KISMET.

Josef Svatopluk Machar

KISMET.
Má duše čekala tě, Ibrahime, a proto ji tvůj vstup sem nepřekvapil. Noc významná už přešla nad Stambulem, můj kismet zde je – nevíš, co to značí? Když malým Čerkesem byls na Kavkaze, a učitel vám, dětem, Koran čítal – tu nevykládal vám o této noci? Ty, Ibrahime, znáš sklon mého ducha: jsou cizí jemu věci politické i o vojáky nestará se nijak a vzdáleny jsou mu i pletky s Franky – v běh věcivěcí hledím, jako v proudy vody, jež plynou mimo mě a kamsi k cíli, jenž lhostejen mi. V zahradě své chodím, na život rostlin s účastenstvím patřím a radostí mě plní každý lístek, jenž přes noc přibyl. V Koran zahloubám se a jeho moudrost ducha mého nese jak anděl boží nad tím celým světem 51 tak vysoko, že jako mraveniště se dole hemží jeho strast i tužby. Sbor dobrých Ginnů u mě dlel a bydlel – až k oné noci. Na konci kdes ráje strom lotosový stojí, strom všech stromů, do výše, šířky, velký, nedozírný. Má miliony milionů listů, ten čerstvý je, ten svadlý, světlý, tmavý, a na každém je psáno lidské jmeno. Tak člověk každý – effendi i tulák – má lísteček tam, tak je vůle boží. A v noci osudu se tohle stalo: šel Allah rájem, přišel k stromu lidstva a vlastnoručně zatřás jím, a listy se snesly k zemi. Asrael šel za ním, ten černý anděl Smrti, listy sebral a vešli potom oba v onu síni, kde v péči archanděla Gabriela je kniha života. V ní zaznamenán jest osud nezvratný všech zemských tvorů, v ní Allah listuje a porovnává, zda shodna jmena s těmi, které sebral pod stromem lidstva černý anděl Smrti. I stává se, že neshodne se seznam s záznamem knihy, nebo Allahovi 52 se zalíbí – je velká moudrost jeho – to, ono opravit – vše Allah může, on Jediný, on Mocný, Nevýzpytný – i předříkává, Gabriel pak píše – tak stalo se, jak vždy se takto děje v té noci osudu, jež matkou byla té noci dnešní. Vše je rozhodnuto. Bůh ustanovil – nutno poslechnouti a není vyhnutí a vyváznutí. Můj bratr Medšid, Bůh se smiluj nad ním, šel k branám ráje. Šejch ul Islam připjal meč Osmanův v mešitě Ejubově dnes bratru mému, Abd ul Asisovi. Má syny padišah – je dává nebe i nám i jemu, aby rozmnožen byl lid milý bohu. Každý otec touží to vše, co má a čím je na tom světě, zanechat synům, padišah i žebrák, a touha ta je dobrá, spravedlivá, neb do srdcí ji lidem vložil Allah. A žádný otec nemiluje dosti svých bratrů ani, když té svaté touze se jako překážka do cesty staví. I padišah ne. Bylo, jest a bude tak v domě Osmana dle vůle boží, 53 Noc osudu už byla, Ibrahime, a já tě čekal. Přiznávám se, doufal jsem pošetile, že snad třeba měsíc, či týden, několik dní osud počká – leč Allah rozhod. Padišah tě poslal, – a černý stín zřím, za tebou jak stojí, a vím, to Asrael je, anděl Smrti – list s jmenem mojím setřás tedy Allah se stromu lidstva, osudů pak knihou to potvrzeno. Kismet. Tak chce Allah. Tvá ruka netřese se, Ibrahime? Což – zkušenost máš... Kolika už pašům a vezírům jsi pomoh k bráně ráje! A, Ibrahime, šňůra ta je pevna? A neužita? Nuž, zde moje hrdlo! 54