Osmý Chvalozpěv
na slavnost Jména Marye, která se drží dne 9. září.
Marya!*) ó slavné Jméno!
Budiž – budiž velebeno
———
*) Slovo Marya jest hebereyské, a znamená dle S. Jarolíma (lib. de nom. Hebraicis) Osvěcovatelkyni – anebo hvězdu mořskou – též Paní. S. Rupert nazývá Maryi: Mistrní mistrů – Prorokyni Proroků; S. Bernard: – Osvěcovatelkyni EvanjelistůEvanjelistů; Blaho. Damyán: – Počátkem všeho spasení. Jiní vykládají y každou literu v tomto slovu; tak znamená
M. sestru Mojžišovu Maryi. 22. k. MojžMojž. k. 15. v. 20.
A. Abigail poníženou a moudrou. 1. k. Král. k. 25. v. 16.
R. Rebbeku a Ráchel nejkrásnější. 1. k. Moj. k. 24. v. 16.
I. Judythu, která Holofferna zahubila. Jud. k. 13. v. 10.
A. Annu matku Samuelovu nejnábožnější. 1. k. Král. k. 1. 2.
51
Na nebi y na zemi!
Nímž se všecky výbornosti
Obsahují v ouplnosti:
Světlo – krása nad všemi.
Tento tytul nejslavnější
Určil*) Vládař nejmocnější
Nazaretské Panence,
Od věčnosti vyvolené,
Nad vše tvory vyvyšené –
Jediné své Milence.
Marya – ó Dcero Božská!
Světlo nebes – Hvězdo mořskámořská,
Nádobo vší svattosti!
Dny svých ctností vypravovat,
Tím svět k Bohu nakloňovat
V této dnešní slavnosti!
V třetím roce věku Tvého**)
Mátě, Anna, do slavného
———
*) Izak. k. 7. v. 14. Luk. k. 1. v. 27;
**) Marya se narodila dlé Baronýové cyrkevní hystorye roku 737 od založení Ržíma. Jsouc tří let byla obětovana v Jeruzalémském chrámu, kdežto jedenácte let, to jest: až do čtyrnáctého roku věku setrvala. Odtud vyjdouc zvěstování od Gabryele dostala.
52
Chrámu Šalomounova
Uvedla Tě, obětujíc
Tebe Bohu zaslíbujíc
Choti Joachymova.
Milenko! – ach, Choti Boží!
Jak Tvé srdce láskou hoří,
V službě Hospodinově!
Stkvěješ, Panno! v nábožnosti,
V přeanjelské nevinnosti
V samotnosti chrámově.
Krásné tělo: duše bydlo,
Kteráž všechněch ctností sydlo,
Stkví, jak hvězda v jasnosti:
Studem slíčně přioděné,
Všemi mravy ozdobené
Budí u všech vážnosti.*)
Všechněm vlídnost milostivá;
Bídným pomoc oučinlivá;
Konající outrpnost
Všecko sobě přitahuje,
Lásku – vážnost dosahuje
Panna od všech pro svou ctnost.
———
*) S. Ambrosius in lib. de instit. Virginum c. 7.
53
Poslušnost a poníženost,
Božské vůli podrobenost,
Mají v Panně bydlo své –
O, jak, Panno! tyto ctnosti
Krášlí, šlechtí důstojnosti –
Svaté nevinnosti Tvé!
V lásce Boží,Boží jenom žíla;
Její rozkoš jenom byla:
Srdce s Bohem spojovat;
Zákon věčný rozjímati,
Rady jeho přijímati
Toť – v čemž chtěla hodovat.
Tak své srdce hotovilahotovila,
Všemi ctnostmi ozdobila
Panna nejmilostnější!
Aby pod ním odpočíval,
Tělem sebe přiodíval
Smírce nejrozkošnější.*)
Nad vše hvězdy nejsvětlejší,
Nad oblohu nejskvostnější
Stánku Syna Božího!
Hodnás býti Dcerou Boží –**)
Hodnás býti Matkou Boží –
Jména nejslavnějšího!
———
*) Luk. 1. k. 31. v.
**) Ioan. Damascenus.
54
Marya! – ó slavné jméno!
Budiž věčně velebeno! –
Nebe y zem hlásejte!
V slavném kůru Anjelové,
Otcové a Prorokové
Maryi čest vzdávejte!
Marya! – ó svaté jméno!
Buď vždy od nás velebeno –
Za heslo nám k ctnostem buď!
Marya! – ó sladké jméno
Buď vždy od všech velebeno!
Dodej ke všem ctnostem chuť!
Dobrořečte Hospodina,
Dobrořečte jeho Syna,
Též y Ducha svatého!
Matku Boží zvelebůjte,
Její jméno oslavůjte
Díla světa celého.
Konec.
55
Návěští.
Harmonycké melodye k přítomným Chvalozpěvům z ohledu velikých outrat, a následovně zveličení ceny nemohly se dát vyrýti; jsou pak pěkně a dobře na regalním papíře bud v partytůře anebo již do hlasu opsané u skládatele v Rozmitále k dostání a to tak, že na 50 exemplárů těchto chvalozpěvů, 1 exemplář dotčených melodyí bezplatně anebo darmo se přidodá. Jsou y u vydavatele k dostání:
Oktáv neb osmidenní pobožnost k S. Janu Nepomuckému – v Praze 1803. s melod. 8 Kr.
Radovánky nevinných dítek o Vánocech – v Praze 1804. – 7 Kr.
Co nejdřív vydá skladatel přítomného spísku Příběhy Svaté Hory, které on dle Hystorye Svatohorské v latině od V. V. kněží z Tovaryšstva Ježíšova P. Balbína a P. Poppa vydané pro potěšení svých krajanů v Cžeštině sepsal.
E: av; 2005
[56]