Setkání.

Augustin Eugen Mužík

Setkání.
Spěl Ahasver, ten proklatý Žid starý, na pouti své, jež nikde nemá stání, jak bílým mořem – krajem plným sněhu, a chladný Sever ryl mu spáry v ňádra. Bos pádil dále – větrem poletoval vlas jeho bílý, protkávaný sněhem, a zcuchaný vous jeho visel dolů jak staré bodláčí... A s jeho pláště již pouhé cáry zbyly; v nich on marně své oudy skrýval, ohlodané mrazem. Teď stanul vzdorně, do sněhu ryl hnáty a čekal mlčky, hryze siné rety, až krví pukaly. Ji s mokrým sněhem z úst vyplivnuv, ku nebi nesl zraky. Chtěl k němu vztáhnout také svoji ruku, zda k modlitbě či ve strašlivé zlobě, sám nevěda... však v její žilách cítil teď rázem jakés těžké, hrozné ledno, a zvolna ona zase dolů klesla. „Jsem znaven...“ šeptal, zavřel oči obě a hledal spánek, ten však nepřichází, ač hlava jeho jest jak balvan těžká, a víčko oka zavírá se v mdlobě. 113 V tom slyší hlasy: po sněhové pláni v dál píseň vála, sama bolest pouhá, jak nářek toho, který skonávaje, přec rukou zoufalou se žití chytá. Tu Ahasver, svou velkou lebku zvednuv, do dálky patřil. Divný zjev tam viděl: Na lemu obzoru tam průvod kráčel, to celé byly rodiny a rody: zde otec nesl polonahé dítě, jež tuhnouc mrazem k jeho chladné hrudi se marně tulilo. Tam bledá matka prs děcku sporý nabízela. Pilo tu vláhu života, a nevědělo posud, co světa bída: hlad a mráz a naho. Dál dívka šla a v ruce knihu nesla a zlatý kalich, snad by z něho pila své vlastní slzy. Ty však padajíce jí s modrých očí, věsily se v roucho jak drobné démanty. Dál stařec kráčel o rámě vnuka opřený, a za ním se zvolna vlekla stará jeho žena. Z nich každý kvílel. Kolem do daleka se nesl nářek jich, však nepohnutě se pnulo nebe nad nimi jak příkrov. A z poutníků kdo v dáli opozdil se, neb klesl v sníh, již ležet zůstal každý, a sníh byl jeho rubášem i hrobem. I zvolal Žid: „Čí žal se mému rouhá, kdo vedle mne cos o bolu smí říci? 114 Ó kdo jste vy, vy chlácholené děti té jalové a vyhýčkané doby, jež slzy cedíte do svého hlasu a nářkem hrůzným plníte svět šírý? Či nevíte, kdo já jsem, otec bolu a kletby syn? Kdy bolest má se vzbudí, že porve všecky ňader mojich žíly, a marně hledá hrobu svého kámen? Já z domova jsem prchnul, do daleka mne štvala bolest. Přes moře jsem kráčel, však hlubší moře byla bolest moje. Přes poušť jsem bral se, ale muka moje jsou parnější a žhavější než ona. Já k severu jsem vniknul, žaly moje však severu jsou mraznější. Můj nářek lvů hromné řevy, rachot hromů, moří a lavin přehlušil... Teď v pláči hledám své vlasti práh, bych snad v ní hlavu složil a zemřel. Vlasť má – kde jest, kde jest ona?“ A děli poutníci, a nářek jejich byl mocnější než nářek Ahasverův: „I my jsme tací... ve vlasti ni hrobu nám nepřáno... my vyhnanci jsme bídní, od prahů její štváni. Liška skalní a divý šakal, každý své má doupě, i sup a havran do hnízda se tulí...“ „A kdo jste vy?“ tak Ahasver se tázal. „Tisíce let již světem bloudím stále, a paměť má, jež neumírá nikdy, však chvíli každou pro vždy v hruď mi vryje, 115 k tak velké bídě němá jesti posud. Ó rcete, jaký zločin velký tíží vám bedra vaše? Kdo že jste, ó rcete, co hřích je váš?“ Děl stařec hlasem chvějným: „Co hříchem jest, se tážeš? To-li také, že vzývali jsme Boha Hospodina dle vlastní vůle nejčistějším srdcem, mír lidstvu, bratřím skýtajíce lásku? My nevraždili – to-li hříchem jesti? My neloupili – to-li naší vinou? My nejařmili – to-li trestu žádá? Co jiný meč, my brousili jsme pluhy, co jiný pouta kul, my knihy psali, co jiný kletby – bájili jsme písně. Však surový a závistivý soupeř, zde bratr vlastní, onde barbar líný nás přepadl a znectiv naše prahy nám porobu a svoje bohy kázal. Tak nízkými, jak on, jsme býti měli, neb hřích a hnus vždy nenávidí světla, a k sobě, ve prach strhnout je si přejí. Jak suché listí, divým vichrem štvané, my spěcháme v svůj konec... hlad a sever nám ňádra sžírá... lítost minulosti a bázeň budoucna...“ Tu zněměl stařec, a jenom štkání zase slyšet bylo. To štkání vzhůru, ku obloze spělo, však bez soustrasti hustá, těžká mlha zas dolů, zpátky v jeho ňádra rodná 116 je tlačila.... Tu chvějícími rety, děl Ahasver: „Jsem cele bídný také, však pouze sám, a vás tu na tisíce. Ký národ celý štvou to jak zvěř divou?“ Děl šedý stařec zmírajícím hlasem: „Jsme Slované... Já Český Bratr prchám od popraviště popravených druhů, od násilí a tisíceré hrůzy. Tam Polák bídný pode bičem vlastních se svíjev bratří, vyhnanství si zvolil než šibenici, pranýř nebo Šibíř. Tam Srb a Bulhar před divochem podlým od moren prchá, spálenišť a ssutin se znectěnými ženami a dětmi...“ „Ó dosti; dosti...“ šedivý Žid úpěl, „toť víc než snese ucho ducha... nad tím sám posluchač by sšílel... dále, dále!“ A nečekaje více odpovědi, dál pádil zase mořem sněhu plným, až s hustou bílou mlhou splynul v jedno. 117