CÍSAŘ A PAPEŽ.

Josef Svatopluk Machar

Sire, dojat láskyplnou pozorností, jíž poctívá Veličenstvo Vaše, a opravdovou zbožností, již jeví Francie, církve nejmilejší dcera, kdys ztracená a zase nalezená neváhám říci, že z dnů dosavadních, jež dopřál Hospodin mým spatřit očím, jsou tyto nejkrásnější. A tím více, že rádců obavy a různé hlasy zdržet chtěly v zdech svatého města, o losu mluvíce mi avignonském, o kaplanství u francouzského vládce a vyznám též, že výstrahplné rady dost znepokojily choré tělo, však duch byl silen: šel jsem a jsem blažen, že rad jsem poslech vnuknutých mi Pánem. A dobře udělala Svatost Vaše. Hle, otče nejsvětější, což jsem nemoh dát generálu místo listu pro Vás brigadu vojska, jako Filip kdysi, když odvésti chtěl z Říma Boniface? Jak nízké tlachy! Francii jsem odved od krveplné cesty revoluční a vrátil jsem ji náboženským řádům, jsa přesvědčen, že výchovná moc církve je pořádku a klidné stability pilířem prvýmnárod můj pak uznal, že vedle oltáře i trůn stát musí co druhý sloup, a miliony hlasů vyzval na něj. Oddaný syn církve prosil hlavu její, popatřiti na zbožnou dceru. A své dynastie člen prvý, poprosil jsem Svatost Vaši, by, jako kdysi Karlu Velikému, předchůdci mému, před tisíci lety i mně dát ráčila své pomazání. A jist jsa, že je Veličenstvo Vaše nástrojem mocným v ruce Hospodina, rád vykonám, co ve vůli je Boží. On označuje Svoje vyvolené vždy předemSire, tak také rozlít ráčil kol skrání Vašich záři jasné slávy a nepřátele vydal v ruce Vaše Co voják rozpoznal jsem, svatý Otče, že Bůh je tam, kde víc je regimentů, i snažil jsem si předem zajistiti nebeskou milost, jak jen možno bylo, jinak věřím v morální moc jeho. Sire, z činů Jeho poznati lze vždycky úmysly Jehoovšem lidský rozum let valných řadu často potřebuje. Mám, svatý Otče, upřímně Vám říci své mínění? , pravda, věřím v Boha, příčinu poslední a původ všeho však nevěřím, že měl by chuti řídit svět nicotný a zemské věci naše. Je všude, životem je, hybnou silou, jen soudcem ne a docela ne katem kreatur zemských. Ty svůj život mají ne odlišný od mravenců, včel, zvířat a při zrození přinesou si na svět dědičně v krvi nebo ve vlastnostech (a nejsou, arci, vinni tím ni oním) předpoklad jistý, z něhož vzroste něco, co Osudem zvem. Ten pak jimi vládne jak despotřeči o svobodné vůli jsou pohádkou. Tak časem vstane člověk, jenž určen bývá za velký pluh dějin a rozorá ta lidská mraveniště jsa nositelem myšlenek a plánů, jež řídí Osud, ne však vůle lidská. – Ve středověku, Vaše Veličenstvo, kdy církev střehla oveček svých přísně, jak řády její kázaly, by byla řeč, jak je tato, důvodem pádným pro svatou inkvisici. Dnes jsme dále, dnes vysvětlíme sia odpouštíme. vidím, že je Veličenstvo Vaše jen voják velký, vladař, státník moudrý, však svatá theologie Mu cizí. A Vaše Svatost věří bez výhrady? věřím. Všemu, čemu církev učí? věřím. Nu, snívám o tom, chtěl bych vrátit církvi zem zaslíbenou, město Jerusalem a přenést římských biskupů tam sídlo. Což Řím? Byl hlavou pohanského světa a pouze nerozumem předchůdců mých se sídlem papeže stal. Jerusalem a Palestina... jaké oživení by musila ta místa dáti církvi! Ne, nemožno. Jak opustiti hroby všech mučeníků, knížat apoštolských? Proč nevzít místa posvěcená Mistrem a spokojit se jenom učeníky? Ne, nemožno. Jeť Řím jak srdce světa a v středu těla církve ležet musí! A vhodit srdce, jak si přál král Richard, v střed nevěřících, probíti se k němu a udělat je novým centrem církve? Dát Syrii mu, Persko, Arabii, Indii, Čínu? Země zaslíbená by dvorem papežovým potom byla a velký císař světa mečem jeho? Sny Vaše, Sire, jsou poletáním orla nad horstvem, mořem, pouštěmi a dálkou, však člověk smrtelný v své stoje brázdě jen oči zacloní si, hledne za ním a chápe-li, kam směřuje let jeho, hned cítí také, sám že zemře v místě, kam Bůh jej postavil, a touhy nemá svým matným chodem za letem spět jeho. Což... dosti času. Nejsem snílkem slepým a hrám-li jednadvacet, stanu vždycky již při dvacíti. Prozatím... jak pravím... A vlastně lituji, že na svých cestách jsem nebyl v Římějaký to as pocit prach cesty šlapat, jíž šel Caesar kdysi... Vzduch dýchat Augustův a vidět místo, kde velký Trajan odpočinku došel... Ach, myslím, svatý Otče, kdybych přišel, že nebyl bych moh pak odejíti a proto také raděj Svatost Vaši jsem pozval do Paříže, tuše předem, že vyhoví dětské oddanosti. Můj předchůdce, ten císař Karel Velký neváhal sice pro svatý jít olej do města Římačasy změnily se a mezi jím a mnou je valně příhod, tak Revoluce naše ku příkladu a synovství své k popříti nesmím Rád přišel jsem a rád po starém zvyku korunu vstavím na skráň Veličenstva Ne, prozatím jen ono pomazání olejem svatýmo koruně samé rozhodnem potom. Času dost je vůbec v chrámě rozhodnouti o věci. Jen pomazání. Tuším, čelo, hlava, ramena, dlaně – – Vidím, svatý Otče, že unavil Vás rozhovor ten valně tož odpočinout račiž Svatost Vaše a sebrat síly k pozítřejší práci. – – Ó Hospodine, drž svou mocnou ruku nad církví svojí! Neopouštěj, Pane, věčného města Říma a svých sluhů!

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 10 míst, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

46. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. JEHO DOPOLEDNE Z R. 1805. (Josef Svatopluk Machar)
  2. VÍDEŇ. (Josef Svatopluk Machar)
  3. MARIE ANTOINETTE. (Josef Svatopluk Machar)
  4. Z DENÍKU Mlle DE T. (Josef Svatopluk Machar)
  5. DĚJINAMI. (Josef Svatopluk Machar)
  6. 15. –21. ČERVENCE 1935 (Josef Svatopluk Machar)
  7. VII. VLASY. (Josef Svatopluk Machar)
  8. VERŠ PUŠKINŮV. (Josef Svatopluk Machar)
  9. RUS. (Josef Svatopluk Machar)
  10. DVA REBELOVÉ. II. (Josef Svatopluk Machar)