LETNÍ NEDĚLE.

Bohdan Kaminský

Melancholické zvuky piana se nesly zvolna, smutně, mučivě ulicí prázdnou, jako vymřelou v ospalé ticho letní neděle. Ulice mrtvá s řadou banálních a zabednělých domů, které jsou vyhřáty žárem, zívá prázdnotou. V tíži dusivé, jež vládne kol, dnes Praha zdá se městem zakletým jak v době moruani člověka nevidět nikde, který přešel by tou výhní dláždění, kam opírá se žhavé slunce. Zdá se ti, sám čas že tuto usnul i sám světa běh že zastavil se líně na chvíli, v tom kolotání dlouhém, odvěkém umdlelý maně. Všude záclony jsou spuštěny, kam oko dohlédne tou dlouhou řadou smutných kasáren moderních domů. Okno jediné kdes otevřeno v třetím poschodí a na piano kdosi neznámý tam hraje, snad nudou zoufalý, a jeho píseň smutně zaléhá v ztrnulé, dusné, prázdné, vyprahlé a smutné ticho naší ulice. A nevím proč, zvyklý samotě snad nikdy ještě opuštěnost svou a takovou v svém srdci prázdnotu jsem nepocítil v celém životě, jak v této chvíli letní neděle, kde v celém domě jsem byl sám a sám, v mou samotu když zvolna kapaly, jak odsouzencům druhdy na hlavu krůpěje vody, zvuky písně ospalým tichem. Teskná nálada, taková, kdy se stýská najednou, k smrti náhle stýská po něčem, co nedovedeš ani vyslovit a co snad nemá jména, v duši mou se vkradla tiše, aby vzbudila tam všecky ony trudné vzpomínky a všecko to, co nejvíc v životě kdy bolelo... Vše, co kdy mučilo a bodalo mi duši kolikrát do krve, to všechno poznovu dnes budí v srdci lítost palčivou pro všecko to, co někdy bývalo, co mohlo být a není, není dnes... A to, co jest, je chvíle mučivá, kdy bolí všechno, bolí vzpomenout na minulé a bolí pomýšlet na cíl i účel všeho života, jenž bez užitku v prázdno zajde kdys, naplní se dnové člověka jen dnové však, ne to, co vyplnit kdys mohlo září dnů těch prázdnotu... A zdá se mi, že v smutku nečinném, tak jak to teskné dnešní odpůldne, bez užitku a cíle uplynul můj život celý – – Za dnů mladosti se zdálo mi, že lze se v zápas dát za nesmrtelnost, která do věků tvé vryje jméno... A věřil jsem, že marným nebude ten mnohý trud i těžký boj a trpké strádání, jež rád jsem podstoupil a mlčky nes', i když se někdy dral mi na ústa vzkřik zoufalý a oči slzami se zalily – – A zatím naučil tvrdý život stále míň a míň ve vyplnění věřit oněch snů a přání všech, jež druhdy zlatily ti trudný zápas aspoň nadějí a vírou v budoucnost. Z těch mladých snů co zbylo ti? A vidíš na jiných, kdo umřelia jistě oni též věřili kdysi v nesmrtelnost svou jak málo stačí dnů a památka jich zvolna mizí, do tmy zaniká... Hle, nesmrtelnost... řekneš si a mráz ti táhne duší, jakýs hořký stud a beznaděj... A na dno duše zazebe ta trpká vzpomínka, že jako jejich, možná dřív a spíš i tvoje jméno jako prázdný zvuk zanikne jednou, do tmy zapadne, jak bez ozvěny kdesi ve skalách zvuk výkřiku, jenž nikým neslyšen se ztratil v tmách... A jednou budeš spát a nad tvým hrobem věky půjdou dál a na tebe v tom časů přeletu, jak roky jdou, snad nikdo po letech si nevzpomene ani... Jako snad za rok více nevzpomenu si na tuto chvíli, kdy jsem v bolestech psal tyto smutné verše mezi tím, co v samotu mou tiše, mučivě se snášely a v duši bodaly v tom smutném prázdnu letní neděle melancholické zvuky piana...

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 1 místo, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

petřín, ulice, nábřeží, hradčany, chodník, dlažba, svítilna, ulička, chodec, okno

183. báseň z celkových 552

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Staré domy. (Jaroslav Vrchlický)
  2. Studie z mojí ulice. (Emanuel z Čenkova)
  3. Studie. (Bohumil Forman)
  4. KOUT MĚSTA (Antonín Sova)
  5. NOC V MĚSTĚ. (Karel Babánek)
  6. Schody. (Jaroslav Vrchlický)
  7. NEKONEČNÉ DEŠTĚ (Antonín Sova)
  8. Vzpomínka. (Emanuel z Čenkova)
  9. VYJÍŽĎKA (Antonín Sova)
  10. NAD PRAHOU. (Karel Babánek)