ŽIŽKA.

Josef Svatopluk Machar

Je ticho venku. Z vlhkého pak chladna lze cítit, noc že valně pokročila. Bůh jen bdí a na nebi hvězd počet a dole, otče, ty a stráže naše. A tvoje oči? Šťastny, že být mohou dnes zrakem tvojím. Nechce se jim spánku. List bratřím Valečovským Laudát poslal? Po jezdci křepkém. A ty výzvy městům? Jsou rozeslány. Budeme se bíti zas tedy s Zikmuntem a panem Čeňkem o boží při. A s Němci o při svoji. A v obém přispěje Bůh spravedlivý. Což rána ženy Proškovy? Je lepší? Ne, otče Jene. Nechce přát klidu. Ulehnout nechce. Poraněným slouží a sebe nedbá. A když služby není, jim z Písem předčítává. Tvrdošíjna! Rci dětem, kněže, aby natrhaly u cesty rostoucího jitrocele, a Prošková rozmačká ty lístky, mastí budou, tou potře ránu a zaváže. Mně v Polsce častokráte jitrocel pomoh. Zimnici-li mívá, kořen jeho vaří a ten odvar požívá s mlékem. Písma čítat může, leč k obsluze dost zdravých sester máme. Poslechne jistě, když tak vůle tvoje. A mládež tábora je dobré mysli? Je šťastna dětstvím svým. Při službách božích mladými hlásky chválí Pána Boha a výklad kněží zbožně poslouchává. A potom chlapci vyberou se v luka a skotačí a zápasí a křičí, jak zvyk hochů. Ale hrám těm tolik se neoddají, aby nepostřehli, když tu či tam se houfec bojovníků k besedě sejde: zanechají všeho a jako vrabečkové mezi drůbež ve chvíli, kdy se zrní sype, běží a vetrou se v , naslouchají řečem o bojů příhodách a pomstě boží, zrak jiskří se jim, milovat se učí, co zákon boží velí, vyrůst touží a palcátem vlást jako otci jejich. Děvušky hravé loutky sobě strojí (z těch cetek, jež jsme v loňském lednu našli ve vozech Zikmuntových nad Sázavou), když ku hře chvíle. Jinak pomáhají svým matkám, to vaření či šití, tak opravdově, že se neubráníš úsměvu blaženému vida vážnost a zaujatost v hravých obličejích. Tábora naděj... Zavedeš , Petře, zítra budou zpívat, v blízkost jejich, rád poslouchám ten hlahol svěžích hlásků... Což onen Pražan, který ondy přišel v náš tábor, touže vejít do bratrstva? Vlk šerý je to. Hejtman Koudel zítra ti předvede jej. Byl dnes s pícovníky však přistižen byl, že se více stará o bílé groše: vrážel do stavení a lidi hrdlil. Ba, i děvče zdávit chtěl v jizbě jedné a když dopaden byl, prál, že to papeženka, že svou vůli provésti může. Bude spálen za to, plaz zatracený! Však hlas ten jeho mi divně zněl a proto jsem jej svěřil zvlášť dozoru a očím Koudelovým. Ah, Pražan! Praha! Však to jasně cítím, že nikdy není pevné spolehnutí na a na ni! Dojde ještě k účtům a platiti se budou dluhy všecky, ty zánovní i ony zastaralé!– – Viz, kněže Petře, čets mi ondy příběh o potrestání Achana, jenž loupil ve svatém boji pro sebe, jak dneska ten člověk pražskýkamením lid všecek jej uházel a spálili jej ohněm, jak Jozua byl kázal, vůdce lidu. Po rozumu mém proto zničen plevel, že Hospodin by mohl vstáti k pomstě a niče plevel, zničil by i klasy. A proto bratrstvo být čisto musí, by nebyl pokoušen hněv Hospodinův. Tak, Petře, držíte i vy též, kněží? Tak, otče Jene. Pověz ještě kněže: Hle, z Písem ty mi čítáš i ti druzí... Když Nový Zákon byl to... víš, ta místa, kde Spasitel nám káže trpět, mlčet, a v líc-lis udeřen, dát druhou k ráně a milovat i svého nepřítele v nocích na to myslil o těch věcech, a obavy a tesknoty jaly, zda cesta moje je dle vůle páně? A pak jsem zase připomněl si všeho: slov mistra Jana vřelých varujících před sítí, kterou ďábel na svět líčí, a hrozné smrti jeho v Konstancii, úkladů šelmy Zikmunta a Říma i zrádců domácícha hned jsem cítil, že nelze jinak, že bych krev svou zradil a duši škrtil... Nyní, když mi čtete z knih Mojžíšových, Jozuy a Soudců, jsem kliden sic a důvěry pln pevné jak v sebe tak i v milost Hospodina... A přece časem šelestí mi v duši hlas pochybnostipravda, zlehka, slabě, jak osyka, jež chví se, třeba nevál dech vánku nejmenší... Nuž, ty co o tom? Bůh nezměrný jest v lásce, otče Jene, a trestá-li, jest nezměrný v své pomstě. Zem naše byla hnízdem Ancikrista a pelechem všech šelem. Bůh v své lásce poslal jako Israeli kdysi své muže horoucí a vyznavače, Miliče, mistra z Janova a Husa... A tento upálen byl zlostí lidskou před zhanobeným oltářem a trůnem. Tu Hospodin dal dopadnouti meči a poslal lidu Jozuu, tož tebe. Tys císaři dal, což je císařovo a co jest božího, ty vrátíš Bohu. A Spasitel náš, otče Jene, pravda, byl láskou. Ale božská láska tato musila klnout v rozhorlení pomsty jak městu Betsaidě tak Chorazainu. A láska ta, věděla, že zhouba na Sion lehne, nechránila města, neb vymklo světlu se a spělo do tmy, ba, nechránila oltáře ni chrámu, neb byly zhanobeny zlostí lidskou... Meč boží vedeš, mečem božím biješ, duch páně s teboubudiž kliden, otče. Však pouze v tom je, kněže, síla moje... Nazítří, Petře, vyšlem rychlé zvědy, zda sjízdny jsou cesty, a zda vody roztálým ondy sněhem posílené se vrátily v obvyklá svá lůžka. Chcem zaměřiti k Hradeckému kraji a ztrestat šelmu Čeňka a ty druhé... Jdi spat , kněže. Položím se také a proto mohu zavřít oči tvoje. Pán s tebou, otče! Také s tebou, Petře! Je ticho. Oddech bratří z blízkých stanů slyšeti mohu. Úder koňských kopyt, jímž spící zvíře mimovolně bije... Bdí Bůh a hvězdy... Hospodine Bože, jenž vševidoucím zrakem vnikáš v hloubi všech ledví lidských, račiž popatřiti do duše mojí a rač vyplniti vše, co tam vidíš. Udělal jsi slepce svým mečem, nástrojem své svaté vůle, jsem v pokoře tvým, bez tebe nic nejsa a dát rač, abych směl být tak i dále a provedl svůj úkol do posledka. Dej očistit mi naši českou zemi od zloby cizí, od neřádů vlastních, dej plevel sežat mi a dáti ohni a rozprostřít rač nad ním mír svůj potom, by každý, i ten poslední z těch malých, syn její klidně žil a volně dýchal, prost domácího jha a pout prost cizích, a v bezpečí měl všecko, což jest jeho, krov domu, rodinu i pole svoje. Proud milosti své vylij na nás potom, a řeku dobroty své na zem naši, vrať království své zase lidu svému, a vůle tvá buď na zemi jak v nebi!

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 8 míst, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

341. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Z DENÍKU Mlle DE T... (Josef Svatopluk Machar)
  2. VÍDEŇ. (Josef Svatopluk Machar)
  3. báseň bez názvu (Karel Havlíček Borovský)
  4. Z DENÍKU Mlle DE T. (Josef Svatopluk Machar)
  5. Z DENÍKU Mlle DE T. (Josef Svatopluk Machar)
  6. báseň bez názvu (Karel Havlíček Borovský)
  7. 18. ÚNORA 1905. (Josef Svatopluk Machar)
  8. Moderní. (Improvisace.) (Josef Svatopluk Machar)
  9. DVA REBELOVÉ. II. (Josef Svatopluk Machar)
  10. JÁCHYMOVSKÁ ELEGIE (Antonín Sova)