Jehovův slib.

Adolf Heyduk

Let čtyři sta juž židův lid lkal při stavění pyramid, leč přes útrapy dnem i nocí Bůh nepřicházel ku pomoci. hynul, strádal, vad' a bled', On z otroctví ho nevyved', jen děl: „ vrah se zjítří v zlobě, pak proroka vám vzbudím v hrobě. Ten, mnou jak rozkaz bude dán, se vrátí s vámi v Kanaán, sám země však neuvidí a nikdo z reptajících lidí. Však bděte; nedalek je čas, že milostiv vám budu zas; než země třikrát změní líce, dám známku vám; blíž u měsíce. Tam v žasnoucí všech lidí tvář nad slunce rudší tryskne zář a z vám vzejde hvězda nová, to duše bude prorokova. Ten, čtyřicet jak dojde let, v zem otcův povede vás zpět, přes moře vod i písku moře, a vaše ukončí se hoře!“ I věřil národ, co děl Pán, a potěšen, štván a rván, dál pyramidy stavěl v stonu, ty věčné hroby faraonů. Při největší, v zlých rádců svod, mře kmene Levi kněžský rod a nejhloubějzrak mdlí, páž klesá rek mladý Amram v skálu tesá. Leč ruce jeho na rozsah zpod obou pěstí řetěz stáh', by silné rámě pouty jato jen perlík mohlo vznést a dláto. Pot řinul se mu s čela v prach, líc smědou barvil vzdoru nach, ret chvěl se neukrotnou žízní, a duše jeho rabskou trýzní. Den parný dospěl právě v půl, dráb strážný třikrát zvedl hůl a třikrát bil do zad hrobu, že odpočít lze malou dobu. chvíle tlum židovských žen zdroj svěží z nilských cisteren těm podával a chleby přesné, kdo koby budovali těsné. Šla od Nilu jich pestrá směs, na šedý balvan Amram kles', a jeho zrak jak slunce v jasu zřel v duchu strýně svojí krásu. A krásnější vždy byla víc, již ženou dal mu Semej strýc, leč posud nepustil ji k muži. Ne dřív,“ mu děl, „ v čase růží.“ Je růží čas, kde's Jehabed!“ děl Amram a zrak k nebi zved', mru, hynu, v marné čekám tuše, což nejsou svými naše duše? Proč otec na vzdory mým rtům v můj posud nepustil dům a nepřeje, by pro strast velkou mně družnou byla's těšitelkou? Kdy přijdeš k potěše v můj stan v hrob faraonů, kam jsem hnán?..“ a v dálku zřel a hle touž dobu zjev bílý vešel v úkryt hrobu. Jak lotus byl ten bílý zjev v hruď Amramovu šlehla krev, jak v plamen šlehá výheň žhavá, a Amram u výkřiku vstává. Tak právě ženu v duchu zřel a v touze náruč otevřel, tak vzrostla síla v něm v tu chvíli, že řetězy se rozskočily. Ach přišla's,“ děl, „Pán sám ved', ženo, – pannoJehabed, v lásce zasnoubená strýně, Ó pojď a spočiň na mém klíně!“ A chvějným Jehabed rtem: otci z domu prchla jsem, dél nemohlo srdce nésti, bych ženou byla jen dle zvěsti. Noc mnohou zlý mne stíhal sen, ret chvěl se, zrak byl operlen, a v krvi kvetly denně nové vždy bujněj' růže purpurové. To byl ten slunný růží čas, nač jiného mi čekat as? Sem k tobě blíž mne touha hnala, bych růže ty v dar tobě dala. Co dále bude, málo dbám, vždyť vím, že můj jsi, že mám; jsem šťastna přes otcovu zlobu, vždyť s tebou jsem tvá, nechť v hrobu.“ A Amram poklad dražší všech jal v náruč, přivil na ňadrech a líbal čelo, ústa, líce a proudný ručej vraní kštice. A líbal hedváb lesklých brv: Jsi mou, jsme sami ponejprv, leč nežli okamžik se ztratí, stráž dozorčí se v kobku vrátí. Pak špičák vezmu zas a rýč... pryč pokrm s nápojem, Ó pryč, bytost v tvé se všecka ztrácí, z tvé lásky sílu chci k své práci.“ A zas ji silnou paži jal a k srdci tisk a celoval, na strast života i žely u vzplání krve zapomněli. Vrch štěstí urvali si v plen; byl život to, či byl to sen, jak svěže rozkvetlá dvě těla se v štěstí k sobě přivíjela? – V tom povel k práci rabům všem dal strážce hole úderem, a z kobek mužů vyplašeny zpět domů pospíchaly ženy. A vyšla také Jehabed, tvář zářila , hořel hled, a stkvěla se v své krásy pylu jak lotosrozvitý květ Nilu. A byla vnadnější všech děv, rty rděly se jak žhavá krev a v kyčlích ztepilého těla jak štíhlá lilie se chvěla. Když Amram večer z práce šel, zář divnou v nebi uviděl, rukou zastřít musil líce zřel novou hvězdu u měsíce. Ven israelský spěchal lid a na tvář pad', když hvězdu zhlíd'; chvíle z otroka v zlé době jest Mojžíš počat v králův hrobě.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

saul, izraelský, samuel, mojžíš, faraon, david, faraón, egypťan, nil, jahve

13. báseň z celkových 261

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. báseň bez názvu (Beneš Metod Kulda)
  2. SYN AMRAMŮV. (Adolf Heyduk)
  3. Zlaté tele. (Adolf Heyduk)
  4. Kajicnice. (Adolf Heyduk)
  5. Rezfa. (Adolf Heyduk)
  6. VÍNO BELŠAZOROVO. (Adolf Heyduk)
  7. XXXV. SLINA. (Jaroslav Vrchlický)
  8. Pyramida v El-Džesireh. (Augustin Eugen Mužík)
  9. (Žertovné přání jdoucímu na odpočinek.) (Emanuel Züngel)
  10. ROMANCE BIBLICKÁ (Jan Neruda)