POHANSKÁ LEGENDA

Petr Fingal

Zas bylo jaro; Hades osaměl v ztemnělém Orku. Mladá jeho choť, plničká úsměvů a gracie i plná vnad a vůně, rozkoše, jak obvykle to ročně činila, podívat rozhodla se na Olymp. Mám dost tmy zde, nudy, přísnosti, chci zase žít, chci znovu zase zřít, že mladá krev mi v žilách koluje, a bujní moji krásní příbuzní že rádi na mých ňadrech spočinou. Chci v růžích ztopit patu svou i vlas, chci úsměvům svým dát zas zazářit, chci rozpoutat svých ňader hrdličky a vzdát se lásky plesům šíleným, – tak choti pravila, a než ji moh on vymluviti vrtoch rozmarný, zem zachvěla se, vodní prameny se rozbublaly jarním zurkotem a cesta z Orku uvolnila se rozkošné Persefoně vášnivé. Pod Olympem na zemi stanula... Apollo, jak ji s modré klenby shléd, zlatem svých paprsků ji ozářil, Nymfy vyšly zpěvy svými vstříc a v tanci uvedly ji v bohů sněm. Kamkoliv Persefonin úsměv pad, růžová rozpukala poupata, něžně se rozvoněly fialky a jasné terče zlatých slunečnic se rozkývaly vánku šepotem, a na Olympu počly orgie – – – Sesmutněl Hádes. V duchu litoval, že nevěrnosti soudcem mají být, jenž smrtelníků hříchy všeliké trestati , neznaje milosti, sám svojí chotí bývá opouštěn... oh, – opouštěn! A přec ji tak rád Z žen bohyň, jež znal, byla nejsladší... Čím její krása mu, čím kouzlo vnad, když odpouštět musí, nevěrné? Odpouštět, odpouštět, jak hrozno jen je pomyslit na ironii tu! A v nudě čekal mrzut na zimu, příroda svých krás zas pozbude a choť se k němu opět navrátí. Tu stalo se, že Hermes, bohů špeh a sarkastický smíšek pošklebný, jenž darebákům byl jen podporou a rádcem jejich, poslem Zevovým a zároveň průvodcem zemřelých do ztemnělého Orku k Hádovi, kterousi duši maje přivésti zas v šerou říši stínů podsvětních, pobyl tam trochu déle z rozmaru, a znaje již Hádovu nevrlost, jal se mu škodolibě líčiti, jak jeho Persefona vesele se baví v kruhu bohů Olympských, jak rozkvetla, co z Orku odešla, a kdo všichni jsou lačni jejích vnad. Hádes pak, chtěje opanovat se, zuby skřípal (v duchu rozechvěn tak vyčítal si: Chtěl jsem míti choť, jež nadána jsouc vůlí nadlidskou i krásou věčnou, směle s Venuší že závoditi může vnadami, by věrnost zvolila svou korunou a všecky věčné lásky možnosti by spiala jedním pásem lahodným, jenž předčil by i planet čarolesk –) a chtěje Hermovu řeč přerušit, na jiné ptal se v světě novinky. Hermes ochotně před ním rozvinul vrcholné události sledních dnů. Však náhle, jakby vzpomněl na cosi, co zasloužilo by si především, by pozornosti neminulo se, přetrhl v půli vyprávěný děj a nový vypravovat započal. Dnes mnoho mudrců je vzrušeno; čekají s touhou na zítřejší den Na palestinské hoře Golgatě byl včera dobrý Hebrej popraven. Kristus se jmenoval a po světě rozséval sémě nových zákonů. Však, jak jde dobru v patách nenávist, v nástrahy lapen byl a na kříž vbit. Co zavinil? – Nic, lásku hlásal jen, ta základem je jeho učení. Nic více? – Nic! Vždyť na tom lid dost, by osočil jej, před soud postavil a konečně jej ukřižovat dal! Toť divno, Herme! – Divno? Nemyslím! Byl muž ten tichý jako beránek, však zavrhoval síly zákony. Kdo silnější, slabšího udolá Ten zákon on se snažil popříti a nový zbudovat. Na březích slaných vod hlásával, blaženství že dobude jen ten, kdo nad svou vášní zvítězí, kdo s bratrem svým se nikdy neshádá a jedné ženě život celičký jen oddán bude srdcem vzníceným... Stal svědomím se mnohých zlotřilců. Proč divit se, že usmrtili jej? Tvrdil o sobě, že je boží syn, a kdyby třeba na kříž vbili jej, že třetího dne v hrobě oživne a oslaven z něj vyjde k hrůze všech... Ti věřili mu, ti se smáli zas. Dnes holý kříž ční k nebi z Golgaty, a před Kristovým hrobem zástupy věštců a čarodějů čekají, zda vyplní se jeho předpověď Dost! – – Díš, že hlásal lásky učení? A sbratření všech lidí vespolek! Však zajde vše, neb byl jen člověkem. Předpověď jeho nenaplní se a učení o lásce zanikne. Ne, nezanikne, při sám bratr Zev! vzkřísím sám onoho člověka! Hád opřel se o skály podsvětní mocnými svého trupu rameny, a země v útrobách se zachvěla. Blýskat se počalo, hrom stihal hrom, na vodách zmítaly se lodice, a celý svět jak stál by v plameni. A Kristus vyšel z hrobu oslaven...

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

zev, olymp, afrodita, zeus, olympus, prométheus, hélios, helios, kentaur, nymfa

106. báseň z celkových 407

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. ŽIVOT. (Jaroslav Vrchlický)
  2. báseň bez názvu (Jaroslav Vrchlický)
  3. Tirésias. (Jaroslav Vrchlický)
  4. báseň bez názvu (Jaroslav Vrchlický)
  5. Orgie. (Jaroslav Vrchlický)
  6. Osm reliefů ze života Jacchova. (Jaroslav Vrchlický)
  7. Poslední láska Dona Juana. (Jaroslav Vrchlický)
  8. HYMNA LAZAROVA. (Jaroslav Vrchlický)
  9. Tryzna za Boecklinem. (Jaroslav Vrchlický)
  10. ŽENA. (Jaroslav Vrchlický)