MARIA.

František Kyselý

Dlí Anna na loži. Tvář její září blahem a rozjasněný zrak tkví na robátku drahém, jež vroucně objímá a vine k něžné hrudi. Jen jedna nemilá a tvrdá nesnáz trudí tu máteř velebnou a štěstím prochvívanou, jak nazvat rozenku v dar vzácný nebem danou; neb osm prošlo dní a chvíle dálna není, kdy vejdou přátelé a kněží shromáždění, by Bohu s rodiči vděk slušný prokázali a podle zvyklosti jich dítku jméno dali. I zvolá důvěrně v tom trapném nitra boji: Sám, Pane, nazvati rač jménem dceru moji!“ Tu jasem nadzemským síň šerá bíle vzplane a již se zjevují v krásní nebešťané; ti v rukou třímají štít nevídaný, skvoucí, v nějž zářně vepsáno jest jméno přežádoucí Maria. Těch světlých andělů sbor úchvativě pěje: Toť jméno dcery tvé, jež v bouřné věků děje a v lidských zápasů a sporů ropot divý znít bude jako zvuk harf rajských konejšivý a k nebes pokladům a darům vrchovatým všem Pána milovným vždy bude klíčem zlatým.“ Zpěv sladký dozvučí, tlum nebešťanů zmizí a matka, nadšena tou oslonivou visí, chce znát, co zjevené jméno vyznačuje, a různé představy a dohady si snuje. Jak palma vznešená, když vzplane raní zoří, věštka před zrakem z dob minulých se noří; to slavná Maria je, sestra Mojžíšova, vždy rázná v počinu a velká mocí slova, jež bijíc do bubnu pne vzhůru jasné skráně a ženy hebrejské zve k velebení Páně. I zaraduje se a pomyslí si Anna, že dcera od Boha tak toužně vyžádaná snad věštkou bude též a k Boží chvále denní též pilně bude zvát vše krásné pokolení. – A zas tu Marii zří v duchu, kterak směle i s bratry oběma jde Israeli v čele, by dospěl z Egypta spásy na hranici, a mezi Jehovou a jím je prostřednicí. Ples tichý zvlňuje hruď přeblažené Anny, an v budoucnosti zří duch její zadumaný, jak její dcera smír a milost místo práva všem u Hospodina, kdo hřeší, vyjednává, jak těší nebohé, jež uhnětá bol dravý, a věčně blaživý ráj na oči jim staví. – A zase na mysl připadá zjev nový; to Beseleel je, syn sestry Mojžíšovy, jenž rukou obratnou skvost mnohý vzácný robí a stánek posvátný jím velkolepě zdobí, že plané na poušti v div krásy roste skvělý a budí posvátný žas ve všem Israeli. Tu Annin tichý ples v cit hrdosti se mění a hned se odvážné v rodí pomyšlení, že dcera milostná také život synu, jenž jednou vykouzlí chrám skvostný Hospodinu neb říši kvetoucí, jíž peklo neodolá, a lidstvo veškero v k bohopoctě svolá. – A čím dál živěji štít na mysli tane a jméno písmeny veň zářivými psané v řadu představ čím dál jímavějších budí a slibné naděje rozvinuje v hrudi, dceruščinu tvář jme do chvějivých dlaní a vroucných polibků déšť hojný vsype na ni a hlasem, z něhož slast i blahá pýcha vane, z úst libých vypustí to jméno požehnané Maria. Ó, jaký zázrak! Jen je vyřkne s něhou vřelou, již jméno posvátné hruď její rozechvělou jak balsam prostoupá a blahodějně hřeje a v její pochopnost jas netušený leje, v němž náhle poznává, co slibuje a značí to jméno všechněch jmen, co na světě jich, sladší. Již chápe, jméno to že značí mocnou paní, a jasně v duchu zří, jak Marii se klaní a chválou, poctami ji zahrnuje všemi sbor duchů v nebesích a lidstvo po vší zemi. Již chápe, jméno to že hvězdu vyznačuje, a vidí, kterak dav, jenž mořem světa pluje, pln pevné důvěry zrak zdvíhá k její dceři jak plavci ku hvězdě, když nad mořem se šeří. Již chápe, blahostí a nadějemi zpita, že spasná, zázračná moc ve jménu tom skryta, a její bystrý duch zvuk srdcejemný vnímá, jenž tu zní prosebně, tu chvalopěvně hřímá, an stále střídavě, jak v břeh když bijí vlny, to jméno předivné lid vzývá nesčíslný. A tolik sladkosti z toho jména v duši, že láskou nesmírnou k své dceři plá a tuší, kdo jeho lahodu a velkou sílu zkusí, že láskou plamennou též zahořet k musí. – Tu pásmo pomyslů, jež líbezně ji baví, ruch kroků přetrhne a hovor šepotavý; již kněze Joachim k přivádí a známé, jichž oči táží se: „Jak dítě nazvat máme?“ Jim Anna důstojná a klidná bez rozpaku zří vážných do tváří a do tázavých zraků a zvolna pozvedne a napřímí se v loži a zdvihne dítě své, dar štědré lásky Boží, a vzjásá, nadšení žár v jasném obličeji: Pán, jenž nám dceru dal, sám nazval jméno její Maria.“

Patří do shluku

maria, zdrávas, marie, ježíš, josef, nazaret, panna, nebeský, zbožný, matek

38. báseň z celkových 350

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. OBĚTOVANÁ. (František Kyselý)
  2. JEŽÍŠ KRISTUS. (František Kyselý)
  3. III. „Jenž Ducha sv. seslati ráčil.“ (Xaver Dvořák)
  4. Sen. (František Kyselý)
  5. 6. Pouť panny Marie. (František Sušil)
  6. KVĚTEN MARIÁNSKÝ (Xaver Dvořák)
  7. JASAN VISUTÝ.*) (František Kyselý)
  8. Jeptiška. (Alois Vojtěch Šmilovský)
  9. Modlitba. (František Kyselý)
  10. IV. „Jejž Jsi, Panno, v chrámě obětovala!“ (Xaver Dvořák)