ČERVENÉ STŘEVÍČKY

Josef Svatopluk Machar

Noc mrazná venku. Plápolavá louč praskajíc pryskyřicí voněla od velkých kamen. V jizbě teplounko. Ke kamnům přistaven byl velký stůl, oblaka peří na něm ležela, jež dralo pod báby vedením několik povídavých sousedek. seděl stranou, pěkně přikrčen, by ku spaní bába nehnala, a poslouchal. Z žen každá vypila zas hrnek kávy, pochválila ji, pak vzpomínaly dob těch nedávných, kdy káva byla mlskem boháčů, od kávy přešly (nevím dnes jak) k loupežím, vraždám, potom popravám, jež za městem se dály na kopci, kde stojí nyní křížek kamenný na místě šibenic, kol lámacích. Od dveří zazněl pozdrav křesťanský. Vysoký stařec v tlustém kožiše, s lucernou, pikou vešel do jizby, náš ponocný to, přišel ohřát se, pít hrnek kávy, pohovořit si. Tak přicházíval často ku dračkám, vždy viděn rád, neb dlouho žil a znal daleké země; s Turky sekal se a v Nizozemsku byl a na Rýně a v Italii, tenkrát , když vlád ten dobrý císař Josef. Osudy nes mnoha lidí v živé paměti a dobře o nich povídati znal. V kruh used žen a kožich rozepjal a s chválou znalce hrnek kávy pil a vyzván, by dal slovo rozhodčí ve sporu žen o jakés popravě, dal přesně je a s vážnou jistotou. A jak vedle sebe v paměti vzpomínka leží vedle vzpomínky, a jedna-li se vzchopí vzbuzena, i druhá vstane, bere roucho slov a za prvou jde čile do světa tak vypravovat začal ponocný: To nejdivnější byla poprava, již viděl jsem kdy, Rosy mydlářky. A zažil jsem jich! Hned na vojně jsem vídával tak mnohý lidský skon, kde duše z těla nešla samochtíc, však že ji hnali prachem, olovem, že vyšlehali z krvavých ji těl, když delikvent šel prutů ulicí, či zpod ran prchla ostrých pardusů; a v civilu pak, pane bože můj, kolikrát jsem se díval na kata, když kličkou nebo kolem pracoval! Do smrti mi však z hlavy nevyjde, jak povídám, ta Rosa mydlářka. Tu, holečkové, z města sotva kdo si pamatovat bude, tomu je pěkná řada pospíchavých let. Za Leopolda císaře to bylo, jenž přišel po bratrovi Josefu, a před vojnami s šelmou Francouzem. Mydlářka Rosavšak vy znáte dům, ten Formánkovic v Pražské ulici? nu, ten patřiltedy mydlářka vám byla ženská jako andílek a modré oči jak když děťátko se mile mírně na vás zadívá, na tvářičkách jak lístky stolistky a vlásky žluté jako dukáty, slabounká malá jako holčička, že vždycky jsem si myslil: tuhle tu bych ani k sobě nechtěl přitisknout, bych nerozmáčk ji. Byla samý smích a ta se, lidičky, smát uměla a samý žert a zpěv. myslil vždy, když chodíval jsem Pražskou ulicí a chodíval jsem často tamtudy, víc, nežli nutno bylo, prosím však, abyste za tím nehledali nic, ta ženská byla pěkná k podívání, a vždycky jaksi mílo v duši bylo, když zhlíd jsem ji neb aspoň uslyšel tož myslil jsem, že dům ten klecí je, a Rosa hopkuje tam jako ptáček, se schodu na schod, na zem s bidélka, v krám z pokoje a z krámu v kuchyň zas a pozpěvuje, žvatlá, směje se, nu, když ji člověk slyšel v ulici, i jemu začlo srdce hopkovat. Jo, jo... to byla Rosa mydlářka. A představte si nyní, lidičky, že tahle loutka, tohle děvčátko zabije muže svého! Muže obra. A jak zabije! Mydlář tvrdě spal, a měsíc jasně svítil do jizby, tu Rosa jako kočka k posteli a v ručkách sekyru a bác a bác mydláři přímo ostřím do hlavy! To všechno vlastně není ještě ničím. Jak řezník Rosa seká sekyrou dál do mrtvoly, seká do prsou, vysekala teplé srdce z , tím srdcem na podlahu, šlape po něm a vykřikuje zrovna radostí nu, tak ji našli. Potom utichla. A na soudě se k všemu přiznala a nezapřela ani písmeny. I řekla, kterak nastrojila mord, jak sekyru si dala brousit zvlášť týden před tím. Kterak vyčkala, měsíc bude zářit v úplňku. Jak vyzula si venku střevíce, jak pozor dala, aby nestoupla na jedno prkno v jizby podlaze, jež vrzaloto všecko líčila a při tom se tak přímo dívala do očí všechněm pánům od soudu a měla oči jako pomněnky a pohled jako dítěšel z mráz, jak povídali, kdož to zažili. A když se ptali, proč ho zabila, jen usmála se zase jako dítě, když ptají se ho, proč že rozbilo hrneček s mlékem. Usmívala se po celou dobu svého výslechu, i soud když mluvil, usmívala se a usmívala se, když samé mluviti bylo. Byla hrůza to, jak povídali lidé. Soud pak šel, neb nevěděli, kterak z toho ven, si k panu děkanovi na radu. A pan děkan dal pánům jako znát, že případ hoden svého uvážení, že jako, víme, může žena ta být třeba v spolkustávalo se tak s některým z černých... Dal své důvody a mluvil s pány dlouho o tom tajně i knihy ukázal jim starožitné a podotkl, že chyba veliká se stala tím, že císař nebožtík dal odstraniti právo útrpné ze soudních síní, čímž prý mnohý čin skryt zůstává v svých tajných pohnutkách. Nu, tož tedy provaz přiznali. A když ortel četli, smála se, hrůza zase přešla po lidech, a maně křižoval se celý soud a všichni druzí v soudní světnici. Po městě to a to se říkalo, že jako v hlavě přeskočilo , pan děkan však a páni od soudu líp musili se vyznat v těchto věcech. Však s očí spadly všechněm šupiny v den popravy. Teď představte si jen, že Rosabylo v masopustě to a před velikým bálem cechů všech, když mord ten stal seměla objednány u ševce na bál pěkné střevíčky červené barvy; když se ptali , jak delikventi mají privilej si vyžádati milost nějakou, než přijde jejich chvilka poslední, tu Rosa řekla, že by chtěla jít k popravě v červených těch střevíčkách! Tu tedy lidem otevřel se zrak, neb říká se, že barva červená je milou barvou panstev pekelných, a v této barvě že chce k ďáblu jít co k ženichovi jeho nevěsta i uznalo se, kterak důvtipně pan děkan prohled jádro mydlářky. Ba, litovali, že nemožno posadit Rosu v plamen hranice, jak dělávalo se to po světě za časů starých, přísných, poctivých. Že však to byla milost jediná, o kterou prosila, tu svolili, však měli před tím hovor důkladný, zda jim a městu škoda nevzejde z čertoviny. A když vedli ji za město ven na šibeniční vrch, šla tedy Rosa ve svých střevíčkách a kdyby do bálu snad byla šla, nemohla jíti věru pěkněji. Tak jako kvítek nadnášela se a vykasanou nesouc suknici zdvihala nožky s pyšnou zálibou a červené ty nové střevíčky pozorně lehce kladla v cesty prach, jak by jich ještě roky užít chtěla. A hned se na špičky jich dívala a těšíc se z nich usmívala se a hned zas patříc volně po lidech úsměvem takřka děkovala jim, jak by se byli přišli podívat jen na červené její střevíčky. A zahledla-li v davech známou tvář, hned kynula rukou k pozdravu a, lidé drazí, nikdy nebyly ty oči její čistší modřejší, než na cestě... Mráz šel po nás všech, když jsme ji takto kráčet viděli. Co na vršku se dělo, věru nevím, jít tam jsem neměl více odvahy, a mnoho jiných se mnou. Vrátili jsme do města se. Řeči potom šly, že smála se do poslední chvíle, že dívala se na své střevíčky, na lidí zástup, mistra popravy, a v očích nevinnou tu modrotu, jakoby vše to za šprým měla jen... To byla tedy Rosa... Ale čas , myslím, bude troubit dvanáctou. Nic divnějšího neviděl jsem v žití, a do nejdelší smrti příběh ten mi živě bude státi v paměti... To byla Rosa... Pánbů nebeský nám milostivě přispěj na pomoc a všem vám rač dát šťastnou, dobrou noc...

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 4 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

447. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. FRANCESCO FARNIENTE (František Gellner)
  2. báseň bez názvu (Karel Havlíček Borovský)
  3. VÍDEŇ. (Josef Svatopluk Machar)
  4. 15. –21. ČERVENCE 1935 (Josef Svatopluk Machar)
  5. Bukvicová bába. (Adolf Heyduk)
  6. VII. VLASY. (Josef Svatopluk Machar)
  7. LETNÍ BOUŘE. (Alfons Breska)
  8. IX. HORROR VACUI. (Josef Svatopluk Machar)
  9. Z DENÍKU Mlle DE T... (Josef Svatopluk Machar)
  10. POLITIKOVÉ. (Josef Svatopluk Machar)