ORCAGNA.

Josef Svatopluk Machar

... proč messer Lucanevíte, co vím tak rázem zhas jak ve průvanu světlo, v let květu zrovna, v plné síle muže vy nevíte to. A co pravilo se, že náhle se cos v hlavě jeho změtlo, to pravda není. Ale bylo pravdou, že začal plaše straniti se lidí, že z domu za dne ani nevycházel a šel-li večer, plížil se jak škůdce či tajný lupič, kukli stáh v oči a takovými uličkami chodil, kde bylo pusto. znám důvod toho a povím, by byl konec planým řečem. Vy víte, jak si signorie z Pisy, ghibellinské nepřátelské Pisy, poslala v město naše k Orcagnovi, by přišel vyzdobit jim uměním svým v podloubí strop a stěny na hřbitově? Nu, co je pravda, obec postarala se o pokojný sen svých mrtvých krásně: loď poslali k břehům Palestyny a dali přivést náklad svaté prsti, jíž posypali celé svaté pole myšlenka dobrá, jež by neškodila i tady, v naší drahé Florencii, což podotýkám jen tak mimochodem. Ten hřbitov v Pise stál je mnoho peněz a ještě víc dát pyšné město chtělo, by nezůstalo dílo bez koruny. Co tedy s Orcagnou si vyjednali, určitě nevím. Jedni řeknou tolik a druzí tolik, jistoty však není, jen tolik jisto, že se malíř ihned nadobro přestěhoval v město Pisu. Tam tedy v zasedání signorie navrhl pánům předměty své práce, tož Triumf smrti, Poslední soud světa, což obojí byl velmi trefný nápad, neb na hřbitovech tak člověk bývá nachýlen k přemítání sledních věcí, a také jednohlasný souhlas pánů ten návrh schválil. Vykládat vám nechci, jak dílo rostlo, podotýkám jenom, že malby zdařily se Orcagnovi líp, než ty, jež zde proved ve Florenci to víte snad, že vlhko zničilo mu plod práce jeho na zdech kaple Ricca ve San Novelle? Nedávno jsem byl tam a z freska zbývá jen trochu barev nu, taký malíř musí stále zkoumat a z nehod svých se musí stále učit jak každý svědomitý řemeslník... Ten Triumf smrti nebudu vám líčit, věru stál by za to taký obraz pro rozvržení látky, množství figur, i lepost barev, pro hlubokost dojmů, vy oceníte, třeba neslyšeli, když i jen letmo naznačím vám obsah druhého díla, Posledního soudu. Je vznešený jak Božská komedie našeho Danta. V středu sedí Kristus s Marií Matkou v slávě svatozáří. A Spasitel zří přísně k levé straně, kde hříšníci se kupí odsouzení, zoufalství kroutí v křečích těla jejich, očima jen smilování ždají, neb nohama se brání proti čertům, již za nohy a roucha stahují je v plameny rudé, které z dola, z pekla, jazyky chtivými je olizují. A Spasitel obnaženou ránu v svém levém boku, jak by jim chtěl říci: též ta vás nespasila, zatracenci! A Maria, ta panna milostivá odvrací tvář svou, ne však z pohrdání, leč že líto duší odsouzených a že zná, jak tu málo zmohou prosby, když věčná spravedlnost začne trestat. Kol soudícího Krista poletují andělé s křížem, korunou a hřeby a nad těmito vznášejí se jiní a polnicemi zovou mrtvé z hrobů den hrůzy, před níž hříšné duše naše v čas zachraň milost Tvoje, Máti Krista! A messer Lucanechť i jemu ráčí Pán dát svou milost, duši jeho přijme do slávy svoji v místa vyvolenců vy víte, že byl messer Luca přesný a v půjčkách vždycky nejvýš opatrný. Když půjčil, rád v čas dostal svoje domů i s úroky, jak bylo umluveno. Tak před lety i Orcagnovi půjčil, jenž chuti měl víc k životu než k práci, a vlastně práce nebylo, bylť neznám a mocní naši, kláštery a páni, tak nespěchali tenkrát zakázkami, jak dnes se děje. Půjčil messer Luca a proto, že rost v přízni od chlapectví s malířem tímto, a že úpis dostal, kde úrok stanoven byl větší nežli jinde. Že Orcagna těch peněz dlouho neměl, že tučné dny mu velmi záhy ušly a na hubené nezbylo z nich pranic, mysliti se. Lehkovážná čeleď jsou malíři. Jim skutečnost je malbou a malba pro živou skutečností. A proto lehce zmetnou obsah obou i potřeby i jejich požadavky. Čas vypršel a Orcagna dát nemoh a nejen nemoh, ještě mínil nad to, by messer Luca ještě půjčkou další jej založil a pověděl to lehce, jak o hrst oliv by mu vlastně říkal. A messer Luca ovšem odmít žádost a lhůtu tří dní dal mu k zaplacení. Však nezaplatil malíř lehkovážný. I nelenil náš messer, šel a vstoupil na cestu soudu, neb byl, jak jsem řekl, člověkem přesným, úzkostlivě přesným. I zavřen Orcagna byl podle práva. Snad pro své štěstíneb by býval musil zemříti hladem, dál jsa na svobodě. Když chtěli dát mu malovat ty fresky u Santa Novellatu malbu, víte, již vlhko zničilotu musili jej vyplatit ze šatlavy. Tehdy malíř pohrozil v smíchu přítelíčku svému, že bude na něj dobře pamatovat, a že mu dloužek ještě jednou splatí. A když byl onen Poslední soud hotov tam na pisanském onom svatém poli, tu stalo se, že navrátil se Loti jenž v Pise meškal, čekaje své lodi od břehů levantskýchten navrátil se a potká messer Lucu. Byl jsem při tom. I povídá mu, kterak že mu splatil ďábelský malíř dluh svůj ještě jednou. Tam dole v levo mezi odsouzenci dlí messer Luca, čerti dva jej táhnou v pekelný oheň. Vzpírá se jim messer, však čerti smějí se a vidno z toho, že neubrání se jim. Vypodobněn je tváří, barvou, postavou i vousem, že kdo ho jednou spatřil, hned jej pozná. I sebe vyobrazil vtipný malíř v postavě světce, který krokem rychlým pospíchá v pravo mezi vyvolené a messer Lucu, který po něm vztáhl prosebně ruku, holí odstrkuje a tváří nevrlou mu zdá se pravit, by marně chůzi jeho nezdržoval. Poslouchá messer, zbledne jako stěna a beze slova odběhne nám s očí. A od doby plachý byl a prchal před lidskou tváří, jakby domníval se, že každý člověk byl také v Pise, že každý člověk Poslední soud viděl, že každý zná jeho zatracení. A když se rozneslo pak naším městem, že Orcagna byl pozván Florencií, by na zdech Santa Croce vyhotovil ty fresky na vlas, jak hřbitov Pisy, a Orcagna to nabídnutí přijal tu utrpení messer Lucy došlo poledne svého. Nešel vůbec z domu a v den, kdy Orcagna se vrátil z Pisy, náš messer vydech utrápenou duši. Smrt byla mu jen cestou z utrpení. Toť tedy pravdou. Znám to, byl jsem při tom. Vše ostatní je domněnkou a bajkou. Tak se to stalo. Takto žil a zemřel. A duši jeho Bůh vezme k sobě a zmaří úklad toho utrhače.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 4 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

31. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. OBRAZ. (Jan Spáčil-Žeranovský)
  2. báseň bez názvu (František Táborský)
  3. POLEMON. (Josef Svatopluk Machar)
  4. Řízení boží. (Jan Evangelista Nečas)
  5. KUS ŽENSKÉ OTÁZKY. (Josef Svatopluk Machar)
  6. JAROMÍR. (Josef Svatopluk Machar)
  7. VEČER MARKA AURELIA VE VINDOBONĚ. (Josef Svatopluk Machar)
  8. VELEHRADSKÉ MOTIVY. (Ferdinand Tomek)
  9. ANDREA DEL SARTO. (Josef Svatopluk Machar)
  10. báseň bez názvu (Petr Fingal)