POVĚST O VLČÍM RYTÍŘI

Karel Dewetter

POVĚST O VLČÍM RYTÍŘI
[27] I.
Kdo na vraném to jede koni, jak černý mrak, jejž vichr honí, a kam jen kletou cestou míří, tam bědu jen a zkázu šíří, a znamením kde po něm zlým krev rdí se jen a černá dým? Kdo temných mocí zlý ten druh? To vlčí rytíř, suď ho Bůh! To vlčí rytíř, kraje pán, žhne, loupí, jakby ďáblem štvánštván, a jeho fen a chrtů pluk pekelný vede svár a hluk, a chasy jeho pustá zběř divěj’ si vede, než zlá zvěř, kam vpadne, všude za ní běda, květ nevzpučí, klas zrna nedá, 29 co živo, padne pod ocelí a kámen nezůstane celý. A rytíř v čele spřeže té, zájezdy koná prokleté a pálí, vraždí napořád a dýmem zákon mu a řád. A lupů když se nasytí, v černé jde lesy loviti, hoj, s divokou tu družinou, jak proud se dere houštinou, a střela jeho kalená mnohého protkne jelena, a oštěp jeho smrtící sklá kance, rysa, vlčici. Však slunce jak jde k západu, vrací se rytíř do hradu, do hradu, jenž skryt v černý les, posupně pne se nad skal tes, a sám tu, den když umírá, v pusté se věži zavírá, 30 v kulaté věži, kamenné, již kryjí mechy zelené, a kol níž, jak druž prokletá, krkavčí havěť oblétá, a pod níž, jakby smrti vstříc, půlnočním časem houká sýc – Tu mizí po něm každý sled a nespatří ho lidský hled, jak s nocí by se propad’ v zem, a zřít ho teprv s úsvitem. A jak bludice z bezcestí, divné jdou krajem pověsti: proklet je rytíř mocí zlou a dvojí živ je podobou – člověka tvář má, pokud den, v noci však – v šelmu proměněn, ve vlčí šelmu vyjící, po krvi věčně žíznící. Ta na zvěř padá v lán i v les a v patách jejích zmar a děs, psy, stáda rdousí pasákům a zkázu nese v lidský dům – 31 Tak večer, v přístěncích kdy chat při louči vrčí kolovrat, zvěst hroznou šeptá druhu druh – Zda pravdiva je – ví jen Bůh!
II.
Kol černých lesů cesta vede, hoj, jede po ní rytíř, jede, na vraném koni sám a sám, svěšenou hlavu, zadumán. Čas drahný trud mu tíží duši – den ze dne stárne, věk ho kruší, v kostech ho mrazí, šíj se chýlí a v těle valem chřadnou síly, krev, jak když ve vodu se mění a v hrudi jako v dutém kmeni, to v kmeni, věk jejž sklání níže a v jehož duti červ už hryže. Rytíři červ ten spáti nedá, i hledá radu, pomoc hledá, 32 k černé dnes babě cestu měří, ta, věru, víc ví, než kdo věří, s mocnostmi zlými čáry vede a zná, co nikdo nedovede. Tu na mýtině, mezi duby, vetchá se chatrč k zemi hrbí, a na zahrádce, místo kvítí, lidských, hle, lebek řada svítí a místo plotu podle chaty, samé jen kosti, samé hnáty – l slyší baba koně ržát a spěchá pána přivítat. Hrozná to bytost, znetvořená, strašidlo půlí, půlí žena, zvířecí tvář to s lidskou šíjí, v řídkých se kšticích hádě svíjí, pekelné z očí žehnou žáry, na místě rukou – dravčí spáry, na místě nohou – tlapy vlčí, a hlas – jako když fena skučí. 33 Rytíř se baby nezaleká a se sedla se ruče smeká a k čarodějce směle kráčí – – „Při ohni pekla! Co pán ráčí?“ – „Hoj, poraď, babo, poraď lék, jenž prodloužil by lidský věk, navrátil sílu v krev i sval, po němž by člověk mlád se stal! Mluv, čaruj, skytni pomoc svou a zlato to měj odměnou!“ – Babizna měšec uschovala a rytíři tu radu dala: – „Nevinné panně každým dnem tři kapky čerstvé krve vem’, s vroucím je vínem v číši smíchej a vypít se je neostýchej! Tak učiň, den když při rozbřesku a netřeba ti bude stesku – nová se síla v těle vzbudí, nový ti oheň šlehne hrudí, 34 svalům dá sílu, krvi žár, hoj, nebudeš ty nikdy stár! – „A slyš ty dále radu mou, kde najdeš pannu nevinnou! Tam, z lesů kde se cesta dvojí, stavení prostřed sadu stojí, a před stavením, u zápraží, okovem panna vodu váží, panenka, jako kvítek prvý – ji vem*vem’ – a zmládneš její krví!“ Vyslechl rytíř radu zlou a dal se cestou, necestou, jak ďáblů pluk by v patách měl, lesem se tryskem rozletěl – A jede, jede, skok a chvat, nedbá, že větev rve mu šat, že jehličí, jak uhání, bodá ho v šíj i do skrání, přes zmole jede, polomy, div, vaz že sobě nezlomí – 35 Tu, z lesů kde se cesta dvojí, stavení prostřed sadu stojí, a před stavením, u zápraží, okovem panna vodu váží, panenka sličná, kvítek ranný, krásnější nade všecky panny. V úzkosti panna k jezdci zírá, bílé jí hrdlo hrůza svírá, a dřív, než může zvolati, vlčí ji rytíř uchvátí. A sotva hlesu vydala, když náruč zlá ji objala, a sotva k nebi pohlédla, když vysadil ji do sedla, a sotva co už věděla, když na oři s ním letěla – A zpola živou, zedranou, stanul s ní hradu před branou, a sotvaže ji uzřela, brána se za ní zavřela, 36 zavřela těžkou veřejí, jak rakev nad vší nadějí – –
III.
Proč, ovčáku, proč ty se trudíš, sotva se z noci ke dni vzbudíš, proč truchlíš tak v svém věku mladém, když se svým věrným jdeš ty stádem, proč v čele mrak, proč pěst se stiská, a zlověstně ti v očích blýská? Kdo ublížil ti, co tě tísní, že neslyšeti už tvých písní, že roh tvůj, jenž jak stříbro zněl, jak zakřiknut by oněměl? Proč v horách bloudíš, co’s tam ztratil, snad ovečku že vlk ti schvátil, ovečku bílou, již měl’s rád a pro niž musíš žalovat? – „Oh, běda, ovečka to není je panna to, mé potěšení, 37 oh, nebyl vlk to, jenž by vyl, vlčí ji rytíř uloupil – zlý rytíř, bič a postrach všech, v hradních ji tvrdých vězní zdech, divokých fen ji smečka hlídá a nikdo víc jí neuhlídá! –“ Pokoje ovčák nenalézá, po lesích bloudí, hory slézá, a za nocí, kdy žal ho souží, kol hradu jako stín se plouží, hled k bráně zvedá, ku cimbuří, a vichrem hněv mu v hrudi zuří, pěst marně bije v hradeb srázy, žulový kámen neprorazí, dubovou nevyvrátí bránu a sotva kdy svou uzří pannu. Tak noc co noc kol hradu bloudí – Bůh vinu zná a Bůh ať soudí! 38
IV.
Tu jednou, zrak jak vzhůru zvedne, světýlko v pusté věži shlédne, jak hvězda nad ním zaplápolá, a pannin hlas, slyš, nocí volá: „Běda mně, siré, bez moci, kdo slyšíš, přispěj k pomoci, k pomoci přispěj ubohé, jež v hoři tráví žití své! Hrozná mě, běda, stvůra mučí, člověkem za dne, v noci zvlčí, v podobě lidské ve dne žije, panenskou krev mou, běda, pije, sotva však zhasne světlo denní, v divou se vlčí šelmu změní, hluboko prchá v černé lesy, zvěř rdousí, lidské duše děsí, a dřív, než ranní rozbřesk svítá, domů se vrací, krve syta, a nad horou když zoře vstane, z vlka se lidským tvorem stane. 39 Ó, běda, zlý je osud můj, ty, kdož mě slyšíš, polituj, polituj, přispěj na pomoc, a stůj při tobě boží moc!“ Sotva to ovčák, sotva slyší, hoj, skokem skále na nejvyšší, a směle, jakby mocným divem, výš zvětralým se šplhá zdivem, hoj, zdivem, plným trav a mechu, bez bázně stoupá, bez oddechu, v děrách se vzpírá, štěrbin chytá, výš, stále výš, kde světlo kmitá, jak had se souká po zdi srázné a chvíli cestou neuvázne. A nic že smělce nezaleká, mříž láme, do kobky se smeká, kde panna, věrného zříc druha, radostně se mu v náruč vrhá – Dávno je půlnoc odbita a záhy den už zasvítá 40 a temných borů ze stínu slyšet je výti vlčinu, vlčinu divou, prokletou, jež k hradu hledá cestu svou. Ovčáčku, slyšíš? Ruče spěš, jinak se zkáze nevyhneš, vlčí se rytíř navrátí a stihne-li tě – běda ti! Uslyšel ovčák, neváhal, v náručí hbitě pannu vzal a na konopí spleteném, po zdivu smek’ se kamenném, po věže srázu na skal tes, a v mžiku skryl je černý les. A sotva chvíli spočinou, slyš, vlčí vytí houštinou, a kyj než ovčák uchytí, tmou vlčí oči zasvítí, a než se nadá, zlý ten sok v divý se na něj vrhá skok. 41 – Ovčáku, Bůh teď s tebou buď, dej svalům sílu, smělost v hruď, nebe ti sešli pomoc svou, bys šelmu zdolal divokou! – Hoj, v strašlivém tu zápase ovčáček s vlkem utká se – marně se vzteká šelma vlčí, tesáky skřípe, vyje, skučí, k nové když ráně spár svůj strojí, drtí ji ovčák silou svojí, a v nový skok když povyrazí, pěst jako křemen, v zem ji srazí. A dřív, než chrup svůj v krvi stopí, hoj, za hrdlo ji ovčák chopí, tiskne ji, tiskne jakby svorem, o kmeny bije, dolem,horemdolem, horem, svírá ji, rdousí bez umdlení, pokud jen šelma zub svůj cení, pokud se šelma v křeči zmítá, pokud jí v oku jiskra kmitá, pokud sten v hrdle neutichne, naposled pokud nevydýchne – 42 A sotva šelma zdechlinou, burácí hromy krajinou, zem puká v propast zející, ohněm a sírou sršící, a do té výhně plamenné hroutí se hradby kamenné, a v mžiku na skal temeni dopo hradu – nikde znamení. Pekla jej propast pohltila, a temná zvěst jen o něm zbyla, zvěst temná o rytíři – vlku, již děd zachoval v paměť vnuků. [43]