BHAGAVAD-GÍTAKAUNDINJOVA. [69]K nejprudším zápasům o život vznítil kvapným slovemKaundinja syna milého, když před jeho krovemNaga, had ten toulavý, mu jej uštknul, mládce,kterému rovného nebylo kolem v Brachmapuře.Tenkrát slunce, býk žlutavý, na své dráze krátcestanulo spásajíc nebesa, jak zas vzít by s seboumínilo vteřinu neblahou, kterou zajít mělSusílasarman mladistvý,ten, jenž před chvílí volavkám ještě tich se dívals myslí vnořenou ve věčnost, jak se topí květotevřen dokořán ve slunci, aby jas v něj splýval.Proč jen hadí šupina lesklá, mrštná, bílázrádně jej obtočila?Otec na prahu chatrče seděl, jeho zrakobočí šedivé tajilo, jako právě takbělavé čupřiny bohaté vrásky stuhlých lící;synu však vzrostlému lehounce jako bambus v houští,po jehož údech bronzových odlesk lahodícína každém ohbí spouštěl se, v lokty tulila sejeho žena mladistvá, snivá Čarúmatí,cudnost, pokora, obdiv.Přišli sem sdělit si novinu, kterou nejprv žárČarúmatiny stydlivé tváře zradil choti,v květech že mládí jejího právě plodu darzráti též počíná tajemně. V štěstí zprávu snili,dlouho ni nemluvili.[71]V tiš jen kdy zvednou se smyslové vzhůru nad oblakyvysoko nade vším stihají nejlíp vzácné ptáky,kteří nelétajíce dolů nepotřísnínikdy prachem peruti, od rosy jen živi:v podušky oblaků nanejvýš sletí s volnou písní.Avšak ptáčata čataky, byť i sebe déle,na chvíli zírá přec toliko člověk nezvyklýs blahem svým na horách zůstat,musí znovu se střízlivě vrátit až v ten prach:s radostmi těká hodinu, ale sto dnů líhatmusí k starostem, chceli si zachovati vzmachkročejů pevných k stoupání zas na místa štěstí,cestou útrapy snésti.Když už s dostatek v srdci se těchou zabývali,že v tom kolotu života, kde vše v dokonalýtouží vrcholek, v spasnější přetvoření, tutozbytek z životů trudnějších k světlu povznese se,v nervech subtilních promítne, co v něm, nedotknutonižádnou vibrací zevnější, dlouho dřímalo,jak by končila v zdánlivém ničem jeho bytost,a že soudnost pak poznávelebně sídlící uprostřed sebe rozvitého,a že radost křepkého mládí zkusí v sobě,krve proud ohnivý, odvahu k plesu v šumu jeho,v posled tušení životů nových pod šedinou,dálky kdy jiné zas kynou,když to s dostatek po tichu promyslili soběv nadějích, že jak na zemi zplodil každý robě,tak jej odplatou podobnou ve vyšší zas žitírodiče čactější pozvednou, osvobozujíceu nich schopnosti neznámé, neznámý střed bytírozvíjejíce hlouběji, když to promyslili,Susílasarmam optal se živým slovem otce:Jelikož starost mne víže,z děcka co život můž’ učinit, nejkrasší-Ii létapod jeho kročeje rozestře, a jak mám je vésti,72abych přived je k nejlepším blaženostem světa,poraď mi, starče, který se nevychloubáš marně,život žes’ pochopil zdárně.Kaundinja mluví:Dítě milené, tajemství žití tajemněoba když sledujem, chtějme si sdílet vzájemnětuchy prchavé, abychom v souhlase svém valnémcítili pevnost vidin svých. Nikdo nemůžesám se nadnášet hrdostí, ve světě že dálnémvšecko prohlédá nejlépe: každý řekne trochu,smí pak dosti být spokojen, jestli slůvko aspoňpo letech mlčení dlouhéhopověděl nové, poctivé. Střež se nejvíc lidí,kteří chlubnou hotovost ukazují v řeči,všemu rozumějíce ihned Ti jen slídívteřinu rubat ostřím svým plným potupypřed věčnem znaven vtip otupí.Co ti sdělím, to mohou ti říci pouze oči,že už se desetkrát deset let kolem sebe točí,nalézajíce podobnost v různých zjevech zjevů,ni tak ne rozum, jenž za nimi tápe ve stínu,může to sluch ti prozradit, který v hluku, v zpěvu,v bouři i v tišině bez počtu zvuků přijímal:cokoli posavad v ozvěnách zvučí jeho deskou,taktéž uslyšet můžeš.Taktéž, co posavad pocitem v těle probíhá,sdělím ti, synu můj, od srdce hotov k slovu svému,duch když ohlas je toliko, který nestihápravdy v ničem, mátoh když mělký vír to v změti,v kruhu jenž zavřeném letí.V bázni však děcko ty s chotí svou očekáváš nyní:z nových úst zvuky se rozléhat u vás budou síní,nové kročeje šelestit budou přede vchodem.Kam je povedeš, kteraká slova děcku vnukneš,aby dál štěstěnou vykvetlo, jako teď tvým rodem?73Tváří člověka stane se troska přírodyv světech neznámých bloudící, z vlnobití vrátkýchna skálu pevnější narazí.Zdvihne se, zatím co dokola vlny životův pěně střídavé zůstanou pod nohou jí nízko,křičíce: Pohleď v široký obzor, v dálku, v mrákotu,v hloubku, v propast; vzlétla jsi, zase padneš dolů,zas budem tříštit se spolu.V mladých údech bujará vášeň ale smíchembude bičovat propasti dlouho, než v snu tichémsklesne, aby jim přiznala pravdu. Dlouho ctítbude orly pro jejich křídla, lvy pro svaly,nežli ji tušením obejde zmar, jenž v nich už skryt.Zvíře splodíš zajisté, jak zde otec každý,ještě pak do chvíle daleko, nežli to, co splodils,bude již zdát se ti člověkem,a než ty sám se ujistíš, blažen v starostech,že svou jiskrou palčivou před vichřicí živlůmladou jiskérku rozžehls’, jež zlý zmůže dech,že jsi celého člověka moh’ před světa soudze srdce pozvednout.Však, že jak po stopách zvířecích zvířat kráčejímláďata, tvé též bude tak za tvou šlépějí,a že má stejnou se zvěří cítit prostotuhlouběji neklesnouc k pýše, ni ke snům nečistým,k lakotě ani k obžerství, nač ti v překotuvše to mám vzpomínat zbytečně, když i zvěř už zná to?Tady kdo teprve zápasí, bědný, jak se opozdil!Sami nejlépe cítírodiče, tisknou-li v objetí lásky svoje děti,pokud že k výši je vznášejí, slunná prostotadětí je nutká vzpomínat lepších předsevzetí,žádostí čistších snad, nežli k nimž došli životem;podruhé v žití svémna křižovatky tajemné donesou svou vůli,podruhé s rozmyslem pevnějším volí každou půli,74kterou vesmír půjčuje věcí tvářnosti:rub i líc uhodnou svěřeni děcka prostotě,kde jak v zrcadle zářivém se vší přesnostíkřivda každá se obráží zraku zkušenému.Chybit se podruhé před tváří děcka zdiveného,chybě učit, ji vykládat,žel, že jak jádro tu zahořkne, samo více v sebešťávy zdravé nepřijmouc, zaschnou tak v své mízevětve též ohebné, křehký pak peň, jenž vichrům s nebehlavu volněj v plen složí, co zatím v troud i z hloubíkořen svadne, pln zhouby.Rodiče děti své zvedají, dokud slabost svojinezjeví před nimi některou, hanu, tvářnost dvojí,dokud ku pravdě vedouce sami již se zpátkynekradou před jejich tvářemi ku nepravdě slabé.Tu-li pak dětský krok za nimi spěje v stín a zmatky,lhou a v posměch se chytají, ne-li, v nedůvěřežárlí na děcko zlekané, pýchou dolévajíplamen vážnosti hasnoucí.Otcem být, Susílasarmane, promysli to vážně,lehko i těžko je zároveň: lehko chtíčem Kamy,těžko pro bázeň svědomí stát u děcka strážně,aby nepad stín pražádný s otce v děcka hloubi,která se s leskem snoubí.V sobě-li slabost kdy rozeznáš, rozrušen v svém smutkunepřelži sebe, hotov se k rozhodnému skutku:křídla mladistvá nechav jich letu, křehkost svojis cesty jim z lásky své odvaliž, půjdeš člověkemvedle syna člověka dále v žití boji,protože otcovství dočasný cíl jest přede stálým:blížit se k pravdivým dálím. Přec v příštích dnech za hrobemotec ni matka víc nebudourodiči dětem svým poznovu, svaz ten v žití mžikuubohém vyčerpá příroda. Láskou lnou li k sobě,svaz to zas jinaký, nezmyl se, řád což sleví vzlyku?Hráze staví lidé, by zpáteční tok pěnpro čas příští byl zamezen,75jakmile do rovné hladiny vodstvo s vodstvem slili.Děti že pojímá zármutek, sám své napni síly,udolej pýchu svou ve pravé době. Hana dětem,výše-li nestanou, nežli stál otec jejich kdysi!Šířej mává strom do vzduchu každý rok svým květem:hana stromu, když v sebe se hroutí! Vyštvi děti,pryč je vyštvi v starosti vlastní, do útrap,s nimiž sami se utkají!Učiň tak, hochu můj, z dětí svých bytí samostatná,skály v moři zpěněném, tkvící v třetím světě,vlastních prsou svých pancíře, srdce pevná, zdatná,spoléhající na sebe! V odkaz nad to jměníu otců lepšího není!Susílasarman mluví:Srdce zranils’ mi krutostí, otče! Nesmí býtpravdivým do dna až mlžného ocelový cit,který ti šlehá ze zraků jako z výhně kruté,z které nástroje železné muži vynášejí,nástroje v ostří tenounké důmyslně skuté.Vždyť jak mohu já patřiti jinak na tvé rysy,nežli očima, jimiž jsem děcko nejprv znátučil se tvář tvou líbeznou?Hle, tvé slzy mi na pomoc proti tobě slétly!Nejprve srdcem objímej otce dítě v lásce,pak i rozumem hledej v něm k úctě pocit světlý,sebe ze sebe přines mu před zkoumavý zrak.Výš stane nad otce tak!Ovšem dlaň hladící záhy dost otec stáhni v pěst,ona první buď svízelí, s kterou začít jestdítěti bojovat k obraně. Ona dopadajícrány jemu otevře, by je poznávalo,ale léčí je v okamih, když jim čelit znajícpřed jinými dítě se chránit dovede.Rodiče plod svůj chránící ustavičně v pravdězáhubě v tlamu jej vhodili!76Avšak rci mi, vznešený, vskutku pouze v boji,propuštěn z rodičů náručí, ocitne se člověk,a zda opravdu dlužno mu chvět se v nepokoji,jestliže s úsměvem předstoupí před svět, nepokrytv hrdosti nezdolný štít?Kaundinja mluví:Špatnost-li obstát chce, železnou bude její hruď,ctnost však nad špatnost pevnější mnohem ještě buď,nebo v šepotu nalezne přívržence všady,špatnost však ve křiku odvážném. Chceš být na půl pouzespravedliv, aneb žíti chceš zjevně bez vší vady?Obstojíš před lidem, pakli jsi první zvolil sobě;dost že ti špatnosti zbylo ku obraně,báti se budou tebe,dosti půdy uprostřed lidí tobě zbude,abys čelil jim, v špatnosti spíše druha najdeš,který tobě po boku o tvé právo chudévejde v zápasy, ježto tak bránit přišel téžvlastní hanbu a lež.Pravdu, věz, nikdy tak nebrání věrně velké davy,čistou zcela ne, lepší pak, pokud hněv též dravýmohou vybouřit v násilí, ježto v srdcích temnýchnenávisti potřebu nikdy nezapřou!Ukaž pravdu jim nejkrasší v zořích nad vše jemných,jinak blížit se nebudou ku jejímu třpytu,nežli že ubijí všecky, jež budou považovatza slepé, nadšeni sebou.V slunci skvrny nebohé lidi udržují,aby zůstali na živě, slunce bezvadnéby je spálilo nadobro! Leč kde všednost bují,násilí snadněj kde válčí, tu radit nelze dostinad smrt se obrnit v ctnosti.Na počátku, praví se v bajce, bohů zjevprostřed měst se objevil, radš však jejich krevopila lidské svědomí, nežli jejich přízeň;77v prach když je lidé ubili, licoměrně pakprach ten světili neškodný, lhouce tesknou trýzeň!Všichni dobra nadšenci mukou bídnou sešli,vynalézavost probrala všecky údy k mukám,všecka mučidla hnusná.Všichni pastýřští kmenové porobeni, zbitistejně, jak lupičů plemena, těmi, kterým dánomeče v tvrdších nositi pěstích. Dřív se vznítíposud nenávist u lidu, láska ale skytádlaň svou rozpačita.Zda však proto to zjevuji bázlivému tobě,abych oslabil lučiště snah tvých ve útrobě?Kdybych polovičatým chtěl tě v davu zřít,řeči své byl bych nenačal. Avšak ten, kdo půdupevnou v nízké špatnosti našel, a kdo lidpostrachem od sebe odhání, o to půdy méněnalezne ve vlastní dobrotě: rukou rozpiatoubušit na brány Tajemstvínemůže, kdokoli zápasí posud se člověkem,a kdo na křik závistný křikem odpovídá,toho sluch nikdy se nesejde s mystickým tím vděkemzpěvů ze síní záhadných, jež se otvírajív hloubání, v míru a v taji.První tobě otevru bránu, chlapče drahý,bránu silných, prchlivých v snaze vzletět záhy,nedočkavých, davem kdož zůstat nemohou,jich že svět není ten laciný, který nade všemibez jich zásluhy prostírá všednost ubohou,nechtících zůstati žoldnéři vojevůdcům oněm,kteří se shánějí po davech, by jen množství vládli,těch, kdož samým soběnetroufají se dlouho být vůdci a též reky,protože u sebe hromadí síly nejvěrnější,a ne u jiných, protože zdržovat se bojívítězstvími vrátkými s lacinými vděky,aby vítězně obstáli, až se v síle zvednounaproti Smrti jednou.78Která bolest může a která křivda hrůznápřemoci Lásku, v prsou když pevná, silná, luznájednou plamen svůj rozžehne? Starý tento hlasnevzpomeň tobě však toliko bájí povědomých,často že darmo tak hlaholí! V Bharatovců časvelebná Sávitrí nezdolnou láskou zmohlamrtvých Knížete, nerad ač, duši Satyavatamusil vrátit jí překonán.Ale láskou tak nezdolnou kdože skví se nyní?Však i lépe když popatříš, zdali může láskaodměnit lásku vespolnou, vnutit-li jí míníza dar královský prchavý život v svazku těla,když se z něj vyprostit měla?Proto nezajmeš pravou tu lásku v srdce tluku,kterou k podnoží uvrci žádáš na vždy muku,pokud měkkým zůstaneš, sní si pouze hraje;nikoli sám být jí zmoženým, sám ji zmoci,aby jako láska snad v útroby tvé tajestejně nevešla nepřízeň. Jako ruda v žáruna ocel hrdou se přetvořuj, dobra náhoduv nutnost ujařmi tvrdou.Ani nezůstaň laskavým z nerozumu pouze,ale vydav se v trápení, v bláto zabředej,projda cesty nejhorší zvídej všude v touze,co je bezpráví záhubné, jak se sémě hroužív špinavou, otravnou louži.Našich lidských dnů tisíc je, každý ze dnů těchcíl má zvláštní a nestejný. Lidi mluvit nech,jestli jinak tě poučí, obé zkoumej však.V děcko lásku položí otec v první den,ta však nepružná, žhavá jest, oslní jen zrak,srdéčko bojácno obchází kol ní napořád,neboť neumí ukouti mocnou z ní si zbroja ji neodkládat.Jinoch vzdorem ji rozdrcuj, velkým, svatým vzdorem,nedůvěrou obviňuj každý její třpyt,79každou jiskru sršící zakal jejím sporem,ale okem žárlivým dílo svoje střez,citů svých žhoucí směs.V řeč však ni ve skutek nevtěliž, co mu v dojmech pílí,nebezpečnou uložil jemu život chvíli,s ostřím záhubným pohrává, neb to los je světa,že se k ničemu svatému nelze odvážiti,leda s bázní o život, a že každá metazář svou obráží v propastech, v tmách a v stuhlém děse.Jako zvíře zuřivé špatnost ve svou myslpřivlec násilně, dovedně,avšak ani jí jazyk svůj, ani svolnou rukuneobětuj, by neuštkla jich, jen okem pevnýmzkoumej zvíře ohavné, nebo v hrozném shlukunad ním se Spásou Záhuba utkaly se s hněvy,nezná žádná z nich slevy!Zkoumej přísně, neb vzdáleno sebe každé zvlášťnení dobro a záhuba, láska zde, tam zášť:končiny falše a přetvářky jestli nepřehlédnešz nedostatku úsudků, z těžkých okovů,jimiž tě opřádá pohodlí, nikdy nevybředneš:za sebe musíš se vykoupit, jiný, třeba životza tě nasadil, nemůže tobě prospět ničím!Dobro však musíš v zlu rozeznat!Lidstva řád nadprávím hemží se, paprsk svatostivětšinou na věcech nesvatých utkvěl vylstěn věky:jakž mír se vším zachová ten, kdo s radostípodstatu pravou v sled obejmul, silou poznatkůsebe vybaviv ze zmatku?Druhou již bránu ti otvírám, srdce srdce mého!Vidíš, že celého života třeba k zrání všeho,a že létu, kdy propuká láska hrdá, silná,musí předcházet kormutné jaro poznávání.Sémě nezralé, třeba je ruka nejvýš pilnáv brázdu prýštící uvrhla, rozpadne se v prach,ovoce nepřinese.80Protož běda, kdo nezralý umírati musí!V lidském co životě neuzrá, obtížněj se shledáv nepříznivějších životech, ač-li neudusícizí půda na dobro kvítek, jehož dechnikdy jí nedýchal na ňadrech.A již viz uzoučkou stezku, jež sama zbývá nám,úzkost pak obavy, cestou tou abys ušel tmám:lidu se zalíbí, pakli kdo k ctnosti nectnost pojí,sebe však podtíná – spásám svým v ústret jistěj spěje,jestliže bezbranný uprostřed lidu v posled stojí,leč zas být utlačen může zlobou lidídřív, než uzraje v nitru svém pravým uzráváním,jež se před koncem nezhatí.Pomoc jediná, v zmatku tom nejvíc jistá asi –nitro uzavřít zvědavým očím jako hradbupyšnou a pevnou, ze které nezní žádné hlasystráží, jež k půtce by lákaly, a jež pro vzhled chladnýnezdá se lup být žádný.S takým úmyslem lidu se Sakhyamuni zbavil,po šest jar když v pustinách neviděných trávil,jedním zrnkem rýžovým hlad svůj sytiv denně.Dlouho slýchal v nitru svém davů všední hluk;hesla, sítě, v nichž lapají po vší žití změně,aniž by lov svůj třídili podle pravé ceny,všecky ty vášně, jež zdají se bouřit žitím do dna,leč jen v povrchu pění,trpělivostí nechal se mrtvě ustáliti,aby mýlit jej nemohly, aby mohl v hloubicele zjasněnou popatřit, na dno v pravé žitíSakhyamuni usedl takto davů dál,Buddhou posléze vstal.Toto rovněž učiniž v den, kdy pochopíš,nic že jiného nezbývá v světě tobě již,nežli se neodloučiti více od ptáčete,jež se Poznání nazývá a jež víc vždy mizí,81čím je déle sleduješ. Nechať při tom hnětemálo tě obava, davům že spolu ubíháš,a že méně je napořád těch, kdo tobě ještěrozumět budou v srdci svém.Davy však vede divoký pud, jenž v myšlenku jimpevnou se neskupí, která přec bol je neobsáhlý,kořist samot a ticha, co zatím hluku dýmdavy žádají o překot, ježto v tiši cítípočátků slabost se chvíti.Ó že slabé ty hodiny hněvem, lstí si kazí,ó že snílkům je ruka jich příkrá v úděl hází!Ó že pro strach nejistot z knihy věděníkaždé pak liteře násilně tisíc významůumět dávají, v jejichžto klamná znamenínoc se vejde šeredná stejně jako chvílenejžhavějšího poledne! Běda, v slzách dím to,že i když pravdě přisvědčí,přece vždy se slovem vznešeným rozejdou se davyzas jen k začatým rozepřím, k zamčenému zlatu,k číši mlhavé, k nevěstce, k pýše beze slávy!Proto vždy slabé ti nejslabší v zmatku přelstí hned,bídu pak nejtěžší z běd.Záhy jim pověry horečka skalí očí jas,žeřavou rukou vždy rváti je bude děs a mráz,uzří vždy na konci věcí všech dravčí horkou tlamu,v zmatku se v stádo seskupí blouznit vykoupení,jehož nemohou dosíci, točíce se v klamu.Pověry jednotný plamen vždy budou dmychat, mníce,když v něj všichni ponesou stejný podpal, že snadpřece pravdu z něj vymámí,jako jepic tisíce padajících v plammní, že přece na konec v ohni občerství sea že polknou zářivost, jež k nim hárá tam.Protože slabé ti nejslabší v zmatku přelstí v sled,bídu pak největší z běd.82Na to, že nepadne paprsek v bezdno nitra jim,přejdou k žádostem trápení. Závistníků šprýmnad vřavou tesknou tu uslyšíš, ten, jenž věnce trháse skrání každému, u koho srdce lépe pučí,ten, jenž sloníma nohama na vše se tu vrhá,vyvinutýma nad míru: všude z hany cizívlastní svou splétá si korunu, aby horší hanuzastřel nad hněvným okem,bláto pozvedá ve pěstech, v spolku kloubů, kostí,nehtů s hnisem jedovým, v pěstech barbarských,a slov tišších a volnějších rád se vezdy zhostí.Neb jen ctnost nejslabší slabé v tom zmatku přelstí hned,bídu pak největší z běd!Velkých kdo činů neschopen, stálou snahou zdrtítaké malými, nízkými k šílenství a k smrti.Pýchu zjevovat bezmeznou člověku, jenž v potupracuje sebou jen zaměstnán, zákeřný to zločin,zvláště když otravu nejhorší směstná na svém hrotučlověk nadutý, zvláště když nejvíc důslednostiprávě s žárlivým pohledem mísí člověk pyšný,ze všech nejvíce citliv.Budou pak chtíti závistní nejen smrtí mučit,ale budou vždy nejdelší smrti přáti těm,kdož je slabosti v násilí budou chtíti učit.Nejslabší ctnost přec jen slabé v tom zmatku přelstí hned,bídu pak největší z běd!Jak jen statněji vykročíš, už tě smečkou honí,zkoušejíce tvou statečnost: kráčej mdle jak oni,až, když vysílen, umučen, padneš, v potu skránědál již tě vláčet se nechají, krev tvou soucitempokryjí, abys díkem též nezapomněl na ně!Pramen jestliže nalezneš, s nímž se nebe snoubí,všecky v něm hloubky nečisté zčeří, z nečistéhomůžeš pak po chuti pít,bys, ač otráven, také žil! Jejich vtipu budebrusem nová tvá pravda, leč, zhaněna-li jednou,83bláznem tě uznají, abys ji do záplavy rudévichrům hlásat moh’ do syta, v nekonečno časůtěše se svému hlasu.Neboť tak pýchy to zákon chce! S pýchou pokorunenajdeš, hochu můj, zářivých ctností ve sboru,výška i nízkost v bezmeznu zjevem žádným není,život jen šalebný ochrany v obém sobě hledá:nejpyšnější toliko páv se rozplemení,toliko nejlíp svinutý červ se nejlíp ztratízrakům tu pátravým! Bez davů vše by toto zašlo,v davech bují to všecko.Bědný tu stejně, kdo opřen jest bedry jiných vzhůru,jako je bědný, nad sebou naboba kdo nosí.Ale to musí tak zůstati v žití kleslém v chmuru,slabou ctnost ctnosti kde nejslabší v zmatku přelstí v sled,bídu pak největší z běd!Pokora plod má stejný však jako pýcha lstivá:nenese květy otravné stvol jen, jenž se kývávysoko u slunce, nese je rovněž bídný kořen,který pněm jsa udeptán, vydán v pošlapánízvěři, člověku, svíjí se, do tmy země vnořen.Kořen i koruna zároveň připravují jed:kdyby pak uschly kořeny, zajde větví dech,uvadnou květy divoké.Větve nikdy od sebe nezmění své šťávy,prach, jenž leží zneuznán dole, přirozenostmusí v jádru svém pozměnit, a pak nezastavínižádné násilí následky toho: vše, co cizíjemu jest, pozbude mízy.Ano, tak stát se musí, kde zmohou zmatkem v sledslabou ctnost ctnosti nejslabší, bídu bída běd!Zda však proto to zjevuji bázlivému tobě,abych morem divokých beznadějí, pláčemoslabil mladistvé lučiště snah tvých ve útrobě?Vyskoč! křičím teď, obrň se v ctnosti nad vše silnesilně,84v ctnosti silnější nade smrtsmrt, nad vší povolnostípovstaň jak tygr v pralesích!Řev tvůj dřímoty lhostejné aby cele schvátil,k tomu připrav se v samotách, dokud nedost silnýv svém se cítíš svědomí! Kéž se takto ztratilkaždý z davů mátožných, ježto mezi davyneuzrá vzdor ten pravý!Bránu to třetí teď otvírám ku východu zory:davy mátožné, zanechtež všecky svoje spory,od sebe zcela se odlučte, jako páry mizív samotářské krůpěji před svátečním dnem.Krůpěj barvy i čistotu vnitřní v sobě sklízí,to, nač nestačí bouřlivý žádný oblak v změti!Čtěte samot legendy v konci všechněch tuch,sebe v sobě přečtěte!Z hlubin nikdy nesličných tisícerý třpytobemkne jasem neznámým jitro v krajích jinoch,mátoh přelud nad hlavou, který neurčitpřehražoval vysoké nebe bouřným poutem,rozplyne prostorů koutem.Dosti těch davů, před nimiž nikdy není animožno bezpečně stoupati v paprsk, do svítání,protože koho poznali, koho vyrůstatividěly před svýma očima, ten jim všední stálepřipadá, na toho útočí, kam až do závrativ záští svém postačí, škaredým prismem temných srdcívzhlížejíce posupně, dávno hotovis nízkým úsudkem, zhrdáním.Dosti těch davů, od kterých ani chvála s retůblábolících nemůže pozvednouti k výši,protože takto zas peruti nedospělé k letuješitností oslabí, prv než lživý dechodváti dovedly v spěch.Žádné roucho nenech si, jemuž dav se kloní,okovy za sebou potáhneš! Roucho, v kterém onivolnost soudu nemají, odlož nejdřív stranou,85neb jsou vskutku obleky, v kterých nesmí myslsebe nazývat pravým svým: já!, leč musí s hanouopodál svého vlastního zjevu kráčet žitím!Všecko odlož od sebe, z davů co jsi vzal,tisíckrát všecko si promysli,jediná zapomenutá cetka všední pýchymůže se na hada zlíhnouti u tvých prsou pozděj,a to tím jistěji, že jsi snad pro ni obdiv tichýmíval nejraděj, že jsi se nejtíž loučil z všehood toho klenotu zlého!Susílasarman mluví:Kterak jsi zděsil mé představy! Po kořisti lačenhladový orel se nepustí bleskem dolů s mračen,jako po stopě myšlenek tvých se zmámen ženu.Líto sice mi lidu je, v němžto násilnostise zmatky bují bez konce, mysl poděšenuod něj odvracím, vím však, že na čas jen tak radíš,a ne na vždycky, abych jen mysl soustředil,a že pak zase se vrátímk němu, světlem naplněn, abych je sebou šířil,jako vítěz královský vchází v bitvy vřavu,aby meče vše oddělil, aby vádu smířilukázav, kterak se nadvláda jeho rozestírádo konců všehomíra.Kaundinja mluví:Můžeš být králem velikým, největší však slávoukrále vítěze jiné jest, než co nade vřavouslávě královské prospívat viděls při všech dvorech:mocí svou králové pýchají, že před jejich čelemdavy se sklánějí, po jejich cestách že jdou v sborech,kamkoli povelí, třeba i v černé propasti;ale ve vlastním království hrd buď jinou mocí:nad sebou vládna sámpyšni se, že máš daleko více volnostijiným v cestě nestanout, nežli jiní tobě,86víc že máš k tomu prostředků, více schopnosti,nežli všichni, kdož nemohou býti závislísvé pouze od mysli!Važ si sebe! U tebe sama vzpučí spása,máš-li jí opravdu dojíti! Jiný ať ji hlásásebe odvážněj, tobě ji nedá, útrapamižádnými za tebe oběť tu velkou nepřinese:stejny tu cizí zásluhy jako cizí klamy.Važ si sebe! Jediný za své vykoupeníse svými skrovnými silami stoje před vesmíremmáš se co činiti, brachu!Važ si sebe, poznej se v jádru v sobě skrytém,samy sebou pak otevrou se ti s mravem pravda,zákony, dobro, svědomí, jež ti budou štítem,a kde číhá nástraha za tvým dílem spasným,dohlédneš pohledem jasným.Z upanišad už pradávných ani starý časpravidlům tebe víc neučí tak, jak davů hlas,abys nekradl, nevraždil, nelhal, nežil v sváru,nikoli to, však poznání jsoucna radí toběknihy tyto hloubavé, a když k svému zdaruzvíš, co bytí je v bytí svém, nechopíš se meče,aniž po zlatě shánět se budeš, nenávidězávisti nehodné boháče,jako naopak tomu, kdo nepochopil celepravou osnovu života, lakoty a záštívadnost nikterak nezjevíš, mluvě sebe déle,protože tomu, kdo nespatřil slunce, duhy skvostnevynachválíš dost.Kteraká k Načiketovi Yama mluvil slova?Pravil zajisté: Tělo tvé smysly v sobě chová,jež se derou k povrchu, aby rozptýlilysvětem Majy zdánlivé pravý v nitru svět.Uzavři smysly veškery, které v povrch cílí,mezí tisíci žilami, jež pak vedou k srdci,87nezmarnou jedinou toliko najdeš, po ní k hlavětíhneš a v nesmrtelnost!Vyrvi ji, jako se vyvléká vlákno z munčy trávy,vyrvi ji, neboť je jedině nesmrtná a čistá,svět kol nebude světem ti více, názor pravýpravým nebude názorem, vrahem postať vraha!Budeš u cíle blaha!Visvamitra dosáhnuv cele jádra v sobě,když jen v sebe spoléhal, bohy v jejich zloběsklonil si bezmocné utvořiv jejich ku zármutkuna jihu nebe jinaké, jiné plejadya též božstva jinaká silou vlastních skutků.K podobenství toliko bajky vzpomínám ti,jak jest široká, bezmezná toho otčina,prach kdo setřásl z nitra:obal sladkého ovoce, skořepinu, slupku,tolik různých okovů jádro střeše s sebe,klíček prostřední, který zbyl uvnitř ve výlupkumezi ukazováčkem, palcem, v taji chovápralesů skupení nová.Ve středu žádosti, vůle a pudu skrytý ležíklíček semene, Puruše nesmrtelná, svěží.K ní až rozkládá Morana v prvky člověka,rozerve žádost i vůli i záchvěv pudu každý,až když Puruše zubem se žravým doteká,umdlí, nikde nemohouc zranitelné místonalézati v ní odvěké! Ona nemá žádnévědomí našemu podobné,našim pudům je cizejší, než my sami jim,dále za světem bázně se skrývá prostřed nástvoříc bublinu našeho žití, jiskru, dým,aniž stará se o jejich sílu, vznik a zdar,trvání, hroucení, zmar.Neníť vůlí, protože, byť i z vůle svojísmrt jsi mohl si připravit, přede smrtí v boji88neobstojíš na živu, život vůlí bráně;nenič pudem, neb rozhojnit život v sobě samémmůže pud sic, leč stvořit jej ve tvé hmoty schráněnestačí, nestačí ránu též hojit v krvácení;nenič věděním nejhlubším, ježto lidská vědaani vlastní své smyslynedrží tak pochybně na oprati pevné,jako vozka nešťastný, jenž se s vozu skotivpětispřež před sebou zdržuje v snaze marné, hněvné,neustávaje smýkat se v hroudě rozdusané,z které již nepovstane.Není duší, poněvadž je to hnízdo zmatků,netvorů ptačích, již v ještěry z křídel nedostatkuzvrhli se a již nemohou dojít přetvoření,než když zas v niveč se ubijí! K Puruši však svatévchází se Svědomím nádherným, tudy v omámenísvětlo pravdy a souladu jiskří do těch oken,které jí cele se otevrou, jež se touží sřítitse svými hrady a střechami,aby světlo bezmezné kralovalo všude,kde teď i nejmenší kýkoli kout se pyšně zvedá;tuť jest nový Počátek, před nímž konce chudézdrtit se musí, třeba je celý opar zeměstavěl v nebes témě!Puruše, všeho negace! Na tvém drahém čele,mystickém, není napsáno: Zápor! slovo smělé!Ne, ty Klad jsi nejhlubší, my co zatím víremv odporech mučivých těkáme, jakož musíme,protože třeba i onen, kdo ví, kde v nebi širémslunce hledati, podobu jeho pravou nikdynespatří, ohrožen tisícem ostrých paprskůležících hluboko pod sluncem.A již na krajní hrázi jsem, kterou slova stihnou,více zjevit ti bojím se: dál co vidět v nitru,to jsou ptáci čataky, jež se v dáli vyhnoušípu slov každému, darmo jenž do vysoka hřížípříliš hrubou svou tíži.89A byť bych slovem snad ještě i stihnul terč svůj maně,kořist v ruce mé nepoznáš; prostřed lidské dlaněmuška tenounká chycena, rozdrcena v nic,pel svůj duhový, životnost roztomilou toběnezjeví, dechu jejího nepostihneš víc.Celým hloubavým životem vlastním probojuj sek tušením na této pěšině, a až budeš mociříci si pravdivě před sebou,že už v svém veškerém cítění čist jsi, sebou spálenve všech svých požárech hlubinných, neshořevších darmo,a že už od lidí konečně tisíc mil jsi vzdálen,smrt i život že nelišíš pranic, dálku spíšnad všecku blízkost pochopíš.Pochopíš, v tobě že člověku tvému, s nímž jsi vkročilna ten vesmír bezmocný, s nímž jsi jednou zočilsebe státi uprostřed nepřátelské vřavy,konec je, ten tvůj člověk že dále nemůžeza tebou, vadný jsa veskrze, v Bram; že do dálavy,nemaje potřebí na dále jeho smyslů, vejdeš,a vše světy daleké, jež jsi v bázni měřil,z nich že nikdy nevyjdeš,hranice svoje bezmezné v niveč zhroutily,jako město veliké požárem kdy lehne,a lem věží a cimbuří zmizí ve chvíli,vzduch se z kouře pročistí, celé nebe v plesena pláň kol rozlehne se.V třtině tam cukrové volavek zdali vidíš směs?Z lože z šáchoru písklata vyvádějí dnesponejprv do vzduchu modrého: staří k slunci letínadnášejíce peruti, krky, nohy stáhšejaksi pracněj, než obvykle. To jen, aby dětivyvábili za sebou k letu vítěznémuzjevujíce, že nemusí vzpírat se víc o zem,které bylo jim třebapouze k jejich zárodku. Učiň stejně, hochu,v svoji hloubku se ponořiv, a co v mých tě slovech,90pokud je slyšels’, toliko povznášelo trochu,to tě tam přenese k volnosti, kde o žádnou mřížperuti své už nesrazíš. –Takto hovořil Kaundinja stařec tona v snech:slabost stařecká nemohla zkrušit jeho dech,plápol mladistvý vrásčitou líc mu obestíral.Ani v posled neviděl svého syna již:od smyslů vnějších se vybaviv do Puruše zíral,jako stejně s koleny sraženými k sobě,s hlavou rukama semknutou, v divém procítěníSusílasarman seděl tu,jak by na poušti prodléval, nikoho kol sebenetuše v širokých dálích. Čarúmatí jenomlehounce vzdychla k volavkám hledíc v modro nebe.Pravé jí oko se zachvělo v opojné té chvíli,smutek jí v srdce se sdílí.Proč to zlověstné znamení zakalilo rázemnejčistší poklid jí v hlubinách? Proč se vrátit na zemze všech musí nejdříve nedotušíc ples?Pohroma, kterou tušila, předstihla ji všakdřív, než v tíze své celičké chápala svůj děs.Z květů vůni prýštících stromu kančanarykrvavé hvězdy dvě svítily drahnou dobu již,k rodině spité myšlenkou:hvězdy to nebyly krvavé, oči Nagy, hada,závistně lokaly skupinu. Hadí kůže blíž,bezvětří polední nerušíc, smýkala se mladás větve na větev, sklouzajíc, čelo hlavy v tišizvedalo se k výši.Naslouchal rovněž hovoru, ale každý zvukzdál se mu býti výsměchem, ježto nedouknechápal pel v něm ukrytý: tušil z povzdálijeho neznámou mohutnost, žárlil, že mu neník prospěchu žádnému, až se v něm odpor trvalýuhnízdil klidem nevinným, týž, jak pouze k němu91zvedne se zeměplaz, hledá-li schopnost nejlepšíve své bytosti ukrytou.Susílasarmana vybral si, když se v dálku dívals myslí vnořenou ve věčnost, jak se topí květotevřen do kořán ve slunci, aby jas v něj splýval:mrštný zticha jej obtočil, v šíj mu na záhubuvetknuI břitkost svých zubů.Darmo dlaň bělostnou na pomoc Čarúmatí vztáhla!Slina jedovatá v ráně už po záhubě prahlakrve nadšením zpěněné, zatím vrah co lstivýspokojen dílem zdařeným pod lupení vklouzla se kroutil bažinou do květnaté nivy.– Ocel podej mi, rozetnu mstivou tuto ránu,ohněm vypal ji, tatíčku! Souzen-li mi ještěživot, nechať jej zachráním.Ťala ocel, zátopa černé krve tryskla,na ránu modravou přissála ústka dívka bledá,rukama chvějnýma milence k svému ňadru tiskla,pláčem truchlivým ránu mu sytě vymývala,vlasem ji otírala.SusíIasarman mluví:V nejlepší hodinu života mého tento osud!Běda! Kterak bych naříkal, nezaslechnuv posudslov tvých, otče vznešený! Teď ta nehodakteraký spár má nicotný! Lehce jako rouchožal již se sebe setřásám, ten mne nehlodánehlodá,protože musím snad umříti: žel mi pouze toho,řečí že svých jsi neskončil, jakož myslím, zcela,a že lecos dojistaještě v snů tvých poupatech k světlu rozkvítá:Avšak zmásti nedej se, nýbrž připil sobě,v duch můj hasnoucí pravda tvá dýchni rozvita!Což však tobě k rozluce povímpovím,Čarúmatí,živote v život můj spiatý?92Družko nejdražší, k něčemu Inu-li ještě v světě,tys to, překrásná! K Puruši toužím, k vůdčí metě,s láskou toutéž, jako se klamným zrakem točímnazpět na venek za tebou, neboť byť vše vůkolv jiné se podstatě záhadné krylo, než jak očímse to může objevit, co čtu ve tvém oku,v nejhlubší srdce záhyby se mi hrouží jasně,že co u mne samav těchto hloubkách tajemných zastírá mne steskem,ve tvém nitru upřímném ještě dozírámplanoucí bez vší záhady, syté lásky leskem:tebe nemoh’ bych ztratiti, nejhlubší můj sentebou je, ženo má, ukončen.V smrti mé poslední myšlenkou budeš na dně všech,před rukou Smrti plenící v nejtišších svých snechtebe žárlivě uzavru! Dej mi ruku v ruku,na čelo polibek přitiskni, klidně čekat hodlámozdravení či záhubu, niveč, ples i muku.Ty však, otče vznešený, dopověz vše pravdy,kterés’ bál se vyslovit, že už unikajířeči rozumné naprosto,a co měl jsem životem k vlastním přesvědčenímvypěstiti, k uzrání, přece snaž se sdělit,jak jen můžeš nejrychlej, než snad zamlženímsmyslů veškerých nadobro ztratím cestu k toběv krátké snad, kratičké době.Nechať v nejhlubším nitru svém odnesu tvá slova,přání to, jež naposled zmírající chová,cti, můj tatíčku, snad že já přece umru vskutku.Opakuj, zdali snad vědomá úmyslnost přecnezkřivila pravdy tvé, zdali stopa smutkuv záhonech květů těch ledacos plaše neušlápla,můžeš-li na popel mrtvého složit vše ty květys nejlepším v mysli vědomím,že bys nádhernějšími nezasypal jej,aniž jiný kdo ve světě že by v tom tě předčil.93Dech mně krátí se, mdlobu mou předčit pospíchej,a co jsi nedořek’, všecko si z nitra vyrvi spěchem,jedním to dopověz dechem.Kaundinja mluví:Kterak se třesou a sžírají slov mých plamenyvysoko vlající, slzami nyní zduseny!Nač však lkáti přec nad tím, co ceny nemá v sobě?Předsudek hluboce zarostlý těžko sám rvu z duše!Nad smrt i nad život Puruše! I když ve útroběhřích lze usmrtit, jedno pak zbývá hoře pravé:zmírajících bezbranná trýzeň! Chyba těžkávázne to v světa základech!Ačkoli vše, co žíti chce, k žití volí líc,u které převahou půvab se pyšní žádostivý,pak vymírat nechává, pod níž mnohem víctrpět lze příkoří, přece ty všechněch žití vnadybolestí skončí všady.Krátkozrakost neblahá vnucena to pudu,když si volí k rozkvětu kteroukoli hrudusvětů kosmických, v sobě ji v kterékoli tvarynejhebčí snaže se pěstiti. Sebe ztrácí v tombytost zmatená, přijímá to smutné dary,které ji sobě odcizí, prisma náhodné,v kterém se náhodné jiskření kmitne v mezích úzkých,v mezích, jež musí utisknout!Protož z dnů všech nejkrasším smrti pozdní den,stavbu čivů on rozdrtě neodvislost vrátí!Háv když z cetek nesčetných bude odhozen,blah, kdo se vzepře pak svůdnosti se zas cetkou státod Majy chápanou do tenat!Vždyť ať million životů znají mudrci,není přece v nich výběru, jestli uvrcinechci se v konečnost spoutanou, netoužím-li letemzbavit se rozkoše nesměrna, neodvisla, klidu,94nechci li pod maskou jedince omezeným světemtěkat jak tisíce jedinců, marně při tom sníto originálnosti pýchu nevázanou,energií získanounadarmo plýtvati, aby se předurčeným vzorům,ve mně samotném posily dostávalo pevné!Tady, všednost kde počíná, k velkým tíhnu vzdorům,pravdou jest průpověď, počátkem že štěstínespokojenost jesti!Ó to slovo si pamatuj! V hrudi staré smetí,pod nímž občas dusíš se, vichr vymete ti,ve všecky kouty smrákávé vrhni plápol ručí.Neukojen jsem! napořád ve svém srdci křič,když tě všedností deptají zlí, i když tě učívšednosti sami dobří; a byť i byl to přítel,když se přišel pobavit s tebou víc, než sytěčastovat krví tě srdce,neukojený napořád budiž! Také tam,k víře kde vlídní hlasové zvou, pro berlu zvěstínechoď, pravdě jsi bližším, když, byť i sám a sám,nedůvěrou zasažen těžce, zbloudiv příliš,přece nechtě se mýlíš!Nespokojen zůstaň, když sebou vzníceni,že v čem konce se domohli, řeknou učení,neb jen o konci hovoří, jich kde vázne let.S pískem na březích hrají si, z něhož pouze Majanavršena, v podoby jiné, jež by smetchodec nový, je dětinsky přehazují, své sedivíce moudrosti! Prohlédni v stínech stíny pouhé,neb což naleznou jiného?Viz: že jest moudrosti semenem tušit život hrobů,květiny životu urvané v hroby házejíkřičíce: ejhle z hlubiny vstávat žití zdobu!zatím to, co tam házeli, vadlo, majíc kořenneplodný, jinam když vnořen.95Mohou-li ze hrobů vstávati sny, že vrchovatěv hroby je steleme, chudnouce těžce v jejich ztrátě?Šílenství zoufalce zůstane proto šílenstvím.Tisíckrát pod vlny pohruž se, žít v nich nemůžeš,plícím vzduchu jest potřebí! Hrob je čmoud a dým,který povznáší k obloze pouze smrtný prach,sen tu nenajde místa, by pro nás zkvetl v něm,nebo by dávno mluvilyhroby tolikrát vzývané bolem palčivým,vzývané zvukem lichotných dojmů, vzdorné hrůzy.Leč krom ze rtů člověka s ždáním tesklivýmducha zvěst nezazní odnikud. Nerv-li složíš v zem,čím živ duch a v čem?Rozbita nádoba, krůpěje, které kryla v sobě,se víc nesejdou pospolu v žádné, žádné době;duši, již máš na nervech tak, jak hnízdo zpěvnévětve nesou v náručí, ztratíš, nerv až zchřadne,jinak by ve smrti nezemřel pes ni slon, toť zjevné,zvlášť že i oni poznali lásku, povinnost,čest i pokoru, plníce líp ty ctnosti všecky,nežli lidstva tisíce.Často se mi zdávalo, dobrým činem všakýmže se jen za sebou vyplítám z hloží na své cestě,ku předu však že přece ni snažením svým takýmprojít nemohu. Nech, ať má přísnost zatím platí,lepší los zda vtom co zhatí?Takto by za branou života seskupil se z rovůstejně těžký ruch života, dál by válčil znovupro zájmy přec jen zas nestejné, moha plnit děsemza nebem nové kdes ovzduší, když v svém pýchat právumůž’ již i tento ruch pod nebem, co jej těžce nesem!Když by jen lepšího složení docílila stavbašpatná v látce své, z které se všecka přetváří,dům pak by znovu vadný byl.Těžko já snažím se věřiti, že kdes mezi hrobyvyvýšeno v paprsky trůní právo svaté,96totéž, které si tento svět nikdy nepodrobí!Dosti přec, jeli kde život, v němž hýří bol a hřích,daleko nevykvet od jiných!Vyřkli brahmíni, peklo že stihne nevyspělé,ti že, též jsouce nesmrtni, budou v říši stmělétisíce věků umírat. To zas horší děs,jak je i blaženost přehnána. Jaké věčné hrůzypro hřích v žití nejasném, neskutečném dnes?Ejhle Věčnost křičící: vy, kdož zlí jste byli,vaši žádám nesmrtnost, byste vezdy bídnitrvali, zachováni! –Sebou jen samými neprojdou, stín že nevyhostí,myslím, ze svých bytostí, neboť hruď když vlastníjako klidná v sled hladina pročistí se dosti,teprv potom zjeví se zdivenému zrakuhrad ve hradech mraků.Proto i tisíce ručejů horských pere v skály,při každé překážce s hukotem, sykotem se valí,všecky lesy tajemné takto proletírepot zvědavý, v tisíci nových ozvěnáchk svému vlastnímu ruchu se sejde v zápětí,a jsou plny pak síly ty dumy majestátní.Podruhé popatř a uvidíš obraz ještě jiný:horské ať peřeje hřmí to,že jest jich síla trvalá, i v tom ruchu klidstálosti najdeš v paprscích, do dna řeka svítí,a to jezero na horách, v které spád kol hřmítnepřestává, nejčistším jasem splýváv mlčení přívětivá.Těch bude konečné smíření, kdož se poznají,v těžkostech úsilni, pravdivi v sobě potají,ať už tvářnost člověka nosí, nebo jinou.Třeba i pes, jenž za věrnost do krve byl zbit,s životem louče se nahlédne, třeba pokryt špínou,hanobením, zhrdáním, že jen k bolestem97bylo mu jeho bohatství, život, vzruch a cit,všecko odhodí radostně,ta pak radost pravdivá a ten prošlý bolnad sta z lidí jej vyvýší, kteří s bídnějšíspletí myšlenek záhadných v zmatku přejdou kolkol.Čist buď, překonej bolesti, toto jedinév sporu všem silou se nemine.A již v poslední útočím, jako druhdy rekproti soku vzácnému, k němuž hněv ni vztekchovati nemohl, ale jen úctu neobsáhlou.Neb jak s tou úctou nejčistší vešli v slavný zápassokové mythičtí vědouce, že byť zhoubu náhloujeden druhému přivodí v posled, přec že přes tos údivem k pokořiteli zemře pokořený,na tebe, Lásko, teď útočím!Vzdor nechť mi rozezná smrtelná tvoje místa zjevná,abych ve tvé útrobě našel konečněneústupnost, která by nad smrt byla pevná,slunce neznámé, z kterého jiskrou jen se řítí,co se v srdci mém svítí.Čím květ bažiny? Bažiny děckem přec je jen!Prostřednost láskou-li zahrnout chce tě, žádá plen,jejž bys ty jí poskytl, aby ozdobilasebe tebou, přeje ti život, byť i znala,že, co přeje ti, pohár jest, v němž se radost slilas bolestmi; však ti přece jej přeje nevědouc,že v tom nemá být svéhlavou chtít jej přece přát,ať i to dar jest pochybný.Odcizila opice děcko, že jí v děckuzalíbilo se upřímně, a pak učí jeopičím kouskům zábavným. Ať dá lásku všecku,jaké dát může bohatství ten, kdo nepřevážilpravdou to, co zažil?Toť jsou přátelé, kteří se k radostem jen vodí,protože okolo bolestí po špičkách jen chodí,98nepotkavše se v krajině poznání! Ó neníživot věrným zrcadlem, v němž se shlížet mohou,kdo se v pravdě milují! V pravdě zanícení,křičte, jak v posledních záchvěvech v sobě pouze zříteúžas nad světem Tušení, strmou bránu k věčnu,a to jen ve vzácné hodině,v nejdražší, v které vám vyzářil pro vždy život celý,a jak že malým vám připadá pak to zrcadloze hvězd, z květů, z životů, neb jste uviděliv sobě svoje poznání, a již v sobě pouzespáse se blížíte v touze!Zpátky ať ustoupí, kdožkoli, byť i nesli lásku,ku pravdě bojovně necílí, radíce dát v sázkunadějím davů spásu svou! Pokud v jejich zraksvětlo poznání nevhodili, pokud požár živýz hlubiny jejich nevzplanul, neodnáší mrakvěcí bezcenných za obzor, vítězný se nevzpnejak meč plamenný k výšinám, potud jaký darmohou ti přinésti v mysl tvou,a též kterakým bohatstvím sám je zahrneš,kteří nemají pokladnic, aby poklad tvůjskryli v nich, nad nimiž častokrát v smutku ustrneš,že jim svou celou moc nemůžeš podat, nechav sámsobě nejlepší plam?Byť i paprsk to slunce byl, zvolna když se šine,orel jej nevyčká, vzepne se, hledá druhy jiné.Takým přátelům zapiš se krví srdce svéhotoliko, abys jim oplatil nejbolnější vinu,že jsi se vyšinul do žití těžce vysněného,do žití lepších poznatků všech jich na útratu,abys dobrým konáním tolik zase květůrozesel po svých cestách,kolik jsi na nich jich udeptal, protože jsi musil.Potom však učiniž každého sobě přítelem,protože při vůli nejlepší, co’s vše krokem zdusil,v život jda i v něm trvaje, byť znal’s mnoho též,nikdy se dopídit nemůžeš.99V důkaz přátelství obětuj každý žití vzruch,věda, že cenu nižádnou nemá těla duch,ale tvrdým v Svědomí zůstaň, uzavřený,abys láskou měkkou se nevzdal ledakomu.Rozdávej napořád lásku svou, abys ochuzenýzbyl si naposled zmíraje, rozdán z lásky své,jako ten, kdo předvídá, že mu plenit budoustatek zástupy loupežné,nadobro rozdá jej sousedům, aby proti vůlivzdát se jej nemusil bezbranný, aby chud jsa celezklamání způsobil násilným, kteří dlouho kulipletichy k získání bohatství, a zří nad vše rádilítost, jež zděšena pádí.Takto před smrtí objev se jako včela v úlemedovém zavřena před zimou, v moci svojí vůle,která i sebe zlomila. Přátelům svým vydáštělo své, jmění své, smysly své, rozum svůj, své srdce,to vše, čeho se v pohřebním rouše nedohlídáš,vše, co se s kosmem zas pomísí, čeho spíš se zřícimusíš v hrdém svém poznání, abys v poslednímjádru svém, které nezdrtívíce záhuba cizácká, sám se oddělilod všeho, po čem by záhuba sáhnout mohla v tobě,abys jak v prášku slunečním sebe ucelilnezávise na lidech, světě, smyslech, citu,v mystickém skrytu.Miluj přátele nikoli, že jsou přáteli,nikoli, že se v srdce ti prška chumelípříjemná, radostná, jásavá,jásavá(taká láska zhyne,v plnost svou jednou když rozpučí,)rozpučí),miluj nepřátele,nikoli abys si lichotil, když tvé nitro minezloba, jež dokola po srdcích skáče rozkacených,miluj nikoli, abysi sobě ulevilvědomím bezměrné dobroty,dobroty(dobrota s nápoji zloby jen chutná dobrotou,)dobrotou),ale z vědomí síly své, pro niž zbýt se můžeš100přetvářky nelásky, zlatého kovu s lakotou,nadvlády nad srdci, jež jsi si svábil na stranupro rozkoš, družnost, či obranu.Rozdávej lásku ne jako újmu na sobě,abys nezdál se hoden být ve své chudobědarů vzájemných, útrpných, ale jako dluh,který náhrady nežádá, jeli uplácen,a jejž milerád odvede spravedlivý druhdruhu lačnému, aby jej nikdo ani spárem,ani láskou nezachyt ve své cizí ruce,aby jej musil nechatikdykoli samotna jdoucího od lidu a světapryč, ach pryč od všeliké povinnosti časné.Rozdávej lásku na důkaz, že ti lidstvím vsetážádost nelásky vymřela v citech odvrácenýchod slastí přeceněných.Jedné má číšky s dostatek, oděvu jednoho,a pak jediné myšlenky mudřec. Nemnohopotom ztratí, když hlava mu klesne do týla:pro číš ni oděv se nevrátí, slední myšlenku,zápasícího s vichřicí nechá motýla,protože na jeho drobounkém křídle již mu barvyznámy jsou s dostatek, protože jeho věčný letřadou je odpočinků,ve kterých nemůže setrvat. Lze se všeho zbýt,a jen že k ničemu nemožno lnouti opravdu,dobrodějem dlužno být, dlužno v srdci klidchránit si skytáním na pospas roucha, krve, vzdechů,srdce! Tak vše dej v spěchu!Takto vyluč se ze sebe jako z luku šíp,jednu jen hrdost vyváže, jeden slední vtip,v kterém život se soustředil, že vše poznáníz života zemského pravdivý život negacínesmiřitelnou, neskrotnou jistě vyhánído bezcestí, které, že všecko sklamalo,101jedině může nesklamat! Kterak vzdálenotěmto perutím zoufalství!Ani čirá prázdnota v cestě netkví tady,ani láska zlomená! Zde jen slabost lásky,slabost neskutečností padá na hromady,nejsilnějších však láska a síla tu se scházísprostěna všech už hrází.Vědoucí pak, jejž miluješ, týmiž branamis tímtéž když úsilím nadlidským ve kraj neznámýprošel zanícen v bytí svém, zdaž po jiné stezcetobě ztratí se nadobro, jako oku zdá se,jež svou slabostí bezbrannou touhy naše tresce,když lsti jeho se poddáme? Zdali za světemduchů zdrcených Puruše věčná, nekonečnánesplyne, sebe jež hodna jest?Jako u studny v poušti se sejdou ti, kdo znají,kde že je ona studnice, tak se sejdou v toběštváni žízní podobnou ti, jež v lidském krajinejvíc bys musil si zalíbit. Tato těcha jenzavři lidský tvůj sen!Nechť dál však cokoli zjevuji, ve všem řeč už malou.Maličkou pravdu ret vysloví, s chutí slov svých dbalouhlásá ji do světa nedočkav, zvlášť že též je malýcelý ten okruh slovíček, a to láká jejv základech otřást jím, hloubkou mu hnout i tajnou dálí.Duch však ten pravdu vyváživ hlubší, klesne mdlýpřed její tíží úpornou, jeho hlas se zamknetajem všech tajů nejtěžším.Živ buď, či umři, smrtí svou, ani životemnevykoupíš nikterak nález mlčících,najdeš jej oněměv sám nad vším bytí kolotem,jež jest ve vřavě mlčení. Pravdám ku neznámýmprojdi již sebou samým!Slova bezcitná! Nikdy jsem nechtěl s plachtou vašív mořích Mlčení zjevit se, kde se z hladin vznáší102obraz pravdy, zvlnit jej k nepodobě špatné!Všecko, synu můj, podstatou vnitřní měl jsi vybratsobě v tušení nadlidském, v Puruši své zdatnéměl jsi v posled se shlédnouti, a jen trpká smrtže na tě sáhla předčasně, spíše ze slabosti,nežli ze síly účinnéústy neumělými pravdy jsem já zčeřil,věda, že ničím je spíše, než pěstím jejich zdar:slepotou ranit tě nechci, já nechci, bys jen věřil;stopou též pravdy jde nejlíp, kdo na ní neutkví,když i mu nejlíp se skví! –Takto hovořil KaudinnjaKaudinja před svou chýší k synuskleslému do trávy ve zkvetlé kančanary stínu,takto hovořil, na konec umlk’ zabrán v snech.Ani neslyšel zaplakat Čarúmatí vroucně,když po mdlobě jedové nový čerpal dechSusílasarman. Tento pak děl: Hle, tuším zascosi jak sílu života v žití únavě,jed mne i dokonce posílil!Takto když jihne i ledový chlad tvých přísných věd,viď, že jen, abychom zkusili sil svých po kořen,k otravě trpké jsme na zkoušku přiložili ret?Jen kdož zápasí, poznají poslední své síly,z těch pak zas šťasten je tisící – komu vystačily!E: až; 2007103