CO ZA PĚT MINUT PROLETÍ DUŠÍ

Josef Svatopluk Machar

A zas ta oblaka! Sny letních nebes se zdají viset nad bílými domy a přece plovou - u moře jsem sedal a víc než vodní pláně vábila ta oblaka Baudelaireanořek to v básni v prose. Zdálo se mi dneska, že stojím kdesi na vypjatém chlumu že blízko dole listnaté jsou lesy a stromy rudé jsou a žlutépodzim a jsem věděl, že jest ještě červen a bolest kousla : Jak? Podzim? Podzim? Kdo připravil o to moje leto? Vtom procit jsema srdce moje bilo jak ptáčkovo, když svíráme jej v dlani. – Ty hodinyty u mne i ty vedle i budík v kuchynijdou jaksi spěšně, jak o závod se všechny předbíhají i dny konečně jaksi rychlej běží i měsíce i rokyvšecko kvapněj než jindy bylotenkrát: dny jak moře co bylo času, nežli přišel večer a roky táhly se jak invalidi snad přidává tak do kroku si Život, když k cíliUmřel tedy zase básník hned šmoci psali elegické vzdechy, řad superlativů zas oprášili a postavili je do záře slunce a potměšilé kavárenské klepy i ledabylá lhostejnost si berou věčnostní talárzjistí nebožtíku vděk národa a nesmrtelnost svěží nic platnosmutně směšné jsou ty Čechy a sudbě své v nich nemůž ujít nikdo den po pohřbu se uveřejní řeči a výčet osob, které byly při tom pak ticho o mrtvéma žíti budou dne radostibarfilma pražské vtipy a nakladatel jak princ Hamlet kdysi nad makulaturou dál dumat bude jak napsal jsem – – V záři slunce vlní se žitné polešedým stříbrem hrají ty těžké sem tam klátící se klasy z nich chrpy vyhlednou a schovají se. – Mez voní douškouvršek tamhle stojí a směje se svou bujnou svěží travou a břízka na němpotřásá si listy kde viděl jsem toano, na Těšínsku a chtělo by se zas ten obraz vidět a člověk by chtěl za ten obraz platit dnyměsíci inejistého žití Jít po mezi a hladit ony klasy Co za radost v očích ze života to malé třínedělní hravé kotě i dítěvlastně ji každé mládí i prvá tráva, prvá zeleň listů ty, člověče, měl bys dát ze stavení zrcadla všechnavždyť ty sporé vlasy se dají česat také po paměti. – Den co den tady haldy čerstvých novin a člověk, zvyklostní tvor, sedne vážně a čte a čtea , že byly týdny i celé měsíce, kdy v cizích městech se novin nedotknevěděl, zda pátek či úterý jebylo mu tak dobře Tak přijde ten a onenvzdychá, teskní, že zle je u násžravost bezohledná a podlost dušínestud jedněch tady a lhostejnost a omrzelost onde stav zoufalý. – A když vám to řekl poctivým veršem duše zbolestnělé, vy třepajíce nemoudrou svou hlavou jste mínili, že jsem jen černovidec, že právem arci, neboť raněn byl jsem prý osobněeh, vizte, hlupáčkové a slepýšii vám teď světlo vzchází a děsíte se, že je siné, hrozné Zas první švestkypříroda máť stará se o tvůj jazyk, koruno všech tvorů ten strom, tu švestku vidímnenápadná a sporá, jako matka venkovanka a tyhle švestkyv nich jsou děti její plod květů láskyjádra, z nichž by vzrostly stromečky jednoujak se postarala máť venkovanka o ta zrnka svoje, do světa je nutno poslat bude: je zahalila skořicovým trikem do tuhé pecky zavřela ta tílka a sladkým masem obalila pecku, a modrou koží pokryla pak celek, dítě odejde a padne k zemi a pecka roztrhne se, by to jádro ve hlíně země jíst a sílit mohlo krmičkou sladkou. – Člověk přišel, orval, neb mínil, že mu příroda hod strojí co orvat mohlmáť strom nemá zbraně, ba, sotva steskem zašumět si může a tak je rok co rok a celý život tak dávaly i matky venkovanky své syny za vojáky císařovi a dílně dějinJistí se nám všude, že válek nebudebláh ten, kdo věří snad krvavých nejenže pochybuji, vždyť člověk dravec je i stát je dravcem a žijí z vražděnía stane-li se div úžasný, že do museí dají děl, pušek, granátů a bodel spousty pak válčit měšci bude se a hladem, podkopy valut, hospodářskou fintou a bědní dějepisci budou musit se učit modernímu psaní dějin Hle, mouchazlobila , ohnal jsem se a malý letoun pad mi mrtev na stůl sklem zvětšujícím dívám teď se na ni oh, jaký zázrakjaký stroj to jemný, jak sestavenýa ji člověk zničí, že rušila ho dotěrností svojí a ona snad jen družně zatoužila tvor s tvorem se tak trochu poznakomit jak říká Rus děl: Vy říkáte to nic víc, jen: říkáte tokdyž mi teskně ty slzy v hlasu jejím stále slyším kdys vyprávěla, kterak ráda Vy říkáte tonevěřil jsem slovu neb víru mi z duše vytrhaly (i vytrhali) s kořeny. Tož pouze: Vy říkáte toona šlaten pohled poslední pohled její bude asi to poslední, co jistě vidět budu v poslední chvíli svojíBozi, moci umřít tak bez rozruchu, svědků, novin, lidí jak vyvrácený strom kdes v hloubi lesa jak moucha v letu maně uhozená jak poslední ton večerního zvonu ten ton, jenž v červeň západu se lije nad naším Labem – –

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 2 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

130. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. LESNÍ STEZKOU. (Antonín Klášterský)
  2. DANTON. II. (Josef Svatopluk Machar)
  3. LETNÍ BOUŘE. (Alfons Breska)
  4. VÍDEŇ. (Josef Svatopluk Machar)
  5. JÁCHYMOVSKÁ ELEGIE (Antonín Sova)
  6. BORODINO. (Josef Svatopluk Machar)
  7. VII. VLASY. (Josef Svatopluk Machar)
  8. MOTIV VYPŮJČENÝ ZE STARÉHO LESEBUCHU (Viktor Dyk)
  9. LÁZEŇ (František Gellner)
  10. 15. –21. ČERVENCE 1935 (Josef Svatopluk Machar)