ARNOLD Z BRESCIE.

Adolf Heyduk

Synoda vynesla svůj krutý soud, že mlčet věčně, něm být ten bloud, jenž v otčinu svou navrátil se mnichem a jehož výmluvnost je Římu hříchem a papež Innocenc, jenž v Římě seděl, jej ze vší Italie vypověděl; v cizině se smrti dožije žák Abelardův, Arnold z Brescie! Tož Arnold dříve než by času ztratil se k mistru svému do Francie vrátil, leč přes zátopy hany k lidstva hodu zas sentskou navrátil se na synodu. Však sentský opat zákeřnými slovy Sedmému napsal králi Ludvíkovi: Ó pane! Věz, že lotra trpíš v říši, a zhyneš, tvá-li vůle nepospíší a nevyhladíš po své říši všudy, co Arnold volně káže: samé bludy.“ A stalo se, prchArnold do Curychu, by léčil králů nenasytnou pýchu, a všecko kněžstvo z jeho slov se chvělo, leč v ochraně byl Quida de Castello; do Kostnice prch’, kde volně učil, král i papež týral jej a mučil. Když papežem se přítel Quido stal, k návratu Arnoldovi právo dal, jenž otevřeně hájil práva lidu, leč novou vrhl na sebe zas bídu. I vedl k právu lid a srdnatosti, by nebál podlé papežské se zlosti a šlechty zchátralé a její kliky a soustředil se v státu republiky! Však Roger král a papež Eugen Třetí a vasalové jich jsou rozezletí, že města ztratili a svoje práva a Arnold podněcovat neustává. Bylť papež z Říma vyhnán se vším dvorem a protloukal jen žebrotou se skorem, sem tamo potloukal se po tři léta, a volnost zrála, v Římě, v městě světa. V tom Bedřich německý byl zvolen králem a slíbil papeži, že v čase malém jej na trůn dosadí a národ zkrotí a zničí vše, co k odporu se srotí, jen aby papež také v onom sporu se po bok jemu stavil v hněvném vzdoru, by pomohvyplenit, co Arnold nasil a v svém se Lateráně zatarasil. Arnold byl střežen však a odveden, lid o jeho dbal obezřelou stráž, a v bezpečí hned z rána vyveden: Jdi mezi lid zas, strážce náš, buď otcem nám, my věrný lid jsme tvůj, jdi do kraje a chabé posilňuj, by sílil se; snad brzy přijdou řeže, v nichž dobudem svou volnost od papeže.“ Leč Němec Rudovous, jej znova stih’, i jal a pevně v klepetech svých měl. Buď dvojí stráž při jeho veřejích, sic prchne zas a pak snad pomoc není!“ A stalo se, leč vážně v divém ržání lid žádal Arnoldovo za vydání, leč papež nesvolil: „Jej nevydám, spíš věčnou kletbou církve hrozím vám, jej budete-li poslouchati směle a ne zas mne: náměstka spasitele!“ Leč Římané hned odvětili k tomu: Ne, nikdy, raděj v ssutinách svých domů chcem zahynout, to Hadriane věz, a posel tvůj, tvůj odvážlivý kněz, jenž přinesnám tvůj hrdý, smělý vzkaz, byl probodnut a probodnem vždy zas, kdo k nám se odhodlají statnou řečí; jeť Arnold světec, který zlobu léčí, je otec náš, je dobrodinec lidu, nech si svůj vzkaz a nás nech v božím klidu. A plakal Hadrian: Ó lidé zpupní. A císař radil papeži: „Jen dupni na tu svou rozkvašenou římskou luzu a pusť v ni interdiktem strach a hrůzu!“ A stalo se; lid prosil, spor se vleče, senát v posled pokořil se kleče i odprosil, by skončila se bída, a slíbil hned, že Arnolda mu vydá. Leč Arnold prch’, než papež by jej soudil, kardinál jej chyt’, an v zemi bloudil, však nežli ve vlastní se krvi brodil, campagnský ctitel věštce vysvobodil. Vtom do Říma vtrhBedřich rozhorlen, a papež slíbil, jak král Bedřich ždá jej korunovat první vhodný den, když živého mu Arnolda v moc , a obuv zlíbá mu při lidu shoně a povede mu v jízdě jeho koně! Král svolil hned a Arnolda pln chvatu hned papežovi poslal po legátu, bylť Němec, vše chtěl svému ku prospěchu hned vykonat a v hruď se tloukpln vzdechů, jak štolba šel papežskou za brunou a domů přišel s carskou korunou. Pak hned byl Arnold do žaláře dán, a aby nemohprchnout, ukován, a žalář silnou opatřen je stráží, z vyvést jej se nikdo neodváží. Teď, buřiči, bude s tebou dost, nic nezmůže tvá lidu hotovost, chtěl’s bez zákonů našich hrdě žít, chtěl’s naše statky, naše práva mít, a kam jsi koli sunul svoji nohu, tam bouřil’s národ proti nám a bohu, chtěl’s na všecko, nač žádostivě hleděl, by měl; by v našich domech pyšně seděl, by našich polí užíval a statků a jeho vzpouře chtěl’s a země zmatku; tys chtěl proň maso, nám chtěl’s dáti kost, teď ztrestáme církve na žádost, že proti pánům svým jsi bouřil lid, leč zkrotneš za týdena bude klid!“ Byl denně mučen, denně vyslýchán a vysmíván a tupen byl a štván, byl bit a spoután, odřena... mu pleš, jen drž! Či s posvěcením v peklo chceš a ďáblům kázat, tvůj co smyslil pych, i chlubit se jim, žes byl kněz a mnich, by druž ďábelská v úctě se lekla a nesmýkla do sedmého pekla, kde na škvarek se záhy upečeš! Proč vrátil ses a z kýho práva moci bys klid a mír nám vzdorně vyhubil? Lid bouříš proti svatému nám otci, ej ďábel tobě mistrem v šalbě byl! Jen mysli jitříš, bouříš; panské rody i senát, lid; kam tvá zpupnost vést? – k bohu vést, jenž žádá družné shody a bleskem stíhne vašich duší lest!“ A svatá mše a kněžské posvěcení? To u boha, všech otcepranic není, to výmysl je všecko satanáše co rouškou podvodu, jejž církev páše! Jen spílej dál a řády naše haň, jen upírej nám lásku, úctu, daň, kaž, by lid velel nám, dřív jen prosil, a potom kliď, co hříchem svým jsi osil, ty bohopustý, nectný pleticháři! A ty, že stál jsi ondy při oltáři? Tos leda ďáblům vzdával vděčné díky, že kněze rdousili, tvé protivníky. Jenž plazil ses mu u kopytných nohou... Leč prosby tvé pranic nevzpomohou, a jisto jest, že záhy přijdeš k nim, bys vdýchal v šílenství jich čmoud a dým; jdouť čerti pro tebe, mít chtějí, bys změkl při škvaření na oleji, aj, těšíš se asi, vrahu, nuže, kde senát tvůj a zda as peklo zmůže? Kde senát ten, jenž kryl tvůj blud a lež? Aj, zalezli ti roztoulaní psové, proč nemluví dnes luzy pochopové? Ba senát mlčel, bál se promluvit, a mlčel šlechtic, mlčel všechen lid a nedbal, že mu lidská práva brali i podvolil se papeži i králi, již starou vládu všecku na se strhli, a ohlávky na lidu mezky vrhli. A mnicha nutili, by odvolal, a řekl lidu: „Bloudil jsem a lhal.“ Jen pánům sloužit musíš, sloužit máš, ti chrání , jsou síla tvá a stráž, a v úctě chovej Ježíšovo slovo, zpět císaři dej, co je císařovo, a pokoř se a navrať jim svůj dluh, tak radili, čiň věrně, co chce Bůh. Však neodvolal Arnold, mužně stál. nejsem lhářem, abych odvolal. nenuťte mne, dost! Chci duše klid. V svých zemích právo jedině lid, to pravdy líc, vy chcete pravdy rub. V svém právu lide stůj a nebuď hlup, tvé jsou ty role, nivy, zahrady, a za ty nebeř žádné náhrady, a za to bojuj, statečně se braň, a kdo to loupit chtí, těm polti skráň. Jsi svéprávný, drž, co ti dali otci, jen tak své bídě můžeš odpomoci! Buď svoboden, v svá práva mužně vkroč a nekloň se a nepros! Neotoč, buď v Římě tím, co papež být chce sám, či umírat chceš věčně, se ptám? Vem v ruce zbraň a rychle nepoleň a papeže i krále z Říma žeň! Věz, mimo právo lidu práva není, smrt mám hned! To moje přesvědčení. To je odpověď vám, rudí kněží. A kardinálé k papežovi běží a sápou se jak rozkacení chrti: Stvrď výrok náš, mnich odsouzen jest k smrti. Však církev římská neprolévá krve tož uškrťte jej, uduste jej prve, pak jako mrchu v příklad době příští na kacířském jej spalte popravišti, a katům děli: „Tam jej doprovoďte,“ a hnusný povel: „Do Tibery hoďte, tak nepoteče krve krůpěj jedna a duše jeho padne do bezedna.“ Když knězi konali, jak výrok zněl, Řím všechen po dní deset v pláči dlel a dlouhá potom léta ještě lkal a jenom Bedřich s papežem se smál, a korunovační když odbyt rámus, Řím všechen zpívalTe Deum laudamus!“

Patří do shluku

michna, šlik, kacířský, cizák, chám, žoldák, bavor, hanuš, zikmund, bavorák

113. báseň z celkových 220

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. JAN ŽELEZNÝ. (Adolf Heyduk)
  2. DOMINIK SCALZO A JESU MARIA. (Adolf Heyduk)
  3. Rekrut. (Adolf Heyduk)
  4. KARAFFA. (Adolf Heyduk)
  5. VÁCLAV VCHYNSKÝ. (Adolf Heyduk)
  6. Hody kostolanské. (Adolf Heyduk)
  7. FRIDRICH Z NORIMBERKA. (Adolf Heyduk)
  8. IN HOC SIGNO... (Josef Svatopluk Machar)
  9. SEDLÁK A DĚLNÍK. (Augustin Eugen Mužík)
  10. Husitský desátek. (Adolf Heyduk)