Kajicnice.

Adolf Heyduk

Chus, dvořan z prvních, přišel k Herodovi: Jsi vladař náš, můj pán; nuž sluhu slyš, kýs prorok smělý, plamennými slovy po Judsku veškerém, jež tvá je říš, lid bouří nám, s ním různé pikle kuje a nové království mu přislibuje. Jdou zástupové s ním, a kde se zjeví, od práce bez rozvahy prchá lid, i mrtvé křísí prý, nikdo neví, kdo vlastně jest, leč praví, kdo jej zhlíd', že velký je to vyvolenec Páně, jenž víno z vody slovem zrobil v Káně. Ti jedni Eliášem být ho praví, a druzí , že onen je to Jan, jejž zbaviti jsi kázal pyšné hlavy, než ona vkročila v tvůj hrdý stan, jíž k vůli popravil's jej vášně chvatem a nesla si ji na talíři zlatém! Zda ty's jej zhléd'?“ – „Ne, pane, leč žena, když zřela jej, můj opustila dům a zjevem jeho mocně oslněna hned k jeho družila se stoupencům, a kudy kráčí on a lid se plouží, květ k nohám stele mu a vším mu slouží. I Suzana, ta hrdá, krásných lící, jíž sotva šestnácte že zkvetlo jar, když svojí zvolil jsi ji milostnicí a její rty svých hodů za pohár, i ta jde všude s ním, kamkoli hne se, a větev palmy nad hlavou mu nese. Kam kročí on, vše v ústrety mu jásá a všecko zanechává chudým vhod, hůl v ruku béře hned a sukni kasá a sloužit pospíchá mu o závod, by slonila se v jeho oka záři, jak ona hříšná Magdalena Máří. Vše k němu chce, všech srdce v svém plenu, nuž rozkaž přec, konec bídám těm, i chci míti vrácenu svou ženu, jež v jeho službách s jiných zástupem; než plevel vzpoury do země nám vseje; kaž trestat toho škůdce z Galileje!“ I veden Kristus před trůn k Herodesu a vladař děl: „Kdo jsi a odkud, mluv, než trest na tvoji smělou hlavu vznesu, jak na Janovu právě přešlých dnův, jenž kárat osmělil se, vzdorně k tomu, i mne i služebnice mého domu. Jan prý's, jenž z mrtvých vstal, by kázal davu, ten pouště Křtitel, smělý kárce náš, nuž, jsi-li, věz, zas dám ti utít hlavu, či jiný's? rci! Snad prorok Eliáš? Mluv, učiň zázraky nám; je zříme, snad lid i my všickni uvěříme! Ej, mlčíš, váháš, stojíš bez zázraku? Nuž, pověz, zvěstuj, kdo's a čím jsi as? Proč nemluvíš, proč vzdorný chlad v tvém zraku? tož, nechať vejde sem Herodias, poví nám, zda jinou hlavu vzala, než tu, jež za dar na mně vyžádala!“ A vešla v síň; jak z kamene, jak z kovu se zdála být, když Kristu zřela v tvář: Ne, nezřím v tomto postať Křtitelovu, Jan byl jak mrak, ten zde jest jako zář, jež z hvězdnatého nebe dolů shlíží jak samo slunce jest, když k nám se blíží! Ten větší všech je, na trůnech kdo sedí, víc než byl Jan; srdce jímá strach, v duše hloubku vyčítavě hledí a milostivě přec. Stop jeho prach zlíbat nejsem hodna jemu k děku, zář očí těch mi lékem je všech léků. Ten větší jest než Jan, jít nech ho v míru, kdo milují jej, těm je v náruč vrať, a mne nech jíti s ním, duši k smíru, neb jako Jana o hlavu zkrať, a za divoké vášně hříchy klaté kaž jemu dáti na míse ji zlaté. Na míse , již hrda jsem kdys nesla, když vášně oheň divoký jal, v tvou ložnici a na koberce klesla, bys zlatý pas mých boků směle sňal; dej jemu ji, mír mi kyne znovu za utracenou hlavu Křtitelovu!“ A se slzami v očích níž se vrhá před Kristův divuplný krásy zjev, se ztepilého těla hedbáv trhá a po příkladu družných žen a děv, těch zbožných služebnic, jež přišly z dáli, jej klade Ježíšovi pod sandály. A mluví: „Prorok velký jsi, všech prvý, mně to v svaté hrůze srdce ruch a jasem slunce hoří to v krvi; ty's víc než Křtitel, Mesiáš jsi, Bůh, vášeň všech se proti tobě zčeří, zničíš , duše v tebe věří!“ A Kristus dlouho k Herodii patří a tvář ji odhaluje vlasů zpod, a : „Jsme všickni sestry zde a bratři, Bůh, Pán náš, nechce život za život, on vidí slzu v moře vodojemu a tvou zřel též; vrať s pokáním se k němu!“ Tož s tebou půjdu na konec světa a na konec všech žití svého dní, služebnic tvých zavrhne četa, budu ráda děvkou poslední, nechť na krev hlavu rozderu i nohu!..“ A Kristus pravil: „Následuj k Bohu!“ A Herodes děl hledě k milostnici: Jan není sic, leč prorok muž je ten, čist duchem je i činem; s klidem v líci všem volám zástupům:,Je nevinen!' Farisejší závistí se chvějí, neznám zbožnějšího v Galileji! A tebe, nejkrásnější všech mých ženo; i s tlumem služebnic tvých propouštím, tvé pouto otrocké je roztrženo, jsi volna na vždycky, jdi v míru s ním, kam? on jen; mým duchem vládne šero!“- A Kristus odvětil: „Jdem k Otci, dcero!“ Chus žalobník stál podál v ustrnutí: Co děje se to vůkol? to sen? zjev jeho vznešený, vše k úctě nutí, s ním půjdu též, v ráj kráčí prorok ten!“ A Kristus děl: „Kdo jít chceš, tuž svou patu; cesta k ráji vede přes Golgatu!“

Patří do shluku

saul, izraelský, samuel, mojžíš, faraon, david, faraón, egypťan, nil, jahve

105. báseň z celkových 261

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. None (Beneš Metod Kulda)
  2. David. (Adolf Heyduk)
  3. Rezfa. (Adolf Heyduk)
  4. AMOS. (Adolf Heyduk)
  5. HLAVA. (František Kvapil)
  6. Ten pravým jenom prorokem (Emanuel Miřiovský)
  7. SAUL. ( H. Uden)
  8. ROMANCE BIBLICKÁ (Jan Neruda)
  9. Jehovův slib. (Adolf Heyduk)
  10. NEJLEPŠÍ PŘÍTEL (Jan Neruda)