WILHELM II. I. R.

Josef Svatopluk Machar

Z dílny přírody se dodávají takoví a tací muži, ženy, s takými a těmi dary ducha, vášněmi a ctnostmi, zálibami, sklony, dědictvím a zatížením Osud-loutkář sesbírá je moudře, postaví je na jeviště světa, nechá jim tu zaimprovisovat tragedii, komedii, frašku podle povah duševního fondu. Seřetězí činy k článkům příčin, přesným důsledkům vyplynout z nich což se potom zove historií národů a států toho světa. Příroda všakkdo nemá síly nemá invence dostnemá touhy nebo nechce anitaké možno, že zlenivělači se zdá ji, že dnům našim postačiti mohou šablony a klišé byvších časů vidno pouze, že pranic nedbá, aby každý výplod dílny její na jevišti dějin vystupoval jako čistý, svěží originál Wilhelm II., rex a imperator, takto do dějin všel: vzala formu, z níž byl Julian kdys, svatý plamen, vyšel, když se antický den chýlil k soumrakujiž potom formovala Karla Dvanáctého, krále Švédů s duší vojáckého puritána stále dychtivého laurů bitev; také v jeho nitru hořel oheň, kterýjako u všech z této formy zžíhal v zárodku hned každý nárok na to obyčejné lidské štěstí, lásku, ženy, dětíza pár roků Josef Druhý vyšel z téže formy neklidný ten Habsburg, hrůza rodu, neboť tak se vymkl řádům jeho, že byl člověkema touto formou vytvořila v posled Hohenzollra. Byl kaz v kadlubu? Či byl příliš opotřebován? Či Příroda máť zvykem žen se něčím zabírala pozor nedávajíc, že se hatí pod prsty práce neforemná? Nebo chtěla k rozmaru a žertu stvořit parodii synů ohně? Jak se ušklíb starý Osud nad ním ale nevrátil ho. Jeho věcí není výběr ani korektura. Vzal jej, postavil do středu dějin, díval se k těm proměnám pos jeho, slyšel mluvit jej a viděl jezdit, blýskat helmou, velikými slovy, pozoroval tiše jeho činy, plané plody těkavosti duše, viděl vzrůstat jeho v nebe, viděl je tam nabízet se bohu za oprávce zkaženého světa, viděl národ vším tím zanícený, pastory a vojsko, profesory, junkry, básníky i demokraty, muže, starce, ženy, panny, děti, jak mu leží před trůnem a hledí ke rtům jeho v zbožném vytržení a když chtělo se mu v žhavé touze šavli tasit, zkrvaveným laurem po příkladech slavných zkrášlit čelo Osud dívající se, kam dojde smělost jeho, pošetilost jejich nechal ovšem vytasit jej šavli. Potom díval se, jak miliony řvali nadšením a pušky brali, na hranice šli a pěli písně, krev jak dali za fantasma jeho, jak se zpustošila města, pole, jak se svět stal rozbouřeným mořem, živobytí utrpením, trýzní tu vzal Osud blánu zápisníčku, jako počtář táhl pevnou čáru, srovnal příčiny i výslednici načež sundal s koně Hohenzollra, vzal mu šavli, strhl bílou přilbu, vystrčil jej prudce v zákulisí, kde se ocit na střízlivém světle v očích spoluherců. Stál tu rázem jako proklatý hráč, bědný tlachal, prázdný diletant a břídil dějin, jenž se hrůzou chví o živobytí. Vzduté vlny lidstva bouřily se, pěny krve nesly na hřebenech, díval se k nim vytřeštěným zrakem měl jistotu, že nedostříknou v jeho ústranítu uklidnil se, zapálil si tiše cigaretu, začal z kulis jako prostý divák pozorovat běh her na jevišti divil sea velice se divil, že se dále hrajevůbec hraje bez něhoa že se přece hraje.....hraje...

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

203. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. RUS. (Josef Svatopluk Machar)
  2. OSUD (František Gellner)
  3. V PODSVĚTÍ 1915. (Josef Svatopluk Machar)
  4. SHAKESPEARE (Josef Svatopluk Machar)
  5. TIBERIUS. (Josef Svatopluk Machar)
  6. VŠECKO ŘÍCI. (Josef Svatopluk Machar)
  7. DÍK. (Karel Dostál-Lutinov)
  8. CREDO. (František Zavřel)
  9. JOSEFINA. (Josef Svatopluk Machar)
  10. VII. VLASY. (Josef Svatopluk Machar)