IGNATIUS LOYOLA promlouvající k vévodě Fr. Borgiovi.(1548) – – nuž shrňme všecko, poslouchej a rozvaž:tys vévoda, vnuk krále Ferdinanda,grand, místokrál a hlava familie,jež svaté církví papežů dvé dala,máš ženu vzácnou, kvetoucí máš děti,máš dvůr, jenž pyšným leskem vyrovná sei dvoru císařského Majestátu –to vše chceš odvrhnout a zapomenouta jako prostý voják vstoupit v službuv chudičké companii Ježíšově?Já ptám se tě, ne že bych se ti divil,leč zburcovat chci duši tvoji, spí-li,by vstala, uchopila vší svou siloutu slávu světa, již chceš odložitisnad v okamžiku od ní nestřeženém.Ať procitne a slyší! Dnes jsi velmoža jeden z blízkých císařskému trůnu90a zítra chceš být bezejmenným členemv Kristově vojsku, člověka syn prostý,bez vůle, přání, nástroj v ruce mojímojí,jenž bez odmluvy půjde, kam mu řeknu,a ani myšlenkou se vzepřít nesmí.A obsluhovat budeš v nemocnicíchžebráky vředůplné, po vězeníchnávštěvou půjdeš k lotrům, vražedníkům,a v kraje zámořské-li pošlu tebe,ty půjdeš, abys tvory polodivépřevedl k spáse v ovčinec náš římský.A pokynu-li, půjdeš plenit koukol,jenž v roli páně vsili Lutherovci,jak had jsa chytrý, prostý jako holub;a pleň jej srpem, ohněm, holou rukou,pleň jakkoli, však vyplenit jej musíš.Hlad, nemoc, úpal, mrazy, vzteky moře,zvěř divá, zarputilá zloba lidská,a neznalost jich řeči – toť tvou věcí,jak přemoci vše. Přemoci však musíš.Poslušen budeš. Nástroj v ruce mojí,jak tato hůl, jež pomáhá mé nozese dostat tam, kam vůle má si přeje.Poslušen budeš. Nakáži-li tobě,bys v jizbě zůstal, zůstaneš v té jizbě,byť anděl páně přede dveřmi kázal91a jménem volal tebe k naslouchání.Poslušen budeš. Nakáži-li tobě,bys Satanu a říši jeho sloužil,ty sloužit budeš, byť i duše tvojese vzpírala a pekel muk se bála.– Nehleď mi v oči, sklop svůj pohled k zemi,zrak tvůj buď pokorný jak duše tvoje. –Ty zapřeš se a zničíš, číms byl dosud,bys z této smrti znovu k žití vyšel.A mzda tvá? Jakže, neleží už mzda tváv tom, že smíš sloužit v službě Nejvyššího,jenž s trůnu svého zírá na roj hvězdný,jak na stříbrný prach, jenž krouží cestou,kde před věky blesk myšlenky spěl jeho?A v službě jasné Panny, panovniceandělských sborů, jejíž oči zářímilostí zlatou, jasněji než slunce,jíž dáno bylo potřít vraha-plaza,a potřít jej tou patou nohy svojí,jak svinutý list vonné růže malou?A v službě viditelné hlavy církve,Kristova místokrále, vojevůdce,jenž Pavlův meč má, Petrovy má klíčea před anděly všemi, cherubíny,v nebeském panstvu Panně nejblíž trůní?92I mzda však přijde. Ne však zlato, pocty,a sláva světa – těch se zříkáš nyní.Hleď, synu, byl jsem kdysi člověk světskýa zapálenou duší chtěl jsem dobýtsi slávy světa; krásná zbraň a koně,žen lepých přízeň, dobrodružství bojůmě lákávaly – ale Damašek můjse Pampelona zove. Hájili jsmetu pevnost před Francouzi, Pán pak poslaltu kuli jednu jejich, by mi bylazjevením nejsvětější vůle jeho.Mé obě nohy ranila a leželjsem jako Šavel slep, pln zoufalosti.Mně rány hojili a špatně – z vůle Páně.A dvakrát já si zlomit dal je znovu,by rovny byly a mě, slepce, neslyza plytkou slávou na kolbiště světa,a dvakrát marně. Na dobro svou službuodřekly nohy duši pošetilé.A zatím Pán, jenž viděl, že ne nohy,však jen ta duše snětivostí stůně,jí poslal, Ananiáše jak Šavlu(jí, jež jen Amadise z Gauly znalaa jiné knihy o rytířských činech),Ježíšův život, passiony svatých,93já čet a bělmo spadlo s očí dušea hlas jsem slyšel z nebes otevřených:Kam zaběhnout jsi, ovečko má chtěla?!Má láska pozemská se odvrátilaod žen všech k té, jež nejsouc vévodkyníni hraběnkou, přec stojí nade všemi,jak hora Golgatha nad všemi vrchy,byť temenem i nebe prorážely.A nyní přišla mzdy mé první splátka.Zda pochopíš to? Smrtelným svým zrakemzřel v říši Věčnosti jsem, viděl Krista,císaře nejvyššího v čele vojskaa slyšel vůli jeho, že chce vzítiútokem tábor lidí nevěřícícha podmaniti sobě země jejich.Ah, Kristus náš je císař milostivý:závdavek dává dřív, než voják jehomeč připne sobě – možno odolati?Já s lože vstal a o berlích se vlečedal na vždy s bohem otcovskému hradui člověku, jímž bývával jsem kdysi,a šel jsem k svaté hoře Monserratu,kde divotvorná Panna v slávě trůnía zavěsil jsem před obrazem jejím94svou zbraň, šat rytířský a celou noc jsem,jak rytíř Amadis kdys na tom místě,stál na stráži tam před ní Milostivou,královnou nebes, panovnicí vlídnousvé duše žhavé. Když pak bílé světlozápasit začlo s žlutým svitem svící,já viděl jasně, jak se krásná Pannausmála na mě pohledem svých očía milostně mi pokynula hlavou –ach, synu, synu, takhle věčná Panstvamzdu platí vojáku, jenž nevykonalničeho dosud...Já se vyzpovídal –však jaká zpověď? Není spolehnutína pamět lidskou... Tři dny a tři nocijá v duši svojí ryl a vyhledávalkaménky, písek, prach a nečistotu,bych ukázal je mnichu v zpovědnicia moh je, blažen, odvrhnouti potom –ah, pamět lidská!... synu, já se postila zoufal tak, že chtěl jsem život bědnýuž z okna hodit, abych spasil duši –a Pán mi přispěl zase. Osvítil mě,a já jsem poznal, že ty černé chvíle,jež k vraždě těla by mě byly svedly,95jsou léčkou Satana... A v okamžikuklid mírný rozhostil se v duši mojí,jak za nedělních odpolední z jarase rozhosťuje po vískách a městech.Já zavřel knihu dnů svých dosavadních,neb Pán sám chtěl, bych duši nerozdírala starých ran se dále nedotýkal.A nyní začal žít jsem jenom Pánua Pán mi platil za oddanost duše,že boháč jsem nad všecky světce nebes.Na schodech u svatého DomenikaDominikav Manrese stál jsem – stařenka šla jednaa zahledíc se náhle v oči mojehlasitě řekla, já že uzřím Krista.A v chvíli té – ne Ježíš sám, syn Boží –však celé nevystihlé mysteriumTrojice svaté já jsem zahled, postiha rozuměl mu, což i Augustinukdys ostře Pánem odepřeno bylo –a nezemřel jsem nevýslovnou slastí! –A jindy při mši v hostii jsem spatřil,jak svatá krev v ní zřetelně se chvějea barvou rubínu tím tělem svítí!Zas jindy v rozprouděnou řeku patřejá cítil, jak mé duši křídla rostou,96jak z těla letí, k nebesům se bere,zří na blaženost světců, štěstí rajské,a náhle se jí otevře jak kniha,tajemství víry, smí v ní listovatia čísti všecko... všecko jest jí jasno:stvoření světa, taje vykoupenía velká harmonie boží lásky. –Tak Pán mně platil... Laineza se zepteja Xavera a Salmerona, synu,i oni podobně mzdu potom brali.– Však neusmívej se již tichou slastí,ty ještě nijak nemáš práva k hodům,jež strojí Pán jen vyvolencům svojim!Ty musíš dlouho bičovat svou duši,tak dlouho, až se ona paní stanevšech vlastností, jimž nyní sloužíš podle,až svrhne je se stolic povýšenýcha narobí z nich odevzdaných chrtů,již na pohled jen, pouhý pokyn rukyse řítit budou po honitbě Páněa neustanou, pokud nepoložízvěř bludnou k nohám lovce Hospodina.Pak jistě bude dovoleno tobě,prostému honci, sednout na kraj stolu,97kde Pán hoduje, Panna luzná trůnív dvořanstvu skvělém...Poslušen být musíš,tak že tvá hlava nebude tvou hlavoua myslit budeš jenom mozkem toho,jenž ustanoven poroučeti tobě.A vědět musíš, že tvé srdce nenív tvé hrudi, ale v prsou companie,že budeš dívati se jejím zrakema mluvit jejím jazykem a slyšetjen jejím uchem.Vidíš, synu milý,má dráha vedla kamenitou cestoua trníplnou, ďábel často toužilmě svésti s ní a jasný cíl mi zhatit.Já do škol šel, neb duch můj neměl zubů,jichž vyžaduje Hospodin k své honběna chrtech svojich – a tu ďábel přišela světa sladkostmi mě zlákat toužilze školní škamny. A já svůdce lapilza tuhé hrdlo, rdousil arcivraha,a drže jej, já skloňoval jsem slova,latinské řeči, nebes řeči sladké,a vůni ráje linout z nich jsem cítil.98S Xaverem, Fabrem, potom s Bobadilloua Salmeronem, Lainezem, jež všechnyjsem přived Pánu, za hvězdnatých nocíjsme horovali, sílili druh druha –a všem nám ďábel osidla svá strojila všichni zmohli jsme jej zas a zasea pak se vrhli do honitby Páně.Ne lehce, synu: Tuho drží ďábelse zámyslů svých: v křižovatkách ulicmy kázali a ďábel poštval davy,že naslouchali kamením a smíchem.My zpovídali: honili nás z města.My dítky brali do svých škol: a lidéz kacířských rejdů vinili nás zlostně.Když v Řím jsme přišli, viděli jsme všudezavřená okna... My šli do těch bojů,jak dívka, jež se z lásky vdává, k svatbě.A boží místokrál, náš svatý otec,milosti krve Ježíšovy strážce,jehožto ústy neomylně mluvíDuch svatý, sídlící mu stále v duši,ten svatý otec poznal, že jsme přišliv čas pravý. Vlny kacířství se z Němecjiž převalují přes sněhové Alpy99a hrozí plynout ke svatému městu.A svatý otec, opuštěn jsa všemi,jichž meč kdys určil Kristus službě jeho,nás poznal, žehnal, přijal.Synu milý,tys mrtev dosud byl a žíti toužíš –dej pohřbít mrtvé tělo místokrálea strýce císařova – včasný, krátkýa nehlučný buď pohřeb: potom ožijjak voják bez vůle a beze jménav železné companii Ježíšově!100