ŽIŽKA.

Josef Svatopluk Machar

ŽIŽKA. (1423.)
Žižka: Je ticho venku. Z vlhkého pak chladna lze cítit, noc že valně pokročila. Kněz Petr: Už Bůh jen bdí a na nebi hvězd počet a dole, otče, ty a stráže naše. Žižka: A tvoje oči? Kněz Petr: Šťastny, že být mohou dnes zrakem tvojím. Nechce se jim spánku. Žižka: List bratřím Valečovským Laudát poslal? Kněz Petr: Po jezdci křepkém. 25 Žižka: A ty výzvy městům? Kněz Petr: Jsou rozeslány. Žižka: Budeme se bíti zas tedy s Zikmuntem a panem Čeňkem o boží při. A s Němci o při svoji. Kněz Petr: A v obém přispěje Bůh spravedlivý. Žižka: Což rána ženy Proškovy? Je lepší? Kněz Petr: Ne, otče Jene. Nechce přát jí klidu. Ulehnout nechce. Poraněným slouží a sebe nedbá. A když služby není, jim z Písem předčítává. Žižka: Tvrdošíjna! Rci dětem, kněže, aby natrhaly u cesty rostoucího jitrocele, a Prošková ať rozmačká ty lístky, až mastí budou, tou ať potře ránu 26 a zaváže. Mně v Polsce častokráte jitrocel pomoh. Zimnici-li mívá, ať kořen jeho vaří a ten odvar požívá s mlékem. Písma čítat můžemůže, leč k obsluze dost zdravých sester máme. Kněz Petr: Poslechne jistě, když tak vůle tvoje. Žižka: A mládež tábora je dobré mysli? Kněz Petr: Je šťastna dětstvím svým. Při službách božích mladými hlásky chválí Pána Boha a výklad kněží zbožně poslouchává. A potom chlapci vyberou se v luka a skotačí a zápasí a křičí, jak zvyk už hochů. Ale hrám těm tolik se neoddají, aby nepostřehli, když tu či tam se houfec bojovníků k besedě sejde: zanechají všeho a jako vrabečkové mezi drůbež ve chvíli, kdy se zrní sype, běží a vetrou se v ně, naslouchají řečem o bojů příhodách a pomstě boží, zrak jiskří se jim, milovat se učí, 27 co zákon boží velí, vyrůst touží a palcátem vlást jako otci jejich. Děvušky hravé loutky sobě strojí (z těch cetek, jež jsme v loňském lednu našli ve vozech Zikmuntových nad Sázavou), když ku hře chvíle. Jinak pomáhají svým matkám, ať to vaření či šití, tak opravdově, že se neubráníš úsměvu blaženému vida vážnost a zaujatost v hravých obličejích. Žižka: Tábora naděj... Zavedeš mě, Petře, až zítra budou zpívat, v blízkost jejich, rád poslouchám ten hlahol svěžích hlásků... – Což onen Pražan, který ondy přišel v náš tábor, touže vejít do bratrstva? Kněz Petr: Vlk šerý je to. Hejtman Koudel zítra ti předvede jej. Byl dnes s pícovníky – však přistižen byl, že se více stará o bílé groše: vrážel do stavení a lidi hrdlil. Ba, i děvče zdávit chtěl v jizbě jedné a když dopaden byl, prál, že to papeženka, že svou vůli provésti může. 28 Žižka: Bude spálen za to, plaz zatracený! Však už hlas ten jeho mi divně zněl a proto jsem jej svěřil zvlášť dozoru a očím Koudelovým. Ah, Pražan! Praha! Však to jasně cítím, že nikdy není pevné spolehnutí na ně a na ni! Dojde ještě k účtům a platiti se budou dluhy všecky, ty zánovní i ony zastaralé!– – Viz, kněže Petře, čets mi ondy příběh o potrestání Achana, jenž loupil ve svatém boji pro sebe, jak dneska ten člověk pražský – kamením lid všecek jej uházel a spálili jej ohněm, jak Jozua byl kázal, vůdce lidu. Po rozumu mém proto zničen plevel, že Hospodin by mohl vstáti k pomstě a niče plevel, zničil by i klasy. A proto bratrstvo být čisto musí, by nebyl pokoušen hněv Hospodinův. Tak, Petře, držíte i vy též, kněží? Kněz Petr: Tak, otče Jene. 29 Zižka: Pověz ještě kněže: Hle, z Písem ty mi čítáš i ti druzí... Když Nový Zákon byl to... víš, ta místa, kde Spasitel nám káže trpět, mlčet, a v líc-lis udeřen, dát druhou k ráně a milovat i svého nepřítele – já v nocích na to myslil o těch věcech, a obavy a tesknoty mě jaly, zda cesta moje je dle vůle páně? A pak jsem zase připomněl si všeho: slov mistra Jana vřelých varujících před sítí, kterou ďábel na svět líčí, a hrozné smrti jeho v Konstancii, úkladů šelmy Zikmunta a Říma i zrádců domácích – a hned jsem cítil, že nelze jinak, že bych krev svou zradil a duši škrtil... Nyní, když mi čtete z knih Mojžíšových, Jozuy a Soudců, jsem kliden sic a důvěry pln pevné jak v sebe tak i v milost Hospodina... A přece časem šelestí mi v duši hlas pochybnosti – pravda, zlehka, slabě, jak osyka, jež chví se, třeba nevál dech vánku nejmenší... Nuž, ty co o tom? 30 Kněz Petr: Bůh nezměrný jest v lásce, otče Jene, a trestá-li, jest nezměrný v své pomstě. Zem naše byla hnízdem Ancikrista a pelechem všech šelem. Bůh v své lásce jí poslal jako Israeli kdysi své muže horoucí a vyznavače, Miliče, mistra z Janova a Husa... A tento upálen byl zlostí lidskou před zhanobeným oltářem a trůnem. Tu Hospodin dal dopadnouti meči a poslal lidu Jozuu, tož tebe. Tys císaři dal, což je císařovo a co jest božího, ty vrátíš Bohu. A Spasitel náš, otče Jene, pravda, byl láskou. Ale božská láska tato musila klnout v rozhorlení pomsty jak městu Betsaidě tak Chorazainu. A láska ta, ač věděla, že zhouba na Sion lehne, nechránila města, neb vymklo světlu se a spělo do tmy, ba, nechránila oltáře ni chrámu, neb byly zhanobeny zlostí lidskou... Meč boží vedeš, mečem božím biješ, duch páně s tebou – budiž kliden, otče. 31 Žižka: Však pouze v tom je, kněže, síla moje... Nazítří, Petře, vyšlem rychlé zvědy, zda sjízdny jsou už cesty, a zda vody roztálým ondy sněhem posílené se vrátily už v obvyklá svá lůžka. Chcem zaměřiti k Hradeckému kraji a ztrestat šelmu Čeňka a ty druhé... Jdi spat už, kněže. Položím se také a proto mohu zavřít oči tvoje. Kněz Petr: Pán s tebou, otče! Žižka: Také s tebou, Petře! – – – – – – – – – – – – – – – – – – – Je ticho. Oddech bratří z blízkých stanů slyšeti mohu. Úder koňských kopyt, jímž spící zvíře mimovolně bije... Bdí Bůh a hvězdy... Hospodine Bože, jenž vševidoucím zrakem vnikáš v hloubi všech ledví lidských, račiž popatřiti do duše mojí a rač vyplniti vše, co tam vidíš. Udělal jsi slepce 32 svým mečem, nástrojem své svaté vůle, jsem v pokoře tvým, bez tebe nic nejsa a dát rač, abych směl být tak i dále a provedl svůj úkol do posledka. Dej očistit mi naši českou zemi od zloby cizí, od neřádů vlastních, dej plevel sežat mi a dáti ohni a rozprostřít rač nad ním mír svůj potom, by každý, i ten poslední z těch malých, syn její klidně žil a volně dýchal, prost domácího jha a pout prost cizích, a v bezpečí měl všecko, což jest jeho, krov domu, rodinu i pole svoje. Proud milosti své vylij na nás potom, a řeku dobroty své na zem naši, vrať království své zase lidu svému, a vůle tvá buď na zemi jak v nebi! 33
Básně v knize Apoštolové (in Svědomím věků 5):
  1. NEDĚLE PRAŽANA V ROCE 1413.
  2. V CREMONĚ R. 1414.
  3. HUS.
  4. CHELČICKÝ.
  5. ŽIŽKA.
  6. JEANNE D’ARC.
  7. CHELČICKÝ PO BITVĚ U LIPAN.
  8. ZIKMUND LUCEMBURSKÝ.
  9. SAVONAROLA.
  10. O pravém původu Antikrista římského, kterýž se nazývá papežem Alexandrem VI.
  11. O mučednictví tří panen, Víry, Naděje a Lásky.
  12. Historie o nouzi papeže Lva X. a o dobrém obchodu, kterým si od ní pomohl.
  13. KOMETA.
  14. VIDĚNÍ SEDLÁČKOVO.
  15. KONEC SVĚTA...
  16. BEN ABRAM.
  17. MATEMATICKÝ PROBLEM.
  18. LUTHER.
  19. SELSKÁ REBELIE.
  20. O NEBI STARÉM A NOVÉM.
  21. ZA ČASŮ MATYÁŠE KORVINA.
  22. PAN HYNEK ZE ŠVAMBERKA.
  23. A. DÜRER MALUJÍCI HLAVU SPASITELOVU.
  24. NOCTURNO SEVILLSKÉ.
  25. OBRAZ NA DOMĚ WITTENBERSKÉHO SUDÍHO.
  26. CALVIN.
  27. IGNATIUS LOYOLA promlouvající k vévodě Fr. Borgiovi.
  28. BALLADA ZE ŠPANĚL.
  29. KAREL V.
  30. PROCHÁZKA PAPEŽE PIA IV.
  31. CAR IVAN HROZNÝ.
  32. TUREČTÍ ZAJATCI.
  33. KŘESŤANŠTÍ ZAJATCI.
  34. NOC BARTOLOMĚJSKÁ.
  35. KRÁLOVNA ALŽBĚTA NAD ORTELEM MARIE STUARTKY.
  36. KRAJINA.
  37. FERDINAND ŠTÝRSKÝ.
  38. KORUNOVAČNÍ KVAS KRÁLE FRIEDRICHA Z FALCE.
  39. NA BÍLÉ HOŘE V NOCI K 9. LISTOPADU 1620.
  40. DŮVĚRNÝ DOPIS.
  41. VEČER JANA MYDLÁŘE V PONDĚLÍ 21. ČERVNA 1621.
  42. FERDINAND II.
  43. KOSTI ŽIŽKOVY.
  44. APOŠTOLOVÉ.
  45. KAREL ZE ŽEROTÍNA.
  46. TRAGEDIE.
  47. ZÁTIŠÍ.
  48. ROMANCE Z TŘICETILETÉ VÁLKY.
  49. DIPLOMATKA.
  50. TESTAMENT.
  51. ČESKÁ KRAJINKA.
  52. TULÁK.
  53. VALDŠTÝN.
  54. GALILEO GALILEI S MILTONEM NA TORRE DEL GALLO.
  55. OBRAZ VENUŠE.
  56. KOMENSKÝ.
  57. CROMWELL U MRTVOLY KARLA I.
  58. DRAGOUN CROMWELLŮV.
  59. VE VÍDNI, 12. ZÁŘÍ 1683.
  60. PÍSEŇ O BITVĚ U ZENTY.
  61. Z ČESKÉ VSI.
  62. HRDINA LIDU.