DAVID MALUJÍCÍ „KORUNOVACI“.

Josef Svatopluk Machar

Jak obrátili kritičtí ti hlupci! Jak rázem zapřeli své vlastní soudy! Nu, ovšemOn mou komposici schválil, On pochopil, že to je vrchol moci, když zobrazím jej, kterak korunuje klečící císařovnu, co se papež, ten rozdavatel takých korun kdysi ztrnule na vše dívá, nejsa více než ornamentem... Zachytit Jej v chvilce velkého vítězného, kterak dává člověku na tom světě nejdražšímu císařský vínekpochopil to, schválil, a proto arci chápou nyní všickni a schvalujíeh, tyhle soudy světa! Do práce tedyuděláme obraz, jenž hoden aktu toho, hoden Jeho, především Jehopak i jmena mého. Ty barvy, barvy! Škube to v prstech, když představím si, jak v tom šerém domě sta světel blýskátvrdě v drahokamech a líně v zlatě. A ty uniformy a dámské hávy, z nichž se bělost masa hebounce leskne jako teplý mramor můj mistře Veronese, jak bys jásal nad námětem tím! Však přičiním se, by ožil ten tvůj štětec v ruce mojí! Oj, Davide, ty synu Revoluce, dnes Apellem jsi císařského dvora toť slušná kariera, skoro bajka... Či je snad pravdou, žes byl Jakobinem, že v Konventu jsi seděl s Robespierrem a hlasoval jsi pro smrt Capetovu? Že ve Výboru pro veřejné blaho jsi pilně natírával na červeno markyze, popy, sloupy tyranie? To čas byl zásadjenže tuze spěchal a drobnohledem nedalo se pátrat po skvrnách podezřelých – – – pro jistotu jsme natírali na červeno všechny... A čas se měníobčan papež taky vidí, že dnes jinak je, než bylo. Že doby Karla Velkého a jiných, jimž on ty vínky pyšně na leb sázel, minuly... To byla podívaná a nebyl by to také špatný obraz, ten moment chytit, kdy On, Napoleon, syn korsického kdysi advokáta, jediným vzmachem ruky skončil něco, co na vlas tisíc roků světu vládlo! Ta chvilka byla revolučním hodem (však nebožtík ten republikán ve mně si také přivstal, aby pohodoval), jak občan papež chvěl se rozčilením, jak nad čelistí dolní vládu ztratil jasně viděl, jak se třepala mu a se zdvihal – – v tom vztah císař ruku, vzal korunuto nádherný byl pohyb a sám si dal ji na antickou hlavu! A papež zarděl se jen, jak by dostal bičíkem ránu, jenžedobrý herec jak všichni kněžíhned se opanoval a že vstával, vstal a roztah ruce a starořímským: Vivat in aeternum císaře zdravil... Každému se líbil čin mocnářův... i maršaly jím smířil, vždyť jsou to také děti Revoluce, a stáli zprvu s posměškem kol retů, ten Masséna, Ney, Augereau, Lannes a Suchet leč od chvíle úsměšek jim zmizel a na Něj zřeli oddaně a s úctou... Jak říkám, tohle byl by také námět dějinné hloubkyjenže čiší z něho tuze naše stará Revoluce – – a my musíme ukázati světu, že jsme hodní, pořádek že u nás a silná ruka... Proto schválil skizu, kde korunuje sám svou Josefinu a občan papež přihlíží mu zbožně kdo konečně se trochu umí dívat a při tom myslittéž pochopí všecko. Tak do práce, můj pane... Kdyby byl ti před roky desíti kdo prorokoval, že štětcem budeš zhotovovat moment, kdy vládce Francie se korunuje oh, Davide, snad záhlavek bys dal mu, či na červeno bys jej byl dal natřít a dnes? Eh, kdyby člověk o všem myslil a porovnávalv pohádky by věřil jak v dobách dětství – – ale čas tak letí a tolik nese zázraků a divů, že zvšedněly nám a jsou samozřejmy. A že ten občan papež při sceně divákem zůstal, z gratulantů jedním, přec jen těší... Inu, v morku kostí nám stále vězí stará Revoluce...

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 1 místo, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

37. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. LXXIX. MIMOCHODEM (Josef Svatopluk Machar)
  2. V ZÁVĚTŘÍ DĚJIN (Josef Svatopluk Machar)
  3. BONAPART NEPOKOJNÝ. (Karel Dostál-Lutinov)
  4. DVA REBELOVÉ. II. (Josef Svatopluk Machar)
  5. báseň bez názvu (Karel Havlíček Borovský)
  6. ZÁHADA. (Josef Svatopluk Machar)
  7. RUS. (Josef Svatopluk Machar)
  8. FRANTIŠEK I. (Antonín Klášterský)
  9. JEHO DOPOLEDNE Z R. 1805. (Josef Svatopluk Machar)
  10. Katastrofa. (Viktor Dyk)