PRVNÍ JENERÁLNÍ SCHŮZKA ČESKÉHO NÁRODNÍHO MUSEUM 1847

Karel Havlíček Borovský

PRVNÍ JENERÁLNÍ SCHŮZKA ČESKÉHO NÁRODNÍHO MUSEUM 1847 Opětá veršem všelijakým od Havla Borovského. Cum licentia superiorum.
Zvěstuju vám pověst veleslavnú o velikých pótkách, lutých bojech; nastojte i ves svój um sběrajte, nastojte i nadivno vám sluchu! – Znamenajte, staří, mladí, o pótkách i o sedání. Na Kolovratské střídě stojí dům, říkají mu České museum. Žluté jsou stěny, vrata ještě více, okna horní jsou vyšší o dva střevíce než dolní, milí braši! Na střeše ze štítu český lev straší, jenž se panu Palandovi líbí dozajista, ale jako čert vyhlíží – to je pravda čistá. Léta tisícího osmistého čtyrycátého sedmého, a sice v sobotu dne listopadu dvacátého o jedenácté hodině ráno, jak bylo v novinách zváno, sešli jsou se tam Češi, vladykové i leši, vysoce rození a vysoce učení na první jenerální shromáždění. (Tuto básník volá na Musu:)
„Sem pojď, Muso, chci tě vzývat, pošeptej mně, co mám zpívat!“ – 137 „Tu se postav a drž hubu, nedělej mně zde ostudu; neb kdo nezaplatí pětku, nesmí ceknout ani špetku! Nemíchej se do těch rad holých i vousatých brad!“ (Tuto básník, dosáhna již žádoucí pomoci od Musy, směle pouští se do dalšího zpěvu a vypisuje hrdiny eposu tohoto:)
Jestlipak ty pány všechny znáš? Za stolem sedí hrabě Thun Matyáš, co není Čech ani Němec a dal tisknout, že je Bohemec. Vedle něho pan Palanda sedí, mrzutě před sebe hledí, u něho zas pan Šafáry a podle něho to jsou škváry. A vedle škvárů pan Erben asistent, co ukrad pro Museum již mnohý spis a pergament. S druhé strany sedí hrabě Salm, modlí se nábožně žalm, aby čert ráčil ty zteklé Čechy vzíti, by s nimi nemuselo gubernium starost míti. A nejvyšší písař zemský vedle něho, jenž dává Matici čáj a vína mělnického. Pak v červených rukavicích nábožný Pěšina, jenž svatého Víta dokončovati počíná, jsa dědic Dědictví svatojanského, záhubce časopisu katolického. Nemá na tom ale ještě dosti a ukazuje cizincům svaté kosti. 138 (Tuto se končí o výboru a počne se o oudech:)
Naproti nim v několikeré řadě mnoho moudrých i nemoudrých je v radě: Zrovna zkraje doktor Frič, ten má v hubě čamrdu anebo mič; blízko něho apelační rada Šmíd, budeme z něho potom mnohou žalost mít; také doktor Kolenatý složil na židlici svoje hnáty, řády a adnotace s sebou vzal, rozum ale – ten doma ponechal. Též několik kanovníků, ti nadělali nejmíň křiku. A pan Vocel – ten je kuba, neb vynašel u svatého Jakuba v Záboři na věži holubí plemeno, jenž jest starodávné pohanské semeno. Blízko něho sedí bohatý Lämele, co si rád ve schůzkách jazykem zamele, před sebou má Hirzenfelda antikvariusa, jenž hledá erb staročeský rytíře Prdeliusa. A Podlipský, ten u dveří vzdychá, zacpal vrata polovicí břicha. Anton Strobach, doktor práv, rychtuje si paragraf, kde by koho někde ťaf. (Tuto se básník ulekne:)
Ach, smiluj se, také zde zrak můj pozoruje mistra Trojana, jenž nekonečným sluje, a už vidím, jak hubu štemuje. 139 (V tomlo leknutí se nábožný básník utíká do milostivé ochrany rodičky boží:)
Milosrdná matko boží, ty jsi naše věčné zboží, račiž nám spomocna býti, bychom dnes mohli k obědu přijíti! Volejme k ní ve dne v noci, by nám ráčila spomoci k milosti u svého syna, ne podle našeho čina, ale podle smilování, ať nás před Trojanem chrání. Při té schůzce račiž býti a nám všech muk pomoz zbýti, by nám neuškodil plamen výmluvnosti jeho. Amen! (Básník naplněn jsa zkroušenými myšlenkami po této modlitbě činí vroucné pokání:)
U dveří v koutě také stál, řeči všechněch znamenal mistr Havel, co píše noviny, rostou mu na hlavě štětiny. Vedle něho Klučák tyje, poloviční redaktor Bohemie, Seděl tam též páter Štulec, co není ani ryba ani špulec, není kabát ani vesta, je liberální a vydává Blahověsta. Tatík Tomek bokem k němu, ten se pořád směje a neví čemu. Byl tam též přimrazen pan Zap, však po celý ten čas ani hubou neklap. 140 A podle zdi bylo několik repealistů, těch křiklavých ancikristů; študentů tam bylo nadranc a mezi nimi seděl Šumavský Franc, ani muk o tom nevěda, jakou dostane špičku jeho abeceda. Za Franckem stál Vašek z Nebe, jenž zplodil kapra ze sebe; také budiž doktor Staněk jmín, nemohu si naň vymyslit rým, však jsem za to hodný troup. – U dveří tam stojí sloup, a u sloupu rytíř Václav Váceslavič Hanka, na krku mu visí červená ruská svatá Anka; na prsou je přišit svatý Vladimír, ten se na nás mračí jako výr: „Nebudete-Ii, vy šelmy, cárá ctíti, budu vás notně knutem mlíti!“ – Okolo Hanky je všechen ostatní plundr: Korda, Zippe, Heyde, Dundr. – (Tuto se končí popis hrdin. Znamenej, že nastane práce jednatelova:)
„Ejhle,“ povstal pan Palanda, „milí páni, to je švanda; nic vám nechci říci, nežli že nemáme v kase ani grešli. Odkud by se také vzala, kdyby nám Matice peníze nedala; z Musejníka vidět, jak má hodné dítky, vzadu se tam hemží pětky a desítky. A my, Sbor matiční, musíme se radit, kterak se nejlehčej těchto peněz zbavit; 141 tisknem botaniky, vydáváme „Hlasy“ na ty zatracené uherské mamlasy; jenže oni nechtí od svého ustoupit, šelmy zatvrzelé, ani „Hlasy“ koupit. Seslánť na Matici ještě křížek jiný, dopustil na ni Bůh dva nezdárné syny; jeden to je Franta, druhý Váceslavič, vzal bych na ně s chutí rákosku nebo bič, vyprášil bych oboum dobře nohavici, aby nečinili zármutek Matici, vložil na zadnici klasické pardusy, by jim vyšly z hlavy „ou“, „v“, myší trusy. Pro spisy svých věrných dítek za odměny vypisujem pořád dukátové ceny, sto i padesát připovídáme, ať jen píší – však jim čerta dáme. Aby také Matice, jakožto stará paní, pokojný měla život, zvláště dobré spaní, dali jsme jí, jakož opatrnost káže, Václava Tomka za sekretáře, jenž má její hospodářství řídit, by ji nemoh Haase při papíru šidit.“ (Tuto se končí o Matici.)
„Všechněm našim sbírkám výborně se daří, kustosové naši dobře hospodaří – co jsme na Příkopech; neboť v starém bytu byloť jest Museum peleší banditů; co kdo dal, kustos vzal; i o to nás kustosové oloupili, co jsme za peníze nakoupili. 142 Ale od těch dob, co jeden za své špatné kusy profesorem v Krakově být musí, tímto hrozným trestem polekáni dali se hned všichni na pokání.“ (Tuto se končí o bezbožnosti kustosské. Znamenej, že se tuto počíná o sbírkách:)
„Od naší sbírky starožitností a knih utek nám ze zlosti na Rubena kustos Hellich, avšak to byl France Thuna skutek, jenž zas proto od výboru utek. Nevím, který z nich je větší osel. Sbírky se ale ujal Erazim Vocel; však v ní nemáme leda těch pár cepů, a co farář Krolmus tam nanosil starých střepů. Dali jsme tisknout provolání, prosíce o vše, co je k braní; něco se sejde dárků a něco potom taky přikoupíme v tandlmarku.“ (Tuto se končí o starožitnostech.)
„Archiv náš se valně množí, máme v něm nejvíc kradené zboží, neb pan Erben, náš přičinlivý asistent, bere, kde co najde, papír i pergament; v letě ho po Čechách na pajty vysíláme, a co v letě nakrad, v zimě pořádáme. Tak se řídí moudře naše síla dle mezí, které jí příroda naznačila. 143 Tím se šíří naše moc nemálo, že se nám už město Trutnov vzdalo, neboť jak magistrát zvěděl dozajista, že se do Trutnova Erben chystá, všechny svoje staré spisy sebral a do našeho archivu zaslal. Také vám musím, páni, ten žert oznámiti, jak se mně podařilo Němce v Berlíně napáliti; neb mi tam dali za naše vybrakované škváry důležitých českých listin na mancáry, kterým rozumějí ti brandeburští vepři jako u nás svině pepři.“ (Tuto se končí o archivu; básník ale ze zvláštní horlivosti přidává ještě několik veršů stran musejního archivu:)
Ó, vy bezbožní šosáci, venkovští maloměšťácí! Vy hulváti, potentáti, prýfovaní magistráti! Važte si svého archivu víc než stodoly a chlívu, nedávejte ženám spisy pod koláče, ať historie česká nezpláče, ani na sýr, ani do kupeckých krámů, sic vám nadá česká země chámů. Nebuďte jak onen brodský rada Ťululum, jenž si z pergamentového privilegium, které císař ráčil uděliti městu, sváteční dal ušít vestu. Dbejte na ty staré spisy, aby je nesnědly myši, 144 vyklepávejte je holí, ať je nesežerou moli, než je přijde na váš kancelář ukradnout musejní archivář. (Tuto se končí napomenutí a povzbuzení magistrátů. Tuto pan jednatel pokračuje dále ve své zprávě, jako by ani toho užitečného povzbuzení nebylo:)
„Medvěda už máme při Museum, divé ptáky, přepodivné brouky, dobytek i plaz a šelmy taky. Z uznalosti za svých předků kredo dal nám opici pan kníže Colloredo. – Aby později tato naše sbírka neseslábla, slíbili nám do párku k ní vycpaného profesora Schnabla. Také sbíráme teď vysušené byrokraty a jed policejní na vlastní outraty.“ (Tolik o zvířatech.)
„Oudy máme, chvála Pánu Bohu, posud samé hodné, hanit je nemohu; jako Rakušané mlčí jen a platí, chvála Pánu Bohu, jsou to oudi zlatí. Takto podle počtu je jich pořád stejně, něco ujde, něco přijde, jako obyčejně. Jenom dvě neštěstí, ty cítíme nejhloub: že nám Jungmann umřel a že Trojan přistoup, avšak nezoufejme, jest to vůle boží, která na tom světě radost, žalost množí, vzývejme patrona českého svatého Jana, by seslal svou mlčenlivost na Trojana.“ 145 (Tuto se končí o oudech; nábožný básník ale opět ze zvláštní ochoty přidává krátké vzdechnutí k svatému Janu Nepomuckému strany Trojana, které se zpívá jako „Maria, pomoz, pomoz!“)
Svatý Jene z Nepomuku, drž nad námi svoji ruku, ať nám Bůh dá, co dal tobě, by náš jazyk neshnil v hrobě. Bože, jenž jsi nad oblaky a při schůzkách v Praze taky, pro jazyk svatého Jana račiž oněmit Trojana; smiluj se nad námi, vždyť se to sluší, tvoje jsme my, tvoje jsou naše uši. A vy ostatní patroni české země, rozpomeňte se na své plémě! Ty, svatý Václave kníže, dej Trojanovi před hubu mříže. Ty, svatý Vojtíšku, dej Trojanovi před hubu mřížku. Vy, svatí Crho a Strachoto, také vás prosíme za to, a ty, svatá Lidmilo, přisyp mu na jazyk písku, bude to celé české zemi k zisku.
Básně v knize Básnické dílo:
  1. STRNADU
  2. JAROSLAVU K.
  3. SLAVOMÍRU
  4. BUDISLAVU
  5. BOLESLAVU
  6. FRANTÍŠKOVI
  7. KOLÁŘI
  8. BUCHTOSLAVU ABYVÁSDRAKU
  9. KARLU
  10. VŠEM
  11. JEHLY, ŠPIČKY, SOCHORY A KŮLY
  12. OBRÁCENÝ SVĚT
  13. NEDŮSTATEČNOST
  14. TOAST
  15. DEFINITIO DISCIPLINARIS
  16. „ANI JEDINÝ PUNKTÍK NEPOMINE Z ZÁKONA“
  17. I. КРЕЩЕНIЕ
  18. PERFECTIBILITAS FIDEI CATHOLICAE
  19. MYSTICKÝ VÝKLAD
  20. MAT. VIII. 28–34
  21. NOVÝ NÁPIS
  22. „AUS IHREN WERKEN WERDET IHR SIE ERKENNEN“
  23. Z HISTORIE LITERATURY ČESKÉ
  24. SELSKÝ
  25. DEMONSTRATIO MIRACULORUM
  26. ECCLESIA MILITANS
  27. POMNĚNKY
  28. ROŽEŇ–SAMSON
  29. DŮKAZY SUBJEKTIVNÍ
  30. Pročpak mají mnišské cechy
  31. EVANGELIUM SOPHISTICUM
  32. PŘÍČINY PÁDU JEZOVITSKÉHO ŘÁDU
  33. SOCIETAS JESU
  34. KUPECKÁ VÝSTRAHA
  35. ETYMOLOGICKÝ
  36. KASUISTICKÝ
  37. NÁPIS NA BUDOUCÍ JEZOVITSKOU KOLEJ V PRAZE
  38. VETUS TESTAMENTUM PRAEFIGURAVIT NOVUM
  39. TALENTY
  40. ERDENGÖTTER
  41. DEMOKRATSKÝ
  42. OBERSTLANDESAMTSPROJEKT
  43. RUSKÁ KONSTITUCÍ
  44. INS STAMMBUCH Sr HOCHGEBOREN
  45. §1.
  46. POLITICKÝ
  47. FIGURA INVERSIONIS
  48. SUMÁRNÍ VÝTAH Z PROTOKOLU VALNÉHO SNĚMU STAVŮV ČESKÝCH I MORAVSKÝCH
  49. IUS REGALE
  50. PURKMISTRU SLAVNÉ OBCE B...
  51. VELMI MNOHÝM ČESKÝM BÁSNÍKŮM
  52. ETYMOLOGICKÝ
  53. OBRANA „PŘÍTELE MLÁDEŽE“
  54. ETHNOGRAFSKÝ
  55. GEOGRAFICKÝ
  56. MEČ A KALICH
  57. OZNÁMENÍ
  58. OST UND WEST
  59. ČESKÁ MODLITBA
  60. NÁPIS NA JISTÉM DOMĚ NA HRADČANECH
  61. NÁPIS NA SOCHU KARLA IV.
  62. LITERÁRNÍ ORIGINÁLNOST
  63. NOUZE NAUČILA DALIBORA HOUSTI
  64. ÚČINKY BĚLOHORSKÉ BITVY
  65. NÁPIS NA PRAŽSKÉM NÁDRAŽÍ
  66. PRAŽSKÉ VYSOKÉ ŠKOLY
  67. VERBA DOCENT, EXEMPLA TRAHUNT
  68. ANTIGALL
  69. PREPARANDA
  70. SKEPTICKÁ MODLITBA
  71. ORIGINÁLNOST
  72. KVALIFIKACÍ X., PROFESORA HISTORIE
  73. UČENÝ EPIGRAM Z RUŠTINY
  74. NOVÉ KACÍŘSTVÍ
  75. AKADEMIE PŘÍRODNÍCH VĚD
  76. DAGUERROTYP
  77. TEXT K HARMONII SFÉR
  78. ALLAH KEBIR
  79. HUDCI K SVÁTKU
  80. POETA LAUREATUS
  81. OBYČEJNÝ ČESKÝ LITERÁTOR VECE:
  82. Z NOVĚJŠÍ LITERATURY
  83. MISANTROPSKÝ
  84. PATRONI HALIČE
  85. KRAKOWIAKI
  86. MLÁDENCŮM A PANNÁM
  87. TRIPLEX IMMACULATIO
  88. INDIFERENTSKÝ
  89. UMGANG MIT MENSCHEN
  90. VTIP A BŘICH
  91. SATIRIK PŘED SOUDNOU STOLICÍ
  92. SYMPATHETICKÉ LÉČENÍ
  93. NÁMITKA DRU STRAUSZOVI
  94. BEATA VIRGO MARIA JESUITIS SALUTEM
  95. APOLOGIE TÁBORITŮ
  96. CO JEST BŮH?
  97. ŽIDOVSKÝ
  98. RADY ZVÍŘAT
  99. LES BOHÉMIENS ET LES CARAÏBES MODERNES
  100. Bůh, náš Otec, pro chování
  101. PODÁVÁNÍ MASA S OMÁČKOU ČILI LAETA COMMUNIO
  102. ARISTOKRATICKÝ
  103. VÝSTRAHA CÍSAŘI
  104. NEJKRATŠÍ SYMBOLUM
  105. LANDTAG
  106. NOVINA Z PRAHY
  107. Cui simile est Austriacum regimen?
  108. DOBROTIVOST V.
  109. KRLEŠ! KRLEŠ! KRLEŠ!
  110. COMPARATIO A MAIORI AD MINUS
  111. ČESKÁ HLAVA
  112. MODLITBA BYROKRATŮ
  113. V Jesenicích, slyšte, lidi, stal se žert,
  114. PROTICHŮDCI
  115. ZKAŽENÝ KRAKOWIAK
  116. NEJSI-li SLOVAN, NEJSI ČECH!
  117. SVORNOST
  118. ALEGORIE
  119. POZDNÍ ROZUM
  120. JESZCZE POLSKA NIEZGINĘŁA
  121. NOVÁ LITERATURA
  122. KAŽDÝ NĚCO PRO VLAST!
  123. DOBROSRDEČNOST EPIGRAMATISTY
  124. ZLE, MATIČKO, ZLE!
  125. X... stal se za své vytištěné ctnosti
  126. JEREMIÁDA O ČESKÉM DIVADLE
  127. INITIUM SAPIENTIAE
  128. Kterakpak vám nenadati učených knedlíků,
  129. LOGIKA A PRANOSTIKA
  130. EX UNGUE LEONEM
  131. ZLÉ A DOBRÉ SRDCE
  132. ČLOVĚK
  133. VÝSTRAHA
  134. VERSUS MEMORIALES
  135. ZLODĚJ
  136. BÁJKA POLITICKÁ
  137. PŮJČKA ZA OPLÁTKU
  138. TOMÁŠ II.
  139. Se sedlákem div se stal,
  140. EKONOMICKÝ
  141. RADA HLOUPÉMU JANKOVI
  142. OSEL A LIŠKA
  143. Řádný člověk, když je mlád,
  144. ŠLECHTICKÁ KREV
  145. Lenoš a řvi,
  146. Napřed proč?
  147. HONORATĚ Z WISZNIOWSKÝGH–ZAPOVÉ
  148. VLASY NA PAMÁTKU
  149. VESELÉ SLEČNĚ
  150. SMUTNÉ SLEČNĚ
  151. PANU VOJTĚCHU WEIDENHOFFROVI
  152. PETRU MILOSLAVU VESELSKÉMU
  153. DO PAMÁTNÍKU SLEČNĚ JUSTINĚ JEŘÁBKOVÉ V BOROTICÍCH
  154. I. TYROLSKÉ ELEGIE
  155. 2. KRÁL LÁVRA
  156. 3. KŘEST SVATÉHO VLADIMÍRA
  157. NÁBOŽENSTVÍ
  158. Zdvihám kypící rozjařených chův
  159. Bratře Čechu, shoď černou hazuku!
  160. Krásná dcero českých luhů,
  161. Vrahu Rakušane, kams nám Slezsko dal,
  162. DUMKA NA BATELOVSKÉM VRCHU
  163. DO PAMÁTNÍ KNIHY V BUKOVINĚ V TATRÁCH
  164. STARÁ PÍSEŇ
  165. ZDVIHNI SE, ZDVIHNI!
  166. Smutná komůrka, tmavá noc,
  167. ŠPAČEK, BÁSNÍK A OSEL POD LÍPOU
  168. TYS BRATR NÁŠ!
  169. 19. BŘEZNA 1845
  170. KARLÍČEK
  171. CITLIVÁ VEČERNÍ
  172. MÁ HVĚZDA
  173. PRVNÍ JENERÁLNÍ SCHŮZKA ČESKÉHO NÁRODNÍHO MUSEUM 1847
  174. PÍSEŇ O TOM NĚMECKÉM PARLAMENTĚ
  175. LOUČENÍ ČECHŮ OD NĚMECKÉ ŘÍŠE
  176. POSLANEC SELINGER ZPÍVÁ:
  177. SEDMERO VZDECHNUTÍ K MINISTERSTVU
  178. OZNÁMENÍ OHROMNÉ A ZNAMENITÉ HUDEBNÍ AKADEMIE
  179. STADION JAKO CHŮVA
  180. I.
  181. II.
  182. III.
  183. IV.
  184. V.
  185. PÍSEŇ
  186. FIALA
  187. báseň bez názvu
  188. báseň bez názvu