Setkání.

Augustin Eugen Mužík

Spěl Ahasver, ten proklatý Žid starý, na pouti své, jež nikde nemá stání, jak bílým mořemkrajem plným sněhu, a chladný Sever ryl mu spáry v ňádra. Bos pádil dálevětrem poletoval vlas jeho bílý, protkávaný sněhem, a zcuchaný vous jeho visel dolů jak staré bodláčí... A s jeho pláště již pouhé cáry zbyly; v nich on marně své oudy skrýval, ohlodané mrazem. Teď stanul vzdorně, do sněhu ryl hnáty a čekal mlčky, hryze siné rety, krví pukaly. Ji s mokrým sněhem z úst vyplivnuv, ku nebi nesl zraky. Chtěl k němu vztáhnout také svoji ruku, zda k modlitbě či ve strašlivé zlobě, sám nevěda... však v její žilách cítil teď rázem jakés těžké, hrozné ledno, a zvolna ona zase dolů klesla. Jsem znaven...“ šeptal, zavřel oči obě a hledal spánek, ten však nepřichází, hlava jeho jest jak balvan těžká, a víčko oka zavírá se v mdlobě. V tom slyší hlasy: po sněhové pláni v dál píseň vála, sama bolest pouhá, jak nářek toho, který skonávaje, přec rukou zoufalou se žití chytá. Tu Ahasver, svou velkou lebku zvednuv, do dálky patřil. Divný zjev tam viděl: Na lemu obzoru tam průvod kráčel, to celé byly rodiny a rody: zde otec nesl polonahé dítě, jež tuhnouc mrazem k jeho chladné hrudi se marně tulilo. Tam bledá matka prs děcku sporý nabízela. Pilo tu vláhu života, a nevědělo posud, co světa bída: hlad a mráz a naho. Dál dívka šla a v ruce knihu nesla a zlatý kalich, snad by z něho pila své vlastní slzy. Ty však padajíce s modrých očí, věsily se v roucho jak drobné démanty. Dál stařec kráčel o rámě vnuka opřený, a za ním se zvolna vlekla stará jeho žena. Z nich každý kvílel. Kolem do daleka se nesl nářek jich, však nepohnutě se pnulo nebe nad nimi jak příkrov. A z poutníků kdo v dáli opozdil se, neb klesl v sníh, již ležet zůstal každý, a sníh byl jeho rubášem i hrobem. I zvolal Žid: „Čí žal se mému rouhá, kdo vedle mne cos o bolu smí říci? Ó kdo jste vy, vy chlácholené děti jalové a vyhýčkané doby, jež slzy cedíte do svého hlasu a nářkem hrůzným plníte svět šírý? Či nevíte, kdo jsem, otec bolu a kletby syn? Kdy bolest se vzbudí, že porve všecky ňader mojich žíly, a marně hledá hrobu svého kámen? z domova jsem prchnul, do daleka mne štvala bolest. Přes moře jsem kráčel, však hlubší moře byla bolest moje. Přes poušť jsem bral se, ale muka moje jsou parnější a žhavější než ona. k severu jsem vniknul, žaly moje však severu jsou mraznější. Můj nářek lvů hromné řevy, rachot hromů, moří a lavin přehlušil... Teď v pláči hledám své vlasti práh, bych snad v hlavu složil a zemřel. Vlasť kde jest, kde jest ona?“ A děli poutníci, a nářek jejich byl mocnější než nářek Ahasverův: I my jsme tací... ve vlasti ni hrobu nám nepřáno... my vyhnanci jsme bídní, od prahů její štváni. Liška skalní a divý šakal, každý své doupě, i sup a havran do hnízda se tulí...“ A kdo jste vy?“ tak Ahasver se tázal. Tisíce let již světem bloudím stále, a paměť , jež neumírá nikdy, však chvíli každou pro vždy v hruď mi vryje, k tak velké bídě němá jesti posud. Ó rcete, jaký zločin velký tíží vám bedra vaše? Kdo že jste, ó rcete, co hřích je váš?“ Děl stařec hlasem chvějným: Co hříchem jest, se tážeš? To-li také, že vzývali jsme Boha Hospodina dle vlastní vůle nejčistějším srdcem, mír lidstvu, bratřím skýtajíce lásku? My nevraždilito-li hříchem jesti? My neloupilito-li naší vinou? My nejařmilito-li trestu žádá? Co jiný meč, my brousili jsme pluhy, co jiný pouta kul, my knihy psali, co jiný kletbybájili jsme písně. Však surový a závistivý soupeř, zde bratr vlastní, onde barbar líný nás přepadl a znectiv naše prahy nám porobu a svoje bohy kázal. Tak nízkými, jak on, jsme býti měli, neb hřích a hnus vždy nenávidí světla, a k sobě, ve prach strhnout je si přejí. Jak suché listí, divým vichrem štvané, my spěcháme v svůj konec... hlad a sever nám ňádra sžírá... lítost minulosti a bázeň budoucna...“ Tu zněměl stařec, a jenom štkání zase slyšet bylo. To štkání vzhůru, ku obloze spělo, však bez soustrasti hustá, těžká mlha zas dolů, zpátky v jeho ňádra rodná je tlačila.... Tu chvějícími rety, děl Ahasver: „Jsem cele bídný také, však pouze sám, a vás tu na tisíce. národ celý štvou to jak zvěř divou?“ Děl šedý stařec zmírajícím hlasem: Jsme Slované... Český Bratr prchám od popraviště popravených druhů, od násilí a tisíceré hrůzy. Tam Polák bídný pode bičem vlastních se svíjev bratří, vyhnanství si zvolil než šibenici, pranýř nebo Šibíř. Tam Srb a Bulhar před divochem podlým od moren prchá, spálenišť a ssutin se znectěnými ženami a dětmi...“ Ó dosti; dosti...“ šedivý Žid úpěl, toť víc než snese ucho ducha... nad tím sám posluchač by sšílel... dále, dále!“ A nečekaje více odpovědi, dál pádil zase mořem sněhu plným, s hustou bílou mlhou splynul v jedno.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 1 místo, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

závěj, sníh, sněhový, zimní, mráz, jíní, zima, saně, vločka, umrzlý

577. báseň z celkových 650

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Jaro v zimě. (Alois Škampa)
  2. Dvorec. (Rudolf Bort)
  3. Královna Zimy. (Josef Václav Sládek)
  4. Zabloudilý. (Alois Škampa)
  5. Duma o Meluzině. (Adolf Heyduk)
  6. POD SNĚHEM. (Alois Škampa)
  7. Kraj bílý táh’ se v nekonečno a všude ležel třpytný sníh, (Jiřík Luděk Moravský)
  8. Smrť. (Alois Škampa)
  9. Než rozžhnu. (Antonín Sova)
  10. Zemí rozestřel se pokrov blýskavý, ( H. Uden)