PREMIERA

Bohdan Kaminský

Ach, premiera! – Nezachvěje vámi ta vábná představa? Ten plný dům, ti pánové a vyfintěné dámy, to vybrané a vzácné publikum premier našich v našem zlatém domě přiznám se, mráz běžel vždycky po mně a bázeň proletěla srdcem mým, když rozhlédjsem se kolem přízemím a po ložích a po balkonech obou a když zlá představa mne napadla, že mohlo by se třeba státi dobou, že seděl bych tu v záři divadla ne jako divák, ale z vůle boží že seděl bych v krajní pravé loži, kam, když se prvně hrá kus domácí, vždy míří všechna kukátka i oči... Autorská lože! Potlesk burácí a všechno se ku pravé straně točí, a všechno dívá se po loži oné, po sedícím tam panu autoru, jenž v neznané dřív blaženosti tone, když opona jde znovu nahoru a potlesk neustává... Shora, zdola nadšený potlesk splývá bouří stálou aautor, autor!“ obecenstvo volá, jej tváří v tvář chtíc zasypati chválou. A náhle bouře, která v celém domě hřmí salvami, se rázem utiší. Režisér gestem v lož tu nejbližší naznačí znova, že pan autor skromně se krčí tam a na jeviště nechce. A nová bouře jako orkán hřmící, přec pan autor posléz si říci a, o kulisy zaklopýtnuv lehce, se na jevišti zjeví za chvíli a v bouři, která rozpoutá se znova, vždy níž a níže hlavu nachýlí a, za potlesku nejsa mocen slova, se s těmi objímá, kdo v kuse hrají, a stiskem ruky horoucím je chválí, že přímo úchvatně a božsky hráli. (U sebe každý autor moudře stají, jak bylo mu, když z panstva ten či ten si zaplavati byl tak nešťasten a s pamětí svou vedl vojnu prudkou jak přismolený před sufléra budkou.) Pohnutý autor beze slova radši všem ruku tiskne, líc mu zahoří a sotva z kulis vycházeti stačí. Jsou ovšem také jiní autoři, z nichž mnohý dlouho prositi se nedá a, jak jen ruka jediná se hne, jen tak, aby se neřeklo, ó běda, nadšený autor ihned přiběhne a sám se rozplývaje v pohnutí, děkuje na vše strany kynem hlavy, jakýs takýs potlesk ostýchavý si přece jenom v posled vynutí... Lítostí jednou zachvátil mne nával a působilo na mne dojemně, když básník jeden přímo ze země si uznání a potlesk vydupával... Jak bude dnes? Tak každý ptá se druha a mezi přívrženci různých škol a náhledů se půtka vede tuhá, či frásemi se plano hází kol. Ten, kdo se stykem s herci honosí, prý vyprávěti slyšel kohosi, ze zákulisí jak jdou divné zvěsti: prý dneska autor nebude mít štěstí... Dům plní se, jetsedmá za krátko. V autorské loži šaty zašelestí. Před sebe stavíc vějíř, kukátko s neklidem v tváři dáma si teď sedá a ke komusi otáčí se zpátky. Jetzřejmě rozčilena, v tváři bleda a nevolno asi před kukátky, jež v chvíli se obrátily na ni. Pan ředitel zdvořile se klaní z vedlejší lože. Dáma ona, chce-li, a kdož po také zvěsti nelační? – z poklony si velkolepý, skvělý vyčísti může úspěch sensační, jehožto jistě dožije se v krátce jejího muže dramatická práce... Pan ředitel zas do prázdna hledí, jsa právě zaneprázdněn odpovědí komusi z družstva, jenž s ním loži sdílí. A v divadle šum roste každou chvílí, ten zvláštní ruch, jakým se slaví vždycky radostná událost, když za čas jednou nám narodí se talent dramatický. V takový večer dokonce si sednou i kritikové na svá místa dřív, ba dokoncea to je věru div, nad kterým celý parterre oněmí tak proti všemu obyčeji dneska své křeslo v první řadě přízemí v čas zaujme i ona dáma hezká, jež vždycky pozdě přijde, à tout prix. (O dámě oné známý jeden děl mi, že jako malé dítě byla prý nemocna těžce, stonala prý velmi a prý tenkrát jako žába malá se slavným slibem nebi zavázala, že, Bůh-li navrátí opět zdraví, což, bohudíky, splnilo se v skutku, že nikdy nikam nepřijde v čas pravý a opozdí se aspoň o minutku a přijde, kdy v divadle se hraje a spíše tedy každým viděna je.) I v loži divadelní živo zvlášť. Teď znovu se tam otevřely dvéře a, odkládajíc nádherný svůj plášť, snad schválně šitý k této premieře, se objevuje divadelní hvězda a lhostejně si sedá u kraje. Ve tváři účast jeviti se nezdá vždyť ona v dnešním kuse nehraje, ji dnešní autor neobmyslil rolí, a kus, jenž k vůli se nepíše, v němž pro ni úloha se nevyvolí, nestojí asi za nic nejspíše a jistě bídně propadnouti musí. Jetznámo, dobré jsou jen ony kusy, jen ony výborné jsou, bez řeči, v nichž ona úlohu největší... Hle, vlídně diva známým teď se kloní, leč pod čelem dál to burácí: když v kuse dnešním není role pro ni, čert, odpusťte, vemtvorbu domácí! A její zrak se maně sesmyká na první balkon, křesla v řadě prvé, kde, přísnost ve své tváři mračnobrvé, si všemohoucí sedá kritika. nejlépe vždy vyhnouti se z dáli, to, zdá se mi, si v duchu myslí diva: kritika hloupá přec je odjakživa, – jen tehdy moudra je, když divu chválí. A kritik vždy jest osel, kolem vzato, když neslouží v oddanosti slepé, kritiku číst jen tehdy stojí za to, když chválí ji, či aspoňjiné ztepe... Dva živly sporné v boji stálém vždycky od věků dávných. Jenom na chvíli k nim časem příměří se nachýlí mně znám je příběh jeden poetický, jenž k slzám dojal mne. Chci sdělit s vámi ten příběh krásný, dojme snad i vás. Zde umělec byl a tam kritik známý a mezi nimi sváru ostrý mráz začišel vždy po každé nové roli a po recensi každé, smutná věc. Však moudřejší že ustoupiti volí, z těch dvou tu moudřejším byl umělec. Tak v těžkých trudné resignace chvílích jej spasil nápad původní a nový: své dítko oblekdo šatiček bílých a s kytičkou je poslal kritikovi, by před ním kleklona tu scenu ale je slabé pero , sám dobře vím... Děťátko spjalo ručičky své malé a žebronilo hláskem dojemným, pán velmožný by tak dobrým byl a na tatínka dál se nezlobil... Zda ke smíru zlý kritik asi svolí, – co myslíte? Leč dopovím to zkrátka: před Naumburkem jednou Prokop Holý tak vinul k srdci drobná pacholátka tvářičky dětské zlíbal, náhle změklý, a velké slzy po tvářích mu tekly... Ó básníku, v němž dušička teď malá, jenž v loži se tam krčíš málo vesel, rci, duše tvá se nikdy nerouhala velmožným pánům z referentských křesel? Své zpytuj svědomí, svou minulost, zda vůči každému se’s dobře choval, zda vždycky byl jsi opatrným dost a u vrbiček slušně pozdravoval? Zda nebyl’s nikdy nezdvořilým trochu a nepozdravil někdy před rokem? Dnes přišla chvíle soudu, milý hochu, kdy všecko splatí se i s úrokem... Rci, ve svědomí nehlodá ti výtka, že’s nepřekročil referentu práh, že neposlal jsi nevinného dítka s kytičkou v ruce, v bílých šatičkách, kleknouti před nimi, by vzácní páni s tatínkem rovněž měli slitování? Však, – teď pozdě na lítost je, běda, za činy své teď vezmeš odplatu... Vše rázem tichne, opona se zvedá, hlediště setmělo se, ve chvatu hrdinka kusu za scénou teď plaše udělá křížek, – na hru to vliv azačíná tu premiera naše: autoru budiž Pánbůh milostiv!

Patří do shluku

jeviště, herec, publikum, opona, obecenstvo, komedie, divadlo, autor, divadelní, potlesk

17. báseň z celkových 509

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. XII. PO SMRTI (Josef Svatopluk Machar)
  2. HEREČKA (Jan Opolský)
  3. Noční cesta. (Jaroslav Vrchlický)
  4. MÉ OBECENSTVO. (Josef Václav Sládek)
  5. SEN ČI ŽIVOT. (Eliška Pechová-Krásnohorská)
  6. Betty Heningsová. (Jaroslav Vrchlický)
  7. Dva sonety listopadové. (Viktor Dyk)
  8. NA PRKNECH ŽIVOTA (Petr Fingal)
  9. 413. Usadiv nás tedy na koberci (Jan Kollár)
  10. PO POSLEDNÍM AKTU. (Jan Opolský)