Před branou dvacátého věku.

Jaroslav Vrchlický

zřel ji také. Schvácený těžkým snem, jak Dante onu vedoucí v pekel týn, však tato byla uzavřena železnou závorou příštích časů. I nápis zřel jsem, nemožno čísti jej, byl dýmem halen, slzami smazán byl, však stejně u jak u sestry v tísni se zástupy tiskly kolem. Křik, vřava divá, rouhání, lání, pláč, tlesk dlaní, pěstí zaťatých burný vztek, kvil tichý bídných, zavržených, v zoufalý paian se nesly k hvězdám. Však veřej stála bez hnutí v svorech svých, pěstí v krvi proletář do tlouk’, hasnul u žen vzdech, jehlou které si ruce své rozpíchaly. hloubkou dum svých myslitel sfingy spár chtěl pohnoutblázen! – k soucitu, – marný sen! Spár nepohnul se, dále třímal Oidipa hádanku, jež taj všeho. A davy rostly peřejí času dál, jak písek mořský na břehu kupí se, jak špačků mračna v hustých davech v sítí když zapadnou podvečerem. A byly smutné, znavené poutí zlou ty davy lidské, mrtvoly byly spíš, i kletbám došla síla, vzdoru rouhavý k odboji selhal jazyk. ptal se v smutku: Jak to jen možná jest, to že jsou vnuci století, které kdys před všemi neslo velké světlo urvané s pochodně revoluce? Tak sešlí, bídní, malátní, bez všech sil, tak zdráni žalem, schváceni v bídě zlé, tak unavení všemi hesly papoušků nestoudných, sov a mloků? Tak papírových raket jim oheň zhas’, o doutnák pumy zavadiv plaše jen, a z všeho zbyly fráse, fráse, falešné pozlátko harlekýnů. Však síly umřít, padnouti, není jim, vpřed síla dědů neznámá žena je, spád kladiv kyklopických z hlubin k osudí láká je budoucnosti. V nich stará choutka Adama stále plá, ráj urvat ztracený dávno již, být aspoň lidmi, když ne bohy, v příšerném zápasu tmy a světla. Ó bědné děti budoucna! Kam jen, kam se takto slepí řítíte v marný boj, své skládajíce kletby, slzy, u brány železné, neúprosné? Co zříte za ? Vyčkáte, v pláči se tajuplná otevře, bude stát v anděl míru s palmou těchy, anebo zářící zjev snad Kristův? Zda ruce svoje zbodané hřeby On nad vámi vztáhne šeptaje: Mír, jen mír! Sem pojďte, všichni unavení, sirotci, nešťastní, zoufající!? Či nová hydra, šílenstvím zpuchlý zrak, v šklebná stane, hlásajíc nový boj a nový zápas, ozbrojená pancířem výzkumů bratrovraždy? Vy lkáte v tísni, nehne se brána však, rafij těžká orloje schýlí se. Ó Naděj aspoň budiž s vámi, poslední z Pandory skříně odkaz! věřme aspoň tonoucí! Její lem si chytněm všickni! Nemožno, věku svár a duchů boje, hodny laurů, vyznět by mohly snad prázdným echem. Tu Naděj aspoň, opustil Dante ji, u brány zástavou vztyčme my, silní projděm mhou a stíny alespoň o tuto buďme větší!

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

V této básni jsme nenašli žádná místa
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

monotónní, teskný, doznívat, jednotvárný, tón, znavený, ticho, stesk, zádumčivý, stmívat

238. báseň z celkových 380

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Zbloudilé vlaštovice. (Jaroslav Vrchlický)
  2. VE SPÍCÍM MĚSTĚ (Jan Opolský)
  3. Když všecko odkvetlo... (Antonín Sova)
  4. POSLEDNÍ LIST. (Antonín Klášterský)
  5. SMÍŘENÍ S OSUDEM. (Hugo Kepka)
  6. LETNÍ VEČER. (Louis Křikava)
  7. SLEPÝ (Viktor Dyk)
  8. Modlitba. (Albína Dvořáková-Mráčková)
  9. Soše Narcissa. (Jaroslav Vrchlický)
  10. NOKTURNO. (Rudolf Illový)