Chlebař.

Adolf Heyduk

Na cestě do Kanaán, v poušti Sinu lid israelský roztáh' plátna stanů, a vzdorný Sared used' v palmy stínu a mračil se a reptal proti Pánu: Dost strádal jsem a bratry viděl strádat; teď, Jahve, mluv, co s námi dále míníš? Tvým synem jsem a právem zvěst mi žádat, proč ustavičně bezpráví nám činíš? Proč do kola nás vodí v lestném svodu jak vola při žernovu sloup tvůj žhavý? V děs pouště jdem vždy dál, ne na svobodu, což křik a kletby zoufalých baví? Proč z Mizraimských jsi vylákal nás domů v tu širou poušť, v to žhavé písku moře? Mluv, babsky kryjící se vládce hromů, mluv! proč že stále množíš naše hoře? Či před lítou nás mužně chráníš zvěří, jíž dětí naše v dravé dáváš tlamy? nevěřím, kdo chce v tebe věří, mne plané sliby tvé juž neomámí. Nač vše to matení, nač vše ty klamy, nač s Mojžíšem ten tajný hovor asi? Dál byli bychom věru dávno sami... Ej, lepší v Egyptě jsme měli časy! Tam vodili nás k práci v ranní době, ty honíš nás i v noci cestou bludnou; ba, přes příliš jsi důvěřoval sobě, a naše svaly schnou a oči rudnou! Dnes v celé velikosti chápu Kaina a jsem mu blízek myslí pohněvanou; nač hlad, nač mor, nač vše ta trýzeň bajná? máš radost z nich, a proto neustanou! Z tvých planých slibů není splněn žádný, lež byla vše, co Mojžíš slíbil lidu; syt v otroctví byl každý, zde je hladný, tam v noci měl, zde nikdy nemá klidu, Tam pouze ruce zmozoleny byly, zde z nohou opálených krev nám tryská; tam z Nilu lahodnou jsme vodu pili, zde stojatou a hořkou z třasoviska. Tam bylo vše, co k žití zapotřebí, a povždy masa v soli uschovaná, a hojnost ryb a melouny a chleby, zde mana jen a mana zas a mana. A stále jenom mana, mana stále! Nač pískem věčně řežavým se brodit? Mám dosti , ni o krok nejdu dále, vímť, chceš nás umořit, ne vysvobodit! Spíš Amalech snad, k Rafidim jenž kvapí, nás přepadne a choré zrubá hlavy; vždyť tupí hlupci, s ozdobnou jen kapí jsou Káleb s Josuem, již vodí davy. Zde hynu jen; duch strádá, srdce hoří, půl v těla útrapách, půl v hněvu tonu; nuž, chce-li kdo, dál tupě se moří, navrátím se v službu Faraonů. Když suchou nohou juž jsme přešli vody, tož srdnatě je přeplujem tím spíše; kdo chceš, měj dále na maně své hody, kdo se mnou, spěš do Nilu plzné říše!“ – A prchli mnozí z reptajících židů, by žernov robství znova na se vzali, i strnul Farao a pravil k lidu: Hle, samovolně otroky se stali!“ Co takým odměnou vděk dáti káže, jimž nad vlast chléb, byť mřeli s jařmem v týlu? Všem lýkem nohy spoutejte i paže a v Nil je hoďte v pokrm krokodilů!“

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 4 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

saul, izraelský, samuel, mojžíš, faraon, david, faraón, egypťan, nil, jahve

4. báseň z celkových 261

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Na poušti. (Ladislav Quis)
  2. Kat Boha. (Jaroslav Vrchlický)
  3. báseň bez názvu (Beneš Metod Kulda)
  4. Heli. (Adolf Heyduk)
  5. XVII. Obelisk. (Jaroslav Vrchlický)
  6. Pyramida v El-Džesireh. (Augustin Eugen Mužík)
  7. Zachránění Mojžíšovo. (Jan Evangelista Nečas)
  8. BOJ DAVIDŮV. (Karel Skřivan)
  9. (Žertovné přání jdoucímu na odpočinek.) (Emanuel Züngel)
  10. I. Tys neslyšel, Jehu? Rabbi Tě prosil, (Karel Hlaváček)