Hladovějící Rus

Antonín Klášterský

Kdo své děti rád, zda nechá ruské děti trpět hlad? Kříž za svět celý vzala na svá bedra Rus, mocná kdys a štědrá, a klesá již. Jde na kříži za blud svůj dotrpěti, leč kříž se svalil na matky a děti. Kdo zvedne jeho tíž? Ty děti nahé jsou a zimou zchladlé, naběhlá mají bříška, tváře vpadlé, a jejich oči, proč že trpět mají, se tolik ptají. Kdo své děti rád, zda nechá ruské děti trpět hlad? Vstát vzkříšená-li Rus , vstáti znovu ze svého jednou rovu, jim dejte jíst! Neb budoucnost v nich, spása svaté Rusi, i ona zhyne, ty-li umřít musí jak ptáčci spadlí s hnizd. Za to je živte, jak nás živil slovem Turgeněv, Gogol, Puškin s Lermontovem. Či marně učil Tolstoj, Písmo v dlani, nás slitování? Jsme s Aljošou a s dětmi u kamene. Kdo na Iljušku, kdo z nás zapomene? Jsme druh a druh! A to, co ďábel rozmetal v skon všeho, zcelíbuďme nástroj v ruce jeho! – a zvedne lásky Bůh!

Patří do shluku

jho, potupný, výheň, hřeb, děsný, okov, blasfemie, svíjet, děs, železný

254. báseň z celkových 719

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. MÁTUŠKA, SVATÁ RUS... (Xaver Dvořák)
  2. Ukolébavka. (František Cajthaml-Liberté)
  3. I. Kdys v mrtvém tichu, kdy se nehne list, (Bohdan Kaminský)
  4. VÝZVA (Antonín Sova)
  5. TAJEMSTVÍ ZEMĚ. (Augustin Eugen Mužík)
  6. Alojsu Jiráskovi. (Josef Václav Sládek)
  7. Aiolova harfa. (Augustin Eugen Mužík)
  8. Vlasti. (František Cajthaml-Liberté)
  9. DER ARME TEUFEL. (Alois Věkoslav Haber)
  10. Jinak na to. (Adolf Heyduk)