěžejích zavrzly těžké dvéředvéře,
žalářník přichází v ranním šeře,
ke spěchu pobízí bez pozdravu:
„Vzhůru hoj! Čas je jít na popravu!“
32
LAMINGEN.
Je bouřný večer. Nad Tranovem
už pozdní letí hodina,
a v Lomikara zámku novém
se bujná končí hostina.
Pán z Lamingenu zved se v čele,
když k půlnoci se blížil čas,
a schvátiv pohár, začal směle
všech řečí přervav šumný hlas:
„Tak ještě číš, mí drazí páni,
pakpak, jak jsem věšel KozinuKozinu,
vám krátce povím pro zasmání,
i proč dnes strojím hostinu –“
Sám douškem jedním dopil do dna,
jak skrytý žár by ulít chtěl,
teď chvíli hledá slova vhodná – –
teď znovu hlas se rozletěl:
33
„Hoj při poháru tady v smíchu
dost příjemně se vzpomíná,
jak zkrotil jsem tu selskou pýchu
a jak mě Chodsko proklíná –
dnes, moji drazí, rok to právě,
co odboji jsem zlomil vaz,
co Chodům dal jsem k větší slávě
jich vůdce v Plzni na provaz – –“
Tu sálem trysklo trojí „vivat“,
o číši plnou cinkla číš,
a hosté chtěli chvály zpívat,
leč hostitel sám mluví již:
„Ten vůdce jejich! Znali jste ho?
Jan Sladký zval se, Kozina!
on původce byl štvaní všehovšeho,
tož popravil jsem zlosyna.
A celé Chodsko, vzácní páni,
i jeho ženu s dítětem,
ach, bylo vám to podívání –
já k popravě ved’ výletem.
Ba ved’ jsem přímo k šibenici
ty hrdé hlavy z polesí,
by na své oči zřeli všicci,
jak kat jim hlavu pověsí.
34
Já jel se také na to dívat –“
Tu řečníku však selhal hlas,
leč zas to trysklo trojím vivat,
a Lomikar dál mluví zas:
„Tam Kozina – hle – v káře jede,
má ruce spjaté v zápěstí,
krk obnažen a tváře bledé –
tak jede středem náměstí.
aA hledí kolem v lidstva mraky,
– teď shléd’ i moje spřežení,
vbod do mne rázem žhavé zraky
a zahouk’ v bubnů víření –
ó slyším zas ty zvuky staré,
což neslyší je nikdo z vás? –
„Za rok a den! Hoj, Lomikare!
Bůh znova bude soudit nás!“
To vykřikl ten sedlák bídný –
pak popravit se katu dal
tak mužně vám, – tak hrd a klidný – –
Však tenkrát, braši, v hrdlo lhal!
Hle – zdráv jsem! A moc moje rosteroste,
už Kozina i odboj kles’ –
nuž proto, moji páni hosté,
kvas vystrojil jsem pro vás dnes.
35
Dnes rok to bylo! konec strachu!
ať víno teče potokem!
Ty’s, Kozino, byl – odpusťodpusť, brachubrachu,
přec špatným – chacha – prorokem!“
A plný pohár k retům zvedl
a do hrdla ho dlouze lil –
Ha! – Jako křída proč teď zbledl?
Nač oči tolik vytřeštil?
Teď se vší silou mrštil k stropu
ze stříbra číši zlacenou –
a v kalných očích hrůzy stopu
pad’ s hlavou na zad zvrácenou.
A hrůza táhla kolem stolů –
kdos zahouk sálem rozezlen:
„Hoj pane hrabě! Leťme spolu –
čas k soudu dnes! Je rok a den!“
V tom teskná půlnoc bije z věží
a tříská zámku do oken,
kde na koberci mrtev leží
Max z Albenreuthu – Lamingen.
36
POHŘEB.
Silnicí hle šedou
s drahou rakví jedou –
Zvolna jedou, – zvolna –
je to cesta bolná
slzami a bědou.
V černém smutku paní
se sepjatou dlaní
za tou rakví v pláči
ke kostelu kráčí.
Lidu zástup za ní.
Strnuli však všicci,
úžas v bledé líci.
Hoj, – kdo tomu věří?
Od kostelních dveří
hlas zní hřímající:
37
„Stojte v kroku smělém
venku před kostelem!
Nejprve mi rcetercete,
s kým to vejít chcete,
čí ta truhla s tělem?“
Vše se bázní chvělochvělo,
v odpověď když znělo:
„Čest buď tomu jménu:
Maxa z Lamingenu
vezeme sem tělo!“
Ale divná slova
znějí z chrámu znova:
„Jméno jako jméno!
Špatně pověděno,
koho rakev chová.“
Odpověď tož dána:
„Z Albenreuthu Pána,
císařova rádcerádce,
na Tranově vládce
hostí rakve schrána!“
Strachy všichni hynou –
neskryji ho hlínou –
uvnitř hlas se chechce:
„Zem ho znáti nechce,
odpověď chci jinou!“
38
Dvéře rudé rezem
žehnány tož knězem:
„Tázati se přestaň –
mrtvý ten byl křesťan –
do hrobu ho vezem!“
Odpověď však zněla:
„Koho neznám zcela –
tomu na tvé rány
neotevru brány –
nesmí do kostela!“
Z rakve teď pln touhy
vzdech se ozval dlouhý:
„Chudý, nah a bosý
za přístřeší prosí
hříšný člověk pouhý.“
Rozlétly se dvéře,
v chrám se průvod béře.
Lamingen tam leží
pode Klenckou věží
v černé hrobky šeře.
39
TŘI SVĚTLÍČKA.
I.
I.
Teče voda, teče líně,
na kola tlačí:
u mlynářů v bílém mlýně
na sebe se mračí.
Teče voda, jen se plazí
po poltrubí k mlýnu:
kde těch svárů, lidé drazí,
hledat těžkou vinu?
Teče voda, s výše padá,
kolem těžce točí:
na komůrce dcera mladá
stírá slzy z očí.
Vypravujíť ústa sterá,
vypravujíť s hanou,
jediná ta z mlýna dcera
že už není pannou!
A ten z mlýna stárek – věru –
nehodný prý synek:
on to je, jenž okrad’ dceru
o zelený vínek – – –
40
Jedenkrát, když zaklapalo
kolo na úsvitě,
v mlýně vskutku zaplakalo
neviňátko dítě.
Zakvílelo, zaplakalo
nemluvné to děcko:
ze mlýna se stěhovalo
veselí hned všecko.
Starý mlynář – kdo to věří? –
nechce vidět vnuka,
nedbá nic, že mladé dceři
proto srdce puká.
Mlynářka, snad myslíš, stará
vnouče že má ráda?
Její řeči ode jara
jeden křik a váda. –
Jaký div, že smutni byli
a že vázli v řeči
v šalandě i rozpustilí
krajánci a mleči.
Jaký div, že konec smíchusmíchu,
že tu jako v hrobě,
jenom mlýn že klape v tichu,
pláče nahlas robě – – –
41
Mine týdentýden, mine v muce,
ke křtu nejdou z mlýna,
marně dcera bílé ruce
před rodiči spíná:
„Prolila jsem, matko moje,
slz, co kapek v řece:
oblažte už srdce troje,
odpusťte nám přece!“
„„Raděj v pekle bych se dala
věčnou mukou soužit,
než bych toho synem zvala,
kdo mi musil sloužit.““
„Snad vy, otče, odpustíte,
slzami vás rosím:
smilujte se pro to dítě,
smilujte se – prosím –“
„„Pryč jdi na vždy, pryč jdi z domu,
nejitři má muka,
požehnám-li sňatku tomu,
ať mi uschne ruka!““
Pádí voda, pádí divá
ode mlýna skokemskokem,
mladá dceř se za ní dívá
lhostejným už okem...
42
II.
II.
V zátočině nade mlýnem,
hluboká kde tůně,
kde se táhne olšin stínem
leknínů mdlá vůně,
tam, kde vrby poloshnilé
kořeny své smáčí,
kde se mlhy šedobílé
nade vodou vláčí,
poprvé dnes v noci pusté
rákosové třtiny,
poprvé dnes sítí husté
spatřilo snad – křtiny.
Pode jezem voda hučí –
jinak spalo všecko,
když sem stárek ve náruči
s matkou přines’ děcko.
Tůň se budí. Ve útrobě
voda zahučela:
na břehu se úže k sobě
přitiskla tři těla.
Bubliny tři vyšuměly
z měkkého vln lože,
dvoje rety stejně děly:
„Odpusť nám, ó Bože!“
43
Jak by mládci došly síly –
v hrudi dech se krátil,
k vlnám níž a níž se chýlí,
ach! – už se tam zvrátil! –
Trojí výkřik někde v luzích
ve ozvěně zmírá,
černá tůně ve vln kruzích
tiší se a svírá.
III.
III.
A zas ticho nade tůní – – –
či se mýlím přece?
Co to vře? Slyš! Co to duní
ve hluboké řece?
Hoj, to valí kalnou vodu
pohněvaná řeka,
mlýn je zmaten ve svém chodu,
neštěstí naň čeká.
Zarazil se, stanul chvíli,
co se stalo, hádá,
kalný proud vždy větší síly
do „lednice“ padá – –
Jindy vážné kolo vodní
jako blesk už pádí,
mihne vrch se, hned část spodní
šíleně tu řádí. –
44
A s ním divé ve soutěži
uvnitř kola druhá
křičí, řvou a tryskem běží,
druh chce předčit druha.
Poslyš však! Tím děsným hlukem
paleční teď kolo
vykřiklo a jasným zvukem
zaklapalo solo:
„Tak! Tak! Zlost ta bývá slepá!
Pýchou člověk zmámen“
– tak to kolo v taktu klepá –
„srdce má jak kámen!“
Pozved mlynář hlavu sivou,
naslouchá juž chvíli,
ve mlýně jak vřavou divou
jedno kolo kvílí.
Také matka křižuje se,
zvadlé ruce spíná,
na celém se těle třese,
když hlas slyší z mlýna:
„Mrtvé dcery bílé tělo
v černé tůni skryto!
Srdce se vám nezachvělo?
Není vám jí líto?
45
Probuďte ji k žití zpátky!
zlou jste sili setbu!
Vaše vnouče s nekřtěňátky
volá na vás kletbu!
Ještě třetí na dně v tůni
s vaší dcerou dřímá –
mladý stárek je tam u ní“
– kolo děsně hřímá: –
„Kletý – kletý – na vždy kletý“ –
v ozvěně zní mlýnem,
do všech koutů zvuk ten letí,
v tónu vždy zní jiném:
„Kletý“,Kletý,“ vržou čepy suché,
„kletý“,kletý,“ kola křičí,
„kletý“,kletý,“ hučí stěny hluché,
„kletý“,kletý,“ voda syčí –
V tom se kolo zasmát chtělo,
však hlas už mu selhal,
hrozně jenom zachraptělo:
mlýn jen jen se belhal.
46
Mlynáři krev stydne v těle,
ke stavidlům běží,
oči hrůzou zkrvavělé,
vlasy se mu ježí –
Za ním matku ven to žene,
také letí k splavu,
staré ruce obnažené
bijí v šedou hlavu:
Nad tůní, kde olše steskem
z mlh své hlavy noří,
poprvé, hle, matným leskem
světlíčka tři hoří...
Od té doby každé noci
u mlýna se rodí
světlíčka tři čaromocí,
odtud k tůni chodí,
a než svitne zážeh prvý,
když se blíží k ránu,
dřív než vzplane slunce krví
nebes na pavlánu,
světlíčka tři rázem splynou
ve světlušku jednu,
zatočí se nad hladinou
a pak – padnou ke dnu.
47
LEGENDA.
(VĚNOVANÁ MALÉ MAŘENCE KOTRBOVÉ.)
Svatý Petr s Kristem Pánem
kráčeli kdys chodským lánem.
Chudý kraj a lidi chudé
potkávali cestou všude,
a když přišli v naši vísku
– ach – tam páslo na strnisku
drobné dítě stádo husí.
„Co to dítě tady zkusí!“ –
soucit hnul se v svatém Petru,
„v dešti je tu, parnu, větru,
kdyby chtěl jen, Pane Kriste,
mohl bys mu pomoct jistě.“
48
Kristus Pán hned řekl jemně:
„Zavolej to dítě ke mně!“
Přišlo dítě v ruce s prutem,
boso bylo v chladu krutém,
záplaty má na kandoušku,
záplaty má na fěrtoušku.
„Co mi chcete, vzácní páni?“
optalo se bez váhání.
„Ulehčit chci tvoji muku“muku,“
na hlavu jí vloživ ruku
slavně řekl Kristus Ježíš –
„ať už bílé husky střežíš,
ať tě nouze v žití potká,
aneb bolest srdce protká,
neštěstí ať trhne na tě –
slibuji ti svatosvatě:
jako nejšťastnější žena
vždycky budeš – „spokojena!“
Oko Krista svitlo láskou,
rozloučil se s – husopaskou.
49
OBSAH.
Úvodní3
I. PÍSNĚ:
Bulačina5
Písničky8
Co nám vzeli11
Co nám zbulo13
Na stráži15
Za chlebem17
Modlitba20
II. Z CHODSKÉHO KRAJE:
Dobrá Voda23
V Klenckém kostele25
Pláně26
Hrádek28
Po roce29
III. POVĚSTI:
Kozinova30
Lamingen33
Pohřeb37
Tři světlíčka40
Legenda48
E: až; 2007
50