TŘI PRSTENY.

Josef Svatopluk Machar

Chalif Saladin byl kdysi v tísni, peněz potřeboval slavný vládce. Řekli mu, že v Damašku Žid jeden jich více, než lze potřebovat. Zavolal si Žida slavný chalif a děl vlídně promlouvaje k němu: Hle, vy Židé, tolik knih je u vás, vaši mistři písem všecko vědí, pověz ty mi dle moudrosti vaší, která z věr všech nejlepší je víra? Saladin chtěl takto lapit Žida: řekne-li, že židovská to jejich, odpovím mu: urazil jsi moji a dám pokutu si zaplatiti. Řekne-li, že křesťanská či moje, zeptám se ho, proč že nepřestoupil k víře Mohameda nebo Krista a dám pokutu si zaplatiti. V každém případě jej tedy ztrestám tučnou pokutou a přidám důtku. – Vyslech otázku tu starý Hebrej, zamyslil se hluboce a řekl: Mocný vládče, pravda, v našich knihách mnoho psáno je, však přec ne všecko. Mistři písem našich leccos vědí, všecko však jen ten Vševidoucí, který zemí, nebem věčně vládne, všecko vidí, přehlíží a přečká časy, národy a vládce říší. Jmena nemá, nikdo nevidí ho a je všude... Co vědět mohu? Příběh povím tobě. Milostivě vyslechnout rač starce povídálka. Otec jeden kdesi měl tři syny a měl rád je všechny rovnou láskou, měl pak prsten, vzácný drahý prsten s drahokamem, jakých málo v světě. Prsten ten byl touhou všech tří synů, každý chtěl jej míti, každý prosil, aby jemu v dědictví byl vpočten. Otec zavolal si klenotníka: Prsteny dva udělej mi, mistře, na vlas stejné, na vlas takto vzácné, jak je tenhle, jejž na prstě nesu. A když mistr prsteny byl přines, tak se shodovaly jeden s druhým, že jen oči otce mohly poznat, který byl z nich jediný a první. Na to pozval nejstaršího otec, dal mu prsten jeden žádaje ho, aby bratřím slůvka o tom neřek a jim žal a lítost nepůsobil. Potom syna druhého si pozval, dal mu prsten druhý snažně prose, aby dar ten před bratřími tajil. Tak i třetímu dal prsten třetí. Otec zemřel. Syni rozešli se, každý měl svůj prsten, každý mínil, že to prsten jediný a pravý a tak je to s vírou, mocný vládče. Ty svůj prsten neseš spokojeně, svůj zase, křesťan pak třetí a jen Otec v nebesích, jenž dal je, jedině , komu dal ten pravý. – Zadumal se nad povídkou chalif, pokýv hlavou, pohladil si bradu: V dům svůj odejdi teď, bratře, v míru a nos bez závady prsten otcův.

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

70. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. HERODES UKRUTNÝ (František Odvalil)
  2. M. ANTONIUS. (Josef Svatopluk Machar)
  3. None (František Táborský)
  4. BIČOVÁNÍ (František Odvalil)
  5. None (Č. Folklor)
  6. HUS. (Josef Svatopluk Machar)
  7. SEN CÍSAŘE PROBA. (Josef Svatopluk Machar)
  8. DIPTYCHON. (Eliška Krásnohorská)
  9. 172. Div. (Jan Petr Jordan)
  10. PRÁCI. (Adolf Bogner)