V OVČINCI.

Josef Svatopluk Machar

, Hyppolytus, biskup obce Pontu, vyprávět mohu, jaký Jidáš Kristův, křesťanstva neřest a hrob obílený je tenhle Callistus, jenž k slávě pekel je římské obce biskupem a hlavou! mohu říci, neboť život jeho přede mnou leží jak kraj rozprostřený a stupně nečisté mi dobře známy, po kterých stoupal zlořečený lotr. Však napíši to, a ta kniha bude důkazem živým pro staletí příští a známkou výstražnou pro obce všechny a ovci prašivé, o černé duši, jež v žoldu ďáblově se vkradla v stádo a zvoncem zvoníc na prokleté šíji dav důvěřivý vedla k branám pekla. znal tu potměšilou hlavu kozí, když holou lebku před pánem svým skláněl a v šatě otroka si Římem chodil. Pán důvěrou jej dařil i svou přízní a peníze mu svěřil, aby otrok je zúročením půjček jistých množil, všaksluhy poctivého! – sotva cítil peníze v hrsti, se přihodilo, že neštěstí měl! Ztratily se prý mu, a s nimi Callist byl by zmizel z Říma, v čas kdyby ruka pána sklamaného ho nezdržela. Pán byl ovšem pohan a nehodu tu chápat nedovedl, ba, tvrdé srdce jeho ve mlýn hnalo otroka ubohého, aby šlapal honící kolo... Vzdychal tehdy Callist a slzy roně nad svým krutým stavem dal znáti všem, kdož zřeli bídu jeho, že osvícen je náhle světlem Krista. I zželelo se obci nešťastníka a vykoupila zánovního bratra z jha otrockého. Ten den svobody své oslavil v krčmě ctihodný náš Callist a rozjařen když z krčmy potácel se, do modlitebny zbloudil římských Židů a vida je tam v tiché pobožnosti chtěl způsobem svým šířit světlo víry, jímž sám tak náhle osvícen byl před tím. Jim tedy vrahů Ježíšových nadal, psů obřezaných, hyen lesklookých, smrdutých kozlůleccos byl by přidal, však uchopen byl, vlečen z modlitebny a dodán krutým lidem praetorovým. A praetor pohan tančiti dal metlám po hřbetě jeho, načež tento klenot křesťanů římských odveden byl v poutech a složen na loď, vezen v Sardinii, kde pracovat měl ve stříbrných dolech. Však ďábel nedá nikdy zaniknouti semeni svému, v kterém zalíbil si, ba, potměšilost jeho vysadí je na místo božím sluncem osvícené, kde sémě ono s květy určenými pro slávu boží vzchází, roste, kvete. Marcia, souložnice Commodova, jež začla z rozmaru se zajímati o víru naši, příslušníky její, o dolech uslyšela v Sardinii, o strastech trestanců i práci jejich i klidné mysli, jíž svůj osud nesou (neb vesměs jenom křesťané to byli, jež soudy poslaly tam v časech krutých), i žádala si od biskupa seznam, jejž císařovi v chvíli lásky dala, a Commodus je pustil na svobodu. Callista jménonevepsal tam biskup. Však Callistus sám napravil tu chybu biskupa kmeta. Posla Marciina přemluvit doved, že jej muž ten přibral v sbor propuštěných, že jej v město přived a před úřady zatajil svůj přečin. Tu sémě Callist v Římě krásně vzrostlo. Znal rázem naklonit si Zefyrina (jenž biskupem byl zvolen v této době), leb obmezenou, při tom peněz chtivou (a tehdy asi peníze, jež otrok obdržel kdysi k založení banky, se objevily jako zavolány penězi Satan zalévá své sémě) a biskup dal mu dozor nad hřbitovem i správu almužen a dohled v církvi. I začlo zkvétat ono sémě Callist. Na všechny strany nesl milou vůni, měl pro každého vlídnou řeč i úsměv, i ruky stisk a s každým účastenství had v ráji nemoh mluvit sladší řečí! Když Zefyrinus zemřel, vznesla obec Callista na stolici světce Petra! ( odmrštilo stádo oblouzené, neb nelahodil mu můj přísný jazyk a duch můj nelíbil se volným mravům.) Tam trůní nyní v slávě hanba naše. Teď sémě Callist dozrálo k plodům. Sám Satan vládne nad ovčincem Krista a sije zmatek v duše vyznavačů. , Hyppolita z Pontu, obviňuje neřádný muž ten z mrzké haeresie a sám pak hlásá, že bůh Syn a Otec jsou jednou osobou! Čí rozum chápe? Jak možno, dva že jsou, a že jsou jedno! Pekelná stvůro, proklet buď tvůj jazyk! Z ženatých mužů volí kněze obce, v chrám dovoluje přístup hříšným lidem a cynicky se směje, že prý Kristus sám oddělí si koukol od pšenice! A nezamítá svazky žen a mužů, v nichž žijí bez kněžského požehnání, ba, ženy, jež své děti odložily, nechává přistupovat k stolu Páně a slaboduší jsou tím omámeni. Napíši knihu o zrůdné stvůře a vylíčím ji. Mrzký Jidáš římský buď poznamenán. A Ty, Jesu Kriste, jenž vyhnals kupce z chrámu Otce Svého, hleď na svůj chrám, kde peleší se lotr! A vytrhni ten mrzký ďáblův kvítek z záhonu svého! Prašivou tu ovci z ovčince vyžeň, dej ji v pospas vlkům a zbav Svou říš tohoto pohoršení!

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

32. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. CÍSAŘ FRIEDRICH II. (Josef Svatopluk Machar)
  2. LIST. (Josef Svatopluk Machar)
  3. FRIEDRICH BARBAROSSA. (Josef Svatopluk Machar)
  4. 6. DUBNA ROKU 774. (Josef Svatopluk Machar)
  5. LIST BRATRA MARTINA G. SAVONAROLOVI. (Josef Svatopluk Machar)
  6. UMÍRAJÍCÍ BISKUP. (Josef Svatopluk Machar)
  7. CICERO. (Josef Svatopluk Machar)
  8. None (František Táborský)
  9. POGGIO. (Jaroslav Vrchlický)
  10. Z DENÍKU Mlle DE T. (Josef Svatopluk Machar)